ادوارد اسنودن رسما شهروند روسیه شد و پاسپورتش را دریافت کرد

منبع: تکراتو

9

1401/9/13

11:02


ادوارد اسنودن رسما شهروند روسیه شد و پاسپورت روسیه را با سوگند دریافت کرد. این اقدام اسنودن به عقیده وکیل او، از استرداد او به ایالات متحده جلوگیری می‌کند.

ادوارد اسنودن رسما شهروند روسیه شد و پاسپورتش را دریافت کرد

ادوارد اسنودن رسما شهروند روسیه شد و پاسپورت روسیه را با سوگند دریافت کرد. این اقدام اسنودن به عقیده وکیل او، از استرداد او به ایالات متحده جلوگیری می‌کند.

گزارش‌های جدید حاکی از آن است که ادوارد اسنودن رسما شهروند روسیه شد و او که بدنام‌ترین افشاگر جاسوسی ایالات متحده بوده، اکنون دارای پاسپورت روسی است. در ازای دریافت این پاسپورت، اسنودن در ایالات متحده هم میهن پرست و هم خائن به حساب می‌آید، گزارش شده است که وی سوگند وفاداری به دولت روسیه یاد کرده است.

بیشتر بخوانید: انهدام بزرگترین انبار موشک اوکراین توسط روسیه ؛ ضربه بزرگ پوتین به زلینسکی!

چطور ادوارد اسنودن رسما شهروند روسیه شد ؟

آناتولی کوچرن، وکیلی که سابقاً تحت قرارداد با آژانس امنیت ملی بوده، در مصاحبه‌ای با رسانه دولتی روسیه (TASS)، این گزارش‌ها را تایید کرده است. در واقع تغییر جهت غافلگیرکننده درباره این وقایع حدود دو ماه پس از آن رخ داد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به طور غیرمنتظره‌ای به اسنودن شهروندی روسیه را اعطا کرد. لیندسی میلز، همسر اسنودن که در سال 2013 در پی افشاگری‌های آژانس امنیت ملی اسنودن با او به روسیه گریخت، نیز در حال حاضر درخواست تابعیت روسیه کرده است.

کوچرن در این باره گفت: «بله، او پاسپورت دریافت کرده و برای این کار او سوگند یاد کرده است». بر اساس گزارش واشنگتن پست، افرادی که این سوگند وفاداری را می‌پذیرند، ملزم به «حفاظت از آزادی و استقلال فدراسیون روسیه، وفاداری به روسیه، [و] احترام به فرهنگ، تاریخ و سنت‌های آن هستند». ممکن است این تعهدات بزرگ به نظر برسد، اما وکیل اسنودن می‌گوید ارزش آن را دارد، زیرا او معتقد است که آن‌ها باید از نظر قانونی از استرداد اسنودن به ایالات متحده جلوگیری کنند. اسنودن همچنان در ایالات متحده به اتهام نقض قانون جاسوسی تحت تعقیب است.

کوچرن به نقل از The Post گفت:

«او [اسنودن] البته خوشحال است و از فدراسیون روسیه به خاطر دریافت تابعیت تشکر می‌کند. و مهم‌تر از همه، طبق قانون اساسی روسیه، او دیگر نمی تواند به یک کشور خارجی استرداد شود».

ادوارد اسنودن رسما شهروند روسیه شد

گفتنی است که خود اسنودن بلافاصله در مورد این گزارش‌ها اظهار نظر نکرد. نزدیک به 10 سال از زمانی که اسنودن دست به افشاگری‌هایی بزرگ در مورد دستگاه عظیم جاسوسی داخلی و بین المللی NSA زد، می‌گذرد. این افشاگری‌ها باعث شروع یک تعقیب و گریز بین المللی شد که اسنودن را به درخواست پناهندگی در 27 کشور مختلف سوق داد. سرانجام اسنودن وارد روسیه شد. از آن زمان، اسنودن، معمولاً در آن سوی مرزها در تماس‌های ویدیویی، به عنوان مدافع آزادی‌های مدنی، فناوری، و منتقد آژانس‌های امنیت ملی ایالات متحده کار کرده است. در آن زمان، روابط افشاگران با دولت روسیه ضعیف و پیچیده بود. اگرچه اسنودن در مواردی انتقادی درباره دولت روسیه و پوتین مطرح کرده است، اما نقش او به عنوان احتمالاً یکی از برجسته‌ترین فراریان ایالات متحده، او را به ابزاری ویژه و با ارزش برای روسیه تبدیل کرده است.

اسنودن مدعی است که اگر فرصتی برای محاکمه عادلانه به او داده شود، به ایالات متحده بازخواهد گشت. اگرچه اسنودن و بسیاری از حامیانش معتقدند افشای اطلاعات NSA به وضوح به نفع مردم بوده است، طبق گزارش‌ها، قانون جاسوسی که بر اساس آن متهم شده است، مانع از این می‌شود که متهمان استدلال کنند که اقدامات آن‌ها در راستای منافع عمومی انجام شده است.

بنابر گزارش‌ها، این بن بست قانونی باعث شد که اسنودن ابتدا از باراک اوباما و سپس از دونالد ترامپ درخواست عفو رئیس جمهوری کند. به نظر می‌رسد که ترامپ با اظهاراتی که داشته علاقه‌ای به این ایده نشان داده است و او به نیویورک پست گفت که معتقد است با اسنودن «عادلانه رفتار نمی‌شود».

با وجود حمایت ترامپ، در نهایت در رقابت ریاست جمهوری در سال 2020 شکست خورد. اسنودن با مشاهده گزینه‌های خود در مورد عفو، علناً اعلام کرد که برای حفظ زندگی خانوادگی خود برای تابعیت دوگانه ایالات متحده و روسیه اقدام می‌کند.

اسنودن در توییتر نوشت: «پس از تجربه سال‌ها جدایی از والدین، من و همسرم هیچ تمایلی به جدایی از پسران‌مان نداریم. پس از دو سال انتظار و نزدیک به ده سال تبعید، کمی ثبات برای خانواده من تفاوت ایجاد خواهد کرد».

با این حال، تایید گذرنامه و شهروندی در یکی از تلخ‌ترین لحظات در تاریخ اخیر روسیه انجام شده است. این کشور همچنان درگیر جنگ با اوکراین است که این کشور را از اکثر جامعه بین المللی منزوی کرده است. در این مدت، گروه‌های حقوق بشر، روسیه را به مشارکت در جنایات جنگی و تشدید ترس از درگیری احتمالی هسته‌ای متهم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اینکه ادوارد اسنودن رسما شهروند روسیه شد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

منبع: gizmodo

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو