تین کلاینت چیست؟

منبع: ماگرتا

9

1401/9/13

19:57


تصور این موضوع که برای استفاده از سیستم های کامپیوتری، نیازی به کیس های حجیم و بزرگ نداشته باشیم، شاید در ابتدا دست نیافتنی به حساب می آمد اما با پیشرفت تکنولوژی در این حوزه و ورود تین کلاینت به دنیای فناوری، این تصور دست نیافتنی، رنگ واقعیت به خود گرفت. ما در این مقاله قصد داریم شما را با تین کلاینت و ویژگی های آن آشنا نماییم.

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت یکی از انواع سیستم‌های کامپیوتری و شبکه‌ای می‌باشد که از جوانب مختلف با ویژگی‌های خود موجب منفعت و رضایت کاربران شده است. امروزه پیشرفت تکنولوژی باعث خلق و به وجود آمدن دستگاه‌های متنوعی در دنیای کامپیوترها شده است و به‌طبع از میان آن‌ها تنها تعداد محدودی را می‌توان به عنوان گزینه مناسب قبول کرد. تین کلاینت یکی از این گزینه‌ها می‌باشد که توجه بسیاری از کاربران با مصارف ساده یا حتی سنگین را به خود جلب کرده است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر به بحث تین کلاینت چیست بپردازیم، می‌توان گفت گاهی به عنوان یک مدل کامپیوتر کوچک شناخته می‌شود. این دستگاه می‌تواند به صورت مبتنی بر سرور یا دارای عملکرد مستقل باشد. همچنین ابعاد بسیار کوچک آن ویژگی مهمی است و از این رو مزایای بسیاری به وجود می‌آورد.

زمانی که از تین کلاینت در حالت زیروکلاینت یا مبتنی بر سرور مرکزی استفاده می‌شود، بهترین گزینه برای ایجاد شبکه کامپیوتری و کاربری اداری است. در عین حال مدل‌های مستقل آن دارای ویندوز هستند و عملکرد مشابهی به مینی پی سی (Mini PC) و پی سی (PC) دارند.

البته به دلیل شباهت ظاهری و اسمی بسیاری از افراد آن را با زیروکلاینت یکی می‌دانند. در حالی که زیروکلاینت از قابلیت عملکرد مستقل برخوردار نیست و کاملاً مبتنی بر سرور است. به این معنا که در صورت عدم اتصال به سرور مرکزی کارایی نخواهد داشت. در حالی که تین کلاینت با امکان نصب ویندوز عملکرد متفاوتی دارد.

این ساختار منحصر به فرد منجر به ایجاد مزایای تین کلاینت و کاربردهای مختلف آن شده است. به همین دلیل به بررسی این موارد خواهیم پرداخت تا در نهایت به اینکه آیا تین کلاینت مناسب است یا خیر، پی ببرید.

مزایای استفاده از تین کلاینت چیست؟

بهترین تین کلاینت

بهترین تین کلاینت

همان‌طور که اشاره کردیم، نوع طراحی ویژه این دستگاه موجب به وجود آمدن مزایای بسیاری شده است. به طور خلاصه مهمترین مزایای تین کلاینت را می‌توان در موارد زیر مشاهده کرد:

ابعاد کوچک

اولین مزیت قابل توجه تین کلاینت اندازه بسیار کوچک و در عین حال کاربردی است. این ابعاد باعث می‌شود که در محیط‌های کاری و حتی غیرکاری کارآمد باشد. حتی بسیاری از مدل‌ها پشت مانیتور نصب می‌شوند تا فضای بیشتری در اختیار کاربران بگذارند. در نتیجه خبری از کیس‌های بزرگ، جاگیر و سنگین نخواهد بود.

کاهش هزینه‌ها

قیمت تین کلاینت حرفه‌ای از قیمت کامپیوتر شخصی یا پی سی حرفه‌ای بسیار کمتر است. همچنین از جانبی دیگر به دلیل محدود کردن تعداد سخت‌افزار مورد استفاده در تولید تین کلاینت، احتمال خراب شدن آن در مقایسه با سایر سیستم‌ها کمتر است. در نتیجه از جوانب مختلفی موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های کاربران می‌شود.

دوام و ماندگاری بالا

مدل‌های باکیفیت تین کلاینت در مقایسه با دسکتاپ کامپیوتر و حتی لپ‌تاپ دارای دوام و طول عمر بیشتری هستند. این مزیت به دلیل کمتر خراب شدن و محدود بودن قطعات سخت‌افزاری به وجود آمده است.

امنیت بهبود یافته

در صورت رعایت نکات لازم و مدیریت متمرکز می‌توان امنیت تین کلاینت را به میزان چشمگیری بهبود بخشید. البته به دلیل عدم ذخیره‌سازی محلی در حالت زیروکلاینت، این امنیت چندین برابر خواهد شد.

مصرف انرژی و برق پایین

کم مصرف بودن یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که مراکز و مؤسسات مختلف به سراغ تین کلاینت‌ها می‌روند. در واقع تنها ۲۰ درصد کامپیوترهای شخصی برق مصرف می‌کند.

عدم ایجاد آلودگی صوتی

در تولید و طراحی تین کلاینت از قطعه فن استفاده نشده و به اصطلاح فن‌لس (Fanless) است. در نتیجه با عدم ایجاد آلودگی صوتی به بهره‌گیری از یک محیط آرام کمک خواهد کرد.

در نتیجه این موارد اصلی‌ترین مزایایی هستند که باید پیش از خرید با آن‌ها آشنا شد. البته شایان ذکر است که ویژگی‌های مثبت این محصول تنها در خصوص مدل‌های باکیفیت صدق می‌کنند.

مهمترین کاربردهای تین کلاینت

مینی پی سی

مینی پی سی

از آنجایی که تین کلاینت به عنوان یک کامپیوتر مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد، مصارف، نیازها و کاربردهای بسیاری را پوشش می‌دهد. البته به طور کلی می‌توان این کاربردها را در چند مورد اصلی تقسیم‌بندی کرد.

  • اداری و سازمانی: استفاده از تین کلاینت در محیط‌های کاری گوناگون یکی از مهمترین کاربردهای آن به شمار می‌رود. ابعاد کوچک، عدم ایجاد آلودگی صوتی، کم مصرف بودن، راه‌اندازی آسان و مدیریت پذیری موجب محبوبیت این دستگاه در چنین اماکنی شده است.
  • مراکز درمانی و بیمارستان: اماکنی مثل بیمارستان نیازمند سیستمی قدرتمند از لحاظ عملکرد ۲۴ ساعته هستند. تین کلاینت باکیفیت به راحتی و بدون مشکل در ۲۴ ساعته شبانه روز عملکرد مفید خود را حفظ خواهد کرد.
  • حراست و نگهبانی: استفاده از تین کلاینت برای نگهبانی‌ها نه‌تنها قابلیت به‌کارگیری ۲۴ ساعته را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بلکه بسیاری از مدل‌ها تصویر 4K ارائه می‌کنند.
  • مصارف روزمره و شخصی: قیمت مناسب، ماندگاری بالا و قابلیت نصب ویندوز بر روی تین کلاینت موجب می‌شود تا گزینه کم‌نظیری برای مصارف روزمره و شخصی باشد. برای مثال برای مصارف مالتی مدیا عملکرد مطلوبی خواهد داشت.
  • مراکز و مؤسسات آموزشی: تین کلاینت گزینه بسیار مناسبی برای اتاق‌های چند رسانه‌ای دانشگاه و مدارس است. حتی اگر چندین تین کلاینت را در چنین اماکنی استفاده کنند، به دلیل نداشتن فن آلودگی صوتی ایجاد نخواهند کرد. همچنین دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند با استفاده از این سیستم تجربه مفیدی را برای انجام امور درسی و پژوهشی خود رقم بزنند.

در مجموع هر یک از این کاربردها می‌توانند شامل موارد بیشتری شوند و در نتیجه این دستگاه برای تعداد بسیاری از کاربران مفید واقع شود. البته برای اطمینان از کاربردی بودن آن برای کاربر، بهتر است به سراغ بهترین تین کلاینت در زمینه مربوطه رفت.

بهترین برندهای تین کلاینت

برندهای مختلفی انواع تین کلاینت را تولید و به بازار عرضه کرده‌اند. از این رو تعداد مدل‌ها بسیار بالا است و در نتیجه نمی‌توان به هر برند و مدل اعتماد کرد. به همین دلیل باید با بهترین سازندگان آن آشنا شد. در مجموع این موارد از برندهای برتر به حساب می‌آیند:

  • تین کلاینت اچ پی
  • تین کلاینت اینتل
  • تین کلاینت ایسوس
  • تین کلاینت دل
  • تین کلاینت نت کامپیوتر

تمامی این سازندگان محصولاتی چشمگیر و باکیفیت را در این زمینه ارائه کرده‌اند. پس با این وجود خرید تین کلاینت از هر یک از آن‌ها خریدی مطمئن خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو