موزه باستان شناسی اردبیل؛ موزه ای از دوران مختلف تاریخ

موزه باستان شناسی اردبیل؛ موزه ای از دوران مختلف تاریخ


منبع: همگردی

58

1401/9/13

22:01


در آبان 1387 شمسی و در مساحتی بالغ بر 1700 متر مربع، موزه تخصصی باستان شناسی اردبیل تاسیس شد که در بخشی از فضای اطراف مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی قرار گرفته است. آثار موجود در بخشهای موزه باستان شناسی اردبیل شامل اشیایی متعلق به دوران پیش از اسلام، اسلام و دوره های مختلف تاریخی هستند. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید موزه باستان شناسی اردبیل کجاست و با بخشهایش بیش از پیش آشنا شوید.

بیشتر بخوانیدبقعه شیخ صفی الدین اردبیلی | شکوه و عظمت تاریخ در اردبیل

موزه باستان شناسی اردبیل

آشنایی

در این مجموعه، قسمتی برای به نمایش گذاشتن تاریخ و تمدن اشکانی و منطقه ای با نام بوینی یوغون قرار دارد که به آن عصر باز می گویند. این قسمت مربوط به دوره پیش از تاریخ تا اسلام بوده و بازدیدکنندگان علاقمند به این قسمت می توانند در قسمت شرقی، شاهد نمونه های مختلفی باشند. جالب است بدانید که در ایران باستان اگر فردی قبل از ظهر می مرد، رو به خورشید، اگر بعدازظهر می مرد، رو به غرب و در شب رو به ماه به خاک سپرده می شد. در سالهای 83 تا 84 از حوزه رود قزل اوزن توسط باستان شناسان روسی آثار ارزشمندی کشف شدند که بزودی در معرض نمایش قرار می گیرند.

آشنایی با موزه باستان شناسی اردبیل

اشیای شیشه ای و فلزی

در قسمتی از موزه اشیای فلزی و شیشه ای به نمایش گذاشته شدند که نشان دهنده ذوق و هنر مردم این سرزمین هستند. قدمت این اشیا به دوره ساسانی و هزاره اول قبل میلاد و دوره های مختلف اسلامی باز می گردد. همچنین، این موزه بدلیل دارا بودن اشیای شیشه ای که در نوع خود نمونه هایی نادر و سالم از دوران مختلف بوده، با موزه آبگینه تهران برابری می کند.

بیشتر بخوانیدموزه آبگینه و سفالینه تهران؛ مجموعه ای از هنر سرامیک و شیشه سازی

اشیای شیشه ای و فلزی

قسمت سفال

در طبقه اول و زیرزمین مجموعه، اشیای سفالی مربوط به دوره های مختلف تاریخی و اسلامی قرار دارند؛ ظروفی خاکستری رنگ و سفال هایی با نقش هایی به سبک اردبیل که قدمتشان به دوران هخامنشی، اشکانی و هزاره اول قبل از میلاد باز می گردد و سفال هایی که مربوط به اواسط و اواخر دوره اسلامی هستند.

قسمت سفال

سکه ها

در قسمت هایی از موزه، سکه هایی از دوران مختلف و بیزانس و از جنس نقره و طلا وجود داشته که قدمتشان به اوایل اسلام و دوره ساسانی باز می گردد. این سکه ها گنجینه ای ارزشمند هستند، زیرا نشان دهنده هنر فلزکاری، ضرب سکه ایران، هنر خوشنویسی و سیر تحول خطوط خواهند بود.

سکه های موزه اردبیل

اطلاعات کلی

آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو، روبروی خیابان ملا هادی، جنب بقعه و آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

ساعات بازدید: همه روزه بجز چهارشنبه ها، از ساعت 8 صبح الی 20

در ادامه بخوانیدبا شماری از برترین جاذبه های گردشگری اردبیل آشنا شویم

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو