کدام چهره های معروف ایرانی متولد 14 آذر هستند؟

کدام چهره های معروف ایرانی متولد 14 آذر هستند؟


منبع: آکا

20

1401/9/14

07:40


اگر شما هم جزو افرادي هستيد که به اخبار چهره هاي مشهور ايراني علاقه منديد و دوست داريد که بدانيد کدام يک از چهره هاي مشهور ايراني در تاريخ 14 آذر بدنيا آمده يا

آکاایران: امروز 14 آذرماه 1401 مصادف با تاريخ تولد يا تاريخ درگذشت برخي از هنرمندان,بازيگران، بازیکنان و خيلي از چهره هاي مشهور ايراني مي باشد.چهره های سرشناسی چون مریم طوسی،شهیدعباس بابایی،عباس‌علی حاتمی و خیلی دیگر از چهره های مشهور عزیز کشورمان.

زندگینامه مریم طوسی – قهرمان دو و میدانی - پرورش افکار

در ادامه این مقاله به معرفی این اشخاص میپردازیم. با ما همراه باشید.

اين چهره هاي مشهور ايراني 14 آذرماه متولد شده اند

مریم طوسی

مریم طوسی (زادهٔ ۱۴ آذر ۱۳۶۷) دوندهٔ دوهای سرعت است.

بیوگرافی مریم طوسی سریعترین دونده +همسر و اینستاگرام | مجله خودرو کارستان

مریم طوسی آبادانی است و اصالت بروجردی دارد. او رکورددار دوهای ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر زنان ایران است. طوسی دو مدال طلای قهرمانیِ داخل سالن آسیا در دو ۴۰۰ متر و سه مدال برنز در دوهای ۴ در ۴۰۰ متر امدادی و ۶۰ متر ستارگان آسیا را به‌دست آورده‌است. او به عنوان بهترین ورزشکار و بهترین ورزشکار اخلاق سال ۱۳۹۲ شناخته شده و فارغ‌التحصیل رشتهٔ تربیت بدنی از دانشگاه تهران است.

شهیدعباس بابایی

عباس بابایی (زاده ۱۴ آذر ۱۳۲۹ قزوین – درگذشته ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ سردشت) سرتیپ خلبان نورثروپ اف-۵ و اف-۱۴ تام‌کت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و معاون عملیات فرماندهی این نیرو از ۹ آذر ۱۳۶۲ تا ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ بود و در سال ۱۳۶۶ بر اثر شلیک پدافند خودی به مقام رفیع شهادت رسید.

عباس بابایی - دانشنامه‌ی اسلامی

عباس‌علی حاتمی

عباس‌علی حاتمی (۲۳ مرداد ۱۳۲۳ – ۱۴ آذر ۱۳۷۵) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کنندهٔ ایرانی بود. او فعالیت خود را در سال ۱۳۴۴ با نوشتن نمایش‌نامهٔ دیب آغاز کرد و سپس کارگردانی را با ساخت فیلم حسن کچل (۱۳۴۸) تجربه کرد.

علی حاتمی؛ اسطرلابِ رنگ نوشته‌ها

.

علی حاتمی با نام کامل عباسعلی حاتمی در خیابان شاهپور تهران به دنیا آمد. مادرش خانه‌دار بود و پدرش سمت صفحه‌آرا در یک چاپخانه را داشت. او دومین فرزند خانواده بود. او برای آموختن اصول اولیه نمایشنامه‌نویسی به هنرستان تهران رفت و پس از آن به هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک رفت.

او دانش‌آموخته از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. علی حاتمی حداقل ۱۴ فیلم بلند سینمایی و مجموعهٔ تلویزیونی ساخته‌است. او از فیلم‌سازان پیشروی نسلی به‌شمار می‌رود که پیشگامان فصل جدید سینمای ایران از اواخر دههٔ ۱۳۴۰ به بعد از میانش برخاسته، از جمله ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، فریدون گله و داریوش مهرجویی.

اولین اثر سینمایی حاتمی در سال ۱۳۴۸ با عنوان حسن کچل ساخته شد و آخرین فیلم نیمه‌تمامش با نام جهان پهلوان تختی که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سینمایی او بعد از مجموعهٔ هزاردستان بود، به علت مرگ ناشی از بیماری سرطان نافرجام ماند. پس از مرگش نیز دو فیلم مبتنی بر هزاردستان با تدوین واروژ کریم‌مسیحی (به نام‌های کمیتهٔ مجازات و تهران روزگار نو) ساخته شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو