مالدیو ایران کجاست؟

مالدیو ایران کجاست؟


منبع: دلتا پیام

17

1401/9/14

10:04


در این مکان هر صدایی که بشنوید، موسیقی شنیدنی طبیعت است، صدای امواج دریا، باد، آواز پرندگان؛ هر چیزی هم که ببینید، رنگ طبیعت دارد از مرجان‌های دریایی تا ساحل ماسه‌ای و آسمان آبی

مالدیو ایران کجاست؟

موسیقی طبیعت را در هر نقطه از این سرزمین می‌توانید بشنوید، صدای امواج دریا، باد، آواز پرندگان؛ هر آنچه که در این بخش ببینید لبریز از زیبایی‌های طبیعت است، از ماسه‌های ساحل تا آبی آسمان و دریا. این مکان شگفت‌انگیز از جاهای دیدنی استان هرمزگان است. با ما در مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با جزیره شیدور در استان هرمزگان آشنا شوید.

جزیره شیدور در استان هرمزگان

تالاب شیدور، یکی از تالاب‌ها و از جزایر دیدنی جنوب ایران است که در کنوانسیون رامسر، به‌عنوان چهارمین تالاب بین‌المللی هرمزگان به ثبت رسید. جزیره کوچک شیدور، تنها آبسنگ مرجانی حفاظت‌شده‌ کشور نیز به حساب می‌آید که در فهرست مهم‌ترین آبسنگ‌های مرجانی اتحادیه‌ بین‌المللی حفاظت و منابع طبیعی (IUCN) به ثبت رسیده است.

Shidor Island in Hormozgan Province

شیدور، پناهگاه حیات وحش

شیدور، یکی از جزایر مهم خلیج فارس از نظر محیط‌زیست محسوب می‌شود؛ به‌خصوص که این جزیره‌ مرجانی، برای تخم‌گذاری و جوجه‌آوری پرندگان بومی و مهاجر و لاک‌پشت‌ها به کار می‌رود.

شیدور هرمزگان مالدیو ایران

در این جزیره، ۱۰ گونه پرنده شناسایی شده است که به‌جز چکاوک کاکلی و سسک دم دراز، بقیه مهاجر هستند. پرندگانی چون حواصیل سبز، اگرت ساحلی، عقاب ماهی‌گیر، کاکایی دودی، باکلان گلو سیاه، انواع پرستوهای دریایی (پشت تیره، گونه سلفی، کاکلی کوچک، کاکلی بزرگ و معمولی)، از دیگر پرندگان این منطقه به حساب می‌آیند. پرستوها هر سال در موسم بهار و از اردیبهشت‌ماه به تالاب وارد می‌شوند و بعد از تخم‌گذاری و به دنیا آمدن جوجه‌ها، در فصل تابستان و ماه مرداد مهاجرت می‌کنند.

جزیره شیدور هرمزگان

انواع لاک‌پشت‌های دریایی (سرخ، عقابی، سبز و چرم)، مارهای سمی، سوسمارهای اسکینگ ایرانی و اسکینگ علفزار جنوبی در جزیره شیدور زندگی می‌کنند.

آبزیان این جزیره شامل انواع ماهی‌، پستانداران دریایی مانند نهنگ‌ها، دلفین‌ها و… است.

گونه‌های گیاهی جزیره شیدور

پوشش گیاهی مارون شامل اترپلیکس، گل جالیزی، چوچ، آفتاب‌پرست ساحلی، چمن شور، پاگربه‌ای، گل ماهور شرقی، درخت مسواک، اویار سلام، اسفرزه، سریم، زلف پیر، نوک لک لکی و… می‌شود.

سفر به جزیره شیدور

جزیره‌ شیدور، مکانی دیدنی و تماشایی، به‌ویژه برای طبیعت‌گردان است و آرامش، سکوت و زیبایی این مکان بکر و خالی از سکنه، آدمی را به‌سوی خود جذب می‌کند. در زمان مهاجرت پرندگان، رقص پرواز همگانی آن‌ها در آسمان تماشایی است. پیاده‌روی روی ساحل ماسه‌ای، نشستن روی صخره‌ها و تماشای آسمان آبی می‌تواند جزو لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌ها در این منطقه باشد. این تالاب با چشم‌اندازی زیبا، یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی و ثبت مناظر دل‌فریب است.

سفر به جزیره شیدور

چه زمانی به جزیره شیدور برویم؟

برای دیدن جزیره تماشایی شیدور، فصل‌های پاییز و زمستان را انتخاب کنید؛ چراکه در تابستان دمای هوای تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. اگر به ایرانگردی علاقه دارید، ویدئو جذاب جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان را در مجله ببینید.

جزیره شیدور

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند دشت آویشن در جاده چالوس، جلوه‌ای از بهشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو