راهنمای بازدید از خانه اپرای سیدنی

راهنمای بازدید از خانه اپرای سیدنی


منبع: فوت و فن

17

1401/9/14

11:04


خانه اپرای سیدنی (Sydney Opera House) یکی از جاذبه‌های برجسته و درخشان شهر سیدنی استرالیا به شمار می‌رود که در بنلونگ پوینت (Bennelong Point) بندر شهر قرار دارد و به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

راهنمای بازدید از خانه اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی (Sydney Opera House) یکی از جاذبه‌های برجسته و درخشان شهر سیدنی استرالیا به شمار می‌رود که در بنلونگ پوینت (Bennelong Point) بندر شهر قرار دارد و به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. در ادامه همراه با ما باشید.

مجموعه‌ای از سقف‌ها که به شکل صدف‌های بزرگ یا بادبان‌های متحرک ساخته شده‌اند، جلوه بسیار زیبا و تماشایی‌ای به خانه اپرای سیدنی در بندر این شهر داده‌اند. آب‌ها از سه طرف این بنا را احاطه کرده‌اند و از برخی از زوایا احساس می‌شود که این بنا روی آب شناور است.

با وجود زیبایی بدون انکار این سازه مشهور، خانه اپرای سیدنی گذشته پر تلاطمی را پشت سر گذاشته است و در بازدید خود از آنجا، می‌تواند در مورد جزئیات مربوط به ساخت آن اطلاعات بیشتری را بدست بیاورید.

خانه اپرای سیدنی فراتر از یک خانه اپرا است و درون آن چندین سینما، استودیو، یک سالن کنسرت، اتاق‌های تمرین، رستوران‌های مختلف و همچنین فضای باز بسیار تماشایی مشرف به بندر و شهر قرار دارد.

نمایش نور بادو گیلی

به هنگام سفر به سیدنی استرالیا، سعی کنید به هنگام شب نیز از خانه اپرای سیدنی دیدن کنید تا بتوانید نمایش نور بادو گیلی (Badu Gili Light Show) را مشاهده کنید. این نمایش به صورت رایگان و حدود شش دقیقه است و در آن، هر شب روی بادبان‌های شرقی خانه اپرا با هنرهای مختلف نورپردازی می‌شود که تجربه‌ای خارق‌العاده را برای شما رقم خواهد زد.

در اواخر ماه مه و اوایل ماه ژوئن هر سال نیز فستیوال نور، موسیقی و ایده در سیدنی برگزار می‌شود و در طی آن نیز نمایش نورپردازی بسیار جذاب و جالب‌توجهی روی ساختمان خانه اپرا و دیگر جاهای دیدنی شهر سیدنی اجرا می‌شود که مطمئنا تماشای آن‌ها می‌تواند اوقات بسیار خوشی را برای شما رقم بزند و همچنین سوژه‌های خوبی برای عکاسان محسوب می‌شوند. به هنگام سال نوی میلادی نیز با حضور در خانه اپرای سیدنی می‌توانید شاهد آتش‌بازی‌های خارق‌العاده و خیره‌کننده‌ای باشید.

تاریخچه خانه اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی با وجود اینکه مکانی نمادین در سراسر جهان است اما گذشته‌ای دشوار را پشت سر گذاشته است. دولت استرالیا در سال ۱۹۵۷ میلادی بنلونگ پوینت را برای احداث این ساختمان فرهنگی انتخاب کرد، جایی که زمانی محل زندگی بومیان گادیگال بوده است.

پس از راه‌اندازی مسابقه‌ای بین‌المللی برای انتخاب طراحی این ساختمان، معمار دانمارکی یورن اوتزون (Jørn Utzon) به عنوان برنده انتخاب شد. اما این پروژه از همان ابتدا با بحث و جدل همراه شد. مشکلات فنی باعث تاخیر در ساخت و ساز شد و هزینه‌ها را افزایش داد. همین نیز سبب شد تا اوتزون در سال ۱۹۶۶ میلادی از این پروژه ناامید شد و کناره‌گیری کرد و سپس از استرالیا رفت.

خانه اپرای سیدنی سرانجام ۱۰ سال دیرتر از زمانی که در ابتدا برای آن برنامه‌ریزی شده بود، تکمیل شد و هزینه ساخت آن که در ابتدا ۱۰ میلیون دلار استرالیا تخمین زده شده بود، به چندین برابر افزایش پیدا کرده بود. در سال ۱۹۷۳ میلادی، سرانجام ملکه این بنا را به صورت رسمی به روی عموم باز کرد. اوتزون در این مراسم شرکت نکرد و نام او نیز هرگز ذکر نشد.

در سال ۱۹۹۹ میلادی نیز بار دیگر عوامل سازنده خانه اپرای سیدنی به دنبال آشتی با اوتزون بودند. آن‌ها او را تشویق کردند تا طراحی‌هایی برای کار بیشتر روی ساختمان ارائه بدهد. در سال ۲۰۰۴ میلادی و یک سال پس از جشن سی سالگی خانه اپرای سیدنی، بخش تازه‌ای در این ساختمان به نام سالن پذیرش (Reception Hall) افتتاح شد که بعدا به نام اتاق اوتزون و به افتخار این معمار دانمارکی تغییر نام پیدا کرد.

اوتزون پس از سال ۲۰۰۴ میلادی نیز بخش‌های دیگری از داخل ساختمان خانه اپرای سیدنی را تغییر داد یا بهبود بخشید که از جمله آن‌ها می‌توان به کلوناد (The Colonnade) اشاره کرد. او همچنین روی استودیو و همچنین سینمای این ساختمان کار کرد که هر دوی آن‌ها درب‌ها و پنجره‌های بسیار بزرگی دارند تا بازدیدکننده‌ها بتوانند از نماهای زیبای بندر لذت ببرند.

در سال‌های اخیر نیز یک بازسازی به ارزش ۲۷۵ میلیون دلار در خانه اپرای سیدنی انجام شده که باعث بهبود آکوستیک در برخی از فضاهای اجرا از جمله سالن کنسرت آن شده است. تکنولوژی ساختمان ارتقاء یافته و مناطق جدیدی به روی عموم باز شده‌اند و علاوه بر آن‌ها نیز امکانات بیشتری در اختیار افراد دارای معلولیت قرار گرفته است.

رستوران‌های خانه اپرای سیدنی

به هنگام بازدید از خانه اپرای سیدنی می‌تواند به رستوران‌های مختلف آن بروید و از غذاهای خوشمزه آن لذت ببرید. در Opera Bar یا Opera Kitchen می‌توانید به هنگام صرف غذا مناظر بندر را نیز مشاهده کنید. در هر دو مکان، صندلی‌هایی در فضای باز وجود دارند که می‌توانید استفاده کنید. در رستوران Portside Sydney نیز می‌توانید شام، قهوه یا دسری عالی به همراه خانواده را تجربه نمایید. یکی دیگر از رستوران‌های اینجا، Bennelong نام دارد که سرآشپز مشهور پیتر گیلمور مسئول آن است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو