دستگیره دیجیتال چیست؟ + مزایا و نحوه کار آن

دستگیره دیجیتال چیست؟ + مزایا و نحوه کار آن


منبع: تاپ ناز

21

1401/9/14

11:34


دستگیره دیجیتال چیست؟ + مزایا و نحوه کار آن

با پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن زندگی، دستگیره‌ درب نیز از این قافله عقب نمانده و خود را با این پیشروی، همسو کرده است. در زمان‌های گذشته برای حفظ امنیت خانه، از ترفندها و قفل‌های مختلفی استفاده می‌شد. اما امروزه، سنت و مدرنیته با هم ادغام شده و یک محصول ایمن، مقاوم و زیبا، با نام دستگیره دیجیتال را به وجود آورده است.

احتمالا با شنیدن نام این محصول این سوال برای شما ایجاد خواهد شد که دستگیره دیجیتال چیست؟ و چرا بهتر است با دستگیره‌های معمولی خداحافظی کنید؟ در جواب به این سوال باید با نحوه کار و عملکرد این دستگیره‌ها بیشتر آشنا شویم.

در دستگیره‌های معمولی یا حتی ضدسرقت، از قفل‌های مکانیکی استفاده می‌شود. یعنی هر کسی با داشتن کلید، می‌تواند قفل را باز کرده و وارد محیط خانه یا کار شود. اما دستگیره‌ دیجیتال (الکترونیکی یا هوشمند) در کنار داشتن کلیدهای مکانیکی، از یک سیستم هوشمند نیز بهره می‌برند.

در حقیقت دستگیره‌های دیجیتال دارای یک صفحه کلید یا صفحه لمسی هستند که افراد به وسیله آن و تایید هویت خود، می‌توانند درب را باز کنند. در اکثر دستگیره‌های هوشمند، قابلیت کنترل از راه دور نیز قرار دارد و ما را قادر می‌سازد تا از طریق اینترنت، به موبایل یا ریموت دستگاه متصل شویم و کارکرد دستگیره الکترونیکی را مدیریت کنیم.

دستگیره دیجیتال چیست؟ + مزایا و نحوه کار آن

روش کار دستگیره دیجیتال به صورت الکترومکانیک است. یعنی به وسیله دو مکانیزم سیگنال‌های الکتریکی و مکانیکی، کار می‌کنند. برای درک بهتر این مطلب، با یک مثال آن را شرح می‌دهیم.

هنگامی که شما از طریق کنترل از راه دور، رابط تشخیص هویت همچون اثر انگشت، کارت، رمز و … اقدام به باز یا بستن درب می‌کنید، یک پیام الکتریکی به دستگاه ارسال می‌شود. این پیام باعث فعال شدن عملکرد مکانیکی دستگاه شده و دستور مربوطه را اجرا می‌کند. این موضوع یک جهت دیگر نیز دارد. به این صورت که اگر به هر طریقی بخش مکانیکی دستگاه استفاده شود، باز هم یک پیام الکتریکی به سیستم منتقل می‌شود که حاوی دستورات مربوط به عملکرد آن است.

این روش کار، ایمنی را به حداکثر می‌رساند و به شما کمک می‌کند تا بر روی رفت‌وآمدهای محیط مورد نظر، نظارت کامل داشته باشید و از هرگونه فعالیت، اطلاع پیدا کنید.

مزایا استفاده از دستگیره هوشمند چیست؟

با توجه به تکنولوژی و روش کار دستگیره‌های دیجیتال، احتمالاً خودتان هم تا حدودی به مزایای آن پی برده‌اید. اما بیایید تا جزئیات بیشتری را در مورد این دستگیره‌ها، بررسی کنیم.

1. طراحی جدید و متنوع

ظاهر این دستگیره‌ها بسیار امروزی هستند و به راحتی با انواع طراحی‌های مدرن، هماهنگ می‌شود. در کنار این ویژگی، تنوع آنها باعث شده تا انتخاب‌های متعددی داشته باشید و بتوانید در هر دکوراسیونی، اعم از لوکس، مدرن، کلاسیک و … از دستگیره هوشمند استفاده کنید. اگر فردی هستید که به تکنولوژی علاقه دارید و به جزئیات دیزاین اهمیت می‌دهید، حتماً این دستگیره‌ها را نیز در لیست انتخاب خود قرار دهید.

دستگیره دیجیتال چیست؟ + مزایا و نحوه کار آن

2. سطح بالای امنیت

همان طور که به این موضوع اشاره کردیم، امنیت یکی از مزیت‌های دستگیره‌های دیجیتالی است. دستگیره هوشمند با برخورداری از سیستم کنترل و اطلاع‌رسانی از راه دور، تنظیم سطح امنیت و همچنین تنوع در مکانیزم شناسایی (رمز، اثر انگشت، کارت و …) امنیت بالایی را برای محیط مورد نظر، به وجود می‌آورد. اگر امکان سرقت از طریق دستگیره‌های معمول را 70 درصد در نظر بگیریم، احتمال سرقت از طریق دستگیره الکترونیکی هوشمند، کمتر از 10 درصد خواهد بود.

3. کنترل و تنظیم از راه دور

یکی دیگر از کاربردهای فوق‌العاده‌ای که می‌توان در پاسخ به سؤال مزایا دستگیره هوشمند چیست ارائه داد، انجام تنظیمات و کنترل از راه دور است. بسیاری از این دستگیره‌ها قابلیت اتصال به تلفن همراه را دارند و می‌توان به کمک وای‌فای و نرم‌افزار دستگیره، به تنظیمات آن دسترسی داشت.

حال این تنظیمات دقیقاً چه کار ویژه‌ای را انجام می‌دهند؟

  • می‌توانید به تمام ورود و خروج‌ها کنترل داشته باشید (دستگیره هر عملکرد مکانیکی را از طریق پیام، به نرم‌افزار منتقل می‌کند)
  • اگر فراموش کرده‌اید که درب منزل یا محل کار را قفل کنید، این امکان برای شما فراهم خواهد شد.
  • می‌توانید دسترسی‌های متنوعی را برای افراد مختلف در بازه‌های زمانی مشخص تنظیم کنید (مثلاً ساخت رمز یک‌باره مصرف برای برادر خود)
  • اگر عضوی از خانواده پشت درب مانده، به راحتی با کنترل از راه دور، درب را برای او باز کنید.

دستگیره دیجیتال چیست؟ + مزایا و نحوه کار آن

معرفی انواع مدل‌های دستگیره دیجیتال هوشمند

دستگیره‌های دیجیتال در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از آنها، قابلیت‌های مختص به خود را دارند. انواع مدل دستگیره دیجیتال، شامل موارد زیر است:

  1. دستگیره رمزی: مجهز به یک صفحه کلید لمسی است که به شما امکان می‌دهد تا با انتخاب رمز، اقدام به باز کردن درب کنید. تابع خیالی، آلارم هشدار و رمز یکبار مصرف از مزایای بی نظیر دستگیره‌های رمزی است که آن‌ها را از دستگیره‌های معمولی متمایز نموده است.
  2. دستگیره کارتی: این نوع محصول، در دو نوعِ با دستگیره و بدون دستگیره عرضه می‌شود و استفاده از آن نیز به وسیله کارت مخصوص و رمز، امکان‌پذیر است. استفاده از دستگیره‌های کارتی در ورزشگاه‌ها و هتل‌ها بسیار رایج است.
  3. دستگیره اثر انگشتی: دستگیره‌های تشخیص هویت نسبت به سایرین، از تکنولوژی پیچیده‌تری برخوردار هستند و قابلیت تشخیص اثر انگشت‌های تعیین شده برای اجازه ورود را دارند. سنسورهای تعبیه شده در این دستگیره‌ها بسیار حساس بوده و هرگونه تقلب برای ورود را غیر ممکن نموده است.
  4. دستگیره ریموت دار: این دستگیره نیز مانند سایر گزینه‌ها، از یک یا چند روش برای بازکردن درب بهره می‌برد. اما مزیت آن قابلیت کنترل از راه دور است.

دستگیره دیجیتال چیست؟ + مزایا و نحوه کار آن

نکته: اکثر این مدل‌ها به صورت ترکیبی نیز عرضه می‌شوند. یعنی این امکان را به شما می‌دهند تا به صورت هم زمان یا جدا، از رمز، کارت و اثر انگشت استفاده کنید.

ویژگی‌های دستگیره دیجیتال خوب چیست؟

بعد از شناخت دستگیره الکترونیکی و نحوه کار آن، بهتر است بدانید که کدام یک از دستگیره‌های دیجیتال مناسب‌تر است و نیاز حداکثری شما را برآورده خواهد نمود. بیایید با هم نگاهی به چند ویژگی پر اهمیت در دستگیره هوشمند بیندازیم.

  1. عمر بالای باتری

دستگیره‌های دیجیتال محصولاتی هستند که به صورت 24 ساعته کار می‌کنند و برای تأمین انرژی خود، از باتری بهره می‌برند. برخی از این نوع دستگیره‌ها با تمام شدن شارژ باتری، دیگر در حالت هوشمند قابل استفاده نیستند و برای بازکردن قفل باید از کلید مکانیکی استفاده کرد. این مشکل تا زمانی که باتری دستگاه را تعویض نکنید، ادامه خواهد داشت. بنابراین، بهتر است در هنگام انتخاب یک دستگیره هوشمند به نوع باتری، میزان نگهداری شارژ، عمر آن و هشدار اتمام باطری توجه کنید.

  1. دوام:

طبیعتاً به‌جز زیبایی و تکنولوژی، دوام دستگیره دیجیتال هم اهمیت زیادی دارد، زیرا از جمله لوازمی است که روزانه بارها از آن استفاده می‌شود. با تحقیق در مورد کیفیت برند تولید کننده، ضمانت ارائه شده، خدمات پس از فروش و … می‌توانید از دوام دستگیره الکترونیکی، مطمئن شوید.

  1. ضمانت و خدمات پس از فروش

دستگیره هوشمند، نسبت به دستگیره‌های معمولی، از قیمت بالاتری برخوردار است؛ بنابراین در صورت نقص فنی یا خرابی، می‌تواند ضرر مالی به شما وارد کند. یک دستگیره دیجیتال مناسب باید دارای خدمات پس از فروش خوبی نیز باشد تا در هنگام بروز هر گونه مشکل، بتوانید به راحتی آن را در محیطی امن و با قطعات اورجینال تعمیر کنید.

دستگیره دیجیتال چیست؟ + مزایا و نحوه کار آن

بهترین برند دستگیره دیجیتال چیست؟

برندهای دستگیره دیجیتال بر اساس طراحی، کیفیت ساخت، تجربه تولید، ضمانت و خدمات پس از فروش مقایسه می‌شوند و هر برندی که بتواند بیشتر این موارد را در محصولات خود داشته باشد، امتیاز بالاتری می‌گیرد و به همان اندازه، استقبال بیشتری از تولیدات آنها خواهد شد.

کشور آمریکا، آلمان، سوئد، کره جنوبی و اخیراً هم چین، بهترین تولیدکنندگان دستگیره هوشمند هستند. این کشورها سعی می‌کنند تا بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا و نیاز بازار، دائماً محصولات مدرن‌تر، باکیفیت‌تر و جذاب‌تری را تولید کرده و روانه بازارهای بین‌المللی کنند.

در بین برندهای موجود در بازار، برند کاداس توانسته تا با تولید انواع دستگیره دیجیتال اثر انگشتی، دستگیره دیجیتال رمزی، دستگیره دیجیتال کارتی، دستگیره دیجیتال ریموت دار و حتی ترکیبی از این موارد، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد. محصولات این شرکت، همراه با خدمات پس از فروش، توسط نمایندگی اصلی فروش محصولات کاداس در ایران عرضه می‌شود که نگرانی کاربران را از لحاظ قیمت و اورجینال بودن دستگیره‌ها راحت نموده است. برای آشنایی بیشتر با محصولات کاداس به سایت kaadas.ir مراجعه نمایید یا با مشاوران این مجموعه در تماس باشید.

حالا دیگر با وجود دستگیره‌های هوشمند، هیچ استرسی بابت فراموش کردن کلید، قفل نکردن درب در هنگام خروج از خانه و یا امنیت منزل خود نخواهید داشت. این دستگیره‌ها به شما کمک می‌کنند تا به هر روشی که راحت‌تر هستید، خانه یا محل کار خود را ایمن کنید. مصرف‌کنندگان معتقد هستند که کیفیت بالا و تنوع تولید دستگیره‌های دیجیتال با کارکرد‌های مختلف، می‌تواند باعث ایجاد تمایز در بین تولیدکنندگان باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو