محوطه رفیع آباد مرودشت فارس تعیین عرصه و حریم می شود

منبع: همگردی

12

1401/9/14

16:02


ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، محوطه رفیع آباد مرودشت فارس تعیین عرصه و حریم می شود.

گمانه زنی در این محوطه تاریخی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم با هدف جلوگیری از تهدیدات اساسی در راستای تسطیح عرصه و تخریب حریم این اثر تاریخی فرهنگی به سرپرستی مشترک «فهیمه همایون» و «یونس زارع» در حال انجام است.

فهیمه همایون، سرپرست هیأت باستان شناسی محوطه رفیع آباد گفت: این محوطه تاریخی در شهرستان مرودشت استان فارس در فاصله 12 کیلومتری شمال این شهر و حد فاصل دو مجموعه ارزشمند تاریخی تخت جمشید و نقش رستم قرار گرفته است. براساس یافته های فرهنگی سطحی و مطالعات اولیه، این محوطه قدمتی از دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی دارد و در سالهای اخیر با توسعه فعالیت های کشاورزی و خطوط انتقال برق، بخش هایی از محوطه در اثر تسطیح زمین های اطراف از بین رفته است.

همایون افزود: با توجه به قرارگیری محوطه رفیع آباد در میان زمین های کشاورزی و تهدیدات ناشی از فعالیت های کشاورزی، راه سازی و عمرانی و همچنین جلوگیری از تخریب هرچه بیشتر این محوطه ارزشمند، لزوم اجرای پروژه تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی رفیع آباد ضروری و حائز اهمیت است.

سرپرست هیأت باستان شناسی محوطه رفیع آباد یادآور شد: این پروژه با حمایت مجموعه جهانی تخت جمشید، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس و با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

محوطه رفیع آباد مرودشت فارس تعیین عرصه و حریم می شود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو