1899؛ اثری دیگر از سازندگان سریال Dark

1899؛ اثری دیگر از سازندگان سریال Dark


منبع: فوت و فن

13

1401/9/14

17:16


سریال 1899 یک مجموعه تلویزیونی علمی-تخیلی و رازآلود چند زبانه آلمانی است که توسط Jantje Friese و Baran bo Odar ساخته شده است.

1899؛ اثری دیگر از سازندگان سریال Dark

سریال 1899 یک مجموعه تلویزیونی علمی-تخیلی و رازآلود چند زبانه آلمانی است که توسط Jantje Friese و Baran bo Odar ساخته شده است. این فیلم در 17 نوامبر 2022 در نتفلیکس به نمایش درآمده و عمدتاً نقدهای مثبت منتقدان را با تمجید از بازیگران، کارگردانی و فیلمبرداری دریافت کرده است، اگرچه برخی از سرعت کند پیش‌روی آن انتقاد کرده اند. سازندگان مجموعه 1899 ایده هایی برای ساختن دو فصل دیگر دارند.

در 16 دسامبر 2020، اعلام شد که امیلی بیچم برای نقش اصلی انتخاب شده است. در 2 مه 2021، آنورین بارنارد، آندریاس پیتشمان، میگل برناردو، ماسیج موسیال، آنتون لسر، لوکاس لینگگارد تونسن، روزالی کریگ، کلارا روزاگر، ماریا ارولتر، یان گائل، ماتیلد اولیویر، خوزه بلومنتیونگ ، فلین ادواردز و الکساندر ویلوم به بازیگران اضافه شدند. هر شخصیت نیز به زبان مادری خود در فیلم صحبت می کند.

اقبال عمومی به سریال 1899

1899 در اولین هفته خود، تنها سه روز پس از انتشار با 79.27 میلیون ساعت در رتبه دوم در 10 عنوان برتر تلویزیونی انگلیسی نتفلیکس قرار گرفت. هفته بعد، سریال در همان موقعیت باقی ماند و 87.89 میلیون ساعت تماشا را به خود اختصاص داد.

این سریال به طور کلی نقدهای مثبتی دریافت کرده و در Rotten Tomatoes، دارای رتبه تایید شده 79٪ بر اساس 28 بررسی، با میانگین امتیاز 6.80 از 10 است. اجماع انتقادی این وب سایت می گوید: “مجموعه 1899 مسافران چندفرهنگی خود را از طریق یک معمای اتمسفریک هدایت می کند و سفری پر از تعلیق را ارائه می دهد، حتی اگر هرگز به مقصد رضایت بخشی نرسد.” در نشریه متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می کند، این سریال بر اساس 12 نقد منتقد، امتیاز 66 از 100 را به دست آورده است که نشان دهنده «بررسی های عموماً مطلوب» است.

Jantje Friese & Baran bo Odar

Jantje Friese & Baran bo Odar

تجربه‌ی خوشایندی دیگر از خالقان سریال Dark

سریال 1899 یک مجموعه‌ی رازآلود چند زبانه است که شخصیت های بسیاری را در سفر به آمریکا دنبال می کند. در همان بدو کار، سریال نشان می‌دهد که ممکن است همه چیز آنطور که از روایت ابتدایی مائورا فرانکلین (Emily Beecham) برمیاید، نباشد… چرا که مشخص می شود او یک بیمار در یک بیمارستان روانی است و حالا در مورد توانایی‌های بی‌شمار مغز انسان صحبت می‌کند. پس از آن او را به یکباره در کشتی بخار کربروس (Kerberos)، با زخم‌هایی روی مچ دست و نامه‌ای مرموز در چمدانش می‌بینیم، اما خود او نمی‌داند که چگونه به آنجا رسیده است.

برای دانلود سریال به همراه زیرنویس فارسی به سایت انیمه لیست مراجعه کنید

این رمز و رازی است که می‌خواهد بینندگان را به میان قسمت‌های مجموعاً هشت ساعته ۱۸۹۹ سوق دهد، قسمت‌هایی که همگی با آهنگ «خرگوش سفید» جفرسون ایرپلین (Jefferson Airplane) شروع و با آهنگ راک کلاسیک که به نوعی حتی جسورانه‌تر از آن است، بسته می‌شوند. در اوایل داستان، تقریباً تنها چیزی که ما به طور قطع می دانیم این است که یک کشتی بخار مشابه دیگر بدون هیچ ردی در مسیر فعلی Kerberos ناپدید شده و از قرار معلوم به طرز شومی پرومیتوس – (اسطوره ی یونان که از آسمان آتش دزدید و به بشر داد) – نام دارد.

مسافران مرفه کربروس از نجوا کردن در مورد پرومیتیوس در هنگام صبحانه دست برنمی‌دارند، و با شادی از شرایط کثیف و تنگ مسافران فقیرتری که در عرشه‌ی زیرین هستند، غافل نمی‌شوند. بیشتر قسمت اول به معرفی این شخصیت‌ها و فاصله‌ی طبقاتی آنها می پردازد و در انتهای قسمت اول آنها به پرومتئوس گمشده که ویران و خالیست می‌رسند و در آن پسری لال (Fflyn Edwards) که در یک کمد حبس شده را ملاقات می‌کنند.

نیمه‌ی تاریک سریال 1899

مشکلاتی که در هشت قسمت 1899 گریبانگیر آن خواهید شد، خیلی زودتر از پرومتئوس گمشده مورد توجه قرار می گیرند. کاراکترها که به طرز عجیبی زیاد و ساده هستند، به زبان های مختلفی صحبت می کنند، اما باید بگویم که اگر هر کدام بیش از یک ویژگی متمایز داشته باشند، شانس آورده‌اید. اگرچه شخصیت‌ها غالباً با کسی که اصلاً به زبان آنها صحبت نمی‌کند جفت می‌شوند اما به نظر می‌رسد که این موضوع هرگز مانع از تک‌گوییِ آنها به زبان مادری‌شان نمی‌شود.

در قسمت‌های بعدی با بخش‌هایی از گذشته‌ی دردناک شخصیت‌ها روبرو می‌شوید، اما هیچ‌کس با چیزی بیشتر از لباس، وسواس‌ها یا آسیب‌های روحی آن‌ها تعریف نمی‌شود: دنیل سولاس (Aneurin Barnard)، که یک حشره در جیب کت سیاه بزرگش دارد. آنکر (Alexandre Willaume) و ایبن (Maria Erwolter)، والدین خداترس توو (Clara Rosager) و کرستر (Lucas Lynggaard)؛ ایک لارسن (Andreas Pietschmann)، کاپیتان مست کربروس؛ و لینگ یی (Isabella Wei) که به زبان کانتونی صحبت می کند اما مانند گیشا ها لباس می پوشد.

اکثریت شخصیت های زوج شده‌ی داستان برای تأکید بر تفاوت‌هایشان طراحی شده‌اند، اما تنها نشان می‌دهند که همه آنها چقدر پوچ هستند. اگر کاراکترها صرفاً دنباله ی رمز و راز را نگیرند، پس در گوشه‌ای خودخوری می‌کنند یا در فکر فرو می‌روند. انگی که در اغلب موارد نمی توان به سریال 1899 زد، کند بودن است . این سریال از طریق پیچش‌های داستانی و ازدیاد شخصیت‌ها با سرعتی نمایش داده می‌شود که فرصتی پیدا نمی‌کنیم تا خودمان را با آن وفق داده و به شخصیت‌های درگیر وابسته شویم. شخصیت‌ها دائماً توسط شخصیت‌های دیگر ناک اوت و یا از هم جدا می‌شوند و تا چند صحنه بعد که برای جمع بندی گرد هم میایند به کارهایشان مشغول خواهند بود. همه سرنشینان کشتی به سرعت به چند دسته تقسیم می شوند و سپس به همان سرعت اختلافات خود را کنار می گذارند.

سریال 1899 چند تصویر جذاب را ارائه می دهد، مانند یک هرم سیاه عجیب و مثلثی که در همه چیز از لباس و فرش گرفته تا جواهرات و موهای صورت یافت می شود و در قسمت های اولیه کمی جذابیت ایجاد می کند و و نوید یک راز منسجم را می‌دهد. اما ورای کلیف‌هنگر های قابل پیش‌بینی، این سریال تا حد خزیدن یک لاکپشت کند می‌شود، و این حس اجتناب‌ناپذیر وجود دارد که هر سانتی متر از توطئه‌هایش، خود حول یک راز ساخته شده است که حتی نمی‌تواند خیلی رازآلود باشد.

بودجه سریال 1899

بودجه سریال 1899 حداقل 60 میلیون یورو (62.2 میلیون دلار) بوده که آن را Medienboard برلین-براندنبورگ، صندوق فیلم سینمایی آلمان و نتفلیکس آن را تأمین کرده اند. Netflix با سرمایه گذاری 48 میلیون یورو در پروژه بیشترین سهم را داراست. 1899 گران ترین سریال تلویزیونی آلمان در تمام دوران است.

علاقمندان به دانلود سریال 1899 با زیرنویس فارسی می‌توانند به سایت انیمه لیست، مرجع انیمه، فیلم و سریال مراجعه نمایند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو