جرم‌انگاری لایک کردن پست‌های اعتراضی در چین ؛ یکه‌تازی کمونیست‌ها در استبداد دیجیتالی!

منبع: تکراتو

14

1401/9/14

19:32


جرم‌انگاری لایک کردن پست‌های اعتراضی در چین به واسطه وضع مقررات جدید این کشور اجرایی می‌شود. چین این موارد اعتراضات را آسیب‌زننده قلمداد کرده است.

جرم‌انگاری لایک کردن پست‌های اعتراضی در چین ؛ یکه‌تازی کمونیست‌ها در استبداد دیجیتالی!

جرم‌انگاری لایک کردن پست‌های اعتراضی در چین به واسطه وضع مقررات جدید این کشور اجرایی می‌شود. چین این موارد اعتراضات را آسیب‌زننده قلمداد کرده است.

وضع قوانین و مقررات جدید در کشور چشم‌بادامی‌ها، جرم‌انگاری لایک کردن پست‌های اعتراضی در چین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. چین این روزها در حال دست‌وپنجه نرم کردن با ویروس کروناست و مردم این کشور نیز با برپایی اعتراضات نسبت به تصمیمات دولت در موضوع شیوع دوباره این ویروس مخالفت می‌کنند. دولت چین نیز شبکه‌های اجتماعی را یکی از عوامل تخریب نظم کشور می‌داند و قوانینی جدید برای لایک کردن پست‌های اعتراضی وضع کرده است.

بیشتر بخوانید: چک کردن گوشی مردم در اماکن عمومی چین ؛ نیروی سرکوب درمانده از کنترل اینترنت! [+ فیلم]

جرم‌انگاری لایک کردن پست‌های اعتراضی در چین

مسئولان چین به برخورد با آن دسته از کاربران فضای مجازی روی آورده‌اند که در شبکه‌های اجتماعی مطالب مربوط به اعتراضات درباره سیاست کووید صفر را لایک می‌کنند. پکن ظاهراً انتشار این مطالب را در شرایط فعلی برای شهروندان خود غیرمجاز و آسیب‌زننده تلقی می‌کند.

به گزارش CNN، اداره فضای سایبری چین (CAC) به‌تازگی دستورالعمل‌های جدیدی را برای شبکه‌های اجتماعی معرفی کرده که از 24 آذر اجرایی می‌شوند و حتی لایک کامنت‌ها و پست‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند. این مقررات جدید از شبکه‌های اجتماعی چینی می‌خواهند که تمام کاربران را احراز هویت کنند و براساس لایک و کامنت آن‌ها به هر فرد امتیاز بدهند. افرادی که امتیاز پایین داشته باشند، «فریب‌کار» معرفی می‌شوند و در فهرست مسدودسازی قرار می‌گیرند.

جرم‌انگاری لایک کردن پست‌های اعتراضی در چین

«دیوید زوویگ»، استاد بازنشسته دانشگاه علم و فناوری هنگ‌کنگ می‌گوید:

لایک‌کردن مطلبی که غیرقانونی است، نشان می‌دهد که حمایت عمومی از آن مطلب بالاست. تعداد بالای لایک می‌تواند آغازگر یک آتش‌سوزی بزرگ باشد.

یکی از کارشناسان سابق سانسور و کنترل اینترنت در چین که خواسته ناشناس بماند، در گفت‌و‌گو با نیویورک تایمز گفته: «اگر چین بخواهد به‌طور کامل محتواها را کنترل کند، باید تعداد کارمندان فعلی خود را 10 برابر کرده و الگوریتم‌های هوشمندانه‌تری بسازد.»

«جوزف چنگ»، استاد بازنشسته علوم سیاسی در دانشگاه شهری هنگ‌کنگ می‌گوید:

مسئولان نسبت به گسترش فعالیت‌های اعتراضی بسیار نگرانند و یکی از مهم‌ترین روش‌های کنترل مردم، توقف ارتباط معترضان بالقوه، گزارش اعتراضات و درخواست‌های پیوستن به این تجمع‌هاست.

اعتراضات در چین به‌دنبال مرگ 10 نفر در آتش‌سوزی یک آپارتمان آغاز شد که ظاهراً محدودیت‌های کووید صفر جلوی اطفای حریق سریع ساختمان را گرفت و مانع از فرار ساکنان شد. معترضان چینی برای نشر محتواهای خود از اشخاص ثالث در خارج از این کشور کمک می‌گیرند تا تصاویر و ویدیوها را در شبکه‌های اجتماعی چینی منتشر کنند.

این جنبش یکی از معدود اعتراضات گسترده در چین بعد از واقعه میدان تیان‌آنمن در سال 1989 است. با این حال، پکن به مقابله شدید با معترضان پرداخته و حالا قصد کنترل هرچه بیشتر شبکه‌های اجتماعی را دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره جرم‌انگاری لایک کردن پست‌های اعتراضی در چین چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو