سوالات متن درس دوم فلسفه دوازدهم انسانی

منبع: ماگرتا

8

1401/9/14

21:33


نمونه سوالات متن درس ۲ دوم «جهان ممکنات» کتاب فلسفه ۲ پایه دوازدهم رشته علوم انسانی متوسطه دوم را می توانید در ادامه این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، مشاهده نمایید.

همچنین بخوانید: سوالات متن درس اول فلسفه دوازدهم انسانی

سوالات متن درس دوم فلسفه دوازدهم انسانی

سوالات متن درس دوم فلسفه دوازدهم انسانی

نمونه سوال های متن امتحانی درس 2 دوم فلسفه دوازدهم

۱) تصاویر تلسکوپ فضایی هابل در اواسط دهه …………. میلادی نشان داد که شمار کهکشان‌های جهان بین ……… میلیارد است.

پاسخ: ۱۹۹۰ – ۱۰۰ تا ۲۰۰

۲) رابطه امکانی را تعریف کنید.

پاسخ: محمول قضایا برای موضوعشان ضروری نیستند بلکه ممکن هستند؛ یعنی، هم می توانند این محمول را بپذیرند و هم نپذیرند. مانند: خربزه میوه شیرینی است.

۳) رابطه ضروری را تعریف کنید.

پاسخ: محمول قضایا برای موضوعشان ضروری است. مانند: فیل جاندار است.

۴) رابطه امتناعی را تعریف کنید.

پاسخ: برقراری ارتباط میان موضوع و محمول غیرممکن است؛ یعنی ارتباط موضوع و محمول محال و ممتنع است. مانند: مربع سه زاویه دارد.

۵) واجب الوجود بالذات را تعریف کنید.

پاسخ: همان ذاتی است که وجود برایش ضرورت دارد و این ضرورت، از ناحیه خود آن ذات است نه از ناحیه یک امر بیرونی. مانند: خداوند یکتا

۶) واجب الوجود بالغیر را تعریف کنید.

پاسخ: اشیاء جهان، چون ذاتا ممکن الوجودند، به واجب الوجود بالذاتی نیاز دارند که آنها را نسبت به وجود از حالت امکانی خارج کند و وجود را برای آنها ضروری و واجب نماید. بنابراین اشیای جهان واجب الوجود بالغیر هستند مانند موجوداتی که اکنون در این جهان وجود دارند.

۷) در قضایای «عدد هشت فرد است» و «تعداد موجودات روی زمین بی نهایت است» رابطه موضوع و محمول چگونه است؟ توضیح دهید.

پاسخ: برقراری ارتباط میان موضوع و محمول غیرممکن است؛ یعنی محال و ممتنع است که عدد هشت فرد باشد، موجودات روی زمین نامحدود باشند.

۸) اشیا ممکن الوجودند یعنی چه؟

پاسخ: یعنی ذات و ماهیت اشیاء به گونه ای نیست که حتما باید باشد. همچنین، به گونه ای هم نیست که بودن آنها محال باشد. این اشیاء ذاتا می توانند باشند یا نباشند.

۹) از نظر فارابی و ابن سینا میان ماهیات و وجود چه نوع رابطه ای برقرار است؟

پاسخ: این موجودات در ماهیت و ذات خود، ممکن الوجود هستند و با «وجود» رابطه امکانی دارند.

۱۰) چرا با اینکه موجودات ممکن، فقط امکان وجود را دارند، اکنون موجودند و جهان موجودات را تشکیل داده اند.

پاسخ: اگر چه این قبیل موجودات در ماهیت و ذات خود، ممکن الوجود هستند و با «وجود» رابطه امکانی دارند، یعنی می توانند باشند و هم می توانند نباشند اما همین رابطه امکانی به آنها اجازه می دهد که اگر علت وجود آنها فراهم شود، و همه علل و عواملی که برای بوجود آمدن آنها لازم است فراهم شود، آنها نیز پا به اقلیم وجود بگذارند و موجود شوند.

۱۱) رابطه امکانی را توضیح دهید. و مثال بزنید.

پاسخ: محمول قضایا برای موضوعشان ضروری نیستند بلکه ممکن هستند؛ یعنی، هم می توانند این محمول را بپذیرند و هم نپذیرند. مثال: فردا هوا سرد است. – خربزه میوه‌ی شیرینی است.

۱۲) از نظر ابن سینا چرا اشیاء جهان، واجب الوجود بالغیر هستند؟

پاسخ: موجوداتی که در این عالم وجود دارند چون ممکن الوجود هستند به خودی خود نمی توانند بوجود بیایند بلکه باید برای بوجود آمدن به مرحله وجوب و ضرورت برسند و واجب الوجود شوند و وجود و هستی برای آنها ضرورت و حتمیت داشته باشد تا بوجود آیند، اما چون این موجودات ممکن الوجود هستند، در ذات و درون خود این ضرورت و وجوب ندارند و باید از موجودی غیر از خودشان ضرورت و وجوب کسب کنند تا بوجود آیند، به این خاطر به آنها واجب الوجود بالغیر گویند.

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: جواب درس دوم فلسفه دوازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب فلسفه دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله نمونه سوالات متن درس ۲ دوم کتاب فلسفه پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه بیان کنید. 🌹

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو