سرزنش کردن دیگران و نحوه برخورد صحیح با این نوع رفتار

سرزنش کردن دیگران و نحوه برخورد صحیح با این نوع رفتار


منبع: آرگا

16

1401/9/14

22:07


سرزنش کردن دیگران یکی از عادات بسیار زشت می باشد که امروزه در میان مردم بسیار شایع می باشد و اگر می خواهید این عادت را از خود دور نمایید بهتر است همراه ما باشید.

سرزنش کردن دیگران یکی از رفتارهای روزمره انسان ها می باشد و امروزه همه افراد این کار را انجام می دهند. یادتان باشد که این رفتارها عادی نمی باشد و می تواند مشکلاتی برای شما ایجاد نماید. در ادامه علت های این رفتار و روش های تغییر دادن آن را بررسی می کنیم و اطلاعاتی سودمند در این زمینه به شما می دهیم تا بتوانید این رفتار را در خودتان تغییر داده و با این رفتار غلط دیگران را آزار ندهید.

 

سرزنش کردن و چرایی آن

علت ها و روش های تغییر در سرزنش کردن دیگران

سرزنش کردن دیگران یکی از عادات بسیار بد می باشد و افراد بسیار زیادی هستند که این عادت را دارند و در این صورت با این رفتار خود می توانند دیگران را آزار دهند و این آزارها گاها می تواند منجر به از بین رفتن طرف مقابل شده و مشکلاتی را برایتان ایجاد خواهد کرد.

علل بروز رفتار سرزنشگری

یک سری علل ها وجود دارد که می تواند دلیلی برای بروز چنین رفتارهایی باشد از این رو تمامی آن ها را برایتان بررسی می کنیم و با توجه به این علت ها شما می توانید دقیق ترین و نزدیک ترین علت را برای رفتار خود جستجو نمایید.

توضیح دادن

یکی از هوشمندانه ترین رفتارها این است که اگر فردی به ما آسیب زد و اشتباهات او منجر به تغییر در روابط شد فرد را مورد سرزنش قرار دهیم. این هوشمندانه ترین روشی می باشد که مغز انتخاب می کند و سعی می کند با استفاده از این کار دردها و ناراحتی هایی مکه از این رویداد منفی ایجاد می شود را به حداقل برساند. در واقع این کار باعث می شود که تمامی مسئولیت ها را به گردن دیگری انداخته و خود را تبرئه نمایید.

در بسیاری از موارد این فرایند به قدری سریع رخ خواهد داد که شما نمی توانید مانع از آن شوید زیرا این روش یکی از روش های برون ریزی می باشد و می تواند به سلامت فرد کمک نماید. به صورت کلی پیش فرض ذهنی انسان این است که برای اتفاق ها و حوادثی که رخ می دهد باید دنبال دلیل باشد و این کار را با نسبت دادن کارها به دیگران و سرزنش آن ها انجام می دهد.

سرزنش کردن دیگران

آسان تر بودن این کار

همانطور که می دانید انداختن مسئولیت ها به گردن دیگران می تواند بسیار راحت باشد از این رو مغز انتخاب می کند که دیگران را بابت اتفاق ها سرزنش نماید. این کار سرعت عمل بسیار زیادی دارد از این رو می تواند مشکلات بسیاری در برخورد با دیگران برای شما ایجاد نماید.

همانطور که می دانید دروغ گفتن برای متقاعد کردن خود و سلب مسئولیت کردن از خود بسیار راحت تر می باشد از این رو مغز شروع به تحلیل های دروغ می نماید و به شما دستور می دهد تا دیگران را سرزنش نمایید تا افکار شما سر و سامان پیدا نماید.

تلافی رفتار دیگران

یکی دیگر از دلایلی که دیگران را سرزنش می کنید این است که می خواهید کار آن ها را تلافی نمایید. در واقع این کار می تواند یکی از ظریف ترین رفتارها برای حمله به دیگران می باشد و گاها این کار به صورت ناخودآگاه رخ می دهد.  با این حال اگر از کسی کینه به دل داشته باشید اگر فرصتش ایجاد شود سریعا از ان برای انتقام گرفتن استفاده خواهید کرد.

مکانیسم دفاعی راحت تر

سرزنش کردن دیگران یکی از ساده ترین مکانیسم های دفاعی می باشد که می توانید از آن استفاده کرده و نقش خود و رفتار خود را در این روش بی تاثیر تر نشان خواهید داد و کاستی هایی که دارید را نادیده می گیرید. نادیده گرفتن ضعف ها می تواند یکی از بهترین مکانیسم های دفاعی باشد.

روش های سرزنش دیگران

مقابله درست با این رفتار

برای این که بتوانید این رفتار را کاهش داده و درست تر با دیگران برخورد کنید نیاز است تا یک سری راهکارها را بلد باشید و با به کارگیری درست و منطقی رفتار بهتری داشته باشید. اگر رفتار خود را پذیرفته اید و می خواهید آن را تغییر دهید نیاز است تا از روش هایی که در ادامه بیان می کنیم برای مقابله با رفتار زشت و بد سرزنش کردن دیگران استفاده نمایید.

تنفس عمیق

یکی از ساده ترین روش هایی که می توانید از آن استفاده گنید و با این رفتار مقابله کنید این است که اگر در موقعیت سرزنش کردن دیگران قرار گرفتید سعی کنید ابتدا یک نفس عمیق بکشید و تمامی واکنش های تدافعی و منفی را از خود دور کنید. در واقع این کار به شما زمان لازم برای ارزیابی موقعیت را می دهد و شما می توانید بهتر با طرف مقابل خود رفتار نمایید و واکنش بهتری به این موضوع داشته باشید.

دیدن اشتباهات به طور دیگر

برای پیشگیری از این که واکنش بدی به دیگران نشان دهید و سعی کنید اشتباهات خود را نادیده بگیرید می توانید به چشم دیگر به اشتباهات خود نگاه کنید و از آن ها برای یادگیری بیش تر کمک بگیرید. در واقع سرزنش کردن دیگران امری طبیعی می باشد و منجر به انکار شکست هایتان می شود از این رو شما نمی توانید از آن ها برای بهتر شدن استفاده نمایید و ممکن است دائما در حال تجربه شکست ها باشید.

سرزنش کردن دیگران

تمرین خودآگاهی

یکی دیگر از اقداماتی که می تواند منجر به کاهش سرزنش کردن دیگران شود این است که خودآگاهی را تمرین نمایید. اگر بتوانید به افکار و عواطف خود آگاهی بیشتری پیدا نمایید می توانید سرزنش کردن دیگران را کاهش دهید. در واقع این کار دو فایده بسیار مهم برای شما دارد که یکی از آن ها ناتوانی در سرزنش کردن دیگران می باشد و همچنین باعث می شود که شما به بینش بیش تری در زندگی دست یابید.

جایگزین کردن درک بیشتر با سرزنشگری

در واقع سرزنش کردن دیگران بدین معنا می باشد که مسئولیتی فراتر از حد توانش به او نسبت داده اید و این کار می تواند مشکلاتی را نیز برای فرد ایجاد نماید از اینم رو اگر می خواهید این رفتار را در خود کاهش دهید می توانید اعتدال را رعایت کرده و سعی کنید در برخورد با اشتباهات دیگران به جای سرزنش کردن آن ها درک کردنشان را در پیش بگیرید. برای این کار می توانید یک سری سوالاتی را از خود بپرسید و این سوالات عبارتند از :

  • چه عاملی منجر به ایجاد این اوضاع می شود؟
  • چرا به این اوضاع دچار شده اید؟
  • افراد دیگری هم در این وضع دخیل می باشند؟
  • نقش دیگر افراد در اتفاقات رخ داده چیست؟
  • عوامل خارجی در این مورد نقش داشته اند؟
  • چه سوالاتی از دیگران برای درک بهتر پرسیده شود؟
  • چه چیزی از این موضوع و اتفاق رخ داده را نمی دانید؟

همدلی کردن

بهترین خنثی کننده سرزنش کردن دیگران همدلی کردن با آن ها می باشد. در واقع این کار مانند پادزهری عمل می کند که منجر به درک شرایط بهتر در شما خواهد شد و می تواند از شدت ناراحتی هایتان بکاهد. همدلی کردن می تواند از دیدگاه خودخواهانه شما بکاهد و زندگی را برای شما و دیگران بهبود بخشد.

چرا دیگران را سرزنش می کنید؟

پذیرفتن

سعی کنید اگر اتفاقی بد و منفی رخ می دهد سهم خود را بپذیرید و تمامی مسئولیت ها را به گردن دیگران نیندازید. بعد از این که از این روش استفاده کردید و سهم خود را پذیرا شدید بهتر است دو کار انجام دهید که یکی از آن ها جایگزین شدن زبان تفاهم و دیگری پذیرفتن موقعیت و نقش شما در آن می باشد.

زبان سرزنش می تواند ناآگاهانه و از روی حرص و طمع باشد از این رو بهتر است آن را با زبان تفاهم جایگزین نمایید. زمانی که تفاهم را جایگزین می کنید یعنی پویایی را ایجاد خواهید کرد و همین مورد به ظاهر ساده می تواند منجر به بهبود هماهنگی ها و مسئولیت ها در شما و دیگران شود.

از سمت دیگر اینم که موقعیت خود را تعیین کرده و نقش خود را بپذیرید نیز بسیار خوب مکی باشد و می تواند در بهبود کارها به شما کمک نماید. این مکار می تواند از سرزنش کردن دیگران کاسته و گاها ممکن است منجر به ناراحتی هایی از سمت شما نیز گردد و این میزان اذیت شدن و ناراحتی ها می تواند بهای داشتن واکنش سالم باشد.

سرزنش کردن دیگران

اگر از اینم مطلب رضایت داشتید در ادامه به شما توصیه می کنیم تا مطالب مرتبط با این موضوع را مانند روش صحیح انتقاد و جلوگیری از انتقاد درونی مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا بر روی لینک های داده شده کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو