رنگ سال 2023 چیست؟ | با رنگ ترند سال 1402 آشنا شوید

منبع: پلازا

9

1401/9/15

10:03


رنگ سال 2023 چیست؟ | با رنگ ترند سال 1402 آشنا شوید

چیزی به شروع سال 2023 نمانده است و طرفداران مد و زیبایی در تکاپوی دانستن رنگ سال 2023 هستند. در این مقاله قصد داریم تا درباره رنگ سال 1402 صحبت کنیم.

پنتون (Pantone LLC) یک شرکت متخصص در امر رنگ‌ها است و از سال 2000 تاکنون هر ساله رنگ‌ یا رنگ‌های خاصی را به عنوان رنگ سال انتخاب می‌کند. این شرکت در نیوجرسی آمریکا واقع است که از سیستم تطبیق پنتون (PMS) و سایر سیستم‌های تطبیق رنگ برای انتخاب رنگ سال استفاده می‌کند.

هر ساله یک طیف رنگ مشخص برای سال انتخاب می‌شود تا در عرصه مد، زیبایی، طراحی و نقاشی، چیدمان منزل و ادارات، طراحی تبلیغات و… از آنها استفاده شود. پنتون رنگ سال جدید ۲۰۲۳ را نیز انتخاب کرده. در این مقاله پلازا قصد داریم تا از رنگ سال و دلایل انتخاب آن با خبر شویم.

فهرست مطالب

علت انتخاب رنگ سال چیست؟

شاید این سوالات در سر شما باشد که پنتون چگونه و بر چه اساسی رنگ سال را انتخاب می‌کند؟ چرا رنگ سال 2023 باید با سال پیش تفاوت داشته باشد؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که این انتخاب بسیار پیچیده است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل علایق و سلایق مردم هستند. در سطحی‌ترین لایه انتخاب رنگ، به علایق مردم توجه می‌شود تا بر حسب یک استاندارد رنگ‌ها را انتخاب کنند. اما موضوع به این سادگی‌ها نیست.

انتخاب رنگ‌ها دلایل روانشناسی نیز دارند، معمولا قبل از انتخاب رنگ به سال گذشته نگاهی انداخته می‌شود. در این سال هرچه به مردم بگذرد حاصل آن یک رنگ می‌شود. مثلا در انتخاب رنگ سال ۱۴۰۲ به سال قبل و تمام اتفاقات شیرین، تلخ، جنگ و صلح‌ها، دستاورد‌ها و شکست‌ها، بیماری‌ها و کشفیات جدید نگاهی می‌اندازند. سپس طبق علم روانشناسی رنگی برای خنثی کردن تمام تلخی‌های سال گذشته انتخاب می‌شود. حال می‌دانیم که در پس سوال ساده «رنگ سال 2023 چیه؟» چه پروسه پیچیده‌ای نهفته است.

رنگ سال 2023 چیست؟

رنگ سال ۲۰۲۳ چه رنگی است؟ / رنگ سال 2023 چیه؟

قرار است در این بخش به سوال محبوب رنگ سال ۲۰۲۳ چه رنگی است؟ پاسخ دهیم. طبق گفته پنتون رنگ سال 1402 قرمز آتشین مایل به زرشکی (Viva Magenta) است. شرکت پنتون این رنگ را «طیف متنوع قرمز-زرشکی» و «طیف رنگی غیر معمول برای زمانه‌ای غیرمعمول!» توصیف کرد. با این حساب رنگ سال ۱۴۰۲ ماهیتی غیرمعمول و وسوسه کننده دارد.

ویژگی های رنگ سال 2023

ویژگی های رنگ سال ۲۰۲۳

وقتی به سایت پنتون می‌رویم اطلاعات جالبی از رنگ سال خود به ما می‌دهد که دانستن آن خالی از لطف نیست. در ادامه به ویژگی های رنگ سال ۲۰۲۳ خواهیم پرداخت.

ترکیب رنگ سال جدید ۲۰۲۳

خب در نگاه اول فقط قرمز می‌بینیم. اما چه چیزی این رنگ را خاص و این چنین دلبرانه می‌کند؟ پنتون ویوا مگنتا را با کد 18-1750 اعلام کرده است. در این رنگ ترکیبی طیف‌های مختلف قرمز را می‌بینیم که با رنگ بنفش ادغام شده‌اند و یک ارغوانی جذاب آتشین را به عنوان رنگ سال 1402 به ما نشان می‌دهند. این رنگ زیبا در واقع از پرشین رد (Persian Red) که رنگ خاک پر مهر خلیج فارس است، الهام گرفته شده است.

فلسفه انتخاب رنگ سال 2023

حال فلسفه انتخاب این رنگ چیست؟ همان‌طور که می‌دانید، سال 2022 با انواع دگرگونی‌ها در سراسر دنیا روبه‌رو بود و ویروس کرونا در این سال به ضعیف‌ترین حد خود رسید. رنگ سال ۱۴۰۲ نماد شجاعت، بی‌باکی، شهامت، شادی و امید است. در معرفی رنگ سال 2023 باید بگوییم که این رنگ زیبا مناسب افراد با روحیه ‌جسور و پرقدرت است. این رنگ به ما پیام می‌دهد که قدرتمندانه بر مشکلات زندگی خود غلبه کنیم و امیدوار برای رسیدن به اهداف و آرزوهای خود باشیم.

نگاهی بر رنگ های سال های گذشته

همان‌طور که گفتیم ترند رنگ سال 2023 قرمز ارغوانی آتشین است. اما بد نیست که نگاهی نیز به طیف رنگی سال‌های پیش بیندازیم تا یادمان بیاید چه چیزهایی را پشت سر گذرانده‌ایم. رنگ‌ها دنیای جالب و خاصی دارند، بدون اینکه کلمه‌ای بیان کنند با شما صحبت می‌کنند. در تصویر پایین نگاهی به انتخابات پنتون از سال 2000 تا 2022 می‌اندازیم. چه چیزی راجع به رنگ سال جدید ۲۰۲۳ متفاوت به نظر می‌آید؟

معرفی رنگ سال 2023 / ترند رنگ سال 2023

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی رنگ سال 2023 پرداختیم و از ویژگی‌های آن برای شما صحبت کردیم. حال که به پاسخ سوال «سال 1402 چه رنگی مده؟» رسیدید، با ما درباره انتخاب‌های رنگی خود در این سال صحبت کنید و نظرات خود را درباره رنگ سال به اشتراک بگذارید. همواره پرامید، پرقدرت و پیروز باشید. از همراهی شما ممنونیم‌‌.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو