گوشی گوگل پیکسل فولد (Google Pixel Fold) در گیک‌بنچ رویت شد

گوشی گوگل پیکسل فولد (Google Pixel Fold) در گیک‌بنچ رویت شد


منبع: پلازا

10

1401/9/15

11:20


گوشی گوگل پیکسل فولد (Google Pixel Fold) در گیک‌بنچ رویت شد

گوگل پیکسل فولد یکی از گوشی هایی است که مدت‌ها است اخبار و گمانه‌زنی‌های زیادی در ارتباط با آن منتشر می‌شود. در این مطلب با آخرین اخبار و شایعات گوشی موبایل تاشو Google Pixel Fold، همراه پلازا باشید.

در حال حاضر کمپانی‌هایی همچون سامسونگ و هوواوی و چند کمپانی دیگر مشغول ساخت و عرضه گوشی‌های تاشو خود هستند. حتی شایعاتی مبنی بر تصمیم شرکت اپل بر ساخت یک مدل Fold از گوشی‌های موبایل خود است. در حال حاضر گوگل هم مشغول طراحی و ارائه یک گوشی تاشو به نام گوشی Google Pixel Fold و برنامه ریزی برای عرضه آن است و این گوشی قرار است رقیبی برای گوشی‌های فولد سامسونگ باشد. در این مطلب به بررسی ویژگی‌های گوگل پیکسل Fold و زمان معرفی گوگل پیکسل فولد می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

گوگل پیکسل فولد

بنظر می‌آید گوگل با ساخت گوشی Fold خود قصد پیوستن به انقلاب دستگاه‌های تاشو را دارد. انقلابی که شاید دو یا سه سال پیش با گوشی‌های سامسونگ زد فولد و زد فلیپ آغاز شد و اکنون با معرفی نسل جدید این گوشی‌ها یعنی، گلکسی زد فولد 4 و گلکسی زد فلیپ 4 به ثمره نشسته است. در این قسمت به بررسی مشخصات گوشی گوگل پیکسل فولد و اخباری که تاکنون درباره آن منتشر شده است می‌پردازیم.

طراحی موبایل تاشو گوگل

اولین تصاویر رندر شده که از این گوشی منتشر شدند، یک گوشی با طراحی فوق‌العاده‌ای را نشان می‌دهند. با توجه به این تصاویر، پیکسل فولد ممکن است یک نمایشگر خارجی بزرگ‌تری از زد فولد داشته باشد و بیشتر به اوپو فایند N شباهت داشته باشد. نمایشگر کاور ظاهرا از یک دوربین سلفی زیر نمایشگر 9.5 اینچی در یک حفره، میزبانی می‌کند.

گوشی Google Pixel Fold

همچنین حاشیه‌های اطراف نمایشگر نیز ظریف هستند و گوشی از نمای جلو شبیه به یک گوشی پیکسل است. اما از نمای پشتی شباهت گوشی با پیکسل 7 پرو بیشتر از همه توجه شما را به خود جلب می‌کند.

اما نمایشگر اصلی در قسمت بالایی و پایینی خود، حاشیه‌های بسیار بزرگ‌تری دارد و مانند نمایشگر کاور، در این نمایشگر نیز شما به دوربین سلفی 9.5 مگاپیکسلی زیرنمایشگر دسترسی دارید. همچنین براساس این رندرها، گوشی از یک درگاه USB-C برای شارژ بهره خواهد برد.

گوگل پیکسل fold

گذشته از این رندرها، منبع دیگری که برای پیش‌بینی طراحی ظاهری گوشی تاشو گوگل داریم، انیمیشن‌های استفاده شده در اندروید 12L هستند. این نسخه از اندروید یک نسخه مخصوص برای تبلت‌ها است که در آن انیمیشن‌های مفهومی از یک گوشی تاشو استفاده شده است. گفته می‌شود که این گوشی تاشو استفاده شده در انیمیشن‌ها، ممکن است با الهام از گوگل پیکسل فولد طراحی شده باشد.

در این صورت باید انتظار یک دستگاه که مانند کتاب تا می‌شود را داشته باشیم که نمایشگر خارجی آن پشت نمایشگر بزرگ اصلی قرار می‌گیرد. شکل و ظاهر این دستگاه شباهت زیادی به گلکسی زد فولد 4 ندارد و بیشتر شما را به یاد اوپو فایند N میاندازد.

علاوه بر این، به‌تازگی مشخصات جدیدی از نمایشگر گوشی Google Pixel Fold افشا شده است. براساس این مشخصات، اندازه نمایشگر مشابه گلکسی زد فولد 4 است. دستگاه زمانی که در حالت باز قرار دارد، 123 در 148 میلی‌متر خواهد بود و یک نمایشگر 7.57 اینچی دارد. براساس این مشخصات افشا شده، رزولوشن نیز 2208 در 1840 پیکسل خواهد بود که باز هم بسیار نزدیک به رزولوشن گلکسی زد فولد 4 سامسونگ است.

گوگل پیکسل fold

منبعی که این اطلاعات را افشا کرده مدعی است که نمایشگر داخلی با رفرش‌ریت 120 هرتز همراه می‌شود و روشنایی آن به حداکثر 1200 نیت می‌رسد. این منبع در مورد نمایشگر خارجی اطلاعاتی نداده اما براساس گزارشی که سایت 9to5Google منتشر کرده، این نمایشگر گوگل پیکسل فولد احتمالا رزولوشن 2100 در 1080 پیکسل خواهد داشت. در مورد اندازه آن اطلاعاتی منتشر نشده ولی براساس این رزولوشن، می‌توان گفت نمایشگر خارجی، کمی کوتاه‌تر و عریض‌تر از نمایشگر خارجی گلکسی فولد 4 خواهد بود.

یکی از شایعاتی که در ارتباط با طراحی گوگل موبایل تاشو گوگل منتشر شده و محل بحث فراوانی هم بوده است، در ارتباط با دوربین سلفی است. براساس این شایعه، پیکسل فولد یا اصلا فاقد دوربین سلفی خواهد بود و یا این دوربین را در حاشیه اطراف نمایشگر قرار می‌دهد. پتنت‌های اخیر گوگل نیز نشان دهنده دوربین داخل حاشیه نمایشگر هستند و این موضوع را به نوعی تایید می‌کنند.

سایر اطلاعاتی که از طراحی گوشی موبایل تاشو گوگل داریم همگی از پتنت‌های این کمپانی برای دستگاه‌های تاشو به دست رسیدند و خیلی نمی‌توان روی آن‌ها حساب باز کرد. یکی از این پتنت‌ها دستگاهی را نشان می‌دهد که نمایشگر آن روی یک لولا قرار گرفته و به‌صورت کتابی به بیرون باز می‌شود. حتی یک پتنت دیگر، دستگاهی را نشان می‌دهد که 3 بار تا می‌شود.

گوشی Google Pixel Fold

براساس این پتنت‌ها، دستگاهی که گوگل قصد ساخت آن را دارد شباهت خیلی زیادی با گلکسی زد فولد 4 خواهد داشت. به‌خصوص از آنجایی که گوگل اخیرا قراردادی برای خرید پنل‌های تاشو این کمپانی عقد کرده است. براساس این گزارش گوگل، سفارش پنل‌های 7.6 اینچی را به‌سامسونگ داده که دقیقا همان اندازه استفاده شده در گلکسی زد فولد 4 و 3 است.

دوربین گوشی Google Pixel Fold؛ مشخصات موبایل تاشو گوگل

با توجه به اینکه گوشی‌های پیکسل قبلی از بهترین گوشی‌های دوربینی محسوب می‌شدند، انتظار داریم که گوگل همین روند را در پیش بگیرد و توجه زیادی به کیفیت دوربین آن شود. البته این موضوع ضرورتا به این معنا نیست که همانند خیلی از گوشی‌های روز، این گوشی تعداد زیادی لنز خواهد داشت. تا پیش از عرضه گوگل پیکسل 6 پرو، این کمپانی از ساخت گوشی‌های با لنزهای متعدد خودداری می‌کرد و اکثرا به یک دوربین اصلی اکتفا می‌کرد. برای مثال گوشی‌های Pixel 4a 5G و Pixel 5 تنها یک لنز اصلی و یک شوتر اولترا واید و یک دوربین سلفی داشتند.

وبسایت Front Page Tech در گزارش دیگری مدعی شده که نمایشگر خارجی و اصلی هردو از دوربین سلفی 9.5 مگاپیکسلی زیرنمایشگر بهره خواهند برد. این سایت همچنین می‌گوید دوربین‌های اصلی همان دوربین‌های پیکسل 7 پرو هستند. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که دوربین گوشی گوگل پیکسل فولد متشکل از یک لنز اصلی 50 مگاپیکسلی، لنز 12 مگاپیکسلی فوق‌عریض و 48 مگاپیکسلی تله‌فوتو باشد.

با توجه به اینکه طراحی گوشی گوگل پیکسل فولد چگونه خواهد بود، گوگل احتمالا بتواند دوربین‌های بیشتری اضافه کند. به گفته یک منبع دیگر، دوربین گوشی گوگل پیکسل فولد تنها یک دوربین اصلی 12 MP خواهد بود. البته همچنین دو دوربین سلفی 8MP، یکی برای نمای خارجی و یکی برای نمای داخلی گوشی فولد خواهد داشت.

گوگل پیکسل فولد

البته مشخصات گوشی Google Pixel Fold باید در تمام جوانب با Galaxy Z Fold 4 رقابت کند. بنابراین داشتن یک دوربین 12 مگاپیکسلی بسیار نا امیدکننده و ناکافی به نظر می‌رسد. البته باید گفت با وجود قدرت نرم افزاری بالایی که گوگل ارائه می‌کند، می‌توان همچنان امیدوار بود که دوربین‌های گوشی بتوانند عکس‌های با کیفیتی بگیرند. با توضیحات گفته شده این گوشی یکس از بهترین گوشی های 2022 از نظر دوربین خواهد بود.

پردازنده موبایل تاشو گوگل

پروسسور گوگل پیکسل Fold، احتمالا باید همان پروسسور ساخت خود شرکت گوگل یعنی چیپست Tensor باشد. این چیپست در گوشی‌های Pixel هم استفاده می‌شود و با وجود این که از لحاظ قدرت پردازشی، قابل رقابت با اسنپدراگون 8 نسل 2 و همچنین اپل A16 نیست اما همچنان یک پردازنده قدرتمند و البته هوشمند است که بیشتر تمرکز خود را بر قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین معطوف کرده است.

گوشی Google Pixel Fold

این موضوع را امتیازات و مشخصاتی که از گوشی در بنچمارک گیک‌بنچ 5 منتشر شده است نیز تایید می‌کنند. براساس این اطلاعات که ظاهرا متعلق به گوگل پیکسل Fold هستند، این گوشی از یک پردازنده 8 هسته‌ای با سرعت کلاک حداقل 1.8 و حداکثر 2.8 گیگاهرتز استفاده خواهد کرد. مشخصاتی که دقیقا با مشخصات پردازنده تنسور G2 که گوگل در سری پیکسل 7 استفاده کرده، همخوانی دارند. همچنین براساس این اطلاعات، گوشی تاشو گوگل با حداقل 12 گیگابایت رم عرضه می‌شود.

سیستم عامل

اگر گوگل پیکسل Fold بالاخره بتواند در تاریخ احتمالی وارد بازار شود، به احتمال بسیار زیاد سیستم عامل Android 12L خواهد داشت. این سیستم عامل، سیستم عامل ساخته شده توسط مخصوصا برای دستگاه‌های با صفحه نمایش بزرگ و گوشی های فولد است. Android 12L تمام ویژگی های اندروید  12 را داراست. این سیستم عامل حتی ویژگی های اضافه بر آن دارد تا بتواند بهتر در دستگاه‌های با صفحه نمایش بزرگ عمل کند.

اگر بخواهیم دقیقتر توضیح دهیم، اندروید 12L ساختن برنامه‌هایی که به طور پویایی قابلیت سازگاری با سایز صفحه نمایش‌ای متفاوت دارند را آسانتر می‌کند. همچنین برای فرایندهای اجرای چند برنامه به طور همزمان و ایجاد نمای چند برنامه در یک صفحه بهتر است.

گوشی Google Pixel Fold

همچنین اندروید 12L یک تسکبار به سیستم عامل‌‌های گوشی های فولد و تبلت‌ها اضافه می‌کند که به صاحبان این دستگاه‌ها اجازه استفاده همزمان از چند برنامه و دسترسی آسانتر به برنامه‌هایی که مدام استفاده می‌کند را می‌دهد.

البته با توجه به زمان عرضه گوگل پیکسل Fold احتمال این هم وجود دارد که به جای آندروید 12L، این گوشی دارای اندروید 13 باشد. هرچند که احتمال منطقی‌تر همچنان این است که در زمان عرضه آندروید 12L این گوشی را عرضه کند. چرا که می‌تواند بهترین نمونه دستگاه برای نشان دادن قابلیت‌های عملکردی این سیستم عامل در یک دستگاه باشد. لازم به ذکر است که تمام این تغییرات به اندروید 13 نیز افزوده شدند. در صورتی که اطلاعات بنچمارک گیک‌بنچ از گوشی صحیح باشند، پیکسل فولد با اندروید 13 و پشتیبانی از تمام این ویژگی‌ها عرضه می‌شود.

قیمت و زمان معرفی گوشی گوگل پیکسل فولد

تاریخ عرضه گوگل پیکسل Fold مدت‌ها است محل بحث است و تا به‌حال نیز هیچ خبر قابل اتکایی در ارتباط با این موضوع منتشر نشده است؛ با این حال به گفته وبسایت Front Page Tech، این گوشی ممکن است در ماه می سال 2023 (اردیبهشت/خرداد 1402) در کنار پیکسل تبلت معرفی شود.

از طرف دیگر راس یانگ، یکی از افشاگران با سابقه، پیش‌بینی کرده که این گوشی در 4 ماه ابتدایی سال 2023 وارد بازار خواهد شد. او بیشتر در زمینه صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند و این پیش‌بینی را براساس آمارهای خط تولید انجام داده است. گرچه که خیلی به این موارد نمی‌توان اطمینان کرد ولی احتمالا تا پیش از تابستان سال آینده بتوانیم شاهد عرضه گوشی Google Pixel Fold باشیم.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

سری گوشی های گوگل پیکسل ۷ ؛ پرچمداران جدید گوگل معرفی ...
محمد علی محمدی19 مهر 1401 09:30

thumbnail

سری آیفون 15؛ آخرین اخبار و شایعات از گوشی های اپل iPhone ...
محمد علی محمدی30 شهریور 1401 22:00

کلام آخر

گوشی‌های فولد یا درواقع تاشو، گوشی‌های با صفحه نمایش به خصوص هستند. این گوشی‌ها قابلیت خم شدن و تا شدن از ناحیه صفحه نمایش گوشی را دارند. علی رغم اینکه تعداد محدودی از شرکت‌ها تابحال اقدام به عرضه این نوع از گوشی‌ها کرده‌اند و تنها تعداد معدودی از گوشی‌های فولد وجود دارد، اما این گوشی‌ها بسیار مورد توجه هستند. شاید حتی آینده گوشی‌های موبایل، طراحی‌های فولد باشد. در این مقاله به بررسی گوشی گوگل پیکسل فولد، ویژگی‌ها و تاریخ عرضه احتمالی آن پرداخته شد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو