نرخ تورم سالانه اتریوم مجدداً مثبت شد

نرخ تورم سالانه اتریوم مجدداً مثبت شد


11

1401/9/15

15:47


برخلاف بیت کوین که عرضه آن به ۲۱میلیون واحد محدود شده است، انتشار توکن‌های جدید اتریوم هیچ سقفی ندارد. مدتی به نظر می‌رسید که به‌روزسانی مرج در تبدیل اتریوم به یک دارایی ضدتورمی موفق بود است، اما اکنون نرخ تورم سالانه این دارایی مجدداً مثبت شده است.

به گزارش کوین دسک، داده‌های وب‌سایت «ultrasound.money» نشان می‌دهد که نرخ خالص انتشار اتریوم (نرخ تورم سالانه)، پس از اینکه در بحبوحه نوسانات ناشی از فروپاشی صرافی FTX در بازار منفی شده بود، دوباره مثبت شده تا سطح ۰.۰۷درصد افزایش یافته است. در آن زمان به دلیل افزایش جابه‌جایی‌ها در سطح شبکه اتریوم، نرخ توکن‌سوزی نیز افزایش پیدا کرده بود و تورم منفی‌تر از قبل شده بود.

نرخ تورم مثبت کنونی اما، نشان می‌دهد حجم اتریوم‌های جدیدی که در شبکه ضرب می‌شوند از مقداری که به‌صورت مرتب سوزانده می‌شود، بیشتر است. طبق داده‌های ultrasound.money، عرضه در گردش اتریوم در هفت روز گذشته و در مقیاس سالانه، ۰.۱۴درصد افزایش یافته است.

تورم سالانه اتریوم مجدداً مثبت شد

نرخ تورم سالانه اتریوم به ۰.۰۷درصد افزایش یافته است.

نیک هاتز (Nick Hotz)، معاون تحقیقات در شرکت مدیریت دارایی دیجیتال آرکا (Arca)‌ عقیده دارد که کمبود فعالیت در شبکه منجر به کاهش تقاضا و در نتیجه مثبت‌شدن تورم سالانه اتریوم شده است.

هاتز به کوین دسک گفته است:

بلافاصله پس از بحران FTX و به‌دلیل نوسانات ایجادشده در بازار، تقاضای زیادی برای مبادله دارایی‌ها در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز شکل گرفته بود. در هفته‌های بعد، این امر کم‌رنگ شد و اکنون تقاضا برای استفاده از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز بسیار کاهش یافته است.

بخش بزرگی از فعالان بازار انتظار داشتند که به‌روزرسانی بزرگ مرج (Merge)، نرخ تورم سالانه اتریوم را برای همیشه منفی کند. گفتنی است با به‌روزرسانی مرج در ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) پروتکل اثبات کار اتریوم به مدل اثبات سهام با مصرف بهینه‌ انرژی تغییر کرد. مرج روی کاغذ، با حذف ۱٬۶۰۰ واحد اتر در روز که پاداش استخراج و سهام‌گذاری در شبکه بود، صدور توکن‌های جدید را ۹۰درصد کاهش می‌داد.

همچنین بخوانید: دارایی تورمی و دارایی ضدتورمی چیست؟

البته، نرخ تورم اتریوم به مکانیسم جداگانه‌ای به‌ نام پیشنهاد بهبود اتریوم «EIP-1559» نیز وابسته است. مکانیسمی که بخشی از کارمزدهای پرداخت‌شده برای تراکنش‌های اتریوم را سوزانده یا به‌عبارتی از چرخه شبکه حذف می‌کند. طرح EIP-1559، اساساً به مقدار اتریوم سوزانده‌شده حاصلِ استفاده از شبکه وابسته است. بنابراین هرچه تراکنش‌های بیشتری روی بلاک چین انجام شود، اتریوم بیشتری هم سوزانده خواهد شد.

بر اساس داده‌های وب‌سایت اتراسکن (Etherscan)، مقدار اتریوم‌های سوزانده‌شده در هر ۲۴ ساعت، یک روز پس از فروپاشی صرافی FTX که باعث ایجاد نوسانات در بازار شد، ۵۰۰ اتریوم افزایش یافته بود. اکنون اما، این نرخ به حدود ۱٬۲۰۰ اتریوم در روز کاهش یافته است.

تورم سالانه اتریوم مجدداً مثبت شد

نمودار اتریوم‌های سوزانده‌شده در هر روز.

هاتز معتقد است این مکانیسم نه کاملاً تورمی و نه کاملاً ضدتورمی، بلکه عرضه (نرخ تورم) قابل‌اطمینان و باثباتی از اتریوم ایجاد می‌کند که منجر به پذیرش بیشتر اتریوم از طریق شبکه‌های لایه دوم (Layer ۲) خواهد شد.

او افزود:

این مکانیسم، بسیار شبیه کاری است که فدرال رزرو با اقتصاد ایالات متحده انجام می‌دهد: وقتی اقتصاد زیادی داغ شده باشد، عرضه پول را کاهش می دهد و برعکس. این همان کاری است که EIP-1559 انجام می‌دهد. ایده‌ای که به‌ درستی کار می‌کند، به‌خصوص پس از مرج.

در زمان انتشار این گزارش، قیمت اتریوم در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۳درصد کاهش داشته و در محدوده ۱٬۲۶۰ دلاری در حال معامله است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو