۱۰ سریال ترسناک برتر سال ۲۰۲۲ که باید دید؛ از The Midnight Club تا The Sandman

۱۰ سریال ترسناک برتر سال ۲۰۲۲ که باید دید؛ از The Midnight Club تا The Sandman


منبع: روزیاتو

14

1401/9/15

22:02


۱۰ سریال ترسناک برتر سال ۲۰۲۲ که باید دید؛ از The Midnight Club تا The Sandman

۱۰ سریال ترسناک برتر سال ۲۰۲۲ که باید دید؛ از The Midnight Club تا The Sandman

اگر توجه کرده باشید، سال ۲۰۲۲ سال مثال زدنی برای ژانر وحشت در سینما و تلویزیون بوده است. اما تلویزیون همیشه یک برتری ذاتی بر سینما دارد زیرا فضای بزرگ تر و وسیع تری برای روایت داستان هایی دارد که واقعاً در گوشت و خون مخاطب رخنه کرده و آن ها را روزها، هفته ها و شاید ماه ها در ترس و وحشت فرو می برد. در یک سال گذشته نیز شاهد ساخت سریال های ترسناک باکیفیتی بودیم که نمی توان انتظار داشت همه آن ها را دیده باشید اما بهترین سریال های ترسناک سال ۲۰۲۲ در آستانه پایان سال جاری میلادی کدامند؟

10 سریال ترسناک برتر سال 2022

این ۱۰ سریال ترسناکی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، بهترین نمونه های وحشت روی پرده کوچک دنیای سرگرمی در ۱۲ ماه اخیر بوده اند که از یک سریال زامبی محور بین المللی فوق العاده تا تازه ترین محصول از چهره افسانه ای دنیای وحشت، یک تصویرسازی مجددِ بی نقص از روایتی کلاسیک و یک سریال آنتالوژی آدمکشی و بسیاری دیگر متفاوت هستند. چه شیفته کشت و کشتار و خونریزی باشید و چه سبک روایی هوشمندانه، شخصیت های غنی یا هر چیز دیگری در ژانر وحشت، یکسال اخیر سال فوق العاده ای برای طرفداران ژانر وحشت بوده است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ سریال ترسناک برتر سال ۲۰۲۲ آشنا کنیم که بهترین و بی نقص ترین سریال های این ژانر در ۱۲ ماه اخیر بوده اند.

10 سریال ترسناک برتر سال 2022

۱۰- All Of Us Are Dead

دنیای تلویزیون کره جنوبی بدون شک در سال های اخیر دوران بسیار موفقی را طی کرده است و اگر چه پدیده ای در حد و اندازه های Squid Game نبود، اما سریال جدید زامبی محور All of Us Are Dead از سرویس نتفلیکس یک سریال ترسناک موفق بود که از تبلیغ شخص به شخص نهایت استفاده را برد. این سریال در مورد گروهی دانش آموز دبیرستانی است که با حمله زامبی ها به مدرسه شان، باید از خود دفاع کنند و نتیجه سریالی متفاوت با ترکیبی از درام نوجوانانه بلوغ و یک کشتار زامبی محور است. اگر چه ۱۲ اپیزود این سریال نسبتاً طولانی هستند اما هیچ کس از نداشتن اکشن در این سریال کره ای شکایت نخواهد کرد. سکانس های پرتنش و مهیج در All of Us Are Dead فراوان است و جغرافیای فضایی مدرسه باعث شده که این سریال زامبی محور متفاوت از دیگر سریال های با حال و هوای مشابه باشد.

بازیگران و شخصیت های متنوع نیز از دیگر نقاط قوت این سریال است و تعداد اپیزودهای نسبتاً فراوان و مدت طولانی هر اپیزود باعث می شود که علاقمندی و سرمایه گذاری مخاطب نسبت به سریال تضمین شده باشد، به ویژه در مورد علاقه به شخصیت های داستان که با کاهش آن ها در مسیر داستان، این علاقه و اهمیت به شخصیت ها از جانب مخاطب بیشتر نیز می شود. همچنین این سریال کره ای از کلیشه های احساسی نیز نهایت استفاده را برده و شخصیت های محبوب متعددی دارد که باعث می شود تماشای All of Us Are Dead شبیه یک چرخ و فلک غیرقابل پیش بینی باشد. از همه جذاب تر اینکه چراغ قرمز ساخت فصل دوم آن نیز داده شده هر چند هنوز هیچ خبری در مورد دنباله این سریال ارائه نشده است.

10 سریال ترسناک برتر سال 2022

۹- The Midnight Club

مایک فلاناگان به سرعت به نامی پراعتبار در قلمرو سریال های ترسناک تلویزیونی تبدیل شده است، بعد از اینکه سریال های The Haunting و Midnight Mass به عنوان دو مورد از بهترین سریال های ترسناک سال های اخیر را ساخت. تازه ترین اثر او در این ژانر نیز اقتباسی از رمان The Midnight Club نوشته کریستوفر پایک در سال ۱۹۹۴ و استفاده از دیگر آثار این نویسنده است که همان رویه همیشگی فلاناگان برای روایت داستان های ترسناک ظاهراً آشنا از طریق لنزهای تکان دهنده و منحصربفرد از لحاظ احساسی را ادامه می دهد. اگر چه این سریال به جایگاه کیفیتی کارهای قبلی فلاناگان نمی رسد اما The Midnight Club مخاطبان خود را ناامید نمی کند زیرا هنوز هم یک سریال زیرکانه است که توانسته همزمان ترسناک، سرگرم کننده و تعمقی تکان دهنده بر موضوع میرا بودن باشد.

اکثر بازیگران جوان این سریال از چهره های کمتر شناخته شده تشکیل شده اند که همگی بازی هایی بی نقص از خود ارائه می کنند در حالی که در میان بازیگران نقش های بزرگسال می توان همکاران همیشگی فلاناگان مانند هنری توماس، الکس اسو، راهول کولی و زک گیلفورد را دید و البته حضور جذاب هیثر لنگنکمپ که از بازیگران کهنه کار فیلم A Nightmare on Elm Street است. برخلاف دیگر سریال های تلویزیونی فلاناگان، The Midnight Club قرار است یک سریال چندین فصلی باشد هر چند متاسفانه ساخت فصل بعدی آن هنوز توسط نتفلیکس رسماً اعلام نشده است.

10 سریال ترسناک برتر سال 2022

۸- Chucky (فصل دوم)

فصل اول سریال Chucky یکی از بهترین و غافلگیر کننده ترین سریال های ترسناک سال گذشته بود که ثابت می کرد سنگ بنای برخی از بهترین سریال های ترسناک در سال های آینده خواهد بود. فصل دوم این سریال که به تازگی به پایان رسیده، شاهد رشدی تاثیرگذار و هیجان انگیز در جاه طلبی روایی اش است که هشت اپیزود بسیار جذاب و به شدت خشن و دیوانه وار دارد. دون مانسینی خالق Chucky هنوز هم راه های زیادی برای دوختن جذابیت شبکه ای این فرانچایز به یک کلیت رضایت بخش و سرگرم کننده، در حالی که همیشه دیوار چهارم را فرو می ریزد، به ویژه در اپیزود میانی فصل.

با ترکیبی کامل از سرویس رسانی به ذائقه مخاطب و خونریزی محض، سریال Chucky  نشان می دهد که هنوز هم مقدار زیادی قدرت خلاقانه در اختیار دارد که در فصول بعدی هم ادامه خواهد داشت، در حالی که همچنان به گذشته فرانچایز وفادار بوده و داستان را به لوکیشن های غافلگیر کننده و هیجان انگیز جدیدی می برد. اگر چه برخی طرفداران از کاهش تمرکز روی شخصیت چاکی شکایت داشتند اما این کار برای این بود که جنیفر تیلی فضایی بیشتری برای ارائه یکی از بهترین بازی هایش داشته باشد.

۷- Interview With The Vampire

چه کسی فکر می کرد که اقتباس تلویزیونی از رمان گوتیک محبوب آن رایس با نام Interview With The Vampire در فهرست بهترین سریال های سال از نگاه منتقدان باشد؟ این سریال یک نسخه بسیار هوشمندانه و خوش ساخت است که فیلم سرگرم کننده سال ۱۹۹۴ را به مرحله جدید برده و تصویرسازی مجددی از لویی دو پونته دو لاک (جیکوب اندرسون) در اوایل دهه ۱۹۰۰ است، که یک شخصیت سیاهپوست به جای شخصیت سفید پوست اصلی رمان رایس است. بدین ترتیب پویایی بسیار متفاوت و رضایت بخشی به داستان داده می شود، حتی در شرایطی که هسته روانشناختی شخصیت ها همچنان ثابت می ماند.

این سریال همچنین به شکلی واضح به تصویر رابطه بین لوییو لستات (سم رید) می پردازد که در نسخه سینمایی سال ۱۹۹۴ تنها به صورت ضمنی به تصویر کشیده شد. روی هم رفته، سریال Interview With The Vampire یک سریال هوشمندانه، شجاعانه و گاهی اوقات به شدت سرگرم کننده است که بهترین قسمت های رمان رایس را به نقدی موثر و مدرن بر موضوعاتی مانند نژادپرستی، جنسیت گرایی و رضایت در روابط تبدیل می کند. فراتر از همه این ها، جیکوب اندرسون و سم رید در نقش دو شخصیت اصلی داستان بسیار بی نقص ظاهر می شوند که بدون شک یکی از خوشایند ترین و غافلگیر کننده ترین سریال های کل سال را در پی دارد.

10 سریال ترسناک برتر سال 2022

۶- Stranger Things  (فصل چهارم)

در حالی که فصل چهارم سریال Stranger Things  که در قالب دو بخش در تابستان گذشته منتشر شد، به درستی برای یک روایت طولانی تهیه شده بود و بدین ترتیب سریال را به یک مرحله بسیار واضح تر از لحاظ ترسناک بودن وارد می کند. فصل چهارم Stranger Things  که در مقایسه با فصول قبلی بسیار تاریک تر بود، یک بلوغ شماتیک را برای رقابت با رشد شخصیت های مرکزی اش وارد داستان می کند و همزمان بهترین و ترسناک ترین شخصیت منفی داستان تاکنون را با نام وکنا به سریال معرفی می کند.

علیرغم افراطش، از بالا تا پایین با سریالی باشکوه مواجه هستیم که برخی از بهترین جلوه های بصری تاریخ تلویزیون را در برابر چشمان مخاطب به تصویر می کشد و همزمان بازیگران یکصدا احساسی ترین و ترسناک ترین بازی ها را از خود ارائه می دهند. اگر چه شاید پایان سریال در فصل پنجم پیش رو بهترین اتفاق برای Stranger Things در بهترین زمان ممکن است اما فصل چهارم کاری فوق العاده همه چیز را برای یک پایان حماسی و غافلگیر کننده فراهم کرده است. اگر برادران دوفر بتوانند کمی تمایلاتشان را مهار کنند، بدون شک پایانی که شایسته دار و دسته هاوکینزی هاست را برایشان رقم خواهند زد.

10 سریال ترسناک برتر سال 2022

۵- Archive 81

اگر چه شاید به شکلی قابل درک در شروع تماشای سریالی که ادامه آن کنسل شده مردد باشید اما با تماشا نکردن این سریال، خود را از تماشای یکی از هیجان انگیزترین هشت اپیزودهای اقتباس شده نسبی از پادکست ترسناک Archive 81 محروم خواهید کرد. مامدو آتی در این سریال نقش دن را بازی می کند، کارمند بایگانی که مسئول بازیابی آثار یک یک دانشجوی فیلمسازی به نام ملودی (دینا شیهابی) است که در دهه ۱۹۹۰ به بررسی ماجرای آتش سوزی در یک ساختمان پرداخته است.

در اینجا با سریالی مواجهید که ماهرانه مخاطب را در سراسر سریال روی صندلی اش نیم خیز نگه می دارد و در حالی که به سختی می تواند اورجینال ترین سریالی باشد که امسال برای تماشا دارید، بدون شک یک ترکیب زیباست با بازی هایی بی نقص از آتی و شیهابی که از تماشای آن لذت خواهید برد. برای کسانی که از تماشای سریال های ترسناک سرراست لذت می برند اما علاقه ای به یک سری جامپ اسکر و کشتار مملو از خونریزی علاقه ای ندارند، این سریال بهترین گزینه است، به ویژه برای کسانی که به دنیای بررسی جنایات واقعی علاقه دارند. شوربختانه علیرغم رقم قابل توجه بینندگان، ظاهراً نتفلیکس همین یک فصل از Archive 81 را کافی دانسته و تنها دو ماه بعد از انتشارش، ادامه آن را کنسل کرده است.

۴- The Sandman

بعد از نزدیک به ۳۰ سال تلاش برای ساخت یک اقتباس لایو اکشن از کمیک افسانه ایش، نیل گایمن در نهایت با کمک نتفلیکس توانست به خواسته خود برسد. و حتی در شرایطی که انتظار از The Sandman در بالاترین حد ممکن قرار داشت- در سریالی که شاید جاه طلبانه ترین اقتباس تلویزیونی نتفلیکس تاکنون باشد- مخاطبان بعد از تماشای این اثر تلویزیونی بسیار وفادار و خوش ساخت نفسی به راحتی کشیدند. برای کسانی که آشنایی کمتری با این داستان دارند باید بگوییم که این سریال ترسناک فانتزی/ماوراءالطبیعه یک سریال ویرانگر است که هر پنی از بودجه ۱۵ میلیون دلاری نتفلیکس برای هر اپیزود آن را می توان روی صفحه نمایش دید.

The Sandman سریالی است که به روح منبع اصلی وفادار می ماند و همزمان به شکلی دوست داشتنی پنل های دقیق کمیک را بازسازی می کند، هر چند همزمان چندین تغییر خوشایند برای سازگار شدن داستان با دنیای مدرن نیز انجام گرفته است. اما این سریال بدون انتخاب بازیگران مناسب نمی توانست تا به این حد موافق باشد، اتفاقی که با انتخاب تام استوریج در نقش اصلی مورفیوس، دیوید ثولی در نقش چشم نواز جان دی و جنا کولمان در نقش فراموش نشدنی یوهانا کنستانتین. برای درک رویکردهای مختلفی که می توانست به شکست The Sandman در قالب یک سریال منجر شود، کافی است به اقتباس اخیر نتفلیکس از Cowboy Bebop نگاه کنید تا نتیجه ای که در نسخه سریالی The Sandman را می بینید یک موفقیت و پیروزی کامل برای نتفلیکس بدانید.

10 سریال ترسناک برتر سال 2022

۳- Servant  (فصل سوم)

اگر چه سریال ترسناک Servant  به تهیه کنندگی ام نایت شیامالان کمی از جذابیت اولیه اش را از دست داده اما فصل سوم اخیر آن نیز هنوز پیچ و تاب های داستانی سرگرم کننده و مهیجی داشت، در سریالی که یکی از بهترین تصویرسازی های باشکوه و دقیق ترین طرح های ترسناک تاریخ ژانر ترسناک تلویزیون خواهد بود. Servant  اول و بیشتر از همه به تعلیق ناخوشایند و خاصش وابسته بوده است و این موضوع در تمام فصل سوم نیز حفظ می شود، اگر چه همچنان بخش زیادی از رازآلودگی مرکز داستان هنوز هم روی هوا باقی مانده و فاش نمی شود.

اما در کنار بازی های فوق العاده از بازیگران- به ویژه لورن امبروز و نل تایگر فری- و اپیزودهای جذاب نیم ساعته، Servant در فصل سوم خود نیز هنوز یک سریال ترسناک است که از تماشای بی وقفه اپیزودهای آن لذت خواهید برد. علاوه بر همه این ها، این فصل با یک اتفاق غافلگیر کننده و پرتعلیق به پایان می رسد که همه چیز را برای فصل چهارم و پایانی فراهم می سازد که قرار است در ژانویه جاری از طریق سرویس Apple TV+ منتشر شود.

10 سریال ترسناک برتر سال 2022

۲- Guillermo Del Toro’s Cabinet Of Curiosities

کدام طرفدار خودخواه ژانر وحشت از سریال های ترسناک آنتالوژی خوشش نمی آید؟ و شاید بهترین سریال ترسناک آنتالوژی سال های اخیر سریال Guillermo Del Toro’s Cabinet Of Curiosities باشد. دل تورو که تهیه کنندگی و روایت این سریال را بر عهده داشته و در دو اپیزود نیز نویسنده مشترک بوده است، برخی از بهترین فیلمسازان این ژانر – مانند وینچنزو ناتالی (Cube)، دیوید پرایر (The Empty Man)، پانوس کوسماتوس (Mandy) و جنیفر کنت (The Babadook) را دور هم جمع کرده تا داستان های ترسناک کوچک خود را روایت کنند. اگر چه ممکن است تفاوت های لوکیشنی زیادی بین هر داستان دیده شود اما ثبات کیفیتی بسیار قابل توجهی در طول تمام اپیزودها دید می شود و به همین خاطر انتخاب یک اپیزود بد در میان این سریال ترسناک آنتالوژی تقریباً غیرممکن است.

بدون شک بهترین و منحصربفردترین اپیزودهای این سریال، اپیزود به شدت ترسناک The Autopsy ساخته دیوید پرایر با بازی بی نقص اف موری آبراهام و اپیزود تکان دهنده The Viewing ساخته پانوس کوسماتوس هستند. با فهرستی از بازیگران برجسته مانند تیم بلیک نلسون، کیت میکوچی، دن استیونز، بن بارنز، کریسپین گلوور، روپرت گرینت، پیتر ولر و سوفیا بوتلا، این سریال آنتالوژی از سر تا پا یک سریال ترسناک فراموش نشدنی است. و بهتر از همه اینکه دل تورو فهرست کارگردانانش برای فصل دوم را نیز آماده کرده است و تنها منتظر چراغ سبز از جانب نتفلیکس برای ساخت فصل دوم Guillermo Del Toro’s Cabinet Of Curiosities است.

۱- ۱۸۹۹

جانتیه فریس و باران بو عذار سازندگان سریال Dark، یک سریال تازه به نام ۱۸۹۹ برای سرویس نتفلیکس ساختند که مطابق انتظار داستانی کند  و پر از پیچیدگی و ابهام برای بسیار از مخاطبان است – به ویژه در عصری که گزینه های سریالی بسیاری در اختیارمان است- اما به عنوان تمرینی در تعلیق مسحور کننده، جذابیت خاص و سرگرم کننده این سریال را نمی توان نادیده گرفت. این سریال در مورد گروهی مهاجر اروپایی است که سوار بر یک کشتی اقیانوس پیما به نیویورک سیتی می روند، اما کاپیتان کشتی تصمیم می گیرد تا مختصاتی که آن ها را به مکان مفقود شدن کشتی خواهرشان سوق می دهد دنبال کند و از آن به بعد است که همه چیز ترسناک تر و عجیب تر می شود.

همانند سریال دارک، ۱۸۹۹ نیز عامدانه بسار مبهم و گاهی اوقات به شدت گیج کننده است اما همزمان یک چرخ و فلک باشکوه و مسحور کننده است که چشم برداشتن از آن دشوار به نظر می رسد. ۱۸۹۹ یک سریال شلوغ و نیازمند دقت و توجه است، مملو از داستان های فرعی و فهرستی بلند از بازیگران و شخصیت ها که به زبان های مختلفی صحبت می کنند و اگر چه باید دید که آیا در درازمدت این داستان اسرارآمیز همچنان جذابیت و اعتبار کنونی اش را حفظ خواهد کرد یا خیر، فصل اول آن یک شروع تاثیرگذار و خیره کننده، اگر چه چالش برانگیز، است.

10 سریال ترسناک برتر سال 2022

در پایان این فهرست باید به سریال The Watcher اشاره کنم که یکی از بهترین و غافلگیر کننده ترین سریال های ترسناک سال ۲۰۲۲ است اما در این فهرست جایی نداشت و براحتی می توانست در رتبه ۱۱اُهم قرار گیرد. پس تماشای این سریال به شدت پرتعلیق، مرموز و غافلگیر کننده با بازی هایی باکیفیت را نیز به شما توصیه می کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو