معنی ضرب المثل ” نابینا به کار خویش بیناست “

منبع: دانش‌چی

5

1401/9/16

08:01


همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل نابینا به کار خویش بیناست

نابینا به کار خویش بیناست

در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی نابینا به کار خویش بیناست چیست؟

۱- یعنی فرد دارای مهارت است و در کاری که انجام می دهد تخصص دارد.

۲- همچنین می توان در این معنا به کار برد: درست است که ظاهرا دارای عیب و ایراد است اما خودش را می شناسد و از توانایی هایش با خبر است؛ اگر نتواند کاری را انجام دهد آن را به عهده نمی گیرد.

۳- معنای ظاهری ضرب المثل: نابینا یعنی کسی که نمی تواند با چشمانش جایی را ببیند. کلمه بینا اشاره به بصیرت دارد. نابینایی که بیناست یعنی: درست است در ظاهر چشمانش جایی را نمی بیند اما چشم دلش یا همان بصیرت او بیدار است.

چه بسا نابینایانی که از صدها بینا، بیناترند! خداوند در قرآن کسانی که را آیات و نشانه های الهی را تکذیب کرده اند ” نابینا و کور” خطاب کرده است با اینکه آنها چشمشان سالم بوده! این یعنی آنها هرچند چشمشان می دیده ولی چشم دلشان کور بوده است.

این ضرب المثل هم درست است یک نقصی را می گوید اما در ادامه نکته مثبتی می گوید که اصلا نقصی که گفته شد دیگر نقص محسوب نمی شود! یعنی اگر گمان می کنی فلانی نمی تواند کاری انجام دهد، سخت در اشتباهی! او به کاری که انجام می دهد تسلط و آگاهی دارد.

اگر میخواهید تمامی ضرب المثل های فارسی را یاد بگیرید کافیست روزانه با ۱۵ دقیقه مطالعه با ۱۰ ضرب المثل آشنا شوید. ضرب المثل های فارسی معروف نظر شما در مورد این ضرب المثل

اختصاصی-دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو