شهر بنارس ☀️ شهر مقدس هندی ها

شهر بنارس ☀️ شهر مقدس هندی ها


منبع: تاپ تراول

10

1401/9/16

09:40


شهر بنارس در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با شهر بنارس ، شهر مقدس هندی…

شهر بنارس

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با شهر بنارس ، شهر مقدس هندی ها و جاهای دیدنی آن آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

بنارس یا واراناسی (Varanasi) شهری در کرانه چپ رود گنگ در جنوب شرقی ایالت اوتار پرادش هند است. این شهر از مراکز مذهبی عمده هندوها است و در نزد «بودائیان» و پیروان آیین «جین» نیز مقدس است. بنارس از شهرهای مهم تاریخی، فرهنگی و تجاری هند است و علاوه بر این، از مراکز قدیمی زندگی شیعیان شبه قاره هند نیز به‌شمار می‌رود.

بنارس یکی از شهرهای مقدس هندوستان با تاریخی کهن است. گفته می‌شود که این شهر احتمالاً قدیمی‌ترین شهر مسکونی دنیا است. شهری که متعلق به خدای سازندگی و ویرانی یعنی شیوا است و هندوها معتقدند که اگر در این شهر بمیرید، روح شما از چرخه‌ی تناسخ رها می‌شود و به بهشت می‌رود. شهر در سواحل رود گنگ بنا شده که در آئین هندوئیسم به عنوان پاک ترین و مقدس‌ترین رود شناخته می‌شود و می‌گویند که اگر در آب آن غسل کنید، گناهانتان شسته می‌شود.

در ساحل غربی دریای گنگا روزانه بین 30000 الی 40000 جسد را می سوزانند تا خاکسترش را در دریای مقدس گنگا پخش کنند. همچنین تعداد بسیاری جسد نیز تحت عنوان “اجساد طرد شده” در رودخانه گنگ رها می شوند که معمولا خوراک حیوان ها می شوند.

شهر بنارس

بنارس در دنیا بیشتر با نام واراناسی شناخته می‌شود. در دوران قدیم به این شهر «کاشی» می‌گفتند و در سال ۱۹۵۶ نامش را به واراناسی تغییر دادند. نام بنارس هم از همین واراناسی مشتق شده و یک معنی دارند. واراناسی یعنی محل برخورد رود وارونا و آسی که توصیفگر موقعیت جغرافیایی شهر است.

تاریخچه بنارس

در سال 590 قمری، شهر بنارس را معزالدین محمد سام تصرف کرد. در دوره ی محمدسام بت های بسیاری خراب و ویران شدند. حدود 346 سال بعد یعنی در 936 قمری، بنیان گذار امپراتور گورکانی هند به نام ظهیرالدین محمد بابر، شهر بنارس را به قلمرو خود افزود. پس از او در دوره ی اکبر شاه (سومین پادشاه سلسله گورکانی)، راجه جی سینگه رصدخانه ها و معابدی را در بنارس ساخت.

ششمین امپراتور گورکانی هند،اورنگ زیب عالمگیر یا عالمگیر اعظم بود که از سال 1658 تا 1770 میلادی حاکم هند بود، او مسجدی را به جای یکی از معابد قدیم هندی ساخت.

در سال 1775 میلادی، شهربنارس به بریتانیا (بزرگ ترین فعال اقتصادی جهان آن دوره) واگذار شد و در نهایت در سال 1950 میلادی به اتحادیه ی هند پیوست.

شهر بنارس

در زمان سومین پادشاه گورکانیان هند یعنی در دوره ی اکبرشاه ، چهارمین پادشاه این سلسله (جهانگیر شاه) و پنجمین امپراتور سلسله ی گورکانی (شاه جهان) ، شاعران و ادبای فارسی گوی بسیاری در بنارس زندگی می کردند. اکنون هم شهر بنارس جزو مراکز آموزش زبان فارسی است و زبان و ادب فارسی در دانشگاه هندوی بنارس تا مقطع دکتری تدریس می شود. علاوه براین در مدرسه دینی الجامعه السلفیه هم طلاب به فارسی آموزش داده می شوند.

یکی از منظومه های ایرانی و هندی داستان «ملک خورشید و معشوق بنارس» است.این داستان سرگذشتی از عشق پاک جوانی ایرانی و اهل اصفهان با دختری اهل بنارس به نام ملک خورشید، دختر شاه بنارس است.در انتهای داستان آمده است که عاشق و معشوق در دریا غرق شده و می میرند. سراینده ی این داستان ملا محمد خطای شوشتری با تخلص«خطا» بوده است.

در بنارس موزه ای به نام بهارات کالا بهاوان وجود دارد که مجموعه ای از مجسمه ها، نسخه های خطی نوشته شده روی برگ نخل ، نقاشی های مینیاتوری و نمایشگاه های تاریخ محلی  وجود دارد که جذابیت این شهر را چندین برابر کرده است.

شهر بنارس

دیدنی‌ها بنارس

جریان مرگ و زندگی در کنار قاط‌ها

یکی از بهترین تفریحات در بنارس این است که در خیابان‌ها و کوچه‌های شلوغ شهر قدم بزنید و آداب و رسوم روتین هندو‌ها را تماشا کنید. یکی از بهترین جاها برای مشاهده‌ی رسوم جالب هندوها، قاط‌ها هستند. پلکان‌هایی در حاشیه‌ی رود گنگ که تا زیر آب پیش می‌روند.

کنار رودخانه‌ی مقدس گنگ قدم بزنید و جریان سریع زندگی در هند را تماشا کنید. آتش‌سپاری یا سوزاندن پیکر مردگان، از دیگر رویدادهایی است که در قاط‌ها برگزار می‌شود. در زمان گرفتن عکس و فیلم، حواستان به افرادی که در حال اجرای مراسم مذهبی هستند، باشد. به ویژه از آتش سپاری مردگان عکس نگیرید.

شهر بنارس

رود گنگ

سالانه یک میلیارد نفر به آب رودخانه می‌زنند و غسل می‌کنند. گفته می‌شود که با این کار، الهه‌ی گنگ روح آن‌ها را پاک کرده و گناهانشان را می‌شوید. این رود با عظمت، مقدس‌ترین رود هندی‌ها است. قطعاً دیدن رود باعظمتی که برای جمعیت فراوانی اهمیت خاصی دارد، تجربه‌ی منحصر به فردی است. فقط یادتان باشد که به درون آب نروید. گنگ با تمام خواص پاک کنندگی معنویش، از آلوده‌ترین رودهای جهان محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید در بنارس سوار قایق‌های پارویی شوید، تلاش کنید که تا حد امکان خیس نشوید. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که با وجود این آلودگی چگونه است که مشکلی برای رفتینگ در گنگ وجود ندارد؟ رفتینگ رود گنگ در بخش‌های ابتدایی رودخانه برگزار می‌شود که بسیار تمیز است.

شهر بنارس

مراسم آرتی

آرتی نوعی مراسم مذهبی همراه با آتش است که در آن هندوها به ستایش الهه و رود گنگ می پردازند. مراسم آرتی در زمان غروب آفتاب در قاط «دساس‌وامده» و در زمان طلوع آفتاب در قاط «آسی» برگزار می‌شود. البته مراسم شبانه دیدنی‌تر است. شما می‌توانید به میان جمعیت بروید و در مراسم شرکت کنید یا در کنار رود به نظاره‌ی آن بنشینید.

شهر بنارس

معبد ویشوانات

این معبد خیره کننده در سال ۱۱۹۴ تخریب و بنای کنونی‌ در سال ۱۷۷۶ ساخته شد. ویشوانات یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی برای هندوهای بنارس به شمار می‌رود. این معبد به پرستش یکی از خدایان اصلی آیین هندویی به نام شیوا اختصاص داده شده است.

شهر بنارس

ابریشم، ساز و رقص

بنارس محل خوبی برای خرید پارچه‌های ابریشمی و ساری‌های زیبای هندی است. البته حواستان به ابریشم‌های تقلبی باشد و قبل از خرید به مغازه‌های مختلف سربزنید. سازهای موسیقی هم بازار گرمی در این شهر دارند. بنارس به رقص و موسیقی محلی و همچنین یوگا هم معروف است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو