خواص دانه چیا را بشتر بشناسید

خواص دانه چیا را بشتر بشناسید


منبع: نصرینو

27

1401/9/16

11:13


خواص دانه چیا منبع غنی برای جذب و دریافت ویتامین ها می باشد. دانه چیا گاهی به عنوان چاشنی وارد غذاها می شود. اولین نقشی که می توان برای دانه چیا نام برد، خاصیت ملین کنندگی آن است.

خواص دانه چیا در نگاه عامیانه به عنوان یک ملین عالی و یک درمانگر مناسب برای خلط سینه شناخته می شود. این در حالی است که دانه چیا در تامین ویتامین و مواد مغذی و همینطور نقش پیشگیری کننده جایگزین ندارد.

آشنایی با خواص دانه چیا

درمان یبوست

خواص ملین کنندگی این دانه باعث شده افرادی که مشکلات گوارشی و روده ای دارند، از این دانه برای درمان استفاده کنند. اثر دانه چیـا به سرعت آشکار می شود و این موضوع به دلیل فیبر بالای این دانه ها می باشد.

خواص دانه چیا

کاهش کلسترول خون

منبع غنی از فیبر است و ۲ قاشق غذاخوری آن دارای ۱۰ گرم فیبر می باشد. برای بهبود فعالیت روده و آشکار شدن خواص دانه چیـا باید آن را به اندازه ۶ قاشق غذاخوری در روز مصرف کرد. البته باتوجه به وضعیت گوارشی و میزان فعالیت روده خود می توانید این میزان را تنظیم بفرمایید.

فواید شگفت انگیز دانه چیا

آنتی اکسیدان

خواص دانه چیـا سبب شده از آن برای ممانعت از سرطان استفاده شود. این دانه ها مملوء از آنتی اکسیدان می باشند. بدن را در برابر سرطان، چروک و هجوم رادیکال های آزاد مراقبت می کنند. آنتی اکسیدان زیاد این دانه شکل خارجی آن را نیز تا مدت ها حفظ می کند. پوسته بیرونی این دانه ها تا ۲ سال بیرون از یخچال نیز بدون هیچ کم و کاستی حفظ خواهد شد.

فواید درمانی دانه چیا

منیزیم و کاهش فشار خون

مواد معدنی زیادی دارد. به همین خاطر در کنترل فشار خون تاثیر گذار است. در ۲ قاشق غذاخوری دانه چیا خواص بیشماری دیده می شود. ۲ قاشق غذاخوری دانه چیـا حدود ۲۴ درصد منیزیم دارد. به همین خاطر این گیاه از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند.

کاهش فشار خون با دانه چیا

کلسیم و جلوگیری از پوکی استخوان

در هر ۲ قاشق غذاخوری از دانه چیا حدود ۱۸ درصد کلسیم دیده می شود. این دانه طبیعی در درازمدت جایگزین خوبی برای بسیاری از محصولات لبنی می باشد. نقش کلسیمی آن سبب ممانعت از پوکی استخوان خواهد شد.

فواید درمانی دانه چیا

لاغری

از فواید دانه چیا برای لاغری بهره مند شوید. فیبر بالای موجود در دانه چیا سبب ازدیاد هورمون لپتین در بدن می گردد. این هورمون کاهش اشتها را به دنبال دارد و همین موضوع عامل موثری برای لاغری و کاهش وزن است. ضمن اینکه فیبر موجود در دانه چیا باعث احساس سیری فرد می شود و این موضوع اهمیت زیادی در کاهش وزن دارد.

لاغری با دانه چیا

دانه های چیا میزان بالایی از پروتئین را در خود جای داده اند. این پروتئین ها در نابودی چربی های اضافی شکم موثر می باشند. اسید آلفا لینولئیک و اسیدهای چرب امگا ۳ در دانه چیا برای لاغر شدن اهمیت زیادی خواهد داشت.

کاهش وزن با خواص دانه چیا

فواید مصرف دانه چیا در دوران بارداری

از مواد مغذی برای ایام بارداری است و برای رشد مغز جنین مورد استفاده قرار می گیرد. اسیدهای چرب امگا ۳ در این رشد اولویت دارند و از محصولات لبنی کلسیم بیشتری نصیب جنین و مادر می کنند. به همین خاطر برای رشد و پیکربندی اسکلت جنین مورد توجه قرار می گیرد. کلسیم خواص دانه چیا ۵ برابر بیشتر از شیر می باشد. از راه های کنترل قند خون در بارداری است. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در دانه چیا برای رشد مغز جنین در دوران بارداری ضروری است.

دانه چیا و رشد جنین

آهن قابل توجهی را نصیب بدن مادر می کند و به همین خاطر برای درمان کم خونی در ایام بارداری مورد استفاده قرار می گیرد. سطح بالایی از انرژی را با پروتئین موجود در خود نصیب زن باردار می کند.

سلامت قلب

خواص دانه چیا برای کاهش فشار و کلسترول خون اهمیت زیادی دارد. بنابراین مصرف این دانه ها برای سلامت قلب نیز توصیه می شود. چون با مصرف دانه چیا از گرفتگی و انسداد عروق جلوگیری می کنیم. برای بهره مندی از این خاصیت حدود ۳ ماه به مصرف دانه چیا ادامه دهید. در این سه ماه مقدار ۳۰ تا ۴۲ گرم در روز را مدنظر داشته باشید.

سلامت قلب با دانه چیا

قابل هضم

اگر با خواص دانه کتان آشنا باشید، متوجه می شوید که خواص دانه چیـا و کتان وجه اشتراک زیادی با یکدیگر دارند اما برای بهره مندی از فواید تخم کتان باید آن را آسیاب کرد. این در حالی است که برای استفاد از فواید دانه چیـا ملزم به آسیاب کردن آن نیستید و فقط کافی است آن را با آب میکس نمایید.

دانه چیا و لاغری

درمان جوش صورت

دانه چیـا دارای خواص ضد التهابی می باشد و به همین خاطر برای درمان جوش صورت توصیه می گردد. برای درمان جوش صورت بهتر است از ماسک دانه چیا بهره مند شوید. این ماسک یک رطوبت رسان فوق العاده است و به همین خاطر برای پوست های خشک مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید ماسک دانه چیا

برای هیدراته شدن پوست صورت می توان از روغن دانه چیا کمک گرفت. این روغن برای درمان ترک پا و آرنج نیز به کار می رود.

فواید روغن چیا

تقویت و پرپشت شدن مو

خواص دانه چیا برای تقویت مو مورد استفاده قرار می گیرد. ماسک چیا برای درمان کم پشتی و تقویت ریشه مو مورد توجه می باشد. این دانه ها دارای مس، روی و … می باشند و با خوردن آن ها می توان منبع غنی از آهن را دریافت کرد. در نتیجه از ریزش مو جلوگیری می شود.

ماسک مو با دانه چیا

کنترل قند خون

انسولین غیر نرمال در بدن را کاهش می دهد. در تنظیم انسولین تولیدی بدن نقش اعظمی دارد.

کنترل قند خون با خواص دانه چیا

سلامت دهان و دندان

کلسیم و فسفر زیادی با ۲ قاشق غذاخوری از دانه چیا نصیب شما می شود. به همین خاطر برای سلامت دهان و دندان توصیه می گردد. ۲۷ درصد فسفر مورد نیاز بدن از طریق دانه چیا فراهم می گردد.

انرژی بخش است

دانه چیا شامل تیامین، نیاسین و ویتامین B می باشد. بهتر است این دانه ها را در وعده صبحانه مصرف کنید. در این صورت خواهید دید که این ماده غذایی انرژی مابقی روز را نیز تامین خواهد کرد.

درمان افسردگی با دانه چیا

ویتامین E

دارای ویتامین E می باشد. به همین خاطر برای سلامت پوست و مو پیشنهاد می گردد. ضمن اینکه استفاده از آن سخت نیست و در کمترین زمان ممکن قابل استفاده خواهد شد.

سلامت پوست با دانه چیا

در بسیاری از غذاها و خوراک دیگر به عنوان چاشنی و مکمل وارد می شود و در تهیه نوشیدنی های خوشمزه نیز حائز اهمیت است. به عنوان مثال گاهی برای طبخ نان، کلوچه و کیک جایگزین کنجد یا سیاه دانه می گردد. توجه داشته باشید که ویتامین E سبب مبارزه با رادیکال های آزاد می گردد و پیری را به تعویق می اندازد.

منبع: آرگــامــگ

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو