تنها برج ساعت خورشیدی ۹۰۰ ساله در تهران

تنها برج ساعت خورشیدی ۹۰۰ ساله در تهران


منبع: دلتا پیام

16

1401/9/16

13:03


برج طغرل شهر ری در دوران سلجوقی و دورانی که پایتخت ایران از نیشابور به ری منتقل شد و به دستور طغرل بیک ساخته شده و به همین دلیل به این نام معروف شده است.

تنها برج ساعت خورشیدی ۹۰۰ ساله در تهران

در محدوده شهر ری و نزدیک آرامگاه ابن بابویه یک برج آجری قرار دارد که قدمت آن به ۹۰۰ سال‌ می‌رسد. برج طغرل شهر ری در دوران سلجوقی و دورانی که پایتخت ایران از نیشابور به ری منتقل شد و به دستور طغرل بیک ساخته شده و به همین دلیل به این نام معروف شده است. این برج تاریخی اولین ساعت خورشیدی ایران هم به شمار‌ می‌رود که یک جاذبه گردشگری بی‌نظیر شناخته‌ می‌شود. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

آرامگاه طغرل

درباره برج طغرل نظرات گوناگونی وجود دارد. برخی این محل را برج خلیفه یزید‌ می‌نامند. عده‌ای آن را به نام آرامگاه طغرل بیک سلجوقی می‌شناسند اما در مجمل‌التواریخ آمده است که سلطان طغرل‌ بیک در شهر ری فوت کرد و در همانجا مدفون شده است. بر اساس نوشته قزوینی‌ رازی، طغرل‌ در ری‌ درگذشت‌ و در آرامگاهی زینتی دفن شده است.

برج ساعت

ساعت خورشیدی ۲۰متری

یکی از خصوصیات عجیب برج ۲۰ متری طغرل ساعت خورشیدی بودن آن است. دورتادور این برج ۲۴ ترک وجود دارد. در بالای هر ترک آن چهار نیم‌دایره و هر یک از نیم دایره‌ها یک ربع ساعت را نشان‌ می‌دهند. یک ساعت که از طلوع خورشید بگذرد، یک کنگره کاملا روشن می‌شود. به همین شکل وقتی دو ساعت بگذرد دو کنگره روشن می‌شود، تا اینکه در لحظه‌ای خورشید روی نصف‌النهار منطقه و در بیشترین ارتفاع خود از افق‌ می‌ایستد. با غروب خورشید، این ساعت با نور مهتاب کار می‌کند و بر اساس علم ستاره شناسی‌ می‌توان گردش این ساعت در شب را شناسایی کرد.

تهویه هوا برای جلوگیری از پوسیدگی برج

یکی از ویژگی‌های دیگر برج طغرل انعکاس صدا در فضای داخلی آن است. این ویژگی به‌خاطر فضاهای خالی مربع شکلی است که درون دیوار برج قرار دارند. این فضاهای خالی باعث انعکاس و برگشت صدا و تهویه هوا می‌شود و برج دیگر دچار پوسیدگی نمی شود.

برج طغرل در شهر ری

راهنمای مسافران جاده ابریشم

ویژگی دیگری که آن را با برج طغرل‌ می‌شناسند، چیزی شبیه فانوس و روشنایی در شب بوده و برای مسافرانی که از خراسان به این سمت‌ می‌آمدند حکم راهنما داشته است.

از طرف دیگر از بالای برج آن به عنوان رصدخانه استفاده‌ می‌کردند و بام آن برای ستاره‌شناسی استفاده می‌شد و همچنین محل دیده‌بانی جاده ابریشم هم بوده است. روی دیواره بیرونی برج دری چوبی وجود دارد که به آن بادرو می‌گویند و داخل این در راه پله‌ای قرار دارد که محل عبور و مرور به بام این برج است و از آن برای دیده‌بانی و ستاره شناسی استفاده‌ می‌کردند. این راه پله از دوره قاجار دیگر وجود ندارد. اگر به جاذبه‌های تهران و اطراف آن علاقه دارید، بهترین مناطق برای سفر یک روزه اطراف تهران را بخوانید.

مشخصات معماری

برج طغرل با مساحتی بیشتر از ۴۸ متر مربع به‌شکل استوانه، با خشت و آجر و به سبک معماری رازی ساخته شده است. در گذشته و بر بالای این برج، مانند برج‌های هم‌عصر خودش، گنبدی مخروطی شکل بوده است که در حال حاضر دیگر وجود ندارد. ارتفاع این برج در حال حاضر و بدون محاسبه این گنبد در حدود ۲۰ متر است. تو خالی بودن دیوارهای بالایی بنا را محکم تر کرده و جنس خشت به کار رفته در برج که از زاج، خاک و سفیده‌ تخم‌مرغ است نیز بر استحکام آن اضافه‌ می‌کند.

چگونه به برج طغرل تهران برویم؟

مترو: با استفاده از خط ۱ مترو از ایستگاه مترو شهر ری خارج شوید. در جلوی در خروجی می‌توانید تاکسی و اتوبوس سوار و جلوی ورودی مجموعه طغرل پیاده شوید.

این برج دو ورودی در سمت شمال و جنوب دارد که از در شمالی می‌توانید به آن وارد شوید و در نیمه اول سال تا ساعت ۱۸ (۶ عصر) و نیمه دوم سال تا ساعت ۱۶ (۴ بعدازظهر) به بازدید این بنا بپردازید.

برج طغرل

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری وسایل مورد نیاز برای طبیعت‌گردی را ببینید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو