برای منتشر کردن رپورتاژ چه قوانینی باید رعایت شوند؟

منبع: نمکستان

11

1401/9/16

15:17


همانطور که می‌دانیم رپورتاژ آگهی، یکی از راه‌های متداول تبلیغات برای معرفی محصولات و خدمات کسب و کارها می‌باشد. اما آیا همانقدر که از اهمیت رپورتاژ آگهی مطلع هستید از اصول، قوانین و رمز و راز نوشتن یک رپورتاژ عالی برای جذب مخاطب نیز مطلع هستید؟

همانطور که می‌دانیم رپورتاژ آگهی، یکی از راه‌های متداول تبلیغات برای معرفی محصولات و خدمات کسب و کارها می‌باشد. اما آیا همانقدر که از اهمیت رپورتاژ آگهی مطلع هستید از اصول، قوانین و رمز و راز نوشتن یک رپورتاژ عالی برای جذب مخاطب نیز مطلع هستید؟

در بسیاری از مواقع پاسخ این سوال منفی خواهد بود. درواقع یک رپورتاژ خوب باید بدون درگیری مستقیم مخاطب با ابتکاراتی جدید مخاطب را به خواندن رپورتاژ ترغیب کند و به این شکل سبب افزایش مشریان و فروش شود. بنابراین نوشتن یک رپورتاژ آگهی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دارای قوانین و مقرراتی است که باید توسط متخصصانی صورت گیرد. افرادی همچون  کارشناسان برندینگ، تولید محتوا، سئو و طراحی سایت، با این قوانین به خوبی آشنا هستند. در ادامه به بررسی برخی از این قوانین خواهیم پرداخت:

برای منتشر کردن رپورتاژ چه قوانینی بایدرعایت شوند؟

تولید محتوای حرفه ای برای رپورتاژ آگهی

یکی از مهم‌ترین قوانین در تهیه رپورتاژ آگهی، منحصر به فرد بودن مطالب و محتوا است. وجود تولید محتوای حرفه‌ای در سایت سبب افزایش اعتبار کسب‌وکار در گوگل و مخاصبین می‌شود. بنابراین کمک گرفتن از یک نویسنده و مشاور سئو جهت نوشتن رپورتاژ آگهی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

به تفاوت رپورتاژ آگهی و کاتالوگ نویسی دقت داشته باشید.

یکی دیگر از نکات قابل ذکر در میان قوانین رپورتاژآگهی که بسیار مهم نیز است، توجه به نکاتی مانند تفاوت میان رپورتاژ و کاتولوگ می‌باشد. همانطور که می‌دانید رپورتاژ آگهی به طور معمول در سایت‌های خبری منتشر می‌شود که باید براساس سبک و سلیقه مخاطب در سایت‌ها نوشته شوند. متن یک رپورتاژ همانند خبر نیاز به تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد، در غیر این صورت مخاطب برای خواندن ادامه آن رغبتی از خود نشان نمی‌دهد.

قرار ندادن مطالب واقعی در رپورتاژ آگهی

وجود صداقت در کسب و کار از اهمیت بسزایی برخوردار است بنابراین می‌بایست هنگام معرفی محصول در رپورتاژ آگهی نیز کاملا صادق بود. اما می‌توانید در معرفی محصولات و خدمات خود در رپورتاژ آگهی با صداقت مخاطبان را برای آشنایی بیشتر با آن‌ها کنجکاو کنید.

تاثیرات تیتر در جذب مخاطب

بهترین راه برای تشویق مخاطب به خواندن رپورتاژ آگهی انتخاب عنوانی خبری و جذاب می‌باشد. یکی دیگر از موضوعاتی که می‌بایست به عنوان قوانین رپورتاژ آگهی به آن اشاره کرد این است که نویسنده یا فردی که قصد نوشتن رپورتاژ را دارد باید در ابتدا مقدمه‌ای در خصوص صنعتی که مشغول به کار هستند، توضیحاتی ارائه دهد. سپس خدمات و محصولات کسب و کار خود را به شکل خبری در ادامه رپورتاژ بنویسند. در ادامه به بررسی چند نکته موثر و ساده که شما را برای نوشتن تیتری خلاقانه آماده می‌کند، می‌پردازیم:

در نظر گرفتن پرسونای مخاطب

پس از آگاهی و دریافت اطلاعات درباره لحن، سبک و شخصیت مخاطبان برند خود و سایت منتشرکننده رپورتاژ آگهی از آن در چیدمان و وزن دهی به رپورتاژ خود استفاده نمایید. همچنین با لحن متناسب با مخاطب، جذابیت تیتر را چند برابر کنید تا او به خواندن ادامه رپورتاژ ادامه دهد.

به سراغ اصل مطلب بروید.

همانطور که می‌دانید تیتر باید به اصل مطلب بپردازد و مخاطب را با موضوع اصلی آشنا کند. برای موفقیت در این بخش می‌توانید از چالش های همچون  ایجاد حس نیاز در مخاطب یا طرح پرسش‌های متفاوت استفاده نمایید.

واج آرایی بکار ببرید.

وجود واج‌آرایی در متن و یا بکاربردن آن سبب ایجاد ریتمی موزون در ذهن خواننده می‌شود و تیتر را برای مخاطب جذاب‌تر نمایش می‌دهد.

از نوشتن تیترهای مبهم و غیرشفاف بپرهیزید.

این امکان وجود دارد که مخاطب هنگام مطالعه اخبار یا متون آموزشی با رپورتاژ مواجه شود که این موضوع سبب ایجاد ابهامات فراوان و درنتیجه بازخورد منفی در او خواهد شد. لازم به ذکر است وجود اندکی ابهام در تیتر اصلی مناسب بوده تا سوالاتی در ذهن مخاطب ایجاد کند و او را به خواندن متن اصلی سوق دهد.

ترجیحا از کلماتی چون بهترین، فوق العاده و…. استفاده نکنید.

خوب است تا حد امکان از بکارگیری کلماتی همچون بهترین، فوق العاده و…پرهیز شود زیرا این کلمات بار تبلیغاتی را برای مخاطبان  داشته و نشان دهنده اغراق بیش از حد است که سبب عدم مطالعه ادامه متن خواهند شد.

تاثیرات سئو در رپورتاژ آگهی

همانطور که می‌دانید وجود کلمه کلیدی سئو در متن رپورتاژ به اندازه کافی بسیار مهم است. اما این کلمه کلیدی می‌بایست موضوع سایت بیشترین ارتباط را داشته باشد. لازم است یک یا دو واژه به صفحه اصلی سایت و یک یا دو واژه اصلی برای صفحه‌های مرتبط با آن در سایت خود لینک‌دهی کنید.

قرار دادن تصویر چه تاثیری بر رپورتاژ آگهی دارد؟

انتشار تصویر مرتبط با موضوع متن رپورتاژ از نکاتی است که باید به آن توجه کرد. در واقع هنگام تهیه رپورتاژ از عکس ها، نام و لوگوی شرکت خودتان استفاده کنید تا مخاطب هنگام جستجو کلید واژه در گوگل، عکس، نام و لوگوی کسب و کار شما را نیز مشاهده کند.

به قالب موجود در سایت دقت کنید.

یکی از قوانین نانوشته در خرید رپورتاژ که می‌توان به آن اشاره کرد، قالب سایت می‌باشد. به طوریکه اگر قصد دارید رپورتاژ خود را مشابه به محتوای معمول سایت خود طراحی کنید باید پیش از نوشتن به قالب سایت منتشرکننده ریپورتاژ توجه نمایید. همچنین می‌بایست به نکاتی مانند رنگ‌ها و چهارچوب‌های سایت تبلیغ‌کننده نیز توجه داشته باشید تا ظاهر همسان‌تری با رپورتاژ داشته باشد و او را حرفه‌ای‌تر نمایش دهد.

به سرتیترهای سایت تبلیغ کننده توجه داشته باشید. (headline )

ابتدا در ذهن خود با این پرسش روبه رو خواهیم شد که سایت‌های تبلیغ کننده عموما از چه مدل  سرتیترهایی استفاده می‌کنند؟ آیا سایت‌های تبلیغ کننده عموما خیلی کوتاه و تنها با یک کلمه سرتیتر خود را می‌نویسند یا از جملات بلند و توضیحی استفاده می‌نمایند؟ در پاسخ به این پرسش‌ها کافیست از سرتیترهایی الگوبرداری کنید که مخاطب هنگام مطالعه رپورتاژ تفاوت زیادی را احساس نکند.

به لحن نوشتاری سایت تبلیغ کننده دقت کنید.

یکی از مهم ترین پرسش‌هایی که در این زمینه وجود دارد این است که سایت تبلیغ کننده با چه لحنی برای کاربران می‌نویسد؟ کدام لحن با اسقبال بیشتر مخاطبین روبه رو شده است؟ و سوالات این چنین تا رپورتاژ بیشترین هماهنگی را با المان‌های سایت تبلیغ کننده داشته باشد.

با رعایت قوانین رپورتاژ آگهی مخاطبان خود را افزایش دهید.

قوانین ذکر شده بالا تنها بخش کوچکی از قوانینی است که باید برای نوشتن یک رپورتاژ آگهی حرفه‌ای رعایت کرد. لازم به ذکر است رپورتاژ آگهی هدفمند، رپورتاژی خواهد بود که با وجود حذف نام برند، لوگو و دعوت به عمل با لحن و ساختار گفتاری سایت تبلیغ کننده هماهنگی داشته باشد و دانش و آگاهی مخاطبان را افزایش دهد. در نهایت با طی کردن مراحل ذکر شده، افزودن چاشنی چون خلاقیت و بررسی چندین نمونه از رپورتاژهای موفق می‌توانید رپورتاژی بنویسید که هدفمند بوده و باعث افزایش بازدید سایت توسط کاربران و در نهایت فروش بیشتر شما خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو