مشکلات بارداری زنان دارای معلولیت و اقدامات مناسب پس از زایمان

مشکلات بارداری زنان دارای معلولیت و اقدامات مناسب پس از زایمان


منبع: آرگا

14

1401/9/16

16:11


بارداری در زنان دارای معلولیت خطرناک تر از زنان بدون معلولیت می باشد و احتمال نابارداری در زنان دارای معلولیت بیشتر می باشد ولی اصلا جای نگرانی نیست زیرا ما راه حل هایی را نیز توضیح دادیم.

معلولیت عموما بر احتمال حامله شدن یا بارداری و زایمان تاثیر نمی گذارد ولی وابسته به ماهیت معلولیت، می تواند مضراتی جسمی را به همراه داشته باشد. خبر خوب این است که زنانی که معلولیت دارند، بارداری کاملا سالمی دارند و روند تخمک گذاری و لقاح در آنها مانند سایر زنان می باشد مگر آنکه مشکلاتی برای بافت رحم و تخمدانشان پیش آمده باشد. در ادامه درباره بارداری زنان دارای معلولیت صحبت می کنیم.

معرفی بارداری زنان دارای معلولیت

بررسی بارداری زنان دارای معلولیت

داشتن ناتوانی و معلولیت جسمی، بارداری شما را به صورت خودکار در رده پر خطر تقسیم بندی نمی کند. با این وجود، بهتر است به پزشکی برای معاینات دوران بارداری مراجعه کنید که افرادی را ویزیت می کنند که چالش هایی مشابه چالش های شما را تجربه می کنند. اینکه چه اقداماتی اضافی برای موفقیت بارداری شما ضروری می باشد، به شرایط خاص و ویژه شما بستگی دارد. سالم ماندن در زمان بارداری تا حد ممکن کمک می کند تا بارداری شما تا زمانی که امکان دارد راحت و بدون چالش باشد. تلاش کنید افزایش وزن خود را در حد توصیه شده نگه دارید، چون این کار به کاهش فشار بر بدن شما کمک می کند. استفاده از رژیم غذایی سالم موجب بهبود سلامت جسمی شما می شود و احتمال عوارض بارداری را کاهش می دهد.

داشتن یک برنامه ورزشی سالم از زمان ازدواج تا زمان بارداری شما را مطمئن می کند که زمان نزدیک شدن به زمان زایمان کودک حداکثر قدرت و تحرک را دارید. تمرینات درمانی با آب می توانند پر فایده و بی خطر باشند، پس می توانید در این باره با تردید با خود مشورت نمایید.

معرفی حاملگی زنان دارای معلولیت

آیا معلولیت موجب ناباروری می شود؟

متاسفانه در مقایسه با زنان بدون معلولیت، زنان دارای معلولیت بیشتر در خطر ناباروری قرار دارند. این موضوع بیشتر درباره زنان دارای ناتوانی های حسی و ناتوانی های شناختی مشاهده شده است. شدید شدن معلولیت می تواند عوارض را بدتر نماید.  با این وجود به کمک روش هایی مثل رحم اجاره ای حتی این زنان نیز شانس باروری دختر یا پسر و مادر شدن را دارند.

آیا حاملگی زنان دارای معلولیت خطرناک است؟

مطمئن شوید که اگر چه امکان دارد بارداری برای شما بیشتر دیگر خانم های باردار مشکل می باشد ولی برای کودک شما استرس بیشتری را به همراه ندارد. هیچ شواهدی از بالا رفتن ناهنجاری های جنین در نوزادان زنان مبتلا به آسیب نخاعی (یا دیگر معلولیت های جسمی که به بیماری ارثی یا سیستمیک مرتبط نیستند) وجود ندارد. بعضی از مضراتی که زنان باردار دارای معلولیت امکان دارد تجربه نمایند در ادامه برای شما گفته شده است.

  • زایمان نیز امکان دارد چالش های خاصی را به وجود بیاورد، اگر چه در بیشتر موارد زایمان واژینال امکان پذیر می باشد. انقباضات رحمی امکان دارد برای کسانی که به آسیب نخاعی دچار هستند و بر روی ویلچر می نشینند، بدون درد باشد، پس امکان دارد به شما یاد بدهد که دیگر علائم زایمان قریب الوقوع را بشناسید.

توضیح در مورد بارداری زنان دارای معلولیت

  • بارداری زنان دارای معلولیت امکان دارد با احتمال بیشتر بروز عوارض حاملگی همراه باشد. به طور مثال، زنان بارداری که به ضایعات نخاعی دچار می شوند، بیشتر در معرض عفونت کلیه، عفونت دستگاه ادراری (UTI) و مشکلات مثانه هستند. البته امکان دارد در اثر رشد رحم و فشار به دیافراگم، احتمال بالا رفتن ناگهانی فشار خون و مشکلات تنفسی بالقوه (و حتی ذات الریه) در فرد معلول بیشتر باشد.
  • سایر موارد رایج امکان دارد کم خونی را نیز شامل بشود (مصرف مکمل آهن می تواند از بروز و ظهور آن جلوگیری نماید، پس با پزشک درباره مصرف آن مشورت نمایید)، زخم های پوستی (اگر می توانید سعی کنید با جلوگیری از طولانی مدت ماندن در یک وضعیت، این موارد را به حداقل برسانید)، کمردرد و ناراحتی افزایش یافته و خطر ابتلا به واریس و حتی ترومبوز ورید عمقی (لخته شدن خون در پاها) بیشتر می باشد.

اقدامات پس از زایمان

والد بودن به خصوص در هفته های اول تولد کودک بسیار چالش برانگیز می باشد ولی برنامه ریزی برای آن می تواند به کاهش این مشکلات کمک نماید. در ادامه لیست مواردی که ضروری می باشد پیش از تولد فرزندتان در نظر بگیرید مطرح شده است.

  • تخت کودک باید امکان دسترسی به فرزند خود را داشته باشد تا بتوانید او را به راحتی از تخت بردارید یا بر روی آن قرار بدهید.
  • پیش از به دنیا آمدن کودک برای رفع نیازهای خاص مراقبت از او، تغییرات لازم را در خانه خود انجام دهید.

آشنایی با حاملگی زنان دارای معلولیت

  • تلاش کنید از شیر خود به کودک بدهید. این کار امکان پذیر است و می تواند تغذیه کودک را برای شما آسان تر نماید؛ پس برای تهیه بطری و شیر خشک برای فرزند خود عجله نکنید ولی اگر به دلایلی نمی تواند از شیر خود به فرزندتان بدهید آگاه باشید که این کار هیچ ایرادی ندارد.
  • گذاشتن کودک در کریر یا آغوشی بهترین روش برای حمل او می باشد چون دست شما را آزاد می کند.
  • اگر خودتان فرزندتان را استحمام می کنید باید وان کودک در محلی تنظیم شده باشد که بتوانید به راحتی از آن استفاده نمایید.
  • از همسر، خویشاوند، دوست یا مراقب دیگری کمک بگیرید، به خصوص در آغاز کار، زمانی که تازه زایمان کرده اید.
  • به خاطر داشته باشید که میز تعویض پوشک باید با وضعیت شما تناسب داشته باشد و اگر بر روی صندلی چرخ دار می نشنید بتوانید از این میز استفاده نمایید.
  • پوشک و سایر وسایل کودک را می توانید سفارش بدهید تا برای شما بیاورند. در این صورت در وقت و انرژی خود صرفه جویی می کنید.

هم اکنون که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی بیشتر با مطالبی در زمینه کودک و والدین بر لینک های نشانه های تخمک گذاری و تفاوت شیر خشک و شیر مادر کلیک فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو