بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت


منبع: گیمفا

24

1401/9/16

17:40


درسال 2022، مایکروسافت قصد خود را برای خرید اکتیویژن بلیزارد اعلام کرد. در این مقاله اخبار موجود از روند تایید این قرارداد را بررسی می‌کنیم.

بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

درسال 2022، مایکروسافت قصد خود را برای خرید اکتیویژن بلیزارد اعلام کرد. در این مقاله اخبار موجود از روند تایید این قرارداد را بررسی می‌کنیم.

انتظار می‌رفت که این قرارداد تا بهار 2023 نهایی شود و در انتظار تایید سهامداران باشد، اما اخیرا روند تایید نهایی قرارداد با مشکل مواجه شده است. در صورت نهایی شدن آن، مایکروسافت مالکیت فرنچایزهایی مانند Call of Duty، Crash Bandicoot، Spyro، Warcraft، StarCraft، Diablo، Overwatch و Candy Crush را در اختیار خواهد گرفت.

اگر قرارداد توسط تنظیم‌کنندگان بین‌المللی تایید شود، این بزرگترین خرید تاریخ صنعت گیم خواهد شد. در این مقاله قصد داریم تمام اخبار و احتمالات روند تایید این خرید را باهم مرور کنیم. با گیمفا و ادامه این مطلب همراه باشید.

اکتیویژن بلیزارد یکی از بزرگ‌ترین ناشران بازی‌های ویدیویی در جهان است که در سال 2021، به درآمد سالانه 8.8 میلیارد دلار رسید. این شرکت از پنج واحد تجاری تشکیل شده است: انتشارات اکتیویژن، بلیزارد، کینگ، بازی‌های لیگ برتر و استودیو اکتیویژن بلیزارد. از جمله دارایی‌ها و آی‌پی‌های شرکت می‌توان به Call of Duty، Crash Bandicoot و Spyro از استودیوهای اکتیویژن اشاره کرد.

مایکروسافت یک غول تجاری در زمینه تولید نرم‌افزار است و همچنین کنسول‌های ایکس باکس را در اختیار داشته و مجموعه استودیوهای بازی‌سازی زیادی را مدیریت می‌کند. در مارس 2021، مایکروسافت خرید زنیمکس مدیا (ZeniMax Media) که شامل بتسدا سافتورکس (Bethesda Softworks) نیز می‌شود را به مبلغ 7.5 میلیارد دلار نهایی کرد که در آن زمان، یکی از بزرگترین خریدهای تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی لقب گرفت.

در 18 ژانویه 2022، مایکروسافت قصد خود را برای خرید اکتیویژن بلیزارد به مبلغ 68.7 میلیارد دلار در یک معامله تماماً نقدی اعلام کرد. قیمت سهام اکتیویژن بلیزارد در معاملات آن روز نزدیک به 40 درصد افزایش یافت.

این قرارداد، مایکروسافت را پس از شرکت چینی تنسنت (Tencent) و کمپانی ژاپنی سونی، به سومین شرکت بزرگ بازی‌سازی و بزرگترین دفتر مرکزی در قاره آمریکا تبدیل کرد. Goldman Sachs به عنوان مشاور مالی مایکروسافت و Allen & Company به عنوان مشاوران مالی اکتیویژن در این قرارداد معرفی شدند. Simpson Thacher به عنوان مشاور حقوقی برای مایکروسافت خدمت خواهد کرد، در حالی که Skadden به عنوان مشاور حقوقی برای اکتیویژن انجام وظیفه می‌کند. این معامله توسط هیئت مدیره هر دو شرکت تایید شد و انتظار می‌رفت در سال 2023 پس از بررسی نظارتی دولت‌ها، نهایی شود.

پس از اتمام این قرارداد، اکتیویژن بلیزارد یک نهاد مستقل اما تحت امر مایکروسافت خواهد بود که توسط فیل اسپنسر (Phil Spencer) و مت بوتی (Matt Booty) اداره می‌‌شود. چنین سیاست مشابه‌ای برای استودیوهای بتسدا هم اعمال شده بود. این قرارداد همچنین به مایکروسافت اجازه می‌دهد تا بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را در سرویس ایکس باکس گیم پس عرضه کند؛ با این حال، موانعی برای انجام این کار سر راه مایکروسافت قرار گرفته که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

اسپنسر همچنین در مورد احیای برخی از بازی‌های قدیمی اکتیویژن بلیزارد که خودش از آن‌ها لذت می‌برد صحبت کرد. او به احیای فرنچایزهایی مانند King’s Quest، Guitar Hero و Hexen: Beyond Heretic علاقه نشان داد. بابی کوتیک (Bobby Kotick)، رئیس وقت اکتیویژن، اظهار داشت که اسپنسر و ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل مایکروسافت، پیش‌تر در مورد نگرانی‌های خود از قدرت گرفتن تنسنت، اپل، و گوگل بحث و گفت‌و‌گو کرده بودند.

با توجه به گسترش متاورس و احتمال همه‌گیر شدن آن، مایکروسافت متوجه شد که خرید اکتیویژن بلیزارد برای عقب نماندن از این رقابت، اجباری است. به گفته کوتیک، این صحبت‌ها منجر به ایده‌پردازی مایکروسافت شد و آن‌ها اکتیویژن را با قیمتی جذاب خریداری کردند. در بیانیه‌ای به وبسایت سرمایه‌گذار اکتیویژن بلیزارد، این شرکت گفت که محصولات آن‌ها «پویاترین و هیجان‌انگیزترین دسته سرگرمی در تمام پلتفرم‌ها» است و استودیوهای آن‌ها در خط مقدم گسترش متاورس خواهند بود.

برخی از روزنامه‌نگاران، این خرید و قرارداد تصاحب بتسدا در مارس 2021 را به‌ عنوان تلاشی برای رقابت مایکروسافت با متا، که قبلا فیس‌بوک نامیده می‌شد، اعلام کردند. در ادامه، اعلامیه‌ای در پی رویدادهای مربوط به وزارت کار و مسکن منصفانه کالیفرنیا در مقابل اکتیویژن بلیزارد و دادخواستی که در ژوئیه 2021 شرکت را به آزار جنسی و تبعیض شغلی متهم کرد، منتشر شد. این اتهامات تا نوامبر 2021 گسترش یافت و شامل اقداماتی شد که بابی کوتیک، مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد، را به فساد کاری متهم می‌کرد.

پس از اعلام این خرید، وال استریت ژورنال و بلومبرگ گزارش دادند که دعوی حقوقی DFEH در حال پیگیری است. گزارش‌های هر دو روزنامه بیان کردند که اکتیویژن بلیزارد به دلیل عملکرد مالی ضعیف‌تر از حد انتظار بازی‌های اخیرش و تاخیر در تولید، خود را به کمپانی‌های دیگری نیز پیشنهاد داده بود. از این شرکت‌ها می‌توان به شرکت مادر فیسبوک، یعنی Meta Platforms اشاره کرد. بر اساس پرونده‌های SEC، مایکروسافت بلافاصله پس از گزارش وال استریت ژورنال در خصوص خرید اکتیویژن توسط متا، دوباره برای خرید این شرکت آمریکایی اقدام کرد.

با اینکه کوتیک در مورد فروش شرکت مردد بود، هیئت مدیره معامله را انجام داد، زیرا آن‌ها از تداوم شکایت‌ها می‌ترسیدند. آن‌ها می‌دانستند حضور کوتیک به ضرر کمپانی خواهد بود. مایکروسافت و اکتیویژن اعلام کردند که بعد از اتمام این قرارداد، بابی کوتیک با غرامت 250 تا 300 میلیون دلاری، شرکت را ترک خواهد کرد. طبق اعلامیه‌های رسمی، کوتیک، او تا زمان نهایی شدن قرارداد مذکور، در سمت مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد باقی می‌ماند؛ زیرا اکتیویژن بلیزارد تا زمانی که معامله بسته شود، مستقل خواهد بود.

مایکروسافت هنوز مستقیما در مورد پرونده‌های حقوقی اکتیویژن صحبت نکرده است، اما اعلام کرد که سیاست‌های آزار جنسی و تبعیض جنسیتی اکتیویژن را بررسی می‌کند. با این حال، مایکروسافت برای نهایی شدن این خرید به تایید اکثریت سهام‌داران شرکت آمریکایی احتیاج داشت. سهامداران اکتیویژن بلیزارد در تاریخ آوریل 2022 این خرید را تایید کردند تا تصمیم نهایی، به رگولاتورهای هر کشور سپرده شود.

با توجه به گستردگی و پیچیدگی شدید این خرید، معامله توسط چندین نهاد بازرگانی دولتی برای رفع نگرانی‌های ضد انحصارطلبی بررسی شد. از نوامبر 2022، عربستان سعودی، برزیل و صربستان این خرید را به صورت قانونی تایید کرده‌اند. در ایالات متحده، قرارداد توسط کمیسیون تجارت فدرال (FTC) به جای اینکه به طور سنتی توسط وزارت دادگستری ایالات متحده بررسی شود، مورد تحقیق قرار گرفت. این تصمیم صورت گرفت تا آژانس نظارتی در دهه گذشته، نگرانی‌های زیادی را در مورد ادغام و تملک در بخش فناوری ایجاد کرده بود.

سناتورهای آمریکایی از جمله الیزابت وارن (Elizabeth Warren)، برنی سندرز (Bernie Sanders)، شلدون وایت هاوس (Sheldon Whitehouse) و کوری بوکر (Cory Booker)، نگرانی‌های خود را در مورد این خرید به FTC ابراز کردند و گفتند که هر دو شرکت، در حفاظت از حقوق و حیثیت کارکنان خود شکست خورده‌اند. آن‌ها گفتند که این معامله، احتمالا سیاست انحصارطلبی را افزایش می‌دهد و موقعیت کارمندان هر دو شرکت را بدتر خواهد کرد.

اکتیویژن بلیزارد گفت که آن‌ها به طور کامل با بررسی‌ SEC همکاری خواهند کرد. سازمان رقابت و بازار بریتانیا قصد خود را برای انجام بررسی‌های جامع‌تر اعلام کرد. حکم فاز یک که در سپتامبر 2022 صادر شد، بیان کرد که این ادغام ممکن است به کاهش قابل توجه رقابت در بازار منجر شود. مرحله 2 این تحقیقات تا 1 مارس 2023 ادامه خواهد داشت. این بررسی در سطوح بالاتری در ماه‌های آینده ادامه پیدا می‌کند و انتظار می‌رود تصمیم نهایی تا مارس 2023 اعلام شود.

در سپتامبر 2022، کمیسیون اروپا (EC) مراحل اولیه بررسی خرید اکتیویژن را آغاز کرد. EC پرسشنامه‌ای را برای چندین شرکت بزرگ ارسال کرد تا در مورد تاثیر این خرید روی آن‌ها بپرسد. یکی از سوالات در مورد احتمال منع شدن آن‌ها از رقابت در بازار بود. EC در 8 نوامبر 2022 اعلام کرد که یک بررسی دیگر انجام خواهد داد تا تاثیرات این خرید روی اکوسیستم را بررسی کند. نتایج این بررسی تا مارس 2023 اعلام خواهد شد.

این معامله همچنین در ژاپن، استرالیا، نیوزیلند و کشورهای دیگر نیز بازبینی می‌شود. در دسامبر 2022، کمیسیون تجارت فدرال (ایالات متحده) ممکن است در صورت انجام معامله توسط قانون‌گذاران، این خرید را تایید کند. اگر مایکروسافت بتواند بر FTC پیروز شود و ایالات متحده را مجبور به تایید قرارداد کند، احتمال نهایی شدن معامله وجود دارد. به نظر می‌رسد که خود شرکت آمریکایی از نهایی شدن کار اطمینان دارد. انتظار می‌رود پیشنهادات FTC ظرف دو هفته به مایکروسافت ارائه شود و پس از آن، این غول بازی‌سازی می‌تواند به اعضای هیئت مدیره دو شرکت مراجعه کرده و در خصوص زمان تایید قرارداد مذاکره کند.

سازمان Sjunde AP-Fonden، یک صندوق بازنشستگی تحت مدیریت دولت سوئد که پیش‌تر روی اکتیویژن بلیزارد سرمایه‌گذاری کرده بود، در نوامبر 2022 شکایتی را در دادگاه ایالات متحده علیه مایکروسافت و اکتیویژن ارائه کرد. این صندوق هر دو کمپانی را به انجام تبانی در معامله از پیش ثبت شده متهم کرد. در این دادخواست گفته شده است که به دلیل موقعیت ضعیف اکتیویژن بلیزارد، مایکروسافت در بسیاری از قرارداد‌ها تبانی می‌کند. این دادخواست همچنین کوتیک را به دلیل استفاده از این معامله برای سرپوش گذاشتن بر رفتار نادرست خود در رابطه با دعوای حقوقی DFEH، متهم کرد.

چندین کارمند اکتیویژن بلیزارد خوش‌بینی خود نسبت به این معامله را ابراز کرده‌اند، زیرا ABK Workers Alliance، گروهی از کارمندان که در پی شکایت DFEH برای عضویت در اتحادیه تلاش می‌کنند، می‌گویند که این خرید اهداف اتحاد آن‌ها را تغییر نداده است. گزارش منتشر شده توسط Business Insider نشان می‌دهد که چندین کارمند مایکروسافت، نگرانی خود را با توجه به رسوایی‌های جنسی و فرهنگ کاری اکتیویژن بلیزارد در محل کار، ابراز کرده‌اند و امیدوارند که این خرید روی اعتبار مایکروسافت و ایکس باکس در جامعه اثر منفی نگذارد.

در 19 ژانویه 2022، دیوید مالپس (David Malpass)، رئیس بانک جهانی، این خرید را مورد انتقاد قرار داد و قیمت خرید را در همه‌گیری کرونا بیش از حد توصیف کرد. در ادامه، نگرانی‌هایی در مورد مالکیت مایکروسافت بر فرنچایز Call of Duty ایجاد شد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین شرکت مخالف در مقابل این خرید، سونی بود.

سری Call of Duty بدون شک یکی از پرفروش‌ترین و مهم‌ترین آی‌پی‌های این صنعت است. بازی مذکور تمام قصد و هدف برخی از کژوال گیمرها از خرید یک کنسول بازی به حساب می‌آید. با توجه به این که پلتفرم پلی استیشن همواره اصلی‌ترین ایستگاه بازیکنان Call of Duty بوده است، سونی نمی‌خواهد ریسک از دست دادن این آی‌پی مهم را به جان بخرد.

مدت کوتاهی پس از اعلام این خرید، سونی اعلام کرد که انتظار دارد مایکروسافت به تمام قراردادهای موجود این شرکت با اکتیویژن بلیزارد احترام بگذارد و اطمینان دهد که Call of Duty روی پلتفرم‌های پلی‌ استیشن در دسترس خواهد بود. اسپنسر و رئیس مایکروسافت، برد اسمیت (Brad Smith)، اطمینان دادند که مایکروسافت به قراردادهای موجود پایبند است و تمایل دارد بازی‌های اکتیویژن را در پلتفرم‌های زیادی در دسترس قرار دهد.

در حوالی سپتامبر 2022، فیل اسپنسر اذعان کرد که مایکروسافت نامه‌ای به سونی نوشته و تعهد خود را برای حفظ Call of Duty روی پلی‌ استیشن برای «چند سال» اعلام کرده است. بلومبرگ گفته بود که قرارداد بین سونی و اکتیویژن، تنها تا سال 2024 ادامه خواهد داشت و پس آن مایکروسافت آزاد است هرکاری که می‌خواهد با این آی‌پی انجام دهد. با این حال، مایکروسافت به سونی تضمین داد که فراتر از این قرارداد عمل می‌کند.

جیم رایان (Jim Ryan)، رئیس بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی، در پاسخ به صحبت‌های اسپنسر اظهار داشت که پیشنهاد آن‌ها در بسیاری از سطوح ناکافی و مبهم است. او در این باره گفت:

ما می‌خواهیم تضمینی داشته باشیم که گیمرهای پلی استیشن همچنان بالاترین کیفیت از تجربه Call of Duty را داشته باشند و پیشنهاد مایکروسافت این اصل را تضعیف می‌کند.

مایکروسافت که خطر لغو شدن قرارداد را با توجه به مخالفت‌های سونی جدی می‌دید، تصمیم گرفت طی نامه‌ای، انتشار Call of Duty روی پلی استیشن را حداقل تا 10 سال آینده تضمین کند. سونی در ادامه بیان کرد که قصد مایکروسافت از خرید اکتیویژن، این است که سونی و پلی استیشن را از رقابت حذف کرده و در عوض، پلتفرم پلی استیشن را به کنسولی مانند نینتندو سوییچ تبدیل کند.

سونی همچنین گفت که مایکروسافت می‌خواهد سونی را از بازار ساخت بازی‌های بزرگ‌سالانه خارج کند. اسپنسر اعلام کرده بود که قصد مایکروسافت از این خرید، دسترسی به بازی‌های موبایل اکتیویژن است که شامل بازی‌های بخش King مانند Candy Crush Saga می‌شود. او گفت در حالی که تنها 200 میلیون کاربر کنسولی در سراسر جهان وجود دارند، تعداد مخاطبین بازار موبایل به بیش از 3 میلیارد نفر می‌رسد.

هیچکس از سرنوشت نهایی این قرارداد چیزی نمی‌داند. با توجه به مخالفت‌های سفت و سخت سونی، امکان شکست خوردن این خرید وجود دارد‌؛ اما بعید است مایکروسافت به این راحتی از شرکت اکتیویژن بگذرد. هرچه که هست، سرنوشت نهایی این خرید تا چند ماه آینده مشخص خواهد شد و بخش زیادی از تحقیق‌ها، تا مارس سال 2023 به پایان می‌رسند. نظر شما چیست؟ آیا این خرید به سود صنعت گیم است؟ از انحصاری شدن بازی‌های اکتیویژن استقبال می‌کنید؟ نظرات خود را در این خصوص در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو