آیا با وجود دوربین های پیشرفته موبایل به دوربین عکاسی حرفه ای نیاز داریم؟

آیا با وجود دوربین های پیشرفته موبایل به دوربین عکاسی حرفه ای نیاز داریم؟


منبع: ترنجی

9

1401/9/16

18:49


پیشرفت تکنولوژی تاثیر زیادی در زندگی بشر داشته و بیشتر ابزارهایی که در گذشته کاربردی ساده داشته‌اند، این روزها در بیشتر زمینه‌ها استفاده می‌شوند. یکی از این ابزارها گوشی موبایل است که در گذشته ابزاری ساده برای مکالمه بود و این روزها امکانات متنوعی دارد.

آیا با وجود دوربین های پیشرفته موبایل به دوربین عکاسی حرفه ای نیاز داریم؟

پیشرفت تکنولوژی تاثیر زیادی در زندگی بشر داشته و بیشتر ابزارهایی که در گذشته کاربردی ساده داشته‌اند، این روزها در بیشتر زمینه‌ها استفاده می‌شوند. یکی از این ابزارها گوشی موبایل است که در گذشته ابزاری ساده برای مکالمه بود و این روزها امکانات متنوعی دارد. یکی از امکانات گوشی‌های امروزی، دوربین پیشرفته عکاسی است که باعث شده بسیاری از افراد به جای استفاده از دوربین‌های عکاسی به سراغ موبایل بروند. هر چند کیفیت دوربین بسیاری از گوشی‌های موبایل با کیفیت دوربین‌های پیشرفته برابری می‌کند اما یک سوال مهم در استفاده از آن‌ها مطرح است که آیا دوربین موبایل جایگزین دوربین عکاسی هست یا نه؟ این سوال را در ادامه پاسخ می‌دهیم.

مقایسه عکاسی با دوربین گوشی و دوربین عکاسی

برای پاسخ به این سوال که آیا با وجود دوربین‌های پیشرفته موبایل به دوربین عکاسی حرفه‌ای نیاز داریم یا نه، نیاز به بررسی فاکتورها و مسائل مختلفی است که در نهایت ما را به نتیجه‌گیری و انتخاب بهترین نوع دوربین می‌رساند. بعضی از این فاکتورها عبارتند از:

  • • کیفیت تصاویر در شرایط مختلف
  • • راحتی استفاده
  • • سنسور و لنز
  • • لوازم جانبی دوربین
  • • پردازش تصاویر
  • • امکانات فنی و….

1- کیفیت؛ فاکتوری مهم در مقایسه دوربین‌ها

اولین و مهم‌ترین فاکتوری که در مقایسه دوربین موبایل و دوربین عکاسی حرفه‌ای باید به آن توجه کرد، کیفیت تصاویر است. بررسی کیفیت تصاویر را می‌توان با مقایسه حالت‌ها و شرایط مختلف عکاسی با این دو ابزار انجام داد. برای مثال می‌توان تصاویری در موقعیت‌های مختلف مانند نور کم و زیاد، عکاسی فضای بسته و باز، عکاسی در شب و…. انجام داد و تصاویر دریافتی در هر موقعیت را با هم مقایسه کرد.

در بسیاری از موارد گفته شده، کیفیت یک دوربین میان رده یا متوسط عکاسی بیشتر از دوربین حرفه‌ای موبایل است و با توجه به این موضوع باید گفت که از نظر کیفی دوربین موبایل هیچ‌وقت جایگزین دوربین عکاسی نخواهد شد. کیفیت بالاتر تصاویر گرفته شده با دوربین تخصصی عکاسی به دلایل زیر است:

  • • تنظیمات نور در بهترین نوع گوشی‌های موبایل هم غیرقابل کنتر‌ل‌تر از دوربین‌های عکاسی هستند
  • • در بهترین حالت، بزرگنمایی دوربین‌های عکاسی کیفیت بهتری نسبت به دوربین موبایل دارد
  • • کیفیت تصاویر چاپ شده با دوربین موبایل بسیار کمتر از دوربین عکاسی است

2- تنوع امکانات

یکی دیگر از مواردی که در مقایسه دوربین‌های عکاسی و دوربین‌های گوشی موبایل می‌توان به آن توجه کرد، امکانات این دستگاه‌ها است که تاثیر زیادی در انتخاب دوربین مناسب دارد. طبیعتا دوربین‌های عکاسی صرفا با هدف عکاسی یا فیلمبرداری ساخته شده‌اند، در حالیکه موبایل علاوه بر عکاسی برای کاربردهای متنوع دیگری مانند تماس، پیام، نصب نرم‌افزارها و… نیز استفاده می‌شود.

با توجه به این موضوع، دقت عکاسی و امکاناتی که برای عکاسی در دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای وجود دارند، بسیار بیشتر و تخصصی‌تر از دوربین‌های موبایل هستند. برای مثال عکاسی پرتره، عکاسی ماکرو، عکاسی فضای باز با نور یا بدون نور، عکاسی در شب و بسیاری موارد دیگر تنها با دوربین عکاسی به صورت حرفه‌ای قابل انجام هستند.

3- امکانات جانبی

از طرف دیگر داشتن امکانات جانبی مناسب برای استفاده در شرایط مختلف هم برای یک عکاس حرفه‌ای اهمیت دارد. برای مثال عکاسانی که در آتلیه کار می‌کنند به امکاناتی مانند تجهیزات نورپردازی نیاز دارند تا امکان تنظیم نور محیط و گرفتن عکس‌های با کیفیت‌تر داشته باشند. چنین امکاناتی به خصوص برای افرادی که عکاسی شغل و منبع درآمد آن‌ها است، صرفا برای دوربین‌های عکاسی تخصصی و حرفه‌ای وجود دارد و موبایل در این زمینه محدودیت زیادی دارد.

4- تفاوت سخت افزاری

یکی دیگر از تفاوت‌های دوربین گوشی موبایل با دوربین‌های عکاسی تخصصی، امکانات سخت‌افزاری آن‌ها است که موجب برتری دوربین‌های عکاسی نسبت به دوربین موبایل می‌شود. از جمله این امکانات می‌توان به لنز اشاره کرد. طبیعتا در یک گوشی کوچک که تمام جزئیات آن در قطعات کوچک‌ترین ساخته می‌شوند، لنز هم اندازه چندان بزرگی ندارد. علاوه بر لنز دوربین، سنسورهای دوربین که بیشترین تاثیر در کیفیت تصاویر را دارند هم با توجه به اندازه قالب گوشی و لنز آن چندان بزرگ نیستند.

این در حالی است که متوسط‌ترین دوربین عکاسی از نظر کیفیت و امکانات هم در این مورد وضعیت بهتری دارد. تقریبا تمام دوربین‌های تخصصی و حرفه‌ای عکاسی دارای لنز شیشه‌ای هستند، در حالیکه بیشتر مدل‌های دوربین موبایل با لنز پلاستیکی فشرده تولید می‌شوند که در هر حالت مقداری بازتاب در تصاویر دارند.

5- تنظیمات داخلی

زمانی می‌توان با استفاده از یک دوربین، عکس حرفه‌ای گرفت که تنظیمات آن را مطابق با محیط و شرایط عکاسی تغییر داد. قبل از گرفتن عکس نیاز است که وضوح تصویر را تنظیم کرده، انحراف لنز و وضعیت آن را مشخص کنید و میزان مناسب بزرگنمایی را انتخاب کنید که بیشتر گوشی‌ها امکاناتی برای تمام این موارد ندارند و با استفاده از آن‌ها نهایتا امکان مشخص کردن زوم، نور یا وضوح تصویر را خواهید داشت.

6- باتری

یکی دیگر از نکات مهمی که در مقایسه دوربین عکاسی و دوربین موبایل باید به آن توجه داشت، باتری و زمان استفاده از هر دستگاه است. با توجه به اینکه گوشی موبایل علاوه بر عکاسی برای کارهای دیگری هم استفاده می‌شود، باتری آن زودتر تمام می‌شود اما تنها استفاده دوربین‌های عکاسی، عکس گرفتن یا فیلمبرداری است و یک دوربین حرفه‌ای با باتری قوی گاهی‌اوقات برای چند روز متوالی قابل استفاده است.

دوربین عکاسی یا دوربین موبایل؛ انتخاب شما کدام است؟

با توجه به مطالب گفته شده در این مطلب می‌توان گفت که پیشرفته‌ترین و قوی‌ترین دوربین گوشی موبایل هیچوقت جایگزین دوربین‌های عکاسی نمی‌شود و افرادی که به عکاسی حرفه‌ای دارند یا قصد ورود به شغل عکاسی را دارند، به هر حال به یک دوربین عکاسی خوب نیاز دارند. اگر شما نیز به این حرفه علاقه دارید و قصد خرید دوربین حرفه‌ای و مناسب عکاسی دارید، سایت فلاشیران گزینه مناسبی برای خرید شماست.

در فلاشیران انواع دوربین‌های عکاسی در برندهای روز دنیا با رنج قیمتی مختلف در کنار تجهیزات عکاسی و نورپردازی به طور کامل به فروش می‌رسند. به علاوه می‌توانید قبل از خرید با کارشناسان مشورت کرده تا بهترین خرید ممکن را داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو