درمان روده ناسالم با دارو و روش های خانگی

درمان روده ناسالم با دارو و روش های خانگی


منبع: نم نمک

13

1401/9/16

21:02


درمان روده ناسالم و علائم سرطان روده و روده سالم چه علائمی دارد و لیز شدن روده و برای سلامتی روده چه کنیم و علائم میکروب روده و مراقبت از روده و چگونه روده را تقویت کنیم و مشکلات روده بزرگ در نم نمک.

درمان روده ناسالم با دارو و روش های خانگی

درمان روده ناسالم با دارو و روش های خانگی

در این نوشتار از نم نمک با مهمترین مهمترین نشانه ها و روش درمان روده ناسالم آشنا می شوید.

درمان روده ناسالم با دارو و روش های خانگی

درمان روده ناسالم با دارو و روش های خانگی

7 نشانه که روده ناسالم دارید

بسیاری از جنبه های زندگی امروزی مانند استرس فراوان ، خواب کم ، خوردن غذاهای فرآوری شده و حاوی قند زیاد و مصرف آنتی بیوتیک ها می توانند میکروبیوم روده را با مشکلاتی مواجه کنند. این امر به نوبه ی خود می تواند سایر جنبه های سلامت ما مانند مغز ، قلب ، سیستم ایمنی ، پوست ، وزن ، سطح هورمون های بدن ، توانایی جذب مواد مغذی و حتی رشد سرطان را تحت تاثیر قرار دهد.

درمان روده ناسالم

ناسالم بودن روده به چند شیوه خود را نشان می دهد. در این جا هفت نشانه ی شایع این مشکل را می بینید :

1. ناراحتی معده

اختلالات معده مانند گاز ، التهاب ، یبوست ، اسهال ، و سوزش سر دل همگی می توانند نشانه ّهایی از ناسالم بودن روده ها باشند. روده ی متعادل در هضم و پردازش غذا و بیرون کردن مواد زائد مشکل چندانی ندارد.

2. رژیم غذایی دارای قند فراوان

رژیم غذایی که به میزان فراوانی غذاهای فرآوری شده و قند دارد می تواند مقدار باکتری خوب را در روده ها کاهش دهد. این عدم تعادل می تواند باعث افزایش میل به قند شود ، روندی که می تواند حتی بیش تر به روده های شما آسیب برساند. مقادیر زیاد قندهای تصفیه شده ، به ویژه شربت ذرت حاوی فروکتوز بالا ، با افزایش التهاب در بدن مرتبط است. التهاب می تواند پیش فاکتور بسیاری از بیماری ها و حتی سرطان ها باشد.

3. تغییرات غیرعادی در وزن

به دست آوردن یا از دست دادن وزن ، بدون این که تغییری در رژیم غذایی یا عادت های ورزشی تان ایجاد کرده باشد ، ممکن است نشانه ای از ناسالم بودن روده باشد. عدم تعادل در روده می تواند توانایی بدن را در جذب مواد مغذی ، تنظیم قند خون و ذخیره ی چربی کاهش دهد. کاهش وزن ممکن است ناشی از رشد بیش از اندازه ی باکتری های روده کوچک باشد (SIBO) ، در حالی که افزایش وزن ممکن است به دلیل مقاومت به انسولین یا میل به خوردن بیش از حد به دلیل کاهش جذب مواد مغذی باشد.

4. اختلالات خواب یا خستگی مداوم

یک روده ی ناسالم ممکن است در بروز اختلالات خواب مانند بی خوابی یا کیفیت ضعیف خواب نقش داشته باشد و به همین دلیل منجر به خستگی مزمن می شود. بیش تر سروتونین بدن در روده تولید می شود. سروتونین نوعی هورمون است که بر خلق و خو و خواب تاثیر می گذارد. بنابراین آسیب دیدن روده می تواند کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از اختلالات خواب نیز با خطر ابتلا به فیبرومیالژیا مرتبط هستند.

5. اختلالات پوستی

اختلالات پوستی مانند اگزما ممکن است با ناسالم بودن روده مرتبط باشند. التهاب روده ناشی از یک رژیم غذایی نامناسب یا آلرژی غذایی ممکن است سبب افزایش “نشت” پروتئین های خاصی در بدن شود ، روندی که به نوبه ی خود می تواند باعث تحریک پوست و ایجاد اختلالاتی نظیر اگزما شود.

6. اختلالات خود ایمنی

محققان حیطه ی پزشکی به طور مداوم شواهد جدیدی را از تاثیر روده روی سیستم ایمنی کشف می کنند. تصور می شود که ناسالم بودن روده ممکن است التهاب سیستمیک را بیش تر کند و عملکرد مناسب سیستم ایمنی را تغییر دهد. این پیامد می تواند به بیماری های خود ایمنی منجر شود ، که در اثر آن ها بدن به جای مهاجم های مضر به خود حمله می کند.

درمان روده ناسالم

7. عدم تحمل غذا

عدم تحمل غذا نتیجه ی دشواری در هضم غذاهای خاص است (این مشکل با آلرژی غذایی که به علت واکنش سیستم ایمنی به مواد غذایی خاص رخ می دهد ، فرق دارد). تصور بر این است که عدم تحمل مواد غذایی ممکن است در اثر کیفیت پایین باکتری های روده ایجاد شود. این روند می تواند به دشواری در هضم غذاها و نشانه های ناخوشایندی مانند نفخ ، گاز ، اسهال ، درد شکم و حالت تهوع کمک کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آلرژی غذایی ممکن است با سلامت روده نیز مرتبط باشد.

7 راهنکار که می توانید برای سلامت روده انجام دهید

1. سطح استرس خود را کاهش دهید

سطوح بالای استرس مزمن در تمام بدن ، از جمله روده ها ، مشکلات زیادی ایجاد می کند. بعضی از راه کارهای کاهش استرس عبارتند از مراقبه ، پیاده روی ، ماساژ ، صرف وقت با دوستان یا خانواده ، پخش عطر روغن های معطر در فضا ، کاهش مصرف کافئین ، خنده ، یوگا یا داشتن یک حیوان خانگی.

2. خواب کافی داشته باشید

عدم دریافت خواب کافی و باکیفیت می تواند تاثیرات جدی روی سلامت روده ها داشته باشد و بالعکس. سعی کنید هر شب دست کم 7 تا 8 ساعت خواب بدون وقفه داشته باشید. پزشک شما ممکن است برای رفع مشکل بی خوابی کمک تان کند.

3. آرام غذا بخورید

جویدن غذا به طور کامل و آرام خوردن غذاها می تواند به ترویج هضم کامل و بهبود جذب مواد مغذی کمک کند. به این ترتیب ناراحتی گوارشی کاهش می یابد و سلامت روده ها افزایش خواهد یافت.

4. هیدراته بمانید

ثابت شده است که نوشیدن آب فراوان روی پوشش مخاطی روده و همین طور تعادل باکتری های خوب روده تاثیر مثبت دارد. هیدراته ماندن یک راه ساده برای پیشگیری از مشکلات روده و سالم نگه داشتن آن است.

5. پروبیوتیک یا پریبیوتیک مصرف کنید

اضافه کردن یک مکمل پریبیوتیک یا پروبیوتیک به رژیم غذایی تان ممکن است راهی عالی برای بهبود سلامت روده باشد. پریبیوتیک ها “غذای” لازم را برای افزایش رشد باکتری های مفید در روده فراهم می کنند ، در حالی که پروبیوتیک ها باکتری خوب زنده هستند. افرادی که به رشد بیش از حد باکتری نظیر SIBO مبتلا هستند نباید پروبیوتیک مصرف کنند. همه ی مکمل های پروبیوتیک با کیفیت نیستند یا در واقع همه ی آن ها به بدن فایده نمی رسانند. بهتر است در هنگام انتخاب یک مکمل پروبیوتیک یا پریبیوتیک برای اطمینان از بهترین مزایای سلامتی ، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

6. احتمال وجود عدم تحمل غذایی را بررسی کنید

اگر علائمی مانند گرفتگی ، التهاب ، درد شکم ، اسهال ، راش پوستی ، حالت تهوع ، خستگی و ریفلاکس اسید داشته باشید ، ممکن است از عدم تحمل برخی غذاها رنج ببرید. می توانید برخی از غذاها را به نوبت از رژیم غذایی تان حذف کنید و ببینید آیا علائم تان بهبود پیدا می کنند یا نه. در صورتی که قادر به شناسایی مواد غذایی که در بروز این علائم در شما نقش دارند ، باشید با تغییر دادن عادت های غذایی تان ، شاهد تغییرات مثبتی در سیستم گوارش تان خواهید بود.

درمان روده ناسالم

7. رژیم غذایی خود را تغییر دهید

کاهش میزان غذاهای فرآوری شده ، مواد غذایی حاوی قند زیاد و غذای پرچرب که می خورید می تواند به بهبود سلامت روده کمک کند. علاوه بر این ، خوردن مقدار زیادی از غذاهای گیاهی و پروتئین بدون چربی می تواند تاثیر مثبتی روی روده های شما داشته باشد. ثابت شده است که رژیم غذایی دارای فیبر فراوان به تعادل میکروبیوم روده کمک خواهد کرد.

انواع مواد غذایی که برای سلامت روده مفید هستند

رژیم غذایی و سلامت روده ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده ، غذاهای پرچرب و غذاهایی که قند به شدت بالایی دارند برای حفظ تعادل میکروبیوم بسیار مهم است ، زیرا این غذاها باکتری های خوب را از بین می برند و رشد باکتری های مضر را ترویج می کنند. همچنین یک سری مواد غذایی مفید وجود دارند که با خوردن آن ها می توانید باعث افزایش رشد باکتری های مفید شوید و به سلامت بدن تان به طور کلی کمک کنید. این مواد غذایی عبارتند از :

1. غذاهای دارای فیبر زیاد

در مطالعات متعددی مشخص شده است که مواد غذایی حاوی فیبر زیاد مانند حبوبات ، لوبیا ، نخود فرنگی ، جوی دوسر ، موز ، انواع توت ها و مارچوبه تأثیر مثبتی بر سلامت روده دارند.

2. سیر و پیاز

بر اساس مطالعات مختلفی که انجام شده ، سیر و پیاز دارای خواص ضد سرطان و بهبوددهنده ی سیستم ایمنی هستند که با برخی از عملکردهای اولیه ی روده ارتباط دارند. برخی از این مزایا ، روایتی و به گفته ی این و آن هستند ، اگر چه برخی تحقیقات نیز انجام شده است.

3. مواد غذایی تخمیری

مواد غذایی تخمیری مانند کیمچی ، کلم ترش ، کلم ، ماست ، تمپه ، میسو و کفیر ، منابع غذایی سرشار از پروبیوتیک هستند. در حالی که کیفیت این غذاها ممکن است متفاوت باشد ، مزایای آن ها برای متعادل کردن میکروبیوم روده به خوبی مطالعه شده است.

4. غذاهای تقویت کننده ی کلاژن

غذاهای غنی از کلاژن مانند آب گوشت و ماهی سالمون ممکن است برای سلامتی عمومی و سلامت روده به طور خاصی مفید باشند. بسیاری از این مزایا نتیجه گیری های روایتی هستند و لازم است که تحقیقات بیش تری انجام شود. شما همچنین می توانید روند تولید کلاژن را در بدن تان با استفاده از مواد غذایی خاصی افزایش دهید. سعی کنید غذاهای مختلفی مانند قارچ ، لبنیات خوب یا برخی از گوشت ها را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

درمان روده ناسالم

بخورید ، بخوابید و سالم بمانید

روده ی انسان پیچیده تر از آن چیزی است که در گذشته تصور می شد و تأثیر زیادی بر سلامت بدن دارد. روده ی سالم به داشتن یک سیستم ایمنی قوی ، سلامت قلب ، سلامت مغز ، بهبود خلق و خو ، خواب کافی و باکیفیت و هضم موثر کمک می کند و ممکن است در جلوگیری از برخی سرطان ها و بیماری های خود ایمنی نقش موثر داشته باشد. با اعمال برخی تغییرات در سبک زندگی می توانید به طور مثبت روی سلامت روده و سلامت کلی بدن تان تاثیر بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو