۱۵ تک خال پرنده؛ برترین خلبانان جنگنده تاریخ نبردهای هوایی؛ از جنگ جهانی اول تا ویتنام

۱۵ تک خال پرنده؛ برترین خلبانان جنگنده تاریخ نبردهای هوایی؛ از جنگ جهانی اول تا ویتنام


منبع: روزیاتو

14

1401/9/16

22:03


۱۵ تک خال پرنده؛ برترین خلبانان جنگنده تاریخ نبردهای هوایی؛ از جنگ جهانی اول تا ویتنام

۱۵ تک خال پرنده؛ برترین خلبانان جنگنده تاریخ نبردهای هوایی؛ از جنگ جهانی اول تا ویتنام

خلبانان جنگنده برخی از خونسردترین و جذاب ترین افراد در تاریخ نظامی هستند. به جای اتکا به همقطاران و گردان های نظامی شان، آن ها ماموریت های متهورانه شان را به تنهایی انجام داده و نیروهای دشمن را شکار می کنند. در شرایطی که هر کشور و هر جنگی اعم از بزرگ و کوچک، تعدادی خلبان زنده و طراز اول دارد که در میدان نبرد بیشترین موفقیت را با عملیات های متهورانه و شکارهای موفق متعدد کسب کرده اند، انتخاب فهرستی از بهترین و موفق ترین خلبانان جنگنده در تاریخ هوانوردی نظامی دشوار است.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

هالیوود به نقش بستن تصویری حماسی از خلبانان جنگنده در ذهن ما کمک کرده اند و نمونه بارز این فیلم های هالیوودی نیز فیلم Top Gun است اما این شخصیت های جذاب، بدون شک، نیازی به سناریو نویس ها ندارند تا شجاعت هایشان را برجسته سازند زیرا در زندگی واقعی، برخی از این خلبانان کارهایی حیرت انگیزتر از آنچه در فیلم ها می بینیم انجام داده اند. خلبانان جنگنده در ماموریت های خطرناک با کمترین میزان پشتیبانی شرکت می کند و برای پیشبرد اهداف نظامی هر کشور در جنگ ها نقشی بسیار حیاتی دارند. مقایسه خلبانان جنگنده در نقاط مختلف جهان دشوار است زیرا تغییرات تکنولوژی نظامی، فضای نبردها و آرایش ارتش های مختلف این مقایسه را تحت تاثیر قرار می دهد.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

برای مثال، خلبانان آلمانی در طول جنگ جهانی دوم تعداد پیروزی های بیشتری در آسمان نبرد نسبت به خلبانان آمریکایی داشتند، نه به این خاطر که خلبانان بهتری بودند، بلکه به این دلیل که خلبانان آمریکایی معمولاً خیلی زود خدمت فعال را ترک می کردند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۱۵ نفر از بهترین و موفق ترین خلبانان جنگنده در تاریخ آشنا کنیم و برای این رتبه بندی از تعداد شکارهای موفق، عملیات ها و مهارت های غیرقابل سنجش از لحاظ کیفی استفاده کرده ایم.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۱۵- گیورا اپشتین

گیورا اپستین اگر چه نام معروفی برای کسی که در تاریخ نبردهای هوایی ماندگار شده به نظر نمی رسد اما باید چنین باشد. این ژنرال اسراییلی در واقع بهترین خلبان جت تاریخ در زمینه تعداد شکارهای موفق بر حسب مدت زمان فعالیت است. در دنیای خلبانان جنگنده به هر خلبانی که بتواند با موفقیت هواپیماهای جنگی دشمن را در تعداد زیاد ساقط کند لقب «تک خال پرنده» (flying ace) داده می شود. تک خال های جت تنها جت ها را هدف قرار می دهند و گیورا اپشتین توانسته ۱۷ جت را ساقط کند، رکوردی که تایید شده است. دوره کوتاه عملیات او باعث شده که این عدد بسیار قابل توجه تر به نظر برسد. اپشتین در جریان جنگ شش روزه موسوم به یوک کیپور بین اسراییل و اعراب توانست در عرض تنها دو روز، ۸ فروند هواپیمای جنگی طرف مقابل را ساقط کند.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۱۴- ایندرا لال روی

هند کشوری نیست که به خاطر قدرت و شهرت نیروی هوایی اش شناخته شود اما افراد بیشتری باید از ماجرای ایندرا لال روی خبر داشته باشند، یکی از بهترین خلبانان نیروی هوایی بریتانیا در طول جنگ جهانی اول و تنها تک خال پرنده هند. روی زمانی که تنها ۱۸ سال داشت، در سال ۱۹۱۷ به ارتش بریتانیا پیوست. نیروی هوایی بریتانیا در ابتدا او را به خاطر بینایی ضعیفش نپذیرفت اما این تصمیم بالاخره تغییر کرد، تغییری که نشان داد ارزشش را داشت. تنها در عرض یک سال نبرد، که چند ماه آن ایندرا در حال ریکاوری از مجروحیتش به سر می برد، این خلبان هندی توانست ۱۰ نبرد هوایی را پیروز شده و جنگنده های آلمانی را ساقط کند.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۱۳- جوزف فرانتیسک

به عنوان موفق ترین خلبان جنگنده نبرد بریتانیا در دوران جنگ جهانی دوم، یا خلبانی که بیشترین شکار را در جریان نبرد هوایی بریتانیا داشت، جوزف فرانتیسک نه یک خلبان بریتانیایی بلکه یک خلبان اهل چک بود. این خلبان جنگنده مشهور و کارکشته تنها در عرض یک ماه نبرد توانست ۱۷ هواپیمای جنگی آلمان را ساقط کند. فرانتیسک بعد از فرار از کشورش، چکسلواکی که در سال ۱۹۳۹ مورد حمله نیروهای آلمان نازی قرار گرفته بود، به اسکادران شماره ۳۰۳ لهستانی نیروی هوایی بریتانیا پیوست. در کنار تعداد قابل توجه شکارهایش، فرانتیسک به خاطر ماهیت شجاعانه عملیات هایش نیز قابل توجه است. او تحت تاثیر خشم و حس انتقام نسبت به  نازی ها به نیروی هوایی بریتانیا پیوست و این اجازه ویژه و انحصاری را یافت که بدون شرکت در عملیات های مشترک به تنهایی علیه هواپیماهای نازی ها اعلان جنگ داده و مبارزه هایی شجاعانه را رقم بزند.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۱۲- رابین اولدز

رابین اولدز یکی از مشهورترین و تحسین شده ترین خلبانان جنگنده آمریکایی در تاریخ است. او یکی از معدود خلبانانی است که عنوان «تک خال سه گانه» (triple ace) را یدک می کشد، عنوانی که تنها به خلبانانی تعلق می گیرد که تنها در یک روز بتوانند بیش از ۱۵ فروند هواپیمای دشمن را ساقط کنند. دوران حرفه ای اولدز در ارتش ایالات متحده دهه ها ادامه داشت. او در جنگ جهانی دوم و جنگ ویتنام در نبردها حضور داشت. او همچنین چندین تکنیک را برای خلبانان جنگنده ها خلق کرد که یکی از آن ها بمباران دقیق است. در کنار مهارت هایش، رابین اولدز به خاطر شخصیت محبوبش شناخته می شود. او با یک ستاره هالیوودی به نام الا رینز ازدواج کرد و یک حضور کاریزماتیک و قابل توجه در صنعت هوانوردی نظامی ایالات متحده داشت که الهام بخش خلق شخصیت های سینمایی و سناریوهایی شد.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۱۱- هانس-خواکیم مارسی

هانس-خواکیم مارسی یکی از بهترین خلبانان جنگنده آلمان نازی بود. او به خاطر مشارکت موفقش در کمپین نظامی آلمان در شمال آفریقا لقب «ستاره آفریقا» را بدست آورده بود. اگر چه مارسی در سال ۱۹۴۲ کشته شد اما به رقم خیره کننده ۱۵۸ شکار دست یافت. مهارت او در خلبانی جنگنده به حدی بود که تنها در یک روز توانست ۱۷ جنگنده دشمن را ساقط کند. در کنار رکورد قابل توجه شکار موفقش در آسمان، مارسی به خاطر طبیعت سرکشش مشهور شده بود. او بیشتر از مدت زمانی که انتظار می رفت پرواز کرده و در هیچ ساختار و چینش نظامی در هنگام عملیات های شرکت نمی کرد. او همچنین نسبت به نبردهای هوایی دیدگاهی جوانمردانه داشت و موتورهای هواپیماهای جنگنده دشمن را هدف قرار می داد تا خلبانان این جنگنده ها شانس بیشتری برای زنده ماندن داشته باشند.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۱۰- ادی ریکنبیکر

ادی ریکنبیکر که یک راننده خودروهای مسابقه ای بود اما به دنیای خلبانی جنگنده ها روی آورد، یکی از موفق ترین و شناخته شده ترین تک خال هایی است که ارتش ایالات متحده در دوران جنگ جهانی اول داشته است. ریکنبیکر در سال ۱۹۱۷ به ارتش پیوست و در ابتدا به عنوان مکانیک و راننده به کار گرفته شد. خوشبختانه ارتش متوجه استعداد او برای پرواز شده و در ادامه او را به نیروی هوایی منتقل کرد. در دوران حضورش در نیروی هوایی ایالات متحده و اسکادران ۹۴اُم، ریکنبیکر توانست ۲۶ نبرد هوایی موفق داشته و هواپیماهای جنگی دشمن را ساقط کند.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۹- چاک ییگر

چاک ییگر یکی از بهترین خلبانان جنگنده نیروی هوایی ایالات متحده در دوران جنگ جهانی دوم بود. در ۶۴ نبرد، او توانست به رکورد ۱۱.۵ پیروزی با ساقط کردن هواپیمای جنگی دشمن برسد، از جمله ساقط کردن یک جت Messerschmitt Me-262 آلمانی با هواپیمایی بسیار کوچکتر. اما بزرگ ترین دستاورد ییگر که به شهرتش منجر شد در دوران صلح حاصل شد. او در سال ۱۹۴۷، یک هواپیمای Bell X-1 را خلبانی کرد و به اولین خلبانی تبدیل شد که دیوار صوتی را می شکند. ییگر هرگز علاقه اش به پرواز و آسمان را از دست نداد و در سال ۲۰۱۲ به مناسب ۶۵اُمین سالگرد شکستن دیوار صوتی، سوار بر یک F-1 پرواز کرد.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۸- دیوید مک کمپبل

به مدت ۳۱ سال، دیوید مک کمپبل در نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان خلبان جنگنده خدمت کرد. مهم ترین دستاورد او در این مدت در جریان جنگ جهانی دوم به عنوان فرمانده گروه موسوم به «پانزده افسانه» (Fabled Fifteen) رقم خورد. پانزده افسانه یا گروه حامل هوایی شماره ۱۵ گروهی از بهترین خلبانان جنگنده در کمپین اقیانوس اطلس در دوران جنگ جهانی دوم بودند. این گروه جمعاً توانست ۳۱۸ جنگنده ژاپنی را ساقط کند. مک کمپبل نه تنها به خاطر نقشش در رهبری این گروه خلبانان شناخته می شود بلکه تعداد شکارهای قابل توجهش نیز اعتبار او را بیشتر کرده است. او در مجموع توانست ۳۴ نبرد هوایی موفق داشته باشند و دو بار به عنوان «تک خال روز» دست یافت و تنها در طول یک عملیات، در یک روز، ۹ جنگنده دشمن را ساقط کرد.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۷- داگلاس بیدر

داگلاس بیدر یکی از خلبانان برجسته نیروی هوایی بریتانیا در طول جنگ جهانی دوم بود که ۲۰ شکار تایید شده و چندین پیروزی مشترک داشت. اگر چه این عدد بسیار قابل توجه است اما شاید با برخی از دیگر خلبانان این فهرست قابل مقایسه نباشد. اما بیدر به خاطر ماجرایش یکی از بهترین خلبانان جنگنده تاریخ است. او ۸ سال بعد از اینکه هر دو پایش را از دست داد توانست به این رکورد خیره کننده در نبردهای هوایی دست یابد. حتی بعد از اینکه هر دو پایش قطع شدند نیز داگلاس بیدر سرباز موفقی بود که حتی دشمنانش نیز به او احترام می گذاشتند.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۶- ایوان کوژدوب

شاید نام بهترین خلبان نیروهای متفقین در طول جنگ جهانی دوم را نشنیده باشید اما این عنوان به یک خلبان اهل شوروی به نام ایوان کوژدوب می رسد. ایوان نیکیتوویچ کوژدوب در خانواده ای فقیر در اوکراین به دنیا آمده بود اما پله های ترقی را در ارتش شوروی طی کرد. در جریان جنگ جهانی دوم بود که کوژدوب به ۶۴ شکار موفق خیره کننده در نبرد با هواپیماهای جنگی آلمان دست یافت. بخش زیادی از موفقیت های او در سال های پایانی جنگ رخ داد زمانی که با دیگر تک خال های روسی پرواز می کرد. او یکی از اولین خلبانانی بود که توانست جت بسیار باکیفیت و قدرتمند آلمانی Messerschmitt Me 262 را ساقط کند.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۵- گرگوری بویینگتون

گرگوری بویینگتون که به خاطر سن بسیار بالاترش نسبت به دیگر همرزمانش با لقب «پاپی» به معنای پدر یا پدربزرگ شناخته می شد، یکی از مشهورترین خلبانان جنگنده آمریکایی در طول جنگ جهانی دوم است. بویینگتون در نیروهای تفنگدار ویژه دریایی ایالات متحده و یک داوطلب برای اسکادران آمریکایی Flying Tigers فعالیت می کرد که اسکادرانی بود که از چینی ها در مقابل ژاپنی ها پشتیبانی می کرد. در جریان جنگ جهانی دوم بود که بویینگتون به رکورد تایید شده ۲۶ شکار موفق دست یافت. در کنار دستاورد عددی قابل توجهش در نبردهای هوایی، پاپی بویینگتون به خاطر شجاعت و عملیات های متهورانه اش شناخته می شد، به ویژه اینکه وی فرماندهی اسکادران Black Sheep را بر عهده داشت. بویینگتون چنان مشهور است که یک سریال تلویزیونی بر اساس زندگی او ساخته شده است.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۴- مکس ایملمن

جنگ جهانی اول، اولین جنگ بزرگی بود که ارتش ها از نبردهای هوایی به سود جبهه خودی استفاده می کردند. به همین خاطر چندین خلبان جنگنده به چهره هایی مشهور تبدیل شدند که مکس ایملمن نیز یکی از آن هاست. مکس ایملمن که به خاطر عملیات های موفقش در جبهه غربی لقب «عقاب روی لیل» (Eagle over Lille) را دریافت کرده بود اولین خلبان تک خال نیروی هوایی آلمان بود و برای تک خال شدن، هر خلبان باید ۵ یا تعداد بیشتری هواپیمای دشمن را ساقط می کرد. ایملمن تا پیش از مرگش در سال ۱۹۱۷ توانست به رکورد ۱۷ شکار موفق برسد. او همچنین بسیاری از مانورهای نبردهای تن به تن را ابداع کرد که یکی از آن ها پیچیدن ایملمن نام دارد.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۳- ریچارد بونگ

ریچارد بونگ یکی از تحسین شده ترین خلبانان آمریکایی تمام دوران است. او رکوردهای متعددی در دوران جنگ جهانی دوم به ثبت رساند و به خاطر شجاعتش نیز خلبانی شناخته شده بود. بونگ توانست در نبرد اقیانوس اطلس علیه ژاپنی ها، با جنگنده توانمند P-38 خود به رکورد ۴۰ شکار موفق دست یابد. بدین ترتیب بود که به او لقب «تک خال تک خال ها» و جوایز متعددی داده شد، از جمله مدال شجاعت کنگره. متاسفانه بونگ در سال ۱۹۴۵ و در جریان تست جت های لاکهید مارتین کشته شد.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۲- اریک «بوبی» هارتمن

خلبان جنگنده ای که بالاترین تعداد شکار تایید شده را در تاریخ دارد، اریک «بوبی» هارتمن است، یک خلبان جنگنده آلمانی که در جریان جنگ جهانی دوم توانست ۳۵۲ جنگنده متفقین را ساقط کند. رکورد او هرگز شکسته نخواهد شد، بیشتر به این خاطر که بیشتر ارتش های مدرن رویه لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان نازی) در تلاش برای تقویت و بهتر کردن رکورد شکار خلبانان طراز اولش را دنبال نمی کنند. جدای از تعداد شکارهای موفقِ خیره کننده اش، هارتمن به خاطر موفقیت هایش در پرواز ایمن نیز شناخته می شود. نه او و نه هیچ یک از تیم پروازی اش در طول بیش از ۱,۰۰۰ ماموریت توسط هواپیماهای متفقین شکار نشدند.

15 خلبان جنگنده تاریخ جنگ های هوایی

۱- مانفرد فون ریشتهوفن

مانفرد فون ریشتهوفن با لقب مشهور «بارون سرخ» (Red Baron) جنگ جهانی اول، بدون شک مشهورترین خلبان جنگنده تمام دوران است. او بخش زیادی از شهرت امروزی اش را مدیون شخصیت اسنوپی در Peanuts است اما دستاوردهای خودش نیز در این شهرت نقش داشته است. پیش از اینکه هواپیمای او در آسمان نبرد هدف قرار گرفته و ساقط شود، بارون سرخ توانسته بود به رکورد ۸۰ شکار دست یابد، عددی که برای تکنولوژی هواپیماهای جنگی آن دوران بسیار قابل توجه بود. در کنار رکورد بسیار قابل توجهش، بارون سرخ به خاطر ویژگی های شخصیتی اش شناخته می شد. در حالی که دیگر خلبانان سعی می کردند هواپیماهایشان را استتار کنند، مانفرد فون ریشتهوفن فوکر خود را با رنگ قرمز روشن رنگ آمیزی کرده بود تا دشمنانش بدانند که او به سراغش آمده اند و گروهی را فرماندهی می کرد که با نام «سیرک پرنده» (Flying Circus) شناخته می شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو