هشدار درباره احتمال غرق شدن ابوالهول و اهرام سه گانه مصر تا پایان قرن جاری

منبع: همگردی

9

1401/9/17

06:32


ایسنا/ براساس خبرهای واصله، هشدار درباره احتمال غرق شدن ابوالهول و اهرام سه گانه مصر تا پایان قرن جاری مطرح شد.

متخصصان معتقدند که افزایش سطح آب دریا بر اثر تغییرات اقلیمی تهدیدی برای غرق شدن مکانهای باستانی مصر از جمله مجموعه معبدهای اقصر و بخش اعظمی از اسکندریه، بزرگترین شهر مصر که در 331 پیش از میلاد توسط «اسکندر مقدونی» در پایین تر از سطح دریا ساخته شد، محسوب می شود.

«حسین عبدالبصیر» مدیر موزه باستان شناسی اسکندیه در گفت و گو با نشریه «میرر» این احتمال را مطرح کرد که این شهر باستانی (اسکندریه) ظرف مدت 30 سال زیر آب برود.

از جمله گنجینه های باستانی شهر اسکندریه به قلعه قایتبای میتوان اشاره کرد.

«بصیر» با اشاره به اینکه آلودگی هوا و حوادث شدید آب و هوایی نیز تهدیدی برای گنجینه های باستان شناسی مصر محسوب می شود، گفت: یک سوم از محوطه های طبیعی و یک ششم از هر محوطه میراث فرهنگی در حال حاضر به دلیل تغییرات اقلیمی در خطر قرار دارند.

با توجه به اینکه مناطق بایر و شهرهای پایین تر از سطح دریا در کشور مصر، اطراف رود نیل و دریای مدیترانه واقع شده اند، در صورتی که پایایی و پایداری در اقلیم جهانی در اولویت قرار نگیرد، مصر ممکن است متحمل عواقب شدید ناشی از تغییرات اقلیمی شود. مختصصان از وقوع افزایش موج گرما، توفان گرد و غبار و باران شدید نیز خبر داده اند که می تواند باعث فرسایش سنگ ها و از بین رفتن رنگ بناهای باستانی شود.

«نیویورک تایمز» در ماه نوامبر گزارش داد که مقبره های «دره های پادشاهان» واقع در «اقصر» در صورتی که اقدامات اضطراری برای محافظت از آنها صورت نگیرد، تا پایان قرن جاری بطور کامل از بین می روند. در برخی از این مقبره های سنگی هم اکنون نیز اثرات ناشی از رطوبت دیده می شود.

مصر بیشتر از هر کشور دیگری در جهان با افزایش دما مواجه بوده است. در شهر «اسوان» که در جنوب مصر واقع شده، دمای آب و هوا مرتبا از مرز 100 درجه فارنهایت فراتر می رود و بناهای تاریخی گرانیتی را در معرض آسیب قرار می دهد. تفاوت شدید بین دمای شب های سرد و روزهای گرم باعث بوجود آمدن ترکهایی در گرانیت های این بناهای تاریخی شده است.

رشد صنعتی مصر که در اواخر 1800 میلادی آغاز شد، روند فرسایش میراث فرهنگی مصر را سریع تر کرده است. شهرهای بزرگ به محصولات کشاورزی بیشتری نیاز دارند، در نتیجه آب بیشتری مصرف خواهد شد و به دنبال آن اکوسیستم آسیب پذیر اطراف رود نیل بیشتر در معرض آسیب قرار میگیرد.

آبی که در آبیاری کشاورزی توسط روستاهای اطراف اهرام سه گانه مورد استفاده قرار میگیرد، سطح آبهای زیرزمینی را افزایش داده و با توجه به اینکه خاک سست این منطقه توانایی جذب آن را ندارد، این روان آب ها در اطراف پنجه های مجسمه ابوالهول باستانی مصر جمع می شوند.

البته مصر اقداماتی را در راستای کاهش فاجعه های محیط زیستی انجام داده است. دولت مصر با این هدف در سال 2022 پروژه «راهبرد ملی تغییرات اقلیمی» را اجرا کرده که از برنامه های کاربردی این حوزه حمایت مالی می کند. برای حفاظت «قلعه قایتبای» در برابر افزایش سطح آب دریا 13 میلیون دلار بودجه اختصاص داده شد.

هشدار درباره احتمال غرق شدن ابوالهول و اهرام سه گانه مصر تا پایان قرن جاری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو