معرفی سریال آتاتورک (Atatürk) ؛ بیوگرافی پدر ترک ها و بنیان گذار جمهوری ترکیه

معرفی سریال آتاتورک (Atatürk) ؛ بیوگرافی پدر ترک ها و بنیان گذار جمهوری ترکیه


منبع: پلازا

21

1401/9/17

10:01


معرفی سریال آتاتورک (Atatürk) ؛ بیوگرافی پدر ترک ها و بنیان گذار جمهوری ترکیه

سریال اتاتورک یکی از جدیدترین سریال‌های در انتظار ترکیه است که این روزها با پخش شدن تریلر آن، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این مقاله همراه ما باشید تا سریال ترکی آتاتورک را به شما معرفی کنیم.

سریال‌های ترکی طی سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته‌ و از آن حالت راکد و داستان‌های تکراری خود کمی فاصله گرفته‌اند. سازندگان سریال‌های ترکی می‌کوشند تا با الهام گرفتن از مجموعه‌های برتر جهان و به‌کارگیری خلاقیت خود، اثری در خور تماشا خلق کنند و در این راه تا حدی موفق شده‌اند. جدیدا نیز این مجموعه‌ها در سرویس‌های پخش فیلم بزرگ مانند نتفلیکس (Netflix) و دیزنی پلاس (Disney+) قرار می‌گیرند.

سریال اتاتورک (Atatürk) جز جدیدترین سریال‌های در انتظار ترکی است که از سرویس دیزنی پلاس پخش خواهد شد.‌ این سریال با تریلر جدیدی که از آن منتشر شد، حسابی سر و صدا کرد. شایعاتی پیرامون آتاتورک وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد. این اثر به کارگردانی مهمت ادا اوزتکین (Mehmet Ada Öztekin) و براساس زندگی آتاتورک بنیان‌گذار جمهوری ترکیه در قالب سریالی کوتاه ساخته شده است. در این مقاله پلازا به معرفی و بررسی مینی سریال آتاتورک می‌پردازیم.

در این قسمت می‌توانید تریلر سریال ترکیه ای Atatürk را تماشا کنید.

فهرست مطالب

آتاتورک کیست؟

معرفی سریال ترکی آتاتورک

قبل از هر چیز بهتر است به سراغ صاحب عنوان سریال یعنی خود آتاتورک برویم و کمی بیشتر درباره او بدانیم. مصطفی کمال پاشا ملقب به آتاتورک (پدر ترک‌ها) نظامی، دولت‌مرد، نویسنده و بنیان‌گذار جمهوری ترکیه بود که در 19 مه 1881 (29 اردیبهشت 1260) به دنیا آمد. او از طرفداران سکولاریسم و ناسیونالیسم و معتقد بود که کشور باید به طور کامل مستقل شود. در سال 1923 مجلس ترکیه نام خانوادگی آتاتورک (آتاترک) را به او اهدا کرد و پس از آن این نام برای هر فرد غیری ممنوع اعلام شد. سرانجام او در سن 57 سالگی درگذشت.

زمان پخش سریال اتاتورک

ژانر سریال ترکی آتاتورک تاریخی و بیوگرافی است. این سریال در 29 اکتبر 2023 (7 آبان 1402) و به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه منتشر خواهد شد‌. اگر سوال شما این است که سریال ترکی اتاتورک چند فصل است؟ باید بگوییم که اعلام شد که این اثر در قالب یک مینی سریال ساخته می‌شود و تنها یک فصل خواهد داشت. با این تفاسیر پاسخ «سریال اتاتورک چند قسمت است؟» نیز 6 قسمت خواهد بود.

داستان سریال ترکی آتاتورک

هنوز خلاصه ی سریال Atatürk در دسترس قرار ندارد اما همان‌طور که گفته شد این اثر نگاهی بر زندگی پدر ترک ها و چگونگی تاسیس جمهوری ترکیه به دست او خواهد داشت. سازندگان اعلام کرده‌اند که سریال بر روی جوانی این شخصیت تمرکز دارد.

بازیگران سریال ترکی آتاتورک

تاکنون 12 بازیگر برای این سریال معرفی شده است که از میان‌ آنان توجه ما به نام آراس بولوت اینملی (Aras Bulut Iynemli) جلب می‌شود‌. اینملی نقش خود آتاتورک را دارد. البته یک شایعه عجیب نیز درباره بازیگران این سریال بود که حسابی در ترکیه سر و صدا کرد. این شایعه حضور اما واتسون (Emma Watson) در این اثر بود. ظاهرا این خبر تنها شایعه‌ای برای انداختن سریال روی زبان‌ها بود زیرا فعلا خبری از نام او در لیست بازیگران نیست‌‌. در ادامه به معرفی هنرپیشه‌ های سریال ترکی آتاتورک می‌پردازیم.

آراس بولوت اینملی در نقش مصطفی کمال آتاتورک

آراس بولوت اینملی - بازیگران سریال ترکی آتاتورک

  • سن: 32 سال
  • محل تولد: استانبول، ترکیه
  • آثار معروف: سریال‌های گودال (Çukur) و نفوذی (içerde)

آراس بولوت اینملی بازیگر و مدل ترکی در 25 اکتبر 1990 (3 آبان 1369) به دنیا آمد. او نخستین بار در سال 2009 در سریال خیابان‌های پشتی (Arka Sokaklar) به عنوان بازیگر مهمان کار خود را آغاز کرد و سپس در تبلیغات تلویزیونی توجه زینب گونای تان (Zeynep Günay Tan) را به خود جلب کرد. این اتفاق باعث حضور او در سریال روزی روزگاری (Öyle Bir Geçer Zaman ki) شد. پس آن نقش شاهزاده بایزید او در سریال حریم سلطان (Muhteşem Yüzyıl) مورد توجه قرار گرفت و در مارال: زیباترین داستان من (Maral: En Güzel Hikayem)‌ بیشتر او را به مخاطبان نشان داد.

در بین سا‌ل‌های 2016-2016 سریال نفوذی اینملی معروف شد و سرانجام او در نقش یاماچ کوچوالی سریال گودال که نقطه عطف بازیگری او محسوب می‌شود، بازی کرد. اینملی برای این اثر توانست جایزه بهترین بازیگر درام سال 2018 را از جشنواره پروانه طلایی ترکیه دریافت کند. او سپس در سال 2019 در نقش ممو فیلم زیبا و احساسی معجزه در سلول شماره  7 (7. Koğuştaki Mucize) بازی کرد و مهر تاییدی بر استعداد بی‌نظیر خود زد. با این کارنامه پر بار بی‌شک آراس بولوت اینملی لایق نقش اصلی سریال اتاتورک است.

سونگول اودن در نقش زبیده خانم مادر آتاتورک

سونگول اودن - بازیگران سریال ترکی آتاتورک

  • سن: 43 سال
  • محل تولد: دیاربکر، ترکیه
  • آثار معروف: سریال نور (Gümüş) و زوج بی نقص (Mükemmel Çift)

سونگول اودن (Songül Öden) بازیگر ترک متولد 17 فوریه 1979 (28 بهن 1357) است. او بازیگری را از سال 1999 شروع کرد و ضمن فعالیت در زمینه تئاتر به ایفای نقش در سریال نور پرداخت. سپس این سریال‌های زوج بی‌نقص و کدبانوهای وامانده (Umutsuz Ev Kadınları) بودند که باعث معروفیتش شد. او به تازگی در سریال پسرم (Oğlum) نیز حضور پیدا کرد و توانست توجه‌ها را به خود جلب کرد. اودن در سریال ترکی آتاتورک نقش مادر مصطفی کمال پاشا را دارد.

مهمت گونسور در نقش علیرضا افندی پدر آتاتورک

مهمت گونسور - ژانر سریال ترکی آتاتورک

  • سن: 47 سال
  • محل تولد: استانبول، ترکیه
  • آثار معروف: فیلم‌های استانبول سرخ (İstanbul Kırmızısı) و فیگلی (Figli)

مهمت گونسور (Mehmet Günsür) بازیگر اهل ترکیه متولد 8 مه 1975 (18 اردیبهشت 1354) است. او بازیگری را از کودکی شروع کرد و در سریال‌های مختلف به ایفای نقش پرداخت. گونسور تاکنون آنچنان که باید دیده نشده است اما فیلم‌های استانبول سرخ و فیگلی نشانگر استعداد او هستند. همچنین در سریال حریم سلطان نیز او را در نقش شاهزاده مصطفی دیدیم. این بازیگر در طی سال‌های اخیر پیشنهادهای خوبی دریافت کرده است که نوید آینده‌ای درخشان را به او می‌دهند. او در این سریال نقش پدر مصطفی کمال پاشا را دارد.

سایر بازیگران سریال اتاتورک عبارتند از:

  • سارپ آکایا (Sarp Akkaya) در نقش انور پاشا
  • برک جانکات (Berk Cankat) در نقش علی فواد جبسوی
  • اسرا بیلگیج (Esra Bilgiç) در نقش مادام کورین
  • صحرا شاش (Sahra Şaş) در نقش مقبوله آتادان
  • برتان اصلانی (Bertan Asllani) در نقش علی فتحی اوکیار
  • بران کوتان (Beran Kotan) در نقش عمر ناجی
  • حمدی آلکان (Hamdi Alkan)
  • دارکو پریچ (Darko Perić)
  • امره مته سونمز (Emre Mete Sönmez) در نقش کودکی آتاتورک

بررسی سریال اتاتورک

بررسی سریال اتاتورک

در آینده در این بخش به نقد سریال ترکی آتاتورک خواهیم پرداخت اما فعلا چون سریال پخش نشده است فقط به چند نکته درباره آن اشاره می‌کنیم‌. این اثر جز سریال‌هایی است که قرار است در سرویس دیزنی پلاس منتشر شود و توجه‌های جهانی را به خود جلب کند. در واقع آتاتورک یک پروژه معرفی کشور ترکیه و چگونگی جمهوری شدن آن به کل جهانیان است.

درباره این اثر تبلیغ‌های زیادی شده که این خود نشان می‌دهد که سازندگان علاقه به دیده شدن آن چه در ترکیه و چه در کل جهان را دارند. از آن گذشته انتخاب بازیگری همچون آراس بولوت اینملی که طی سال‌های اخیر با فیلم‌ و سریال‌های خود توانسته تبدیل به چهره معروفی شود نیز نشانگر اهمیت این پروژه است. باید صبر کنیم و ببینیم سریال به اندازه تعریف‌های خود در خور تماشا است یا خیر و نمرات سریال اتاتورک چگونه خواهند بود.

کلام آخر

با معرفی سریال ترکی آتاتورک همراه شما بودیم و تمام نکاتی که تاکنون درباره این اثر گفته شده است برای شما بیان کردیم. مثل اینکه ترکیه نیز به سراغ تاریخ جمهوری خود رفته و قصد شناساندن کشور خود به کل دنیا را دارد. حال نظر شما درباره این سریال چیست؟ آیا شما نیز منتظر انتشار و دانلود سریال ترکی آتاتورک هستید؟ فکر می‌کنید این اثر چقدر می‌تواند موفق شود؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما ممنونیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو