«وضعیت گابلین»؛ کلمه سال آکسفورد در سال ۲۰۲۲ به انتخاب مردم

منبع: روزیاتو

9

1401/9/17

16:02


«وضعیت گابلین»؛ کلمه سال آکسفورد در سال ۲۰۲۲ به انتخاب مردم

«وضعیت گابلین»؛ کلمه سال آکسفورد در سال ۲۰۲۲ به انتخاب مردم

همین‌طور که در حال خواندن این نوشته هستید به اطرافتان نگاه کنید. هنوز در رختخواب هستید؟ کوهی از لباس و جعبه‌های غذای بیرون بر روی زمین ریخته؟ روال عادی زندگی‌تان را بیشتر از آنکه بتوانید حساب کنید شکسته‌اید؟ هیچ کدام این‌ها برایتان اهمیت ندارد؟ احتمالا شما هم در وضعیت گابلین (Goblin mode) هستید که از سوی مردم به عنوان واژه سال آکسفورد برای سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است.

به گفته انتشارات دانشگاه آکسفورد (ناشر فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد) این اصطلاح عامیانه به نوعی رفتار اشاره دارد که فرد بدون احساس شرمساری و به شیوه‌ای که هنجارها یا انتظارات اجتماعی را نادیده بگیرد، تنبل، شلخته و راحت طلب باشد یا پرخوری کند. ویژگی هایی که احتمالا در طول دوران قرنطینه برای بسیاری از ما به رفتاری آشنا تبدیل شده بود.

Goblin mode؛ واژه سال آکسفورد به انتخاب مردم

لغت سال آکسفورد امسال برای اولین بار توسط مردم از میان بیش از ۳۴۰ هزار فرد انگلیسی زبان در سرتاسر دنیا انتخاب شد. گروهی از واژه نگاران انتشارات دانشگاه آکسفورد به مردم این امکان را دادند که از میان سه گزینه زیر یکی را انتخاب کنند: Goblin mode ،Metaverse و IStandWith# هشتگی که از آن برای اعلام همبستگی استفاده می‌شود.

وضعیت گابلین با ۳۱۸ هزار و ۹۵۶ رای (۹۳ درصد کل آرا) پیروز این رقابت شد، متاورس دوم شد و IStandWith# سوم.

ظهور عبارت «وضعیت گابلین»

این واژه اولین بار در سال ۲۰۰۹ مورد استفاده قرار گرفت، اما در اوایل سال جاری در رسانه های اجتماعی منتشر شد؛ زمانی که یک تیتر جعلی ادعا کرد خواننده رپ که قبلا با نام کانیه وست شناخته می‌شد و جولیا فاکس پس از آنکه فاکس به وضعیت گابلین رفت از هم جدا شدند.

این اصطلاح پس از آن در طول ماه‌های بعدی که محدودیت‌های قرنطینه کووید در بسیاری از کشورها کاهش یافت و مردم به طور منظم‌تری از خانه‌های خود خارج شدند، محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

Goblin mode؛ واژه سال آکسفورد به انتخاب مردم

به نظر می‌رسد، این عبارت، تجسم خلق و خوی افرادی است که ایده بازگشت به «زندگی عادی» را نادیده می‌گیرند و یا علیه استانداردهای زیبایی شناختی عمدتا دست نیافتنی و سبک زندگی که در رسانه های اجتماعی به نمایش گذاشته می‌شود طغیان می‌کنند.

محبوبیت این اصطلاح ممکن است به رشد شبکه ‌های اجتماعی جدید مانند BeReal نیز مرتبط باشد، جایی که کاربران یک بار در روز به صورت تصادفی دعوت می‌شوند تا عکسی از هر کاری که در حال انجام آن هستند پست کنند؛ خداحافظی با عکس‌های با دقت گرفته‌شده در دیگر رسانه های اجتماعی و سلام به وضعیت گابلین.

لغت‌نامه آکسفورد در سال ۲۰۲۱ «Vax» (واکسیناسیون)، در سال ۲۰۱۹ «Climate Emergency» (اضطرار اقلیمی) و در سال ۲۰۱۳ واژه «Selfie» (سلفی) را به عنوان واژه سال برگزیده بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو