مدرسه تاریخی حجتیه نیازمند مرمت و بازسازی است

منبع: همگردی

10

1401/9/17

18:31


ایکنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، مدرسه تاریخی حجتیه نیازمند مرمت و بازسازی است.

عطاء حسن پور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به قدمت بیش از دویست سال مدرسه حجتیه بروجرد گفت: این مدرسه تاریخی در حال حاضر نیازمند مرمت و بهسازی است.

وی اعتبار مورد نیاز برای مرمت این بنای ارزشمند تاریخی را سه میلیارد تومان اعلام کرد و خواستار مشارکت خیران برای مرمت و بهسازی این مدرسه تاریخی شد.

حسن پور خیران را پرچمدار مدرسه سازی در کشور دانست و اضافه کرد: به عنوان یک دوستدار میراث فرهنگی معتقدم دانش آموزان علاوه بر علم آموزی نیاز به مکان تفریحی و گردشگری هم دارند و لازم است خیران گوشه چشمی هم به فراهم کردن زیرساختها در مناطق گردشگری داشته باشند.

لازم به ذکر است مدرسه علمیه حجتیه یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهرستان بروجرد است که در خیابان شریعتی این شهر واقع شد. قدمت این بنای تاریخی به بیش از 200 سال پیش بر میگردد. این مدرسه تاریخی در دوران قاجار و به دستور مرحوم آیت الله حاج مولا اسدالله حجتی (ره) که یکی از فضلای بروجرد بود، ساخته شده است.

سالها این مدرسه مکانی برای آموختن علوم دینی مختلف به شاگردان و طلبه های علاقمند بود که گفته می شود 27 نفر از علاقمندانی که در این مدرسه تحت تعلیم قرار گرفتند، به درجه اجتهاد رسیدند.

وارد حیاط این مدرسه تاریخی که میشوی، حجره هایی آجری با معماری زیبا در دور حیاط دیده می شوند که این حجره ها زمانی برای اسکان طلاب در نظر گرفته شده بودند و در وسط حیاط حوضی زیبا ساخته شده است.

در قسمت ورودی این حوزه تاریخی قبر مرحوم آیت الله حاج مولا اسدالله حجتی (ره)، مؤسس این مدرسه تاریخی دیده می شود.

اما سالها این مکان تاریخی زیبا که در دهه 80 ثبت آثار ملی شده، بدون استفاده باقی ماند و گرد تخریب بخشهایی از این اثر را تهدید کرد که طی سالهای اخیر مرمت و نگهداری از این اثر ارزشمند آغاز شده است.

مدرسه تاریخی حجتیه نیازمند مرمت و بازسازی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو