قبیله ای بومی در اندونزی که مردمانش چشمانی به رنگ آبی تیله ای دارند

قبیله ای بومی در اندونزی که مردمانش چشمانی به رنگ آبی تیله ای دارند


منبع: روزیاتو

14

1401/9/17

21:02


قبیله ای بومی در اندونزی که مردمانش چشمانی به رنگ آبی تیله ای دارند

قبیله ای بومی در اندونزی که مردمانش چشمانی به رنگ آبی تیله ای دارند

اگر روزی به جزیره بوتون در اندونزی سفر کنید احتمالاً با یک جفت چشم اسرارآمیز و چند رنگ مواجه خواهید شد که به شما خیره شده اند. این چشم ها به بومیان زیبای این جزیره تعلق دارند که با یکی از نادرترین سندرم های دنیا متولد شده اند: سندرم واردنبرگ (Waardenburg Syndrome).

قبیله جزیره بوتون

مجمع الجزایر اندونزی از نزدیک به ۱۷ هزار جزیره تشکیل شده است. اندونزی به عنوان یکی از بزرگ ترین کشورهای جزیره ای دنیا، فرهنگ های متنوع، ۷۰۰ زبان متفاوت و تعداد فراوانی جزیره ی خرد را دربرمی گیرد. بوتون یکی از این جزیره ها است که در نزدیکی سواحل جنوب شرقی شبه جزیره سولاوسی ِ اندونزی قرار دارد. اصطلاح «مردم بوتونی» به گروه های قومی مختلفی اشاره دارد که در جزیره بوتون زندگی می کنند.

بوتونی ها دریانورد هستند. همچون بیشتر مردم اندونزی، بوتونی ها هم موهایی تیره و پوستی برنزه یا زیتونی دارند. این ها از ویژگی های ظاهری مشترک بسیاری از مردمان آسیای جنوبی شرقی، از جمله اندونزی ها است.با این حال، در سال ۲۰۱۹ یک عکاس در منطقه ای به نام کنداری با گروهی از مردم بوتون مواجه شد که چشمان آبی رنگ منحصر به فرد و خیره کننده ای داشتند. این عکاس تصاویر مردم این قبیله را در اینستاگرام منتشر کرد و این امر به انجام پژوهش هایی درباره ی آن ها انجامید.

در ابتدا گمان می شد بوتونی ها احتمالاً این ویژگی منحصر به فرد را از نسل های قبلی خود به ارث برده اند. بسیاری اعتقاد داشتند رنگ آبی چشمان آن ها محصول ازدواج اجدادشان با مهاجران پرتغالی است.

در حدود قرن شانزدهم میلادی، پرنسس وا اوده کامباراگونا، دختر شاه سیومپوی دوم، با دریانوردی پرتغالی به نام پیتر ازدواج کرد. این زوج صاحب چند فرزند شدند که یکی از آن ها پسری به نام لا اوده ریندابولا به دلیل قد بلند، پوست روشن و چشمان آبی اش از بقیه متمایز بود. نسل پنج یا ششم نوادگان او احتمالاً برخی ویژگی های فیزیکی اروپایی ها را به ارث بردند. با این حال، علت چشمان آبی رنگ قبیله ی بوتون چیزی فراتر از این ها است. تحقیقات نشان داده احتمالاً سندرم واردنبرگ دلیل آن بوده است.

سندرم واردنبرگ چیست؟

به طور دقیق روشن نیست مردم قبیله بوتون چطور به سندرم واردنبرگ دچار شدند. اما بر اساس گزارش کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، از هر ۴۲ هزار نفر در دنیا تنها یک نفر به این سندرم دچار است.

به دنبال انتشار گسترده ی تصاویر مردم قبیله بوتون، تحقیقاتی برای پی بردن به دلیل این چشمان خیره کننده صورت گرفت و حدس دانشمندان این بود که بوتونی ها به سندرم واردنبرگ دچار شده باشند. تصاویر منتشر شده این تصور را به وجود آورده بود که همه ی مردم قبیله بوتون چشم آبی هستند اما بعداً معلوم شد عمده ی بوتونی ها چشمانی قهوه ای رنگ دارند.

سندرم واردنبرگ یک اختلال نادر ژنتیکی است. نشانه های این سندرم از جهت شدت و گستردگی می تواند از موردی به موردی دیگر متفاوت باشد. با این حال، ناهنجاری های برجسته در چهره، نقص در شنوایی، تغییر رنگ غیر معمول پوست، موها و/ یا عنبیه ی هر دو چشم، جا به جایی عرضی زوایای داخلی چشم ها و پل بینی پهن، نشانه های رایج این سندرم هستند.

سفیدی جلوی موها، سفیدی زودرس موها و متفاوت بودن رنگ عنبیه ها دیگر نمونه هایی از ناهنجاری رنگدانه ای ناشی از سندرم واردنبرگ هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو