ما می توانیم اکثر کوله پشتی های پارچه ای خود را با ماشین لباسشویی و یا حتی دست - با استفاده از مواد شوینده - در آب گرم بشوییم. اگر که هر روز از یک کوله پشتی استفاده می کنید، خیلی بهتر است که حداقل یک یا دو بار در سال آن را بشویید. کوله پشتی هایی را که برای لباس های بدنسازی و وسایل ورزشی استفاده می کنید را حتماً ضدعفونی و تمیز کنید. به هیچ عنوان کوله پشتی خود (از هر نوع جنسی) را با ماشین خشک نکنید. کوله پشتی های چرمی یا طرح چرم باید به گونه ای متفاوت از پارچه ای تمیز شوند. در این مطلب سلام دنیا، ما به آموزش چگونه کوله پشتی را تمیز کنیم ؛ بهترین روش مراقبت و شستن کوله پشتی در ماشین لباسشویی، نحوه تمیز نگه داشتن طولانی مدت کوله پشتی و چگونه بوی کوله پشتی را از بین ببریم پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز برای تمیز کردن کوله پشتی

  • جارو برقی همراه با لوله آن
  • ماشین لباسشویی یا وان
  • برس نرم
  • حوله

حتما بخوانید: نحوه صحیح شستن انواع بالش در ماشین لباسشویی


  • شوینده لباسشویی 
  • روغن کاج، ضدعفونی کننده فنلی و یا دستمال مرطوب ضد عفونی کننده
  • کیسه یا روبالشی مشبک مخصوص لباسشویی
  • اب

نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی

چگونه کوله پشتی را تمیز کنیم

  • مواد شوینده: مقاوم در برابر لکه ها
  • دمای آب: گرم
  • نوع چرخه: ملایم
  • نوع چرخه خشک کردن: با ماشین خشک نشود
  • دستورالعمل‌های ویژه: کوله پشتی را در کیسه ای مشبک شده و سپس در هوای آزاد خشک کنید
  • تنظیمات اتو: اتوکشی نکنید
  • تعداد دفعات شستشو: یک یا دو بار در سال

 روش شستن کوله پشتی در ماشین لباسشویی

1. نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی: جیب های کوله پشتی را خالی کرده و سپس جارو برقی بکشید

اولین قدم برای تمیز کردن هر نوع کوله پشتی ای خالی کردن جیب های آن می باشد. در صورت امکان، زیپ هر جیب را باز کنید و کوله پشتی خود را برعکس کنید (از داخل به بیرون بچرخانید). در صورت امکان، هر گونه لوازم جانبی مثل گیره، بند و  یا قطعات فلزی اضافه را از کوله جدا کنید. پس از خالی کردن کوله پشتی، شما باید خرطوم جاروبرقی را در امتداد تمام درزها (داخل و بیرون) بکشید تا هرگونه گرد و غبار یا آشغال از کیف شما پاک شوند.

نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی

2. نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی: برچسب (لیبل) مراقبت از کوله پشتی را بخوانید

شما باید برای شستشوی کیف کوله خود به دنبال هر برچسبی که دستورالعمل شستشو را ارائه می دهد، باشید. شما می توانید اکثر کوله پشتی های پارچه ای خود را با دست یا با ماشین بشویید.


حتما بخوانید: بهترین روش شستن روتختی و ملافه


نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی

3. نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی: بند های کیف را تمیز کنید

شما می توانید بند کوله پشتی خود را - اگر که بند های آن، بند هایی جدا  شدنی باشند - با آب گرم همراه با شوینده هایی که حاوی آنزیم مانند تاید یا پرسیل هستند، بشویید. بگذارید که بند های کیف شما به مدت 30 دقیقه در آب گرم و شوینده خیس بخورند. پس از این کار شما می توانید از یک برس نرم (یا یک مسواک قدیمی) برای تمیز کردن نقاط  به شدت لکه دار استفاده کنید. بند ها را با آب خنک شسته و در هوای آزاد برای خشک شدن رهایشان کنید. بند کیف کوله خود را به هیچ عنوان در خشک کن لباس قرار ندهید.

نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی

4. نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی: کوله پشتی را درون ماشین لباسشویی بیندازید

کوله پشتی خود را در یک روبالشی قدیمی یا یک کیسه لباس مشبک بزرگ قرار دهید و با استفاده از چرخه ملایم ماشین لباسشویی و مواد شوینده معمولی خود در آب گرم، آن را بشویید.

نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی

5. نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی: یک محلول ضد عفونی کننده درست کنید

هر چند وقت یکبار، کوله پشتی برای از بین بردن باکتری ها نیاز به تمیز کردن جدی دارد. اگر که لباس های باشگاه شما برای چند روزی در کوله پشتی جا خوش کرده بودند، حتماً کیف را ضدعفونی کنید. قارچ پای ورزشکار (یک نوع بیماری) می‌تواند به راحتی از جوراب و کفش به سطوح دیگر منتقل شود. برای ضدعفونی کردن کوله پشتی یا کیف باشگاه خود، از سفیدکننده کلر (وایتکس) که می‌تواند به پارچه آسیب برساند، خودداری کنید و در عوض از روغن کاج یا دستمال مرطوب ضد عفونی کننده استفاده کنید.

نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی

نکته: ضد عفونی کننده روغن کاج (Pine-Sol، Spic and Span Pine و Lysol Pine Action) در آب گرم اثر موثرتری را به همراه دارد. شما باید از حداقل 80 درصد روغن کاج استفاده کنید. ضد عفونی کننده لیزول در فرمول های مایع و اسپری موجود می باشد. ضد عفونی کننده لیزول زمانی که به چرخه شستشو اضافه شود اثر موثرتری را به همراه دارد.


حتما بخوانید: ترفندهای شستشوی لباس با جوش شیرین برای رفع بوی بد و لکه


6. نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی: کوله پشتی خود را ضد عفونی کنید

برای ضدعفونی کردن داخل و خارج کوله پشتی، از یک اسفنج یا پارچه تمیز استفاده کرده و سپس کیف خود را با دقت پاک کنید. شما همچنین می‌توانید در هنگام شستن کوله با دست ویا ماشین لباسشویی، ماده ضدعفونی‌کننده را به آب شستشو اضافه کنید (برای مقدار صحیح دستورالعمل‌های برچسب را دنبال کنید). برای خشک کردن کوله پشتی، آن را در هوای آزاد رها کنید و از یک حوله قدیمی برای پاک کردن داخل کوله و هر جیب آن استفاده کنید. کوله پشتی را هرگز در خشک کن داغ و یا در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید ، چرا که ممکن است به برخی از نواحی پارچه ای کوله آسیب برساند.

نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی

7. نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی: لکه‌های روی کوله‌ پشتی را از بین ببرید

اگر که بنا به هر دلیلی نتوانستید کوله پشتی خود را بشویید، لکه‌های روی کوله‌ پشتی را با استفاده از محلول یک به یک شوینده و آب تمیز کنید. توجه داشته باشید که پارچه را بیش از حد به مواد آغشته نکنید. با استفاده از یک پارچه سفید تمیز آغشته به آب، مواد و لکه را از روی کوله خود پاک کنید. کوله را در هوای آزاد رها کنید تا خشک شود.

نحوه شستشو و مراقبت از کوله پشتی

نگهداری مناسب از کوله پشتی

کوله پشتی ها اکثراً مقاوم هستند. آویزان کردن کوله پشتی به قلاب یا قرار دادن آن بر روی صندلی یا میز راهی ایده آل برای نگهداری روزانه از کوله پشتی می باشد. اگر نیاز به نگهداری طولانی مدت از کیف خود را دارید، قبل از گذاشتن آن بر روی هرجایی، از تمیز و خالی بودن آن منطقه اطمینان حاصل کنید. هنگامی که از کوله خود استفاده نمی کنید، آن را صاف، خشک و تمیز در یک سطل پلاستیکی و یا در قفسه مخصوص قرار دهید تا سالم و تمیز باقی بماند.


حتما بخوانید: طرز تهیه مایع لباسشویی، نرم کننده و سفید کننده خانگی


نحوه تمیز نگه داشتن طولانی مدت کوله پشتی

  • در صورت شستن با دست، وان و یا سینک بزرگ خود را با آبی ولرم به اندازه ای که روی کیف را بپوشاند، پر کنید و حدود 1 قاشق غذاخوری پودر لباسشویی به آن اضافه کنید. اجازه دهید 15 دقیقه در این محلول خیس بخورد. سپس محلول را به خوبی از روی کیف پاک کنید و خیلی خوب آن را بشویید. کیف خود را نچلونید چرا که ممکن است به زیپ و بند آن آسیب برسد. کیف را در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شود. 
  • اگر که کوله پشتی شما ضد آب است، سالی یک یا دو بار آن را بشویید. شستشوی زیاد کیف با مواد شوینده می تواند توانایی کیف را در دفع آب کاهش دهد.
  • از بردن کوله پشتی به خشکشویی خودداری کنید. فرآیند خشک شویی و حلال های موجود می توانند شکل و ظاهر کیف شما را - به خصوص اگر ضد آب باشد - خراب کند.

سوالات متداول

1. آیا می توان کوله پشتی را در ماشین لباسشویی انداخت؟

در بیشتر موارد شما می توانید کوله پشتی پارچه ای خود را در ماشین لباسشویی بشویید. با این حال، برای اطمینان، برچسب سازنده را بررسی کنید. هرگز کوله پشتی چرمی یا جیر را در ماشین لباسشویی نشویید. همچنین اگر کوله پشتی کمپینگ قاب دار دارید، فقط در صورتی آن را بشویید که قاب آن قابل جابجایی باشد.

2. آیا می توان کوله پشتی را در خشک کن قرار داد؟ 

کوله پشتی را در خشک کن لباس خشک نکنید. شما باید آن را در هوای آزاد خشک کنید. تمام جیب های کوله را باز کرده و آن را در مکانی با گردش هوای زیاد مثل هوای بیرون خشک کنید.

3. چگونه بوی کوله پشتی را از بین ببریم؟

کوله پشتی خود را خالی کنید. اگر که متوجه شدید بوی بد از کجا می آید، آن قسمت را با یک محلول ضد عفونی کننده پاک کنید. همچنین شما می توانید محلول ضدعفونی کننده کاج را به چرخه شستشو یخود اضافه کنید. شما همچنین نیز می توانید محلول صابون ظرفشویی و سرکه را مخلوط کرده و از آن برای خوشبو کردن کوله خود استفاده کنید.

سخن آخر

کوله پشتی هایی را که برای لباس های بدنسازی و وسایل ورزشی استفاده می کنید را حتماً ضدعفونی و تمیز کنید. به هیچ عنوان کوله پشتی خود (از هر نوع جنسی) را با ماشین خشک نکنید. ما در این مطلب به شما درباره اینکه چگونه کوله پشتی را تمیز کنیم و بهترین روش مراقبو شستن کوله پشتی در ماشین لباسشی و روش تمیز نگه داشتن و از بین بردن بوی کوله پشتی آموزش دادیم. امیدوارم برایتان مفید بوده باشد.