طالقان به عنوان یکی از مناطق ویژه گردشگری کشور معرفی شده است

منبع: همگردی

11

1401/9/17

22:32


خبرگزاری صدا و سیما/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده، طالقان به عنوان یکی از مناطق ویژه گردشگری کشور معرفی شده است.

بیش از چهارصد چشمه و آبشارهای طبیعی، بقاع متبرکه امامزادگان، منزل تاریخی آیت الله طالقانی و دریاچه سد طالقان تنها بخشی از زیبایی های این منطقه هست که باعث شده مسافران و گردشگران زیادی به این منطقه خوش آب و هوا سفر کنند.

طبیعت بی نظیر و اماکن تاریخی و مذهبی این منطقه در کنار فرهنگ غنی و آداب و رسوم مردمانش باعث شده که تاکنون بیش از هفتاد اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود.

در آبان امسال نیز سه اثر دیگر شیوه خط شکسته نستعلیغ استاد درویش عبدالمجید طالقانی، آیین نوروزک روستای گته ده و مرجو خورش که یکی از خورش های محلی و قدیمی مردم طالقان است، در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

مرجو خورش یا همان عدس خورش تقریبا در همه فصول سال استفاده میشود ولی معمولا خانم های طالقانی در فصل زمستان بیشتر این خورش را طبخ می کنند.

مواد تشکیل دهنده مرجو خورش گوشت، آلوچه، مغز گردو، پیاز، سیب زمینی و عدس بوده که بیشتر این مواد حاصل دسترنج خود اهالی و در روستا تولید می شود.

عدس که جز مواد اصلی این خورش خوش طعم و مقوی هست، علاوه بر ارزش غذایی بالایی که دارد در درمان کم خونی، تقلیل فشار خون و بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز بسیار موثر است.

طالقان به عنوان یکی از مناطق ویژه گردشگری کشور معرفی شده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو