۱۰ روش طبیعی و خانگی برای درمان گلودرد شدید

۱۰ روش طبیعی و خانگی برای درمان گلودرد شدید


منبع: مدیسه

23

1401/9/18

06:32


درمان گلودرد شدید در خانه نیز امکان‌پذیر است، کافی است که شیوه درست آن را بدانید. بیماری‌های مختلفی هستند که

۱۰ روش طبیعی و خانگی برای درمان گلودرد شدید

درمان گلودرد شدید در خانه نیز امکان‌پذیر است، کافی است که شیوه درست آن را بدانید. بیماری‌های مختلفی هستند که یکی از علائم آن‌ها گلودرد است. معمولا تمام آن‌ها به یک شکل درمان می‌شوند، چون معمولا به دلیل عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی رخ می‌دهند. می‌توانید درمان خانگی گلو درد بدون علائم سرماخوردگی را نیز با شیوه‌هایی که ما به شما معرفی می‌کنیم انجام دهید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

استفاده از ریشه گل ختمی برای درمان گلودرد شدید

برای درمان گلودرد استفاده از ریشه گل ختمی یک راه حل است. ریشه این گیاه مشابه ژلاتین است و به همین دلیل است که زمانی که آن را قورت می‌دهید، حس پوشانندگی و روان شدن در گلو به وجود می‌آيد. این ریشه را برای تسکین درد گلو می‌توانید دم کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.

برای این کار به یک شیشه یک لیتری نیاز دارید که پر از آب سرد شود. ریشه‌های گل ختمی را روی یک پارچه قرار دهید و سپس آن را گره بزنید و وارد آب کنید که غوطه‌ور شود.

در آن را ببنیدید و اجازه دهید که ۸ ساعت دم بکشد در مرحله آخر پارچه را خارج کنید و اگر تمایل دارید یک طعم مانند شکر را به آن اضافه کنید. سعی کنید آن را یک جا ننوشید، بلکه در طول روز آن را مصرف کنید. این نوشیدنی به درمان گلودرد فوری کمک می‌کند.

مدام آب بنوشید

زمانی که شما به اندازه کافی آب نمی‌نوشید، اصطلاحا گفته می‌شود که بدن دیهایدریت می‌شود. زمانی که آب بدن کم می‌شود، بزاق دهان به اندازه کافی ترشح نمی‌شود و همین امر سبب می‌شود که تورم و التهاب آن بیشتر شود.

علاوه بر مایعاتی مانند آب می‌توانید از چای گرم و سوپ گرم نیز استفاده کنید. گرمای آن‌ها نباید به اندازه‌ای باشد که گلوی شما را آزار دهد. همینطور هر نوشیدنی‌ای را نباید مصرف کنید. نوشیدنی‌هایی که در محتوای خود کافئین و الکل دارند، نه تنها به ترشح شدن مخاط کمکی نمی‌کنند، بلکه آن را خشک‌تر می‌کنند.

استفاده از عسل

عسل خاصیت آنتی‌باکتریال دارد.

استفاده از عسل معجزه برای گلودرد است. می‌توانید برای درمان خانگی گلو درد کرونا که این روزها بسیار شایع است نیز از آن استفاده کنید. در علم پزشکی نیز ثابت شده است که عسل خاصیت ضدباکتریایی دارد و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن قادر هستند که بدن را برای مبارزه با ویروس تقویت کنند.

این ویژگی‌ها سبب می‌شوند که در کاهش التهاب‌های درون بدن نقش مهمی ایفا داشته باشند. اما شیوه استفاده درست از آن بسیار مهم است. عسل را در چای بریزید و هم بزنید. بهتر است که به چای معمولی از چای سبز استفاده کنید که خاصیت بیشتری دارند.

مشاهده انواع محصولات سلامت و بهداشت

استفاده از بخار

استفاده از بخار نیز از دیگر شیوه‌های موثر درمان گلودرد شدید است. برای درمان سریع سوزش گلو نیز این کار موثر واقع می‌شود. برای این کار یک دستگاه بخور نیاز دارید.
اگر تمایلی ندارید که یکی از آن‌ها را خریداری کنید. به شما توصیه می‌کنیم یک قابلمه کوچک را پر از آب گرم کنید و دهان و بینی خود را در معرض آن قرار دهید.

با نفس کشیدن این بخار تورم کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه درد تسکین می‌یابد. بهتر است که هنگام استفاده از بخار روی سر خود را بپوشانید که بخار پخش نشود.

قرقره کردن آب نمک

نمک ماده مهم و تاثیرگذار دیگری است که نقش به سزایی در درمان گلودرد دارد. این ماده خاصیت ضد‌التهاب دارد. با قرقره کردن آن آب از بافت گلو بیرون کشیده می‌شود و در پی آن تورم کاهش می‌یابد. برای اینکه نتیجه مناسب را ببینید، باید حداقل سه بار در روز آب نمک قرقره کنید.

نمک خاصیت ضدالتهاب دارد.

استفاده از آبلیمو

آبلیمو یک نوشیدنی سرشار از ویتامین سی است. این ماده سبب افزایش تولید بزاق می‌شود که به مرطوب نگه‌داشتن گلو کمک می‌کند. بهتر است که آبلیمو را خالی مصرف نکنید، بلکه آن را در ترکیباتی مانند آب نمک یا چای عسل بریزید.

مصرف سرکه سیب

سرکه نیز یک داروی طبیعی برای درمان گلودرد شدید به شمار می‌‌آید. برای درمان گلودرد خشک در منزل می‌‌توانید یک قاشق سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم بریزید و میل کنید.

این سرکه خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و از همین رو برای برطرف کردن این مشکل بسیار راه‌گشا است. سرکه در آب گرم باید به میزان کم ریخته و مصرف شود.

استفاده از شیرین‌بیان

شیرین بیان گیاهی است که از آن در درست کردن دمنوش استفاده می‌شود و برای برطرف کردن گلودرد نیز بسیار مفید است. این گیاه مانند آسپرین عمل می‌کند.

مصرف روغن نارگیل

برای درمان گلودرد شدید می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید.

روغن نارگیل مصارف زیادی دارد و یکی از آن‌ها برای برطرف کردن گلودرد است. این روغن تاثیر زیادی در از بین بردن عفونت‌ها دارد. علاوه بر آن سبب کاهش التهاب می‌شود و در پی آن درد کاهش می‌یابد. این روغن به روان شدن گلو کمک می‌کند. برای این که آن را به درستی استفاده کنید، توصیه‌های زیر را انجام دهید.
می‌توانید یک قاشق از آن را در چای داغ یا در سوپ بریزید. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید، این است که یک قاشق از آن را در دهان خود بریزید و آن را کم کم قورت دهید.

مطالب کاربردی :  14 نکته برای مراقبت پوست در سرما

نوشیدن چای نعنا

نعنا بیابانی گیاه دیگری است که با خاصیت ضدالتهابی خود به درمان گلودرد شدید کمک می‌کند. این گیاه انواع متفاوتی دارد. برای استفاده از آن باید تعدادی برگ نعنا را دم کنید و بجوشانید.

بعد از ۵ دقیقه آن را از صافی عبور دهید که برگ‌های آن جدا شود. یکی از ویژگی‌های مثبت این نوشیدنی طعم شیرین آن است. همینطور اگر به هر دلیلی نباید که کافئین مصرف کنید، این نوشیدنی برای شما مناسب است، چون کافئین ندارد.

در انتها باید به شما توصیه کنیم که بهتر است قبل از مصرف هر یک از شیوه‌های که به شما معرفی کردیم، با یک پزشک مشورت کنید.

 

منبع : cdc

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو