نخستین موشک هایپرسونیک ارتش امریکا در یک قدمی پرواز!

نخستین موشک هایپرسونیک ارتش امریکا در یک قدمی پرواز!


منبع: تکراتو

12

1401/9/18

21:31


نیروی هوایی ارتش ایالات متحده امریکا اعلام کرد که برنامه‌ ساخت موشک هایپرسونیک ارتش امریکا به مرحله عملیاتی شدن نزدیک شده است.

نخستین موشک هایپرسونیک ارتش امریکا در یک قدمی پرواز!

نیروی هوایی ارتش ایالات متحده امریکا اعلام کرد که برنامه‌ ساخت موشک هایپرسونیک ارتش امریکا به مرحله عملیاتی شدن نزدیک شده است.

نیروی هوایی این کشور در اعلامیهٔ تازه خود خبر داد که این سلاح جدید با عنوان «اِی‌جی‌ام-۱۸۳ اِی‌آرآردبلیو (AGM-183 ARRW) توسعه یافته و بدنه‌ٔ آن توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده است. نیروی هوایی ایالات متحده در آگوست (مردادماه) 2018 قراردادی به ارزش 480 میلیون دلار با لاکهید مارتین برای توسعه یک سلاح برین صوت هوا به زمین امضا کرد.

در ژوئن (تیرماه) 2019، ماحصل آن موشک AGM-183A ARRW (پیکان) بود که آزمایش اولیه پرواز خود را به‌روی بمب افکن B-52 نیروی هوایی ایالات متحده انجام داد.

بیشتر بخوانید: نخستین موشک هایپرسونیک ایران توسط سپاه ساخته شد!

موشک هایپرسونیک ارتش امریکا در آستانه پرواز

پیش از این‌که به موشک جدید ارتش امریکا بپردازیم، کمی راجع به موشک‌های بالستیک می‌گوییم. این موشک‌‌ها معمولاً پس از پرتاب، از جوّ زمین خارج شده و پس از طی مسافتی در فضا دوباره به جو برگشته و در مرحله نهایی به طرف هدف مربوط شیرجه می‌زنند.

اما در دیگر سو موشک‌های هایپرسونیک (بَرین صوت)، در ارتفاع پایین‌تری به سوی هدف خود پرواز کرده و سرعت آن‌ها به پنج برابر سرعت صوت (۶۲۰۰ کیلومتر در ساعت) می‌رسد.

به دلیل همین سرعت است که پیش‌بینی این موشک‌ها با فناوری موجود ناممکن است و از این رو رهگیری و انهدام آن‌ها را بسیار دشوار می‌سازد. گفتنی است کلاهک این گونه از موشک‌ها نیز می‌تواند هم متعارف باشد و هم هسته‌ای!

موشک هایپرسونیک ارتش امریکا

موشک هایپرسونیک ارتش امریکا

محض اطلاع‌مان به موشک‌هایی با سرعت‌ تا حدود (ماخ ۱) سوپرسونیک (فراصوت) و به سرعت‌های بالاتر از پنج برابر سرعت صوت، هایپرسونیک (بَرین‌صوت) گفته می‌شود و بنا بر دانسته‌ها، بیشینه‌ٔ سرعتی که موشک‌های جدید هایپرسونیک (بَرین صوت) آمریکا می‌توانند به آن برسند ۲۰ ماخ است، یعنی چیزی در حدود ۲۴ هزار کیلومتر در ساعت.

در چنین سرعتی بسیاری از قوانین گازها تغییر یافته و مهندسی مواد بسیار پر اهمیت خواهد بود، و با تمام این دشواری‌ها چنین موشک‌هایی می‌توانند از دام اغلب سامانه‌های پدافند هوایی بگریزند، فقط و فقط به دلیل سرعت بالای‌شان.

بیشتر بخوانید: موشک صیاد 4B رونمایی شد ؛‌ برد مفید 300 کیلومتری

بازدارندگی دفاعی ارتش امریکا با ترکیب بمب افکن و موشک هایپرسونیک

موشک برین صوت ارتش ایالات متحده در مراحل آزمایشی خود، به‌روی بمب‌افکن بی- 52 نصب شده است و از نوع هوا به زمین به شمار می‌رود. هم‌چنین گزارش‌ها نشان از آن دارد که پس از پرتاب، این موشک به سرعتی بیش از پنج برابر سرعت صوت می‌رسد و به سمت هدف گسیل می‌شود.

قرار گرفتن این موشک روی بمب‌افکن بی-52 قابلیت‌های رزمی این بمبکن افکن فوق پیشرفته را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد. رسانه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که این سلاح احتمالاً در پایان سال ۲۰۲۳ به زرادخانه‌‌‌ ارتش آمریکا اضافه شود.

بر اساس بیانیه رسانه‌ای، بخش 804 قانون احراز هویت دفاعی ملی که متشکل است از نمونه‌سازی و برنامه عملیات سریع، ساخت این سلاح برین صوت را سرعت بخشیده است. به گفته برت بری هیل، رئیس لجستیک اِی‌آرآردابلیو، برنامه‌هایی برای نمونه‌سازی سریع‌تر سلاح‌ها در مدت پنج سال اجرا شده بود و قرار است تا پیش از پایان سال جاری آزمایش زنده این سلاح آغاز شود.

موشک هایپرسونیک ارتش امریکا

این نخستین سلاح برین صوت هوا به زمین است که توسط نیروی هوایی ساخته شده است و فرماندهان نظامی را قادر می سازد تا اهداف خود را سریعتر از همیشه مورد اصابت قرار دهند. انتظار می‌رود در پاییز سال 2023 این سلاح به مرحله‌ٔ عملیاتی برسد!

بیشتر بخوانید: پرتاب موفقیت آمیز ماهواره‌بر قائم 100 ؛ ماهواره‌بر جدید ایران چه ویژگی‌هایی دارد؟ [+ویدیو]

از موشک‌های هایپرسونیک دیگر چه می‌دانیم؟

همانطور که احتمالاً بدانید، علی‌رغم آن‌که ارتش ایالات متحده امریکا تازه قرار است موشک‌های هایپرسونیک (بَرین صوت) خود را تکمیل کرده و از آن بهره‌برداری کند، مسئولان نظامی جمهوری اسلامی ایران در ماه پیش مدعی شده‌اند که نیروهای نظامی کشور از مدت‌ها پیش چنین موشک‌هایی را ساخته‌اند.

موشک هایپرسونیک ارتش امریکا

موشک هایپرسونیک جمهوری اسلامی ایران

روز پنج‌شنبه ۱۹ آبان بود که امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، از ساخت موشک «بالستیک هایپرسونیک پیشرفته» خبر داد و حتی مدعی شد که این خبر موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته که در مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم گفته شده متعلق به خیلی وقت پیش است ولی در واقع امروز رسانه‌ای شده و در این دستاورد یک جهش نسلی اتفاق افتاده است و تا ده‌ها سال «دشمن» نمی‌تواند به توانمندی مقابله با این موشک برسد.

به هر روی، ادعای ایشان هنوز اثبات نشده است. پیش‌تر چین و روسیه نیز گزارش‌هایی را درباره عملیاتی کردن موشک‌های بَرین صوتی داده بودند. به عنوان نمونه، «کینژال» نام موشک بَرین صوت روسیه است؛ موشکی که تصاویری از آن روی بمب‌افکن میگ- ۳۱ منتشر شده‌است. روس‌ها ادعا می‌کنند که سرعت این موشک بین ۱۰ تا ۱۲ ماخ است و دو هزار کیلومتر برد دارد.

چینی‌ها هم موشک هایپرسونیک خود را با نام «دی‌اف-زداف (DF-ZF)» معرفی کرده بودند. در واقع این موشک در سال 2014 اولین پرواز آزمایشی خود را در معرض دید عموم انجام داده بود.

احتمالاً همانطور که بدانید، کره شمالی هم از قافله عقب نمانده و روز ۱۵ دی پارسال از آزمایش «موفقیت‌آمیز» یک موشک هایپرسونیک خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ موشک هایپرسونیک ارتش امریکا چیست؟ نظرات‌تان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع:Interestingengineering

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو