ساخت یک ربات خود ترمیم شونده به سبک ترمیناتور + ویدئو

ساخت یک ربات خود ترمیم شونده به سبک ترمیناتور + ویدئو


منبع: روزیاتو

5

1401/9/19

10:53


ساخت یک ربات خود ترمیم شونده به سبک ترمیناتور + ویدئو

ساخت یک ربات خود ترمیم شونده به سبک ترمیناتور + ویدئو

طرفداران فیلم های علمی تخیلی می دانند که «ترمیناتور» از آنجایی که این توانایی را داشت تا پس از آسیب خود را ترمیم کند، یک ماشین کشتار بی رحم بود.

حالا مهندسان دانشگاه کورنل ِ نیویورک شاید توانسته باشند راه بازسازی این توانایی چشمگیر خودترمیمی را پیدا کنند.

این کارشناسان رباتی ساخته اند که می تواند تشخیص دهد چه زمانی و از کجا آسیب دیده و بعد از آن خود در همان نقطه ترمیم کند.

این ربات نرم کوچک که شبیه به یک ستاره دریایی چهارپا است، با استفاده از نور تغییراتی که بر اثر بریدگی بر روی سطح خود رخ می دهد را تشخیص می دهد.

بعد از آنکه محققان یکی از پاهایش سوراخ کردند، ربات توانست آسیب را تشخیص دهد و بریدگی را ترمیم کند.

پرفسور راب شفرد، استاد دانشگاه کورنل می گوید: «ما همیشه تلاش داشته ایم ربات های بادوام تر و فرزتری بسازیم. برای همین مدت طولانی تری کار می کنند و قابلیت های بیشتری دارند.»

«اگر کاری کنید که ربات مدت طولانی ای کار کند، صدمات در آن انباشته می شوند. پس چطور می توانیم امکان ترمیم ربات یا سر و کله زدن با آسیب را برای آن به وجود آوریم.»

این ربات ستاره دریایی جدید که تنها چیزی حدود ۱۳ سانتیمتر طول دارد گرچه خراب نشدنی نیست اما شفرد می گوید از ویژگی هایی شبیه به گوشت انسان برخوردار است.

او می گوید: «ما از چیزهایی مثل سوختگی، اسید یا جرارت خوب التیام پیدا نمی کنیم، چون همه ی این ها ویژگی های شیمیایی را تغییر می دهند.»

«ولی می توانیم بریدگی را خوب ترمیم کنیم.»

ربات X شکل این گروه تحقیقاتی به لطف هوای فشرده ای که به درون بدنش پمپاژ می شود، به آرامی حرکت می کند.

ربات از یک لایه سنسورهای فیبر – اپتیک خود ترمیم شونده پوشیده شده است، به همراه چراغ های اِل‌ای‌دی که می توانند تغییرات جزئی که روی سطح ربات رخ می دهند را تشخیص دهند.

در سنسورهای فیبر – اپتیک، نور اِل‌ای‌دی از میان ساختاری به نام موج‌بر اپتیکال ارسال می شود که پرتوی نور را به یک سمت مشخص هدایت می کند.

در داخل ربات یک فتودیود هم وجود دارد که تغییرات رخ داد در شدت نور را شناسایی می کند تا تشخیص دهد چه زمانی و از کجا تغییر شکل یافته.

محققان برای کار ترمیم از الاستومر پلی اورتان اوره به عنوان پوست ربات استفاده کردند، یک ماده شفاف و انعطاف پذیر که پیوندهای هیدروژنی ترکیب می شود.

این پوست وقتی برش می خورد، قسمت هایی که بیرون می آیند واکنش شیمیایی می دهند، امری که باعث بازسازی زنجیره های پلیمری به هم پیوسته می شود و به این ترتیب پوست ترمیم پیدا می کند.

محققان می گویند فناوری آن ها به یک ربات مقاوم در برابر آسیب این امکان را می دهد که بدون هیچ دخالت خارجی در دمای اتاق به طور خودکار ترمیم شود.

آن ها در آزمایشات خود یکی از پاهای ربات را ۶ بار برش دادند و هر بار ربات می توانست آسیب را تشخیص دهد و در عرض حدوداً یک دقیقه بریدگی را به طور خود ترمیم کند و به حرکت خود ادامه دهد.

ربات همچنین می توانست به طور خود حرکت خود را بر اساس آسیبی که حس کرده بود تنظیم کند، مانند «واکنش فرار حیوانات در برابر خطر».

این گروه تحقیقاتی حالا می خواهد این ربات را با الگوریتم های یادگیری ماشین تکمیل کند و آن را قادر به تشخیص انواع «وقایع تماسی» کند که ممکن است بر اثر آن ها آسیب ببیند.

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو