خواص آب لبو خام؛ طرز تهیه و بهترین زمان مصرف آب چغندر

منبع: مینویسم

6

1401/9/19

12:43


خواص و مضرات آب لبو (چغندر قرمز) شامل فواید آب لبو برای کبد، قلب، سرطان، دیابت، پوست و مو برای مردان و زنان، طرز تهیه آب لبو و بهترین زمان مصرف آب لبو در این مقاله آورده شده است.

خواص آب لبو خام؛ طرز تهیه و بهترین زمان مصرف آب چغندر

در این مقاله به طور مفصل در مورد فواید آب چغندر (لبو) صحبت می کنیم. یک لیوان از این نوشیدنی مغذی تمام چیزی است که برای تقویت عملکرد ورزشی خود به آن نیاز دارید. چغندر به دلیل ارزش غذایی فوق العاده ای که دارد از محبوبیت روزافزونی برخوردار است. علاوه بر خوردن خود چغندر، ممکن است از نوشیدن آب لبو نیز لذت ببرید. این نوشیدنی بسیار سالم به راحتی توسط بدن شما جذب می شود.

طبق مطالعات انجام شده در مورد خواص آب لبو، آب لبو می تواند به کاهش سطح فشار خون کمک کند. فواید مهم دیگری نیز برای آب لبو وجود دارد مانند خواص آب لبو برای قلب، خواص آب لبو برای کبد، خواص آب لبو برای پیشگیری و درمان سرطان. در این مقاله، به طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت.

فواید و خواص آب لبو برای سلامتی چه هستند؟

نیترات های موجود در آب لبو به کاهش فشار خون و محافظت از قلب کمک می کنند. در حالی که خواص ضدالتهابی آب لبو در مبارزه با سرطان مفید هستند، بتالائین موجود در آن به کاهش قند خون کمک می کند.

1. خواص آب لبو برای سلامت قلب

همانطور که گفته شد آب لبو منبع غنی از نیترات است. نیترات ها رگ های خونی را رقیق می کنند و در نتیجه فشار خون کاهش می یابد. این برای قلب مفید است. این نوشیدنی همچنین تحریک بیش از حد سیستم عصبی سمپاتیک را کاهش می دهد که ممکن است سطح فشار خون را افزایش داده و منجر به بیماری های قلبی شود.

در مطالعه ای دیگر، شرکت کنندگانی که آب لبو مصرف کرده بودند کاهش قابل توجهی در سطح فشار خون خود تنها 30 دقیقه بعد از مصرف این نوشیدنی مشاهده نمودند. اگرچه این تاثیر در عرض 24 ساعت فروکش می کند.

مکمل های حاوی آب لبو سلامت بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را بهبود می بخشند. همانطور که گفته شد باعث کاهش فشار خون نیز می شود.

در یک مطالعه بر روی موش ها،‌ عصاره آب لبو سطح تری گلیسیرید و کلسترول کلی را کاهش می دهد. همچنین، سطح HDL (کلسترول خوب) را افزایش می دهد. این اثر را می توان به فلاونوئیدهای موجود در چغندر نسبت داد.

2. فواید آب چغندر قرمز برای مبارزه با سرطان

مهم ترین آنتی اکسیدان در آب لبو بتاسیانین است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. این یکی از راه هایی است که آب لبو به مبارزه با سرطان کمک می کند. خواص ضد التهابی آب لبو نیز می توانند در درمان لوسمی لنفوسیتی مزمن (سرطان خون و مغز استخوان) کمک کند. بتاسیانین موجود در آن نیز نقش مهمی را ایفا می کند.

همچنین ثابت شده است که آب لبو اثرات ضد سرطانی در مقایسه با دوکسوروبیسین که یک داروی ضدسرطان است، دارد. این نوشیدنی تکثیر سلول های سرطانی و التهاب را کاهش می دهد و مرگ سلولی در سرطان های پوست، کبد، ریه ها و مری را تحریک می کند.

3. خواص آب لبو در درمان دیابت

در یک مطالعه، مصرف نصف فنجان آب لبو موجب کاهش چشمگیر سطح قند خون بعد از خوردن وعده غذایی شد. بتالائین موجود در لبو (یک ترکیب آنتی اکسیدانی قوی) مسئول این اثر است.

اثرات مشابهی در افراد چاق مشاهده شد. افراد چاقی که آب لبو را همراه با کربوهیدرات مصرف می کردند، مقاومت به انسولین کمتری در مقایسه با همتایان غیر چاق که آب لبو مصرف نمی کردند، نشان دادند. نیترات موجود در آن موجب کاهش فشار خون می شود. این تاثیر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر مشهود است.

4. خواص آب لبو برای مردان: کمک به درمان اختلال نعوظ

شواهد محکمی مبنی بر خواص آب لبو برای درمان اختلال نعوظ وجود ندارد. اما به نظر می رسد برای مردانی که از آن مصرف کرده اند، نتیجه بخش بوده است.

برخی از منابع بیان می کنند که نیتریک اکسید نقش مهمی را در درمان اختلال نعوظ ایفا می کند. این ترکیب رگ های خونی را شل کرده و جریان خون را بهبود می بخشد. این خاصیت علاوه بر کاهش فشار خون باعث افزایش جریان خون در آلت تناسلی می شود.

از آنجایی که اختلال نعوظ آلت تناسلی به دلیل کمبود جریان خون مناسب به عضلات آلت تناسلی رخ می دهد، نیتریک اکسید می تواند به تسهیل آن کمک کند.

یکی دیگر از ترکیبات مهم دخیل در نعوظ cGMP (گوانوزین مونوفسفات حلقوی) است. این ترکیب رگ ها را شل می کند و جریان خون به آلت تناسلی را افزایش می دهد. یک مطالعه نشان می دهد که غذاهای غنی از نیترات (که در بدن به نیتریک اکسید تبدیل می شوند) می توانند سطح cGMP را افزایش دهند.

همچنین بخوانید: طرز تهیه دمنوش لبو

5. خواص آب لبو برای بهبود عملکرد ورزشی

مصرف آب لبو با بهبود در چندین پارامتر مرتبط با سیستم قلبی و عروقی و تنفسی در ارتباط است. این نوشیدنی تاثیرات مثبتی بر عملکرد دوندگان حرفه ای داشته است. مصرف پانزده روز مکمل حاوی آب لبو باعث بهبود زمان خستگی در این دوندگان شده است. اما به نظر نمی رسد که پارامترهای دیگر مانند حداکثر جذب فیزیکی را بهبود بخشد.

گزارش های مطالعه دیگر هیچ بهبودی را در عملکرد ورزشی بعد از مصرف این نوشیدنی ثبت نکرد. با این وجود، این گزارش ها تنها با مصرف یک لیوان آب لبو انجام شده بود.

6. خواص آب لبو برای تقویت مغز و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل

تحقیقات کمتری در پشتیبانی از این ادعا انجام شده است. برخی از منابع پیشنهاد می کنند که نیترات موجود در رژیم غذایی می تواند جریان خون به مغز را بهبود بخشد. از این رو، خطر ابتلا به زوال عقل و سایر اشکال زوال شناختی کاهش می یابد.

7. خواص آب لبو برای سلامت کبد

بتالائین موجود در آب لبو به درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک می کند. با این وجود، این ادعا تنها در فاز حیوانی ثابت شده است. در یک مطالعه بر روی موش ها، بتالائین در رژیم غذایی موجب بهبود عملکرد کبد شد. این ترکیب از کبد موش ها در برابر سموم محافظت می کرد.

8. به عنوان رنگ مو قابل استفاده است

اگرچه این به خودی خود یک فایده محسوب نمی شود، اما یکی از کاربردهای رنگ لبو است. رنگ لبو اغلب به عنوان رنگ مو مورد استفاده قرار می گیرد. اگر می خواهید رنگ قرمز تیره تری به موهای خود بزنید، در اینجا روش استفاده از آن برای شما آورده شده است:

  • آب لبو را با روغن حامل (مانند روغن نارگیل) ترکیب کنید.
  • این ترکیب را روی موهای خود بزنید. سپس، موهای خود را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید.
  • اجازه دهید یک ساعت بماند.
  • کلاه پلاستیکی را بردارید و موها را با آب شستشو دهید.

توجه کنید که برای افزایش ماندگاری این رنگ مو کافی است موها را با آب سرد شستشو دهید.

آب لبو به سرعت در حال تبدیل شدن به یک سوپرفود است و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد. برخی از شواهد حکایتی بیان می کنند که این نوشیدنی در کاهش وزن و رفع یبوست نیز موثر است. با این وجود، تحقیقات کافی برای پشتیبانی از این ادعا وجود ندارد. از این رو، قبل از استفاده از آن با این هدف با پزشک خود مشورت کنید.

آب لبو مملو از ترکیبات قوی است. در بخش بعدی، مشخصات تغذیه ای و ارزش غذایی آب لبو را به طور مفصل بررسی می کنیم.

ارزش غذایی آب لبو

جدول زیر مشخصات تغذیه ای چغندر را نشان می دهد. آب لبو به همان مقدار، دارای مشخصات تغذیه ای مشابه ای است.

مواد مغذی موجود در آب لبوواحد1 فنجان = 136 G1 چغندر = 82 G
آبگرم11/11982/71
انرژیکیلوکالری5835
پروتئینگرم19/232/1
لیپید کل (چربی)گرم23/014/0
کربوهیدارتگرم1384/7
فیبرگرم8/33/2
قند، کلیگرم19/954/5
مواد معدنی موجود در آب لبو
کلسیممیلی گرم2213
آهنمیلی گرم09/166/0
منیزیممیلی گرم3119
فسفرمیلی گرم5433
پتاسیممیلی گرم442266
سدیممیلی گرم10664
رویمیلی گرم48/026/0
ویتامین های موجود در آب لبو
ویتامین C، آسکوربیک اسیدمیلی گرم7/64
تیامینمیلی گرم042/0025/0
ریبوفلاوینمیلی گرم054/0033/0
نیاسینمیلی گرم454/0274/0
ویتامین B6میلی گرم091/0055/0
فولات، DFEمیکرو گرم14889
ویتامین A، RAEمیکرو گرم42
ویتامین A، IUIU4527
ویتامین E (آلفا توکوفرول)میلی گرم05/003/0
ویتامین K (فیلوکینون)میکرو گرم3/02/0
لیپیدهای موجود در آب لبو
اسیدهای چرب، اشباع شدهگرم037/0022/0
اسیدهای چرب، غیراشباعگرم044/0026/0
اسیدهای چرب، چند غیراشباعگرم082/0049/0

آب لبو یک نوشیدنی با رنگ روشن یک ماده غذایی مملو از آنتی اکسیدان است. از این رو، نوشیدن هر روز آن می تواند ایده خوبی باشد. اما چگونه می توانید آن را تهیه کنید؟

همچنین بخوانید: کالری لبو پخته

طرز تهیه آب لبو

مواد لازم:

2-4 چغندر متوسط
یک ظرف
آبمیوه گیری

طرز تهیه:

  1. چغندرها را به طور کامل با آب بشویید.

    شما می توانید از یک برس مخصوص برای این کار استفاده کنید.

  2. پوست چغندرها را بگیرید.

    پوست چغندر نیز دارای خواص و فوایدی برای سلامتی است. (درباره خواص پوست لبو بخوانید)

  3. چغندرها را به قطعات کوچک تر برش دهید.

  4. آن ها را در آبمیوه گیری بریزید و ظرف را زیر دهانه خروجی آبمیوه گیری قرار دهید.

چند نکته در مورد مصرف آب لبو

  • شما می توانید آب لبو را خنک سرو کنید. همچنین می توانید با اضافه کردن نصف سیب آن را شیرین تر کنید.
  • آب لبو به طور طبیعی مزه خاک می دهد. شما می توانید با اضافه کردن کمی لیمو طعم آن را بهتر کنید.
  • شما می توانید آب لبو را در فریزر نگه دارید و هر بار مکعب های یخ زده را در سوپ و سس برای طعم دهی و استفاده از ارزش غذایی استفاده کنید.
  • نوشیدن آب لبو همراه با فیبر فوایدی را که در بخش قبل مورد بحث قرار گرفت به شما ارائه می دهد. اما قبل از شروع، باید از چند موضوع آگاه باشید.

عوارض جانبی نوشیدن آب لبو چه هستند؟

  • می تواند باعث بروز بیتوریا یا سرخ ادراری شود. بیتوریا تغییر رنگ ادرار در اثر مصرف چغندر یا آب لبو یا مواد غذایی حاوی آن است. رنگدانه های موجود در چغندر که به بتاسیانین ها مرتبط هستند، مسئول این تغییر رنگ می باشند. بیتوریا یک شرایط بی خطر است. کاهش مصرف آب لبو باعث از بین رفتن آن خواهد شد. اما مراقبت باشید زیرا این وضعیت اغلب در افرادی دیده می شود که کمبود آهن دارند.
  • خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهد. چغندر و آب لبو حاوی اگزالات است که تا حد زیادی مسئول تشکیل سنگ کلیه می باشد. مصرف بیش از حد غذاهای حاوی اگزالات می تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد. اگر سابقه سنگ کلیه دارید، از مصرف آب لبو اجتناب کنید.
  • آب لبو سطح فشار خون را کاهش می دهد. اگر دارو فشار خون مصرف می کنید، لطفا قبل از نوشیدن آب لبو با پزشک خود مشورت کنید. او می تواند دوز دارو را برای شما تنظیم کند.

سخن پایانی

آب لبو به عنوان یک سوپر فود به دلیل مشخصات تغذیه ای قوی که دارد هر روز از محبوبیت بیشتری برخوردار می شود. از جمله خواص آب لبو خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است که نه تنها به پاکسازی بدن، بلکه به تقویت سلامت کلی و سیستم ایمنی نیز کمک کرده و سلامت سیستم قلبی و عروقی و گوارشی را بهبود می بخشد.

 همچنین ثابت شده است که عملکرد ورزشی را تقویت می کند و ممکن است در درمان اختلال نعوظ موثر باشد. سلامت کبد را بهبود می دهد و خطر ابتلا به سرطان و دیابت را کم می کند. شما می توانید به راحتی آن را در خانه تهیه کنید و برای بهره مندی از مزایای فراوان آب لبو آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

سوالات متداول درباره خوردن آب لبو

خوردن چقدر آب لبو مجاز است؟

هیچ توصیه رسمی برای دوز آن وجود ندارد. اما 250 میلی لیتر در روز باید ایده آل باشد زیرا به تنظیم فشار خون نیز کمک می کند. هر چیزی بیشتر از آن، در دوره های طولانی تر، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

بهترین زمان برای نوشیدن آب لبو چه زمانی است؟

نوشیدن آن در اول صبح می تواند بهترین اثر را داشته باشد زیرا می تواند به جذب بهتر آن کمک کند. همچنین می توانید آن را در هر زمان دیگری از روز بنوشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو