برای ورزش کردن بعد از جراحی ایمپلنت دندان باید صبور بود!

منبع: خبرنما

6

1401/9/19

16:21


ورزش کردن بعد از جراحی ایمپلنت دندان به طور کلی به بیمارانی که ایمپلنت دندان انجام می دهند توصیه می شود که دو تا سه روز از انجام هرگونه…

برای ورزش کردن بعد از جراحی ایمپلنت دندان باید صبور بود!

حتی کسانی که عشق و علاقه زیادی به ورزش کردن دارند و قصد دارند که کالری های اضافه موجود در بدن خود را بسوزانند، در صورتی که جراحی دندان و ایمپلنت داشته باشند باید برای مدت زمانی از فعالیت‌ های ورزشی اجتناب کنند. به طور کلی این افراد باید اطمینان حاصل کنند که پس از انجام عمل جراحی و ایمپلنت، به بدن و دهان خود برای مدت کافی استراحت می دهند و این موضوع شامل ورزش کردن نیز می شود.

اگر این افراد با خطرات ناشی از ورزش کردن پس از جراحی ایمپلنت آشنایی داشته باشند می‌ دانند که چرا باید برای مدتی صبر کنند و سپس فعالیت های ورزشی خود را از سر بگیرند. در این مقاله سعی شده است تا نکاتی در این باره ارائه گردد.

 

صبر به مدت ۲ تا ۳ روز

به طور کلی به بیمارانی که ایمپلنت دندان انجام می دهند توصیه می شود که دو تا سه روز از انجام هرگونه فعالیت ورزشی از جمله دویدن، ورزش های هوازی یا هر گونه فعالیتی که ممکن است ایجاد ناراحتی در دندان و ناحیه جراحی کند اجتناب کنند و بهتر است افراد در این مدت به استراحت بپردازند، البته در بعضی از موارد جراح ایمپلنت به بیمار توصیه می کند که بسته به روش و نحوه انجام ایمپلنت مدت طولانی تری مرخصی داشته باشند و استراحت کنند.

از نظر پزشکی دویدن و هرگونه فعالیت ورزشی باعث می شود که به علت جریان خون ایجاد شده مشکلات زیادی در محل جراحی به وجود بیایند. همچنین به دلیل افزایش جریان خون و گردش خون در ناحیه جراحی شده ممکن است فرد درد بیش تری را در آن قسمت احساس کند و این مهم ترین دلیلی است که همیشه توصیه می شود که بیمار قبل از انجام این حرکات مدتی صبر کند.

افرادی که دقیقا نمی دانند که آیا ۲ تا ۳ روز صبر برای آن ها کافی است یا خیر، بهتر است با یک دکتر ایمپلنت خوب در تهران یا شهر محل سکونت خود مشورت کنند تا او بتواند دستورالعمل های مراقبتی را از جمله چگونه تمیز نگه داشتن محل جراحی و مدت زمانی که بیمار باید استراحت کند را در اختیار او قرار دهد.

قیمت ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۱ ؛ هزینه ایمپلنت فوری و ارزان

خطرات ناشی از ورزش زود هنگام پس از جراحی و ایمپلنت چیست؟

افرادی که پس از جراحی ایمپلنت مدت زمانی را صبر نمی کنند و سریع به ورزش روی می ‌آورند، ممکن است مشکلاتی را برای خود و مکان جراحی شان به وجود بیاورند. از عمده مشکلاتی که ممکن است این افراد با آن مواجه شوند می توان به خونریزی، تورم و درد اشاره کرد. از سوی دیگر معمولا بخیه های فرد تا چند روز پس از جراحی در برابر هرگونه فشاری آسیب ‌پذیر هستند و ورزش کردن می تواند به آن آسیب وارد کند.

از بزرگ ترین خطراتی که می توان در ارتباط با جراحی ایمپلنت نام برد، ضربات و تروما هستند. اگر به صورت ناگهانی ضربه ای به دهان و دندان فردی که به تازگی تحت جراحی ایمپلنت قرار گرفته است وارد شود به احتمال زیاد درد خیلی شدید و قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. علاوه بر درد ممکن است این ضربه منجر به تروما نیز شود. تروما یکی از اصلی ترین دلایل شکست ایمپلنت دندان در نظر گرفته می ‌شود، بنابراین بیماران باید این خطر را کاملاً جدی در نظر بگیرند.

قیمت ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۱ ؛ هزینه ایمپلنت فوری و ارزان

دستور العمل هایی برای از سرگیری ورزش پس از جراحی ایمپلنت

همان طور که در بخش های قبلی به این موضوع اشاره شد، پس از چند روز استراحت و با راهنمایی و تشخیص دندان پزشک فرد می ‌تواند به آرامی و به مرور فعالیت های بدنی خود را از سر گیرد. معمولاً به بیماران توصیه می ‌شود که برای شروع فعالیت های ورزشی پس از جراحی دندان، از تمرینات ساده تر و با فشار کم تر شروع کنند.

همه ورزش ها شبیه هم نیستند.

مسلماً برخی از ورزش ها شدت بیش تری در مقایسه با سایر تمرینات و ورزش ها دارند، بنابراین فعالیت هایی مانند پیاده روی و یوگا ممکن است برای از سرگیری فعالیت بدنی در حین بهبودی ایمن ‌تر از ورزش‌ هایی مانند تنیس و دویدن باشند. به همین ترتیب ورزش های ضربه ‌ای مانند فوتبال و هنرهای رزمی مانند تکواندو و کاراته به صبر بیش تری برای بهبودی دندان ها و محل جراحی نیاز دارند.

هر فردی باید ویژگی های بدن خود را در نظر داشته باشد.

پس از چند روز صبر که افراد می توانند به آرامی فعالیت ‌ها و برنامه‌ های ورزشی خود را مجدداً شروع کنند، باید به عکس العمل بدن خود نیز توجه داشته باشند. در صورتی که احساس می کنند در ناحیه جراحی درد ایجاد می شود یا علائمی مانند تورم و خونریزی شدید دارند، لازم است فعالیت های ورزشی خود را متوقف کنند زیرا این موضوع نشان می ‌دهد که بدن آن ها آماده از سرگیری ورزش و فعالیت های بدنی نیست. در بعضی از موارد حتی لازم است درباره این علائم با دندان پزشک خود صحبت کنند.

در صورت عدم آمادگی، لازم است برای مدت زمان بیش تری صبر کرد!

برخی از افراد احساس می‌ کنند که فک آن ها تحمل فشار ناشی از ورزش کردن را ندارد، در این شرایط لازم است این افراد مدت زمان استراحت خود را حتی تا دو یا سه هفته بیش تر تمدید کنند، البته باید به این موضوع توجه کرد که اکثر بیماران می توانند پس از چند روز فعالیت های سبک ورزشی را شروع کنند، اما به طور کلی بهبودی کامل پس از جراحی ایمپلنت دندان در شرایطی حتی می تواند سه تا شش ماه به طول بیانجامد.

محافظت از دهان در حین ورزش کردن

در برخی از ورزش ها ممکن است دهان تحت تماس فیزیکی با ابزارها یا دست حریف یا بدن خود شخص قرار گیرد، در چنین شرایطی لازم است که فرد از یک محافظ دهان و دندان استفاده کند، زیرا مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت امری کاملا ضروری محسوب میشود.

آیا بعد از جراحی ایمپلنت دندان می توان شنا کرد؟

شنا کردن یکی از بهترین و ساده ترین ورزش هایی است که پس از ایمپلنت دندان می توان به آن روی آورد. به علت اینکه آب به فرد این امکان را می‌ دهد تا به آرامی ورزش کند و در عین حال فشار کمی به ایمپلنت دندان وارد شود، شنا کردن به عنوان یک گزینه فوق العاده برای از سرگیری فعالیت های بدنی پس از جراحی ایمپلنت در نظر گرفته می شود. افراد باید به این موضوع توجه کنند که در صورتی که در یک استخر عمومی شنا می کنند، در هنگام شلوغ بودن باید مراقب اطرافیان و حرکاتشان باشند زیرا تنها یک ضربه تصادفی به صورت و دندان فرد ناشی از بازو یا آرنج اطرافیان می ‌تواند مشکلات زیادی را برای ایمپلنت فرد ایجاد کند.

کلام آخر

ورزش کردن یک فعالیت مناسب و اساسی برای حفظ سلامتی افراد است. عموما افراد زیادی را در جامعه می بینیم که در حال ورزش کردن هستند یا در کنار جاده می دوند یا دوچرخه سواری می کنند. افراد زیادی به باشگاه ها می روند یا حتی در خانه با دستگاه های بدنسازی ورزش می کنند. با وجود تمام مزیت هایی که ورزش کردن می تواند برای سلامت افراد داشته باشد، اما در بعضی از شرایط لازم است که از آن اجتناب کرد! به عنوان مثال، پس از جراحی ایمپلنت دندان لازم است حداقل دو تا سه روز از هر گونه فعالیت بدنی دوری کرد زیرا با افزایش فشار خون در ناحیه جراحی ممکن است درد، تورم و خونریزی ایجاد شود. در بعضی از موارد لازم است بیش تر از این میزان استراحت کرد. این موضوع به بدن فرد و عکس العمل آن نسبت به ورزش کردن بستگی دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو