خواص هل برای مردان

خواص هل

از گذشته های دور خواص هل و عطر و طعم بی نظیرش برای انسان شناخته شده‌ است. هل در ترکیب با هر ماده غذایی عطر و طعم خاصی به آن می بخشد که فقدان این ماده معطر در هر غذایی کاملا مشهود خواهد بود. هل دانه ریز سبز رنگی است که علاوه بر عطر و طعم شگفت انگیز دارای خواصی است که به واسه آنها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. این ادویه، بومی هندوستان بوده و مختص نواحی حاره ای و گرم است، ولیکن امروز به سراسر جهان راه یافته و طرفداران بسیاری را از آن خود نموده است. هل در طب سنتی نیز مورد استفاده فراوانی داشته و از عصاره و روغن آن به عنوان یک گیاه دارویی برای درمان بیماری ها استفاده می گردد. استفاده از دانه های هل در هند و طب سنتی چین کاربرد زیادی داشته زیرا آنها بر این عقیده بوده اند که هل، درمانی برای بیماری های مرتبط با گلو، عفونت دهان و دندان، گرفتگی و سل ریه، التهاب پلک، مشکلات گوارشی، کلیه و سنگ صفرا محسوب می شده و همچنین به عنوان پادزهر برای رفع سموم نیز کاربرد داشته است. امروز بسیاری از خواص شگفت انگیز هل تیم سلامت سایت آلامتو را بر آن داشت تا فوائد و کاربردهای این گیاه بی نظیر را آماده نموده و در اختیار شما عزیزان قرار دهد. امیدواریم این مطلب نیز همچون مطالب پیشین، مورد توجه قرار گرفته و مفید و موثر واقع گردد.

خواص هل برای مردان

دانه های هل با عطر بی نظیزی که دارند به ادویه خوشبو و مفرح معروف هستند ولیکن علاوه بر آن به خاطر طبع گرمی که دارند برای سلامت مغز، کبد و قلب مردان نیز بسیار موثرند زیرا در طب سنتی اختلال جنسی مردان بیشتر مربوط به این سه عضو بوده و ادویه هل تقویت کننده قلب است و همچنین در درمان افسردگی نیز بسیار موثر واقع شده است. ادوبه هل در طب سنتی به عنوان ادویه تقویت کننده قوای جنسی در مردان نیز شناخته می شود و می تواند به درمان ناتوانی جنسی، زود انزالی و مشکل نعوظ در مردان کمک نموده و میل جنسی آنان را افزایش دهد.

همچنین بخوانید: خواص خرمالو برای مردان، روده و کبد، پوست و مو و بارداری

خواص هل برای زنان

از خواص هل برای زنان نیز نمی توان گذشت زیرا این ادویه پرطرفدار در سلامت و تقویت اندام های زنان نیز نقش موثری ایفا می کند. ولیکن آنچه از همه مهمتر و چشمگیرتر است خاصیت آن در تقویت رحم زنان است چرا که این ریز دانه شگفت انگیز پاک کننده رحم و قاعده آور است و همچنین در کاهش دردهای قاعدگی نقش بسیار موثری دارد. ازخواص هل آرام بخشی و مقابله با علائم افسردگی است که برای زنان زائو نیز بسیار مفید خواهد بود؛ توصیه می گردد در کاچی و غذای زائو مورد استفاده قرار گرفته وحتی نوشیدن دمنوش هل نیز در این دوران و دوران قاعدگی علاوه بر احساس خوشایندی که دارد در کاهش درد بسار موثر است.

خواص هل برای معده

در طب سنتی از هل به عنوان یک گیاه دارویی مفید برای درد معده و مشکلات گوارشی یاد می شود. اگر از سوزش معده و بالا آمدن اسید معده شکایت دارید مصرف هل را جزء ثابت رژیم غذایی خود قرار دهید. سهولت در هضم غذا مهم ترین خاصیت هل است که به درمان مشکلات گوارشی از جمله ترش کردن، نفخ و گرفتگی دستگاه گوارش کمک چشمگیری خواهد نمود.  همچنین هل به عنوان محرک ترشح صفرا در معده، سرعت هضم غذا و سوخت و ساز در بدن را بالا برده و مشکلات مربوط به معده را مرتفع می نماید. هندی ها از دانه های هل نه تنها جهت خوش عطر نمودن غذا بلکه به جهت کاربردهای مفید دارویی این ادویه معطر استفاده مداوم آن را در دستور روزانه خود قرار داده اند. پیشنهاد می شود از هل نه فقط در انواع غذاها بلکه در دمنوش های متفاوت نیز بهره ببرید به مرور زمان متوجه خواهید شد علاوه بر احساس خوشایندی که به دلیل عطر عجیب و نشاط آور آن دارید؛ کلیه مشکلات گوارشی نیز رخت بسته و دهانتان خوشبو گردیده است .

خواص هل برای کمر درد

ادویه هل همچنین خاصیت ضد التهابی داشته و باعث کاهش درد و گرفتگی در دیسک کمر می گردد. طب سنتی به گیاه هل برای درمان دیسک کمر نیز نگاه ویژه ای دارد؛ به طوری که توصیه نموده اند که چند دانه هل خشک را در یک لیوان آب جوش دم کرده و به عنوان یک دمنوش معطر نوشیده و درد حاصل از دیسک کمر را کاهش دهید برای نتیجه مطلوب بهتر است دو مرتبه در روز دمنوش هل را بنوشید.

همچنین بخوانید: خواص چای سبز برای زنان، پوست، کیست و لاغری شکم و پهلو

خواص هل برای کمر درد

خواص هل برای ریه

خواص هل برای ریه نیز تاحدودی به اثبات رسیده است. تحقیقات نشان می دهد که گیاه هل در درمان اختلالات تنفسی و آسم و تنگی نفس مؤثر است؛ زیرا هل می تواند موجب افزایش جریان هوا در ریه شده و لوله‌ های منقبض‌ شده‌ هوا را باز نموده و به علاوه در شل‌ نمودن بافت‌ نای موثر واقع شود. شایان ذکر است این تحقیقات روی حیوانات آزمایشگاهی در آزمایشگاه انجام شده و نیازمند تحقیقات بیشتر و آزمایش روی انسان دارد. ولیکن شواهد تجربی خاصیت هل در بهبود اختلالات ریه و تنگی نفس را اثبات نموده است.

خواص هل برای درد مفاصل

در طب سنتی مصرف هل برای از بین بردن درد مفاصل و تقویت ماهیچه‌ ها نیز توصیه می گردد. تحقیقات نشان می‌دهد، هل دارای خاصیت ضد اسپاسم بوده و می‌تواند گرفتگی عضلات، که گاها در افراد کهنسال به‌ دلیل انقباض عضلات دید‌ه می‌شود، را رفع نماید.

خواص هل برای اعصاب

علاوه بر خواصی که در بالا به آن اشاره شد از خواص دیگر هل، خاصیت آرامبخش بودن و تقویت سیستم عصبی نیز قابل ذکر خواهد بود. توصیه می شود برای داشتن آرامش و تقویت اعصاب و روان استفاده از دمنوش هل را در دستور روزانه خود قرار دهید. همینطور می توانید به چای یا دمنوش های مورد استفاده دیگر نیز چند دانه هل افزوده و علاوه بر بهره مندی از خاصیت نشاط آور و مفرح آن، از تجربه علائم مرتبط با افسردگی نیز پیشگیری نمایید. به طور کلی هل به بهبود و سلامت روحیه و بازیابی انرژی کمک نموده و اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد.

خواص هل برای سرماخوردگی

هل دارای مقدار قابل توجهی ویتامین C است که در تقویت سیستم ایمنی و درمان سرماخوردگی، گلو درد و سرفه خشک موثر واقع شده است. می توانید از روغن هل در درمان سرفه و تنگی نفس استفاده نمایید؛ ولیکن نوشیدن دم کرده چند دانه هل با چند برگ از نعناع تازه که با مقداری عسل و قطراتی از آب لیموی تازه مزه دار شده باشد؛ برای درمان سرماخوردگی و کاهش عوارض ناشی از آن بسیار مفید خواهد بود. این دمنوش غشای مخاطی که در نتیجه سرماخوردگی مسدود شده باشد را باز نموده و در بهبود علائم سرماخوردگی نقش بسزایی خواهد داشت.

خواص هل برای لاغری

خواص هل برای لاغری و کاهش وزن به دلیل وجود ماده ای به نام ملاتونین است که موجب چربی سوزی در بدن میگردد و همچنین فیبر موجود در گیاه هل برای کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن موثر واقع شده است. یکی از بهترین دستورات هل برای لاغری افزودن دمنوش هل به رژیم غذایی به طور مداوم است.

همچنین بخوانید: خواص تخم شربتی برای لاغری، کبد، استخوان و پوست

خواص هل برای لاغری

خواص هل برای کلیه

از روغن هل برای کلیه به دلیل خاصیت ادرار آوری آن استفاده می گردد زیرا باعث پاک سازی کلیه ها از سموم خواهد شد. همچنین هل تقویت کننده کلیه ها بوده و در بهبود و درمان شب ادراری در کودکان مفید می باشد.

خواص هل برای کبد چرب

در طب سنتی هندی، از عصاره هل برای درمان کبد چرب استفاده می شود. گیاه هل به دلیل خاصیت سم زدایی برای از بین بردن سموم کبد بسیار حائز اهمیت است. همانطور که می دانید کبد چرب از تجمع فراوان تری گلیسیرید در سلول­های کبد به وجود می ­آید. در بیشتر بیماران مبتلا به کبد چرب فشار خون، اضافه وزن و چاقی نیز مشاهده می ­شود؛ ولیکن گیاه هل به بهبود علائم و عوارض اختلالات کبدی شتافته و استفاده از آن به همراه رژیم غذایی مناسب و تحرکات فیزکی در درمان کبد چرب بسیار مفید و موثرخواهد بود.