نکات شگفت انگیز انواع پانل سیمانی (آکواپنل)

نکات شگفت انگیز انواع پانل سیمانی (آکواپنل)


منبع: ماگرتا

4

1401/9/19

19:26


پانل سیمانی به صفحاتی سیمانی با ضخامت کم گفته می شود. احتمالاً آن را با نام های Cement Board یا آکواپنل شنیده باشید. سمنت برد نیز مانند سایر گونه های نمای خشک مزایایی از جمله کاهش هزینه های اجرایی را در پی خواهد داشت. در ادامه این مقاله با انواع پانل سیمانی و کاربرد هر کدام آشنا خواهید شد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با شرکت آرشا فرانگار در ارتباط باشید.

پانل سیمانی چیست؟

پانل های سیمانی صفحه هایی کم ضخامت هستند که از ترکیبات سیمان به دست می آیند و در ساختمان سازی کاربرد دارند. انواع پانل سیمانی و آکواپنل موجود در بازار متفاوت هستند. برخی از ویژگی های پانل های سیمانی را در ادامه می بینید.

  • مقاومت نسبت به رطوبت، دما، فشار، میکروب ها و سایر عوامل مخرب
  • وزن کم و کاهش بار مرده ساختمانی
  • انعطاف پذیری، قابلیت خم شدن و طول عمر زیاد
  • تنوع در طرح و رنگ و قابل استفاده در دکوراسیون داخلی
  • قابلیت اجرا در نما و کاهش هزینه برآورد شده
  • پایین آوردن لیست خطرات جانی در حین زلزله
  • نصب سریع و آسان
  • قابلیت پیاده سازی متریال ها ی مختلف روی خود
  • قابلیت برش در ابعاد مختلف

آکواپنل

آکواپنل

پانل های سیمانی با توجه به ویژگی هایی که دارند در ساختمان سازی بسیار محبوب واقع شده اند. به طور مثال زیبایی بصری و خواص فیزیکی این پنل ها منجر شده است که در طراحی نمای ساختمان یا حمام، به دفعات به چشم بیایند. برای استفاده از این پانل ها نیاز به زیرسازی اولیه است. بدین صورت که زیرساز های آلومینیومی، فولادی یا چوبی به سازه ساختمان متصل می شوند و سپس انواع پانل سیمانی روی آن ها قرار می گیرد.

به طور معمول انواع پانل سیمانی را در 2 دسته پنل سیمانی الیاف دار و معمولی تقسیم یندی می کنند. در صنعت ساختمان سازی پنل های سیمانی الیاف دار محبوبیت بیشتری دارند. سایز استاندارد پانل های سیمانی 240 در 120 سانتی است که در حین اجرا در ابعاد مختلف برش می خورند و همینطور از مزایای این مصالح می توان به این مورد اشاره کرد که در استفاده از آنها می توان از چسب کاشی استفاده کرد.

پنل سیمانی الیاف دار یا Fiber Cement Board به دلیل ترکیبات و شیوه ساخت در برابر تغییرات دما، فشار و کشیدگی مقاوم‌تر هستند. در واقع این پانل ها در طی فرایند Hatcheck الیاف معدنی سلولزی، سیلیس و آب تولید می شوند و سپس با دستگاه اتوکلاو یا به صورت Aircure قابل استفاده می باشند. همچنین از رنگ های طبیعی مثل کوارتز برای ترکیبات رنگی آن ها استفاده می شود.

انواع پانل سیمانی

آکواپنل و انواع پانل سیمانی را می توان از لحاظ وزن، ابعاد و ویژگی های ظاهری تقسیم بندی کرد. صفحات آکواپنل های سیمانی (Aquapanel) از نظر چگالی و وزن در 3 دسته خارجی، داخلی و اسکای لایت تولید می شوند.

به طور معمول از آکواپنل خارجی در نما، از آکواپنل داخلی در فضاهای داخلی مثل استخر و از اسکای لایت برای مکان هایی که در مجاورت رطوبت مداوم و آب هستند (سقف ها) استفاده می شوند. آکواپنل خارجی نسبت به 2 دسته دیگر وزن بیشتری دارند. همچنین اسکای لایت ها سبک تراز سایر هستند.

قیمت سقف کاذب کناف

قیمت سقف کاذب کناف

آکواپنل خارجی

اکواپنل خارجی (Outdoor) به دلیل وزن و چگالی بالاتر در نما های خارجی کاربرد دارد. در نمای نهایی باید بین صفحات آکواپنل درزگیری شود و در سطح کلی از فایبرگلاس استفاده شود. از آکواپنل خارجی در نما، دیوار، سقف، تهویه بیرونی و curtain walls و فضاهای خارجی که در معرض نور خورشید و تغییرات آب و هوایی هستند استفاده می شود.

این نوع از پنل ها در ابعاد 240 در 120 سانتی متر با ضخامت 12.5 میلی‌متر و با وزن تقریبی 16 کیلوگرم در هر متر مربع در بازار عرضه می شود. در نصب آکواپنل های خارجی بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

  • فاصله سازه از سقف حدود 30 سانتی متر باشد.
  • فاصله سازه از دیوار در حالت افقی حدود 60 سانتی متر باشد.
  • فاصله بین نصب اتصالات تا بستن آخرین جز نهایتاً 6 ماه باشد.

آکواپنل داخلی

اکواپنل داخلی (Indoor) در ابعاد 240 در 120 سانتی متر با ضخامت 12.5 میلی‌متر و با وزن تقریبی 11 کیلوگرم در هر متر مربع در بازار عرضه می شود. از آکواپنل داخلی در ساخت رختکن ها، حمام ها، آپارتمان ها، آشپزخانه ها، استخر، سونا و وان، بیمارستان، آزمایشگاه ها و موارد دیگر استفاده می شود. در نصب این پنل موارد زیر را رعایت کنید.

  • فاصله سازی ها از دیوار حدود 60 سانتی متر باشد.
  • فاصله سازه از سقف 30 سانتی متر باشد.
  • می توان از نصب افقی یا عمودی برای این پنل ها استفاده کرد.

چسب کاشی

چسب کاشی

اسکای لایت یا سقفی

 ابعاد اسکای لایت ها (Skylite) که از انواع پانل سیمانی هستند مانند دو نوع قبلی 240 در 120 سانتی متر است اما ضخامت آن ها کمتر و 8 میلی‌متری ساخته می شوند. همچنین وزنی حدود 10 کیلوگرم بر متر مربع دارند.

اسکای لایت ها دارای ضخامت کمتر و وزن کمتری هستند و همچنین نسوز می باشند، در برابر قارچ ها و کپک ها مقاوم‌اند تا شعاع 1 سانتی متر خمش پذیر هستند و در کنار سازگاری با محیط زیست به راحتی نیز نصب می شوند. از این نوع از انواع پانل سیمانی به دلیل مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت در استخر ها، سونا ها و آَشپزخانه های مرکزی استفاده می شود و به طور مخصوص برای به کار گیری در سقف ها طراحی شده اند.

اسکای لایت ها در برابر عوامل جوی تخریب کننده مثل باد با سرعت 1.5KN/m2 مقاومت دارند و از این‌رو این نوع آکواپنل در سقف های کاذب خارجی استفاده می شود. همچنین با توجه به اینکه در طراحی های معماری منعطف هستند و نصب آسانی دارند در سقف های کاذب داخلی به کار می روند.

کاربرد انواع پانل سیمانی

از انواع پانل های سیمانی در کف یا سقف های کاذب، نماهای بیرونی و پوشش دیوار های داخلی استفاده می شود. درواقع در ساختمان سازی آکواپنل ها جایگزین بلوک ها شده اند. از کاربرد پانل های سیمانی در ساختمان سازی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از آکواپنل ها با ضخامت مختلف در پوشش نمای داخلی و خارجی
  • بازسازی و گرفتن نشتی ساختمان های قدیمی با استفاده از آکواپنل
  • استفاده از قابلیت خم شوندگی و انعطاف پذیری آکواپنل ها در پوشش تونل ها
  • استفاده در سیستم نمای خشک و ذخیره انرژی
  • مورد استفاده در سقف های کاذب ویلا ها و استخر ها

آرشا فرانگار

آرشا فرانگار

قیمت انواع پانل سیمانی

طراحی مقرون به صرفه ساختمان، هزینه حمل و نقل کمتر، صرفه جویی در مصرف آب و سرعت اجرایی بالاتر باعث شده است که به صورت کلی هزینه تمام شده در ساختمان سازی با استفاده از آکواپنل ها به صرفه تر باشد.

هزینه انواع پانل سیمانی مانند قیمت سقف کاذب کناف با توجه به ابعاد، ضخامت، جنس و کشور تولید کننده متفاوت خواهد بود. می توانید برای مشاوره و اطلاع از آخرین قیمت محصولات با شماره های تماس ما در شرکت آرشا فرانگار ارتباط باشید. بهتر است در حین خرید به مشخصات فنی انواع پانل سیمانی دقت کنید و برای کاهش هزینه تمام شده، از کیفیت این محصول کم نکنید زیرا خسارت های بزرگی را بر پروژه شما وارد می کند.

  • نکات مهم در نگهداری و حمل انواع پانل های سیمانی و آکواپنل ها
  • در حمل انواع آکواپنل ها به لبه ها دقت کنید تا آسیب نبینند.
  • پانل‌ها بهتر است در حالت عمودی حمل شوند.
  • قرارگیری پنل ها به صورت افقی و مرتباً روی هم انجام شود.
  • از نگهداری و حمل پنل ها در رطوبت جلوگیری شود و در غیر این صورت قبل از نصب خشک شوند.
  • در دمای زیر 5 درجه از نصب آکواپنل ها خودداری کنید.
  • از استحکام پایه نگهداری تخته ها و تحمل وزن آن مطمئن شوید.
  • بهتر است برای حمل و نقل با دستگاه ها، آکواپنل ها را با پالت زیرین آن ها جابه‌جا کنید.

سمنت برد

سمنت برد

جمع‌بندی

در این مطلب با انواع پانل سیمانی داخلی، خارجی و سقفی آَشنا شدید و دیدید که هر کدام از آن ها با توجه به ویژگی های فنی در چه مواردی کاربرد دارند. همچنین ملاحظه کردید که امروزه در ساختمان سازی آکواپنل ها جایگاه ویژه ای کسب کرده اند.برای مشاوره و خرید می توانید به شرکت های نمایندگی کناف ایران مثل آرشا فرانگار مراجعه کنید.برای ارتیاط با پشتیبانان شرکت آرشا فرانگار:arshafaranegar.com  با شماره تلفن های 15-88539500-021 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو