مسجد قل شریف روسیه؛ نمادی از معماری تاتارها

مسجد قل شریف روسیه؛ نمادی از معماری تاتارها


منبع: همگردی

4

1401/9/19

22:02


از صدر اسلام تاکنون مساجد بسیاری در سراسر جهان بنا شده اند. بعضی از این مساجد به دلیل معماری بی مثالی که دارند، مورد توجه جهانگردان و گردشگران قرار می گیرند. یکی از این مساجد، مسجد قل شریف روسیه بوده که در شهر کازان جای دارد. با ما در مقاله مسجد قل شریف کجاست همراه شوید تا شما را با تاریخچه و معماری مسجد قل شریف آشنا کنیم.

مسجد قل شریف

با این بنا بیشتر آشنا شویم

این مسجد که در حال حاضر بزرگترین مسجد اروپا نیز هست، در قرن شانزدهم میلادی بنا گشت. قل شریف یکی از قهرمانان افسانه ای قوم تاتار بوده و نام این مسجد هم برگرفته از این افسانه هست. این مسجد از لحاظ معماری یکی از بی مثال ترین مساجد در جهان است، زیرا سبک معماری آن حیرت انگیز و منحصر بفرد بوده و مظهر توانمندی و هنر معماری قوم تاتار به شمار می رود. براساس مقاله مسجد قل شریف کجاست باید بدانید که بنای این مسجد کهن پس از سالها اندک اندک رو به فرسودگی نهاد و در پی همین امر، مسلمانان کازان اقدام به بازسازی و مرمتش کردند. مرمت معماری مسجد قل شریف تا سال 2005 بطول انجامید و سرانجام این مسجد به شکل کنونی درآمد.

با این بنا بیشتر آشنا شویم

نکاتی جالب در مورد ساختمان مسجد

از نظر ساختمانی، مسجد قل شریف روسیه چهار مناره و یک گنبد داشته و ارتفاع این مناره ها 57 متر و ارتفاع گنبد 39 متر هست. همچنین، این بنا دارای دو طبقه بوده که یک طبقه به محل برگزاری نماز اختصاص داشته و در طبقه دیگر موزه اسلامی قرار دارد. مسجد قل شریف مجموعه ای متشکل از یک ساختمان اداری، یک سنگ یادبود و یک مسجد است. این بنا که مساحتی برابر با 19 هزار مترمربع را داشته، گنجایش 1500 نفر را دارد. یکی از بخش های این بنا، موزه اسلام بوده که این بخش با مساحت 566 مترمربع شامل دو سالن هست. اگر به ظاهر مسجد دقت کنیم، درهایش که از بلوط قرمز ساخته شده اند، توجه ما را جلب می کنند و قسمت داخلی آنها از سنگ مرمر ساخته شده است. شکل گنبد این مسجد هم برگرفته از مدل کلاه کازانی است.

نکاتی جالب در مورد ساختمان مسجد

دلایلی جالب برای بازدید از مسجد

نکته مهم در مورد این مسجد، قرار گرفتن آن در کشوری مسیحی مثل روسیه است. این مسجد از نظر جغرافیایی در محلی قرار گرفته که هیج مشکلی از لحاظ زمین شناسی ندارد و بهترین منطقه شهر کازان هست. نکته جالب توجه دیگر، مشخص کردن جهت صحیح قبله در این مسجد بوده که عده ای از ستاره شناسان دانشگاه ایالتی کازان این امر مهم را بطور دقیق محاسبه کرده اند. در سالن اصلی این مسجد، کتابهایی موجود بوده که اسامی اشخاصی که در ساخت مسجد کمک مالی کرده اند را در خود جای داده اند. تاریخچه و گذشته فوق العاده این مسجد، اهمیت بازدید و کسب اطلاعات در مورد آن را شرح می دهد.

دلایلی جالب برای بازدید از مسجد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو