تاریخچه برند سیتیزن و ویژگی های و نقاط عطف این برند

تاریخچه برند سیتیزن و ویژگی های و نقاط عطف این برند


منبع: آرگا

4

1401/9/20

00:08


برند ژاپنی سیتیزن یکی از پیشروان صنعت ساعت سازی به شمار می رود که سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار دارد. در این مطلب با تاریخچه برند سیتیزن آشنا می شوید.

سیتیزن یکی از نخستین برندهایی است که ساعت های غواصی و خلبانی حرفه ای و باکیفیت را به بازار روانه کرده است. این برند اعتبار و محبوبیت بسیاری در دنیای ساعت دارد. اگر علاقمندید تا با تاریخچه برند سیتیزن آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با تاریخچه برند سیتیزن

برند سیتیزن برند ژاپنی پیشرویی در طراحی و تولید ساعت های مچی و فناوری های نو آورانه است. این برند سهم قابل توجهی از بازار ساعت را در اختیار دارد و هر سال با تنوع بسیار و نوآوری و خلاقیت، موجی جدید در صنعت مد و اکسسوری های زیبا و شیک ایجاد می کند.

همچنین سیتیزن از نخستین برندهایی است که ساعت های غواصی و خلبانی حرفه ای و با کیفیتی را به بازار روانه کرد. از این رو اعتبار و محبوبیت بسیاری در دنیای ساعت دارد. قابل ذکر است سیتیزن شرکت اصلی یک مجموعه ژاپنی به اسم Citizen Watch Co.Ltd می باشد که در حال حاضر در توکیو ژاپن واقع است.

به طور کلی این برند ساعت مچی به علت داشتن ساعت های اکو درایو که انرژی آن ها عموما توسط نور تامین می شود، محبوب شده است. شعار این شرکت «اکنون بهتر است شروع شود» یا «اکنون بهتر شدن» بوده و طراحان آن مصمم بوده اند که همواره محصول بهتری تولید کنند. از این رو عملکردهای بسیاری به ساعت های این برند افزوده می شد.

آن ها طرح های زیباتری ارائه کرده و تنوع بیشتری را متناسب با سلیقه هر سیتیزن منتشر نمودند. این برند در سال ۱۹۱۸ بر اساس اصلی تحت عنوان ساخت ساعت مچی برای تمام شهروندان دنیا پا به عرصه نهاد و تاکنون در این زمینه فعال است. اگر به ساعت مچی علاقمند باشید احتمالا با اسم سیتیزن آشنایی دارید. در ادامه به تاریخچه برند سیتیزن می پردازیم.

تاسیس برند سیتیزن

همانطور که اشاره شد این شرکت عمدتا به علت تولید ساعت های اکو درایو شناخته شده است. انرژی این ساعت ها توسط نور مصنوعی یا نور طبیعی خورشید تامین می شود. این شرکت با شعار خاص خود هر روزه محصولات بهتری از پیش را با افزودن قابلیت های بیشتر به ساعت ها، طرح های زیباتر، تنوع بالاتر و مطابق با هر سبک و سلیقه ای برای طرفداران ساعت هایش ارائه می کند.

هم اکنون هولدینگ سیتیزن صاحب تعدادی از شناخته شده ترین برندهای ساعت از جمله فردریک، آلپینا، بولوا، و … می باشد. این شرکت طیف وسیعی از انواع مدل های ساعت شامل ساعت های تنظیم چند شاخه، ساعت های جواهرکاری شده، ساعت های سویسی، و حتی ساعت های برقی تولید می کند.

همچنین این کمپانی ماشین حساب و برخی سازمان دهنده های الکتریکی کوچک هم تولید کرده است. ناگفته نماند تعداد تلویزیون دستی و چاپگرهای کامپیوتری هم با برند سیتیزن تولید شده و در بازار موجود هستند. قابل ذکر است تاریخچه تاسیس برند سیتیزن به سال ۱۹۱۸ باز می گردد.

هنگامی که موسسه تحقیقات ساعت Shokosha روی کار آمد. نخستین ساعت جیبی در سال ۱۹۲۴ با اسم سیتیزن تولید شد. در سال ۱۹۳۰ شرکت ساعت سازی سیتیزن راه اندازی شده و در سال ۱۹۳۱ نخستین ساعت مچی تکمیل شد. در همین سال این برند به یک تولید کننده عمده ساعت مبدل شد و تولید ساعت مچی برای دنیا را شروع کرد.

در سال ۱۹۶۲ برند سیتیزن توانست باریک ترین ساعت مچی را با موتور ۲.۷۵ میلی متر تولید کند. و در سال ۱۹۶۶ نخستین ساعت الکترونیکی ساخت ژاپن با نام x-8 را به دنیا معرفی کرد. همچنین در سال ۱۹۷۶ موفق به ساخت نخستین ساخت کوارتز آنالوگ دنیا با شارژ نوری شد. در سال های بعد این شرکت همچنان به ساخت ساعت های مچی نوآورانه ادامه داد.

در تاریخچه پر فراز و نشیب برند سیتیزن تقریبا هر ساله ساعت های با عملکرد نو که در دنیا اولین هستند، تولید شده است. از مهمترین این فناوری ها ساعت های مجهز به فناوری اکودرایو می باشد که با نور، انرژی خود را تامین می نمایند.

آغاز شکوفایی برند سیتیزن

سیتیزن جزو بزرگترین سازندگان ساعت در جهان محسوب می شود. این برند تمام اجزای ساعت های خود را در ژاپن می سازد. برخلاف تصور برخی افراد، تمام قطعات ساعت های سیتیزن در داخل خود شرکت تولید می شوند. از جمله مدارها، قطعات مکانیکی و تراشه های الکترونیکی.

برند سیتیزن موفق شده با تولیدات منحصر به فردش و استفاده از فناوری های خاص در ژاپن با بزرگترین شرکت های سوئیسی به رقابت بپردازد. آغاز شکوفایی برند سیتیزن به سال ۱۹۳۰ مربوط است که توسط سرمایه گذاران ژاپنی و سوئیسی جان تازه ای گرفت.

این شرکت ابتدا در سال ۱۹۱۸ با اسم موسسه تحقیقات Shokosha شروع به کار کرد. و در سال ۱۹۲۸ با اسم موسسه تحقیقاتی شوکوشا واچ فعالیتش را ادامه داد. در ادامه به تاریخچه برند سیتیزن از دهه ۲۰ میلادی تا کنون می پردازیم:

  • دهه ۱۹۲۰

در این دهه و در سال ۱۹۲۴ نخستین ساعت جیبی شرکت سیتیزن به تولید رسید. شهردار وقت توکیو نام سیتیزن با با این دید که ساعت به عنوان یک محصول لوکس که زمان را به راحتی و به صورت گسترده در دسترس عموم مردم دنیا می گذارد، انتخاب کرد. حتی یکی از این ساعت ها توسط یکی از شاهزاده ها خریداری شد.

  • دهه ۱۹۳۰

در دهه ۱۹۳۰ امپراطوری ساعت سیتیزن پایه های استوار تری پیدا کرد و این شرکت شروع به صادرات ساعت های خود به جنوب شرقی آسیا نمود.

  • دهه ۱۹۴۰

در این دوران با وجود جنگ جهانی دوم، شرکت سیتیزن ساخت فندک، کرنومتر، و دیگر تجهیزات لازم برای ارتش را شروع کرد. در نتیجه در سال ۱۹۴۹ شرکت تجاری سیتیزن با هدف توزیع و بازاریابی ساعت های سیتیزن در سراسر دنیا تاسیس شد.

  • دهه ۱۹۵۰

در تاریخچه برند سیتیزن، در اواخر دهه ۱۹۵۰ نخستین ساعت مچی مردانه تقویم دار تولید و روانه بازار شد. در سال ۱۹۵۳ شرکت سیتیزن، کمپانی سازنده ساعت Rhythm clock. CO را خریداری کرد. در سال ۱۹۵۶ هم این شرکت اولین ساعت ضد ضربه ژاپنی خود را تولید کرد.

بعدها سیتیزن موفق شد نخستین ساعت مچی خودکار مجهز به Cal. 3ka را تولید نماید. پس از آن هم مدل سیتیزن دلوکس با کالیبر ۹۲۰ که نخستین کالیبر سیتیزن با ثانیه های مرکزی بود، ساخته شد و توانست صد میلیون فروش داشته باشد. ضمنا در سال ۱۹۵۹ هم اولین ساعت مچی ژاپنی ضد آب با اسم پاراواتر ساخته شد.

  • دهه ۱۹۶۰

در این دهه شرکت سیتیزن با شرکت ساعت امریکایی بولووا برای صادرات و واردات به همکاری پرداخت. در سال ۱۹۶۲ این شرکت دیاموند فلیک(پولک الماس) را معرفی نمود که شامل یک کورنومتر و باریک ترین ساعت مچی مردانه رسمی با ثانیه های مرکزی است. همچنین شرکت سیتیزن ساعت ترانزیستور کوارتز را معرفی نمود که فقط تا سال ۱۹۶۷ در بازار ارائه شد.

بر اساس استراتژی های این برند در متنوع ساختن ساعت ها، سیتیزن شرکت رسمی ماشینی اش را که امروزه به شرکت CBM ژاپن مشهور است، تاسیس کرد. در سال های بعدی، این شرکت به ساخت تجهیزات اداری پرداخت. همچنین مدل x-8 نخستین ساعت مچی با تعادل الکتریکی تولید شده در بازار ژاپن در سال ۱۹۶۶ به بازار روانه شد.

  • دهه ۱۹۷۰

در دهه ۷۰ میلادی شرکت سیتیزن به ساخت بیشتر ساعت های کواترز شروع کرد که امروزه اکثر محصولات این شرکت را شامل می شود. اگر چه در این دهه هم از تولید تجهیزات مکانیکی غافل نبود. برند سیتیزن در سال ۱۹۷۳ نخستین ساعت مچی کوارتز را ساخت.

اولین ساعت با فناوری ال سی دی ژاپنی که با انرژی خورشیدی کار می کرد هم در سال ۱۹۷۴ ارائه شد. در سال ۱۹۷۵ ساعت کوارتز مدل مگا افسانه ای تولید شد که جزو گران ترین و دقیق ترین ساعت های مچی دنیا بود که تا آن موقع به بازار ارائه شده بود. با بیشتر شدن ساعت های کوارتز که به باتری مجهز بودند، این برند در سال ۱۹۷۶ موفق شد نخستین ساعت آنالوگ با توان کم و سلول های خورشیدی را عرضه نماید.

  • دهه ۱۹۸۰

در سال ۱۹۸۰ کشور ژاپن به یک ابر سازنده ساعت در جهان تبدیل شد. برند سیتیزن در سال ۱۹۸۱ مقاوم ترین و بهترین ساعت ضد آب دنیا را تولید کرد که با آن می توان ۱۳۰۰ متر به طور حرفه ای غواصی نمود و تا سال ۱۹۸۶ تنها تولید کننده ساعت و جنبش های مرتبط با ساعت در جهان محسوب می شد.

همچنین این برند در سال ۱۹۸۷ نخستین ساعت مچی با ویژگی تشخیص صدا را که وویس مستر نام داشت را در ژاپن به تولید رساند.

  • دهه ۱۹۹۰

در سال ۱۹۹۵ پس از انجام اصلاحاتی در ساعت های خورشیدی، سرانجام خط تولید ساعت های اکو درایو به قاره آسیا، اروپا و امریکای لاتین فرستاده شد. تاریخچه سیتیزن حاکی از آن است در سال ۱۹۹۶ پس از امریکا، این برند به یکی از بهترین برندهای پر فروش دنیا مبدل شد.

و در سال بعد یعنی ۱۹۹۷ نخستین جایزه اکومارک که یکی از جوایز رسمی ژاپنی است به برند سیتیزن برای داشتن قابلیت های حفظ محیط زیست تقدیم شد.

  • سال های کنونی

در سالیان اخیر برند سیتیزن استراتژی خود را همچنان پر قدرت ادامه می دهد. این برند در ابتدا با سیتیزن شوجی و کمپانی میوتا سازنده موتور ساعت ادغام شد و بعد چندین شرکت تابعه ساخت ساعت کوچک را خریداری نمود. و در ژانویه ۲۰۰۸ شرکت امریکایی بولووا به همراه همه برندهای وابسته آن را خریداری کرد.

این برند برای تکمیل مجموعه خود، در سال ۲۰۱۶ هولدینگ فردریک کونستانت سوئیس را با تمام برندهای ساعتش شامل آلپینا و … خرید. هم اکنون برند سیتیزن ترکیبی از چند برند بزرگ و قدیمی ساعت سازی می باشد.

نقاط عطف برند سیتیزن

تاریخچه برند سیتیزن نشان می دهد این شرکت در طی سال ها نقاط عطف فراوانی داشته که هر یک آغازگر مرحله جدیدی در مسیر پیشرفت و توسعه برند سیتیزن بوده اند از جمله:

  • سال ۱۹۳۰: به عنوان یک برند رسمی شروع به کار نمود و ایده برگرفته از نامش در ساخت ساعتهایش به کار گرفته شد.
  • سال ۱۹۳۱: اولین ساعت مردانه را تولید کرد.
  • سال ۱۹۵۶: اولین ساعت مچی با فناوری پاراشوک را تولید کرد.
  • سال ۱۹۶۲: ساخت باریک ترین ساعت مچی مردانه
  • سال ۱۹۷۶: ساخت نخستین ساعت کوارتز با دقت سه ثانیه در سال.
  • سال ۱۹۸۲: ساخت نخستین ساعت غواصی دنیا با مقاومت ۱۳۰۰ متر در آب
  • سال ۲۰۰۸: خرید شرکت ساعت سازی بلووا.
  • سال ۲۰۱۹: سالگرد ساعت سیتیزن پرومستر

انواع ساعت های سیتیزن ساخت چه کشورهای هستند؟

همانطور که در ابتدای تاریخچه برند سیتیزن اشاره شد، در ابتدا شرکت سیتیزن فعالیتش را در کشور ژاپن شروع نمود. ولی امروزه با توجه به توسعه و گسترش فناوری و ایجاد تنوع زیاد و مداوم این ساعت ها، ساعت های سیتیزن در کشورهای مختلفی به تولید می رسد. از جمله ساعت های چند شاخه در امریکا، ساعت های جواهری در سوئیس، ساعت های الکترونیکی در فرانسه.

همچنین کارخانه های دیگری هم در هند، کره جنوبی، چین، هنگ کنگ، آلمان و مکزیک نیز به ساخت ساعت های سیتیزن مشغول هستند. با وجود تولید وسیع این ساعت ها در کشورهای متعدد، یک پروتکل تضمین کیفیت برای همه ساعت های تولید شده اجرا می شود تا از اجرای استانداردهای اصلی سیتیزن،؛ اطمینان ایجاد شود.

برند سیتیزن چه ویژگی هایی دارد؟

اکنون که با تاریخچه برند سیتیزن آشنا شدید، بد نیست از ویژگی های ساعت های این برند نیز اطلاعات بیشتری داشته باشید. همانطور که ابتدا اشاره شد برند سیتیزن در ساخت ساعت مچی فناورانه پیشرو است. سیتیزن گام های بزرگی در صنعت ساعت سازی دنیا برداشته است. از طراحی نخستین ساعت خورشیدی تا تولید اولین ساعت های اسپرت برای غواصی و کوه نوردی

این شرکت قبل از این که به محاصره طراحان مد در بیاید، در چنگ دانشمندانی است که سال هاست طرفداران سیتیزن را متحیر ساخته است. این شرکت با شعار معروف خود در جستجوی اهداف شرکت و دستیابی به آن ها بوده  و می خواهد زندگی را بهتر نماید.

سابقه بیش از صد ساله برند سیتیزن پر از فناوری های بی شمار در صنعت سازی است که مواردی نظیر کنترل رادیویی و همزمانی ماهواره ای را شامل می شود. موفقیت اصلی برند سیتیزن به فناوری انقلابی آن یعنی اکو درایو باز می گردد. ساعت های مچی با فناوری اکو درایو نیاز به تعویض باتری را برطرف نمود. این ویژگی به افراد امکان استفاده راحت تر و بدون دغدغه از اتمام باتری ساعت را فراهم می کند.

از دیگر ویژگی های ساعت های برند سیتیزن عبارتند از :

  • تنوع قیمت زیاد و مناسب برای هر قشر جامعه
  • ابتکار، خلاقیت و نوآوری در هر قطعه
  • همه قطعات استفاده شده در ساعت ساخت اختصاصی شرکت سیتیزن هستند.
  • با ساعت ها و برندهای سوئیسی در رقابتند.
  • دسته بندی های مختلفی برای هر سلیقه دارند.
  • کیفیت ساخت بالا و ظاهر منحصر به فرد

در پایان از همراهی شما عزیزان با این مطلب کمال تشکر را داریم و امیدواریم نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با تاریخچه برند ریبوک و تاریخچه ساعت رولکس روی لینک های مزبور کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو