روش خانگی جرم گیری دندان

روش خانگی جرم گیری دندان


منبع: نصرینو

5

1401/9/20

09:32


امروزه اکثر افراد به بهداشت دندان و دهان خود و سفیدی دندان ها اهمیت زیادی می دهند زیرا دندان هایی که دارای جرم های فراوان می باشند باعث خجالت فرد از شرکت در اجتماع می شود. در این مطلب روش های مختلف جرم گیری دندان را معرفی می کنیم.

جرم گیری دندان یکی از روش های غیر جراحی درمان بیماری های لثوی می باشد. پلاک لایه ای نرم و چسبنده از باکتری ها است که روی دندان ها ایجاد می گردد. وقتی چند لایه پلاک با مواد معدنی موجود در بزاق ترکیب می شود و به ماده سفید سخت گچی تبدیل می شود.

در رابطه با عصب کشی دندان در پست های قبل صحبت کردیم در این مطلب قصد داریم تا جرمگیری دندان را مورد بررسی قرار دهیم. جرم دندان به راحتی رفع نمی شود و اغلب به کمک پزشکان نیاز دارد. دندانپزشکان ممکن است به ابزار مختلف برای جرم گیری دندان نیاز داشته باشند. این فرآیند به صبر زیادی نیاز دارد و ممکن است دردناک باشد، اگر جرم در طول سال ها انباشته شود و بر لثه تاثیر بگذارد. بهترین روش پیشگیری از جرم دندان رعایت بهداشت دهان، مسواک زدن بطور مرتب و نخ دندان می باشند.

   

جرم گیری ضروری دندان

همه چیز در رابطه با جرم گیری دندان

رسوباتی که روی دندان یا دهان ایجاد می شوند و باعث ایجاد بوی بد دهان و تغییر رنگ و سلامت دندان ها می شود. جرم روی دندان ها در نهایت ممکن است باعث پوسیدگی دندان و بیماری های لثه شود. در مراحل ابتدایی تشکیل جرم روی دندان با استفاده از نخ دندان و مسواک پلاک ها به راحتی قابل پاک شدن می باشند. اما پس از گذشت زمان جرم ها به لایه ای سخت تبدیل می شوند که به درمان نیاز خواهند داشت. برای جرمگیری دندان باید به پزشک مراحعه کنید.

نحوه انجام جرم گیری دندان

اگر بیماری شما خفیف باشد، پزشک ممکن است جرم گیری دندان را برای درمان بیماری ها به شما توصیه کند و از بدتر شدن بیماری پیشگیری کند. اما اگر بیماری شما وخیم باشد ممکن است به جراحی لثه نیاز داشته باشید، دندان پزشک شما ممکن است جرم گیری دندان را قبل از عمل جراحی توصیه کند و همچنین بطور کامل دندان های شما را تمیز کند. پلاک چسبنده سرشار از باکتری ها که باعث ایجاد بیماری های لثه می شود در روی دندان ها انباشته می شوند. جرم گیری دندان  یک روش غیر جراحی است و با روش استاندارد تمیز کردن متفاوت می باشد زیرا در این روش ناحیه زیر لثه تمیز می شود.

جرم گیری دندان

روش های مختلف جرم گیری دندان

دو نوع روش برای جرمگیری دندان وجود دارد و برخی از دندانپزشکان ممکن است از هر دو روش استفاده کنند:

جرمگیری دندان با استفاده از ابزار های دستی: دندان پزشک ممکن است از یک جرم گیر دندان بطور دستی پلاک را از دندان حذف می کند. از آنجا که دندان پزشک نمی تواند پلاک را ببیند  آن ها باید برای شناسایی محل جرم ها و لکه های زبر دندان را لمس کند.

جرمگیری با استفاده از ابزار التراسونیک: ابزار جرم گیری دندان التراسونیک پلاک را با استفاده از نوک قلم جرمگیری لرزان از روی دندان حذف کرده و برای شستن جرم و خنک نگاه داشتن سر دستگاه از آب خنک استفاده می کنند.

جرم گیری قطعی دندان

معرفی روش های خانگی جرمگیری دندان

جرم بدلیل سخت بودن برای دندان ها مضر می باشد. از آنجا که جرم دارای منفذهای زیادی است چند باکتری مضر در آن وجود دارد. بنابراین باعث ایجاد بیماری های لثوی،حفره دندان و افتادن دندان ها می شود. اگر جرم پاک نشود، به انباشته شدن ادامه می دهد. اگر پلاک از روی دندان حذف نشود باعث آسیب دیدن مینای دندان و افزایش خطر ابتلا به عفونت دندان و بیماری های لثه خواهد شد. جرم به دندان ها و لثه آسیب می رساند و باعث ایجاد بیماری های وخیم مثل ورم لثه می شود، که بر سلامت استخوان ها تاثیر می گذارد و باعث ایجاد ناراحتی های قلبی در موارد شدید می شود. با رعایت بهداشت دهان می توان با استفاده از روش های خانگی نیز جرم های دندان را پاک کرد.

جوش شیرین

یک قاشق جوش شیرین را با مقدار کمی نمک ترکیب کنید. مسواک را کمی مرطوب کرده و ترکیب جوش شیرین را روی آن بچکانید. دندان ها را با آن ترکیب شسته و سپس دندان های خود را آب بکشید. این عمل به حذف جرم های دندان و سفید شدن آن ها کمک می کند.

جرم گیری عالی دندان

آلوئه ورا

آلوئه ورا در درمان ناراحتی های لثه که بدلیل پلاک و جرم ایجاد می شوند موثر می باشد. این گیاه به عنوان یک ضد باکتری عمل کرده و باکتری هایی که باعث ایجاد پلاک می شوند را می کشد. علاوه بر این با بوی بد دهان نیز مبارزه می کند. آلوئه ورا دارای تاثیرات مشابه دهان شویه کلورهکسدین بر پلاک ها و ورم لثه دارد.

  • برگ یک آلوئه ورا را برش داده و ژل آن را استخراج کنید.
  • ژل را بطور مستقیم روی دندان ها و لثه بمالید.
  • ده دقیقه صبر کرده و سپس آن را با آب سرد بشویید.
  • از این دارو دو بار در روز استفاده کنید.

روش های جرم گیری دندان

سرکه سفید

سرکه سفید حاوی استیک اسید می باشد که به پیشگیری از بیماری مینای دندان و پیشگیری و کاهش انباشته شدن جرم روی دندان کمک می کند. همچنین دارای خواص آنتی باکتری می باشد. دو قاشق چایخوری سرکه سفید و یک قاشق چایخوری نمک را در نصف فنجان آب گرم ترکیب کنید. دهان خود را با استفاده از این ترکیب شسته و یک یا دو روز صبر کنید.

پوست پرتقال

روش خانگی دیگر برای حذف جرم روی دندان مالیدن پوست پرتقال بطور مستقیم روی دندان ها می باشد. تمام طول شب را صبر کنید و سپس فردا آن را بشویید. با استفاده از پوست پرتقال می توان خمیری تهیه و از آن روی دندان ها استفاده کرد. این روش از ایجاد میکروارگانیسم ها در دهان پیشگیری می کند. و روشی آسان و ارزان برای حذف جرم و لکه های روی دندان می باشد.

جرم گیری خانگی دندان

انجیر

خوردن انجیر روشی دیگر برای تمیز کردن دندان و تقویت لثه می باشد. سه تا ۴ انجیر را هر بار خورده و به آرامی آن ها را بجوید. این فرآیند غده های بزاقی را تحریک کرده و ترشح بزاق را افزایش می دهد. با حذف پلاک و جرم از روی دندان به تمیز شدن دندان کمک می کند.

امروزه اغلب افراد به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت زیادی می دهند و همه می دانند که داشتن دندان های سفید و تمیز باعث می شود لبخندی زیباتر داشته باشند. امیدواریم با استفاده از روش های بیان شده در این مطلب بتوانید به راحتی از شر جرم دندان رهایی یابید.

منبع: آرگــامــگ

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو