آزادی بیان به شیوه توییتر

منبع: نمکستان

4

1401/9/20

09:37


«توییتر با ایده آزادی بیان برای همه ایجاد شده بود و قرار بود حرف همه به یک اندازه امکان شنیده‌شدن داشته باشد اما به‌مرور زمان این روند تغییر کرد.»

به گزارش نمکستان، اکانت توییتری Aidinism در رشته‌توییتی نوشت: «تیم مدیریت جدید توییتر اسنادی از فعالیت‌های مخفی توییتر (زیر نظر تیم قبلی) منتشر کردند. چیزی که ممکنه توییتر فارسی رو هم تحت تاثیر قرار داده باشه! اسنادی که منتشر شده تایید میکنه، کارکنان توییتر در چند سال گذشته، اقدام به ساخت بلک‌لیست از اکانت‌ها، جلوگیری از ترندشدن، جلوگیری از دیده‌شدن اکانت و یا موضوعاتی که شخصا تمایل نداشتند، کردند. همه اینها بطور مخفی و بدون اطلاع‌رسانی عمومی کاربران بوده. توییتر با ایده آزادی بیان برای همه ایجاد شده بود و قرار بود حرف همه به یک اندازه امکان شنیده‌شدن داشته باشه، اما به‌مرور زمان این روند تغییر کرد.

بطور مثال:

دکتر دانشگاه استنفورد، بهاتاچاریا (drjbhattacharya) که عقیده داشت قرنطینه برای کودکان میتونه مضر باشه. توییتر بطور مخفی اکانتش رو علامتگذاری کرده بود تا از ترندشدنش جلوگیری کنه.

یا دن‌بانجینو (dbongino) مجری و برنامه‌ساز تلویزیونی راستگرا که در لیست جلوگیری از جستجو قرار گرفته بود.

مثال دیگه اکانت اکتیویست محافظه‌کار چارلی کرک (charliekirk11) که برچسب تبلیغ نشود خورده بود.

توییتر بارها بطور عمومی تکذیب کرده بود که همچین کاری انجام میده. در سال ۲۰۱۸ ویجایا گده (مدیر قوانین حقوقی و اعتماد) و کیوان بیک‌پور (مدیر محصولات) اعلام کردند: «ما شادو بن نمیکنیم» و اضافه کردند: «بطور قطع ما بر مبنای عقاید سیاسی یا باورها افراد رو بن/محدود نمیکنیم.»

چیزی که در توییتر به اسم شادو بن (Shadow Ban) مشهور هست، در خود توییتر به عنوان (Visibility Filtering or VF) شناخته میشد. چندین کارمند و مدیر در توییتر این رو تایید کردند.

به گفته یکی از کارکنان ارشد توییتر : «VF به عنوان یک ابزار قوی برای سرکوب و کنترل چیزی که کاربران توییتر میبینند و میخونند نگاه کنید. ابزار بسیار کارایی بود. فیلتر دیده‌شدن (VF) اشاره به کنترل و دستکاری توییتر بر نتایج جستجوها، میزان دیده‌شدن توییت‌ها و اکانت‌ها، وایرال و ترندشدن توییت، هشتگ و اکانت‌ها و همینطور حذف هشتگ‌ها از لیست ترندها هست. همه بدون آگاهی عموم و کاربران!

گروهی که مسئول تصمیم‌گیری در این مورد بودند تیم پاسخ استراتژیک یا (SRT-GET) بودند. گروهی که روزانه تا ۲۰۰ مورد رو بررسی میکردند.

اما نکته بدتر اینجاست که به همینجا ختم نمیشه.

توییت اصلی رو میتونید از اینجا بخونید،

ادامه رشتو رو هم در همینجا میزارم

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

Bari Weiss (@bariweiss)

۱. A new #TwitterFiles investigation reveals that teams of Twitter employees build blacklists, prevent disfavored tweets from trending, and actively limit the visibility of entire accounts or even trending topics—all in secret, without informing users.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

علاوه بر این گروه دیگه ای به اسم (Site integrity policy, policy escalation support ) (بطور مخفف SIP-PES) هم وجود داشت که شامل مدیران ارشد و مدیر عامل توییتر بود. این گروه جایی بود که مهم‌ترین تصمیمات در مورد حذف و تغییرات تاثیرگذار در سیاست/اجتماع گرفته میشد؛ تصمیماتی که در سیستم و روند قانونی گزارشات توییتر ثبت نمیشد.

یکی از اینگونه تصمیمات برای اکانت (libsoftiktok) گرفته شده بود که در بلک‌لیست ترندشدن بود و هرگونه تغییر در وضعیتش باید با نظر SIP-PES انجام میشد. اکانت که سال ۲۰۲۰ ساخته شده بود و بیشتر از ۱.۴ میلیون دنبال‌کننده پیدا کرده بود فقط در سال ۲۰۲۲، شش بار تعلیق شد به دلیل تخطی از قوانین توییتر. اما در گزارش داخلی SIP-PES در اکتبر ۲۰۲۲ بعد از بار هفتم تعلیق، ذکر شده بود که قوانین توییتر نقص نشده اما چون حس میکنیم ممکنه باعث تحریک مردم بشه با استفاده از کلک‌زدن به سیستم قانونی و برچسب کودک‌آزاری‌زدن، تعلیق موند.

در مقابل در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ وقتی که عکسی از آدرس محل زندگیش در توییتر منتشر شد، حتی با وجود اینکه قوانین حریم شخصی توییتر رو نقض میکرد، تیم توییتر اجازه حذف آدرس منتشرشده رو نداد و اجازه داد مخالفان با استفاده از آدرس به آزار رایچیک ادامه بدند.

این ویدئو شهادت جک دورسی در سال ۲۰۱۸ در کنگره امریکاست که شادو بن کردن جمهوریخواه در توییتر رو تکذیب میکنه.

طبق قوانین فدرال آمریکا (U.S. Code sections 1621 and 1001 of Title 18) دروغ‌گفتن یا تحریف حقیقت در شهادت به کنگره تا ۵ سال زندان ممکنه داشته باشه.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

Kyle Morris (@RealKyleMorris)

During his testimony before Congress in September 2018, then-Twitter CEO Jack Dorsey was asked whether Twitter was “shadowbanning prominent Republicans.”

“No,” Dorsey responded. #TwitterFiles2

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو