چگونه بفهمیم سهام عدالت داریم؟

چگونه بفهمیم سهام عدالت داریم؟


منبع: روزیاتو

5

1401/9/20

10:00


چگونه بفهمیم سهام عدالت داریم؟

چگونه بفهمیم سهام عدالت داریم؟

افراد زیادی هنوز نمی‌دانند مشمول سهام عدالت هستند یا خیر. به همین منظور سامانه‌‌ای برای استعلام سهام عدالت طراحی شده است که سهام‌داران از طریق آن می‌توانند اطمینان حاصل کنند که آیا مشمول سهام عدالت شده‌‌اند یا خیر.

از سال ۱۳۸۵ واگذاری سهام عدالت آغاز شد که طی آن مالکیت سهام تعدادی از شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی در اختیار افراد قرار گرفت اما امکان استفاده از این سهام وجود نداشت تا اینکه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ فرایند آزادسازی این سهام شروع شد. برای اینکه بدانید چگونه بفهمیم سهام عدالت داریم یا نه با ما همراه باشید.

بسیاری از مردم هنوز نمی‌دانند مشمول سهام عدالت هستند یا خیر. به همین منظور سامانه‌ الکترونیکی سهام عدالت برای استعلام سهام عدالت طراحی شده است که سهام‌داران از طریق آن می‌توانند اطمینان حاصل کنند که آیا مشمول سهام عدالت شده‌‌اند یا خیر، و در صورتی‌که مشمول این سهام هستند، برگه سهام خود را مشاهده کرده و سهام را به مالکیت خود درآورند. این برگه سهام همچنین شامل اطلاعاتی همچون ارزش اسمی سهام و لیست سودهای واریزی توسط دولت نیز هست.

برای اطلاع از وضعیت سهام عدالت خود می‌توانید از طریق سایت سهام عدالت و سامانه استعلام و آزاد سازی سهام عدالت اقدام کنید که هر دو روش در مقاله توضیح داده شده است.

مراحل استعلام سهام عدالت از طریق سایت سهام عدالت

۱- در اولین مرحله وارد سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir شوید.

۲ روش برای استعلام سهام عدالت

۲- عبارت ورود به سامانه را انتخاب کنید.

۳- سپس گزینه مطالب فوق را مطالعه نموده و می‌پذیرم را تیک‌دار کنید و روی ادامه کلیک کنید.

۲ روش برای استعلام سهام عدالت

۴- کد ملی و کد امنیتی موجود در صفحه را وارد کرده و روی ادامه کلیک کنید.

۲ روش برای استعلام سهام عدالت

۵- در صورتی که مشمول این سهام نباشید، صفحه زیر نمایش داده می‌شود و در غیر اینصورت به مرحله بعد منتقل می‌شوید.

۲ روش برای استعلام سهام عدالت

۶- در این مرحله اطلاعات هویتی خود (نام و نام‌خانوادگی، نام پدر، سال تولد و شماره شناسنامه) را وارد کرده و روی ادامه کلیک کنید.

۲ روش برای استعلام سهام عدالت

  • دقت کنید اگر هیچ‌کدام از گزینه‌ها شامل شماره شناسنامه شما نیست باید گزینه خط تیره را انتخاب کنید. شماره شناسنامه آن دسته از افرادی که شماره شناسنامه آنها با شماره ملیشان یکسان است، در سامانه به صورت خط تیره نشان داده می‌شود.

۷- در صورت صحیح بودن اطلاعات هویتی سهامدار، روی تایید و ورود کلیک کنید.

۲ روش برای استعلام سهام عدالت

۸- گزینه مشاهده صورت وضعیت دارایی سهام را برای مشاهده برگه سهام عدالت انتخاب کنید.

۹- در مرحله آخر و در برگه سهام؛ ارزش اسمی سهام، وضعیت واریز سود، تعداد، زمان و مبلغ سودهای واریزی تا امروز را مشاهده خواهید کرد.

۲ روش برای استعلام سهام عدالت

پس از استعلام سهام عدالت و مطمئن شدن از دارایی سهام عدالت، لازم است این سهام را آزادسازی کنید تا بتوانید به صورت مستقیم روی آن کنترل داشته باشید. پس از آزادسازی سهام خود می‌توانید از سامانه سهام عدالت سعدی جهت فروش یا استعلام قیمت لحظه‌ای سهام خود مطلع شوید.

اطلاع از وضعیت سهام عدالت از طریق سامانه استعلام و آزادسازی

در روش قبلی می‌توانستید از طریق سایت سهام عدالت، ارزش اولیه سهام خود را مشاهده کنید. روش دیگری نیز برای اطلاع از وضعیت سهام عدالت و مبلغ این سهام به صورت به روز وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد. در این روش امکان پیگیری سهام عدالت با کد ملی به صورت به روز و مشاهده دارایی سهام عدالت وجود خواهد داشت.

دقت کنید که استفاده از این روش برای پیگیری سهام عدالت تنها زمانی امکان پذیر است که افراد در سامانه سهام عدالت روش سهام داری مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده باشند. بدیهی است که آن دسته از افرادی که این روش را برای استفاده از سهام عدالت انتخاب نکرده‌اند، نمی‌توانند از سایت زیر برای پیگیری سهام عدالت استفاده کنند.

۱- برای پیگیری سهام عدالت با کد ملی می‌توانید روی این لینک کلیک کنید تا وارد سایت استعلام و آزادسازی سهام عدالت شوید.

۲- حال مانند تصویر زیر بر روی گزینه مشاهده دارایی سهام عدالت کلیک کنید.

۲ روش برای استعلام سهام عدالت

۳- در مرحله بعد می بایست کد ملی خود را که در سامانه سهام عدالت ثبت شده وارد کنید و بر روی گزینه دریافت پیامک اعتباری سنجی کلیک کنید.

۲ روش برای استعلام سهام عدالت

۴- سپس، از شما درخواست می‌شود که کد امنیتی داخل تصویر را وارد کرده و در نهایت بر روی گزینه تایید کلیک کنید.

۲ روش برای استعلام سهام عدالت

۵- در مرحله بعد لازم است کد اعتبار سنجی که به شماره تلفن همراهتان ارسال شده وارد کنید و سپس، بر روی گزینه ورود کلیک کنید.

۲ روش برای استعلام سهام عدالت

۶- در این مرحله می‌توانید ارزش سهام عدالت و نام دارایی های خود را مشاهده نمایید. این مبلغ یک مبلغ به روز است که در سامانه دارایی سهام عدالت نشان داده می‌شود.

۲ روش برای استعلام سهام عدالت

همچنین در سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت امکان مشاهده پروفایل و اطلاعات کاربری برای افراد وجود دارد و افرادی که روش سهام داری مستقیم برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند، می‌توانند از طریق کلیک کردن بر روی گزینه مشاهده و ویرایش پروفایل، شماره شبای بانکی و شماره تلفن همراه خود را تغییر بدهند. 

چند نکته

  • افرادی که پس از وارد کردن شماره ملی با خطایی مبنی بر «عدم اطلاعات برای این کد ملی» مواجه می‌شوند، باید در نظر داشته باشند که این خطا به این معناست که شما دارای سهام عدالت نیستید و اطلاعات شما در سامانه سهام عدالت ثبت نشده است.
  • برای مشاهده دارایی سهام عدالت خود می‌توانید طبق روش ذکر شده در مقاله پیش بروید؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که پیامک اعتبار سنجی تنها به شماره‌ای ارسال می‌شود که در سامانه سهام عدالت ثبت و تایید شده باشد.
  • برای اطلاع از واریز سود سهام عدالت و لیست آنها می‌توانید به سامانه سهام عدالت به آدرس samanese.ir وارد شوید و از طریق روش ذکر شده در مقاله، سودهای واریزی سهام عدالت، تاریخ آنها، مبلغ مربوط به سودها و … را مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که در سامانه سهام عدالت به آدرس samanese.ir، مبلغ به‌روز سهام عدالت مشخص نیست و افراد برای مشاهده مبلغ به روز سهام عدالت خود می‌بایست از سایت مشاهده دارایی سهام عدالت استفاده کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو