گشت ارشاد در دستور کار نیست، باید به دنبال تدابیر جدیدی بود

منبع: ساعد نیوز

3

1401/9/20

13:00


ساعد نیوز: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: برخی جوانان ۱۶ ساعت در فضای مجازی هستند که هشت ساعت آن به بازی هایی اختصاص دارد که به کشتن و بدترین شکنجه ها اختصاص دارد و چنین افرادی وقتی به کف خیابان می آیند، همان صحنه های بازی را مجسم می کنند و لذا حالت توحش دارند و به هر چیزی می رسند، آن را نابود می کنند.

گشت ارشاد در دستور کار نیست، باید به دنبال تدابیر جدیدی بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از آفتاب نیوز، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از مشکلی به نام خطای اطلاع رسانی در برخی نهادها و رسانه ها یاد کرد و گفت: گاهی با این نوع اطلاع رسانی ها خودزنی می کنیم.

محمدحسین صفار هرندی شامگاه جمعه در موسسه قرآن و عترت بیت الامیر شهرری ضمن پاسخ به سوالات حاضران به بیان نکاتی درباره وضعیت اقتصادی، مجازات اغتشاشگران، حجاب بانوان، محدودیت های ایجادشده در فضای مجازی، بست نشینی برخی بانوان، عملکرد صدا و سیما، خطاهای اطلاع رسانی و گشت ارشاد پرداخت.

صفار هرندی گفت: بعضی خطاها در اطلاع رسانی وجود دارد. مثلا اعلام شد اختلاس ۹۲ هزار میلیارد تومانی در پرونده فولاد مبارکه وجود داشته است در حالی که پیگیری کردیم و متوجه شدیم که تحقیق و تفحص مجلس این مطلب را اعلام کرده بود و اختلاسی در کار نبوده است. مثلا فولاد مبارکه می توانسته سود بیشتری کسب کند یا ۵۵ هزار میلیارد تومان عدم النفع فروش فولاد در غیر بورس داشتیم که بر اساس مصوبه دولت این کار صورت گرفته بود تا قیمت خودرو کاهش یابد. در واقع با این گزارش، خودزنی کردیم.

گشت ارشاد موضوع نظام نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی، مقایسه حجاب در ایران و سایر کشورها را صحیح ندانست و گفت: قضیه حجاب به معنای یک حکم شرعی و الهی در قرآن و روایات آمده و برای حکومتی که به دنبال پیاده کردن احکام الهی است، در دستور کارش قرار می گیرد. در کشورهایی که بر اساس انسان گرایی (اومانیسم) اداره می شود، نیز گفته می شود که خانم ها نباید چیزی روی سر داشته باشند. در واقع در کشورهایی مانند فرانسه داشتن حجاب جرم است. چون حکومت آنان قائل به جدا بودن دین از حوزه اجتماعی است و لذا می گویند افراد نباید تظاهر دینی داشته باشند و چون حجاب از مظاهر دین است، آن را ممنوع کردند ولی در کشور ما قواعد بر اساس شرع مقدس است و ما می گوییم طبق قانون افراد باید سلوک اجتماعی اینگونه داشته باشند.

وی با اشاره به وضعیت کنونی برخی بانوان در جامعه اضافه کرد: مومنین حق دارند بگویند خلاف شرع اتفاق افتاده و بیزار هستند. قبل از پیروزی انقلاب برخی خانم ها بدون حجاب به خیابان می آمدند و بعد از انقلاب نیز این وضعیت ادامه داشت تا سال ۶۰ و زمانی که آیت الله بهشتی و ۷۲ تن به شهادت رسیدند. خون این شهیدان اکسیری داشت تا بعضی ناپاکی ها را بشوید.

وی درباره بست نشینی برخی بانوان در جوار حرم حضرت عبدالعظیم یا در قم و مشهد و سایر زیارتگاه ها گفت: چه بسا بسیاری از افرادی که شل حجاب هستند و در رفتار، آنان را بی بند و بار می دانیم، افراد معتقدی باشند. آیا فشار آوردن به حکومت با بست نشینی نتیجه ای خواهیم گرفت؟ البته نباید موضوع را رها کرد. مسئولان کشور در حال انتخاب بهترین راهکار برای وضعیت کنونی هستند تا آثار منفی کمتری داشته باشد و لذا معتقدم در انتخاب مسیر نباید عجله کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: گشت ارشاد، موضوع نظام نیست. چون وسیله ای بوده است و سردار اشتری می گفت فقط هشت دستگاه ون برای این کار درنظر گرفته بودند تا نیروی انتظامی فقط در صحنه حضور داشته باشد و از زمانی تشخیص دادند که گشت ارشاد وسیله خوبی نیست و جنجال ایجاد می کند. در دنیای کنونی که فضای مجازی هم وجود دارد، گشت ارشاد در دستور کار نیست و باید به دنبال تدابیر جدیدی بود.

بگوییم فاضلاب مجازی نه فضای مجازی!

صفار هرندی در پاسخ به سوالی درباره منشاء ناآرامی ها گفت: عملکرد نادرست دست اندرکاران در دوره های مختلف زمینه ساز بروز نارضایتی های مردم بوده و هر زمانی که این زمینه ها را از بین ببریم و دست دشمنانی را کوتاه کنیم که از طریق رسانه و فضای مجازی ذهن و دل جوانان را تسخیر کرده و به خیابان می فرستند، آن زمان می توان گفت نارآرامی ها پایان می یابد. برخی جوانان ۱۶ ساعت در فضای مجازی هستند که هشت ساعت آن به بازی هایی اختصاص دارد که به کشتن و بدترین شکنجه ها اختصاص دارد و چنین افرادی وقتی به کف خیابان می آیند، همان صحنه های بازی را مجسم می کنند و لذا حالت توحش دارند و به هر چیزی می رسند، آن را نابود می کنند.

رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما ادامه داد: زمانی این ناآرامی ها تمام می شود که دسترسی دشمن به حداقل برسد و از طرف دیگر باید برای سامانه هایی مانند اینستاگرام که درآمد و کار عده ای در آن است، چاره ای اندیشید و راه اصلاح و جبران را پیدا کنند. در بسیاری از کشورها مانند ترکیه اگر تخلفی از سوی سامانه ای صورت گیرد، از نماینده آن سامانه می خواهند تا اصلاح کنند و در غیر این صورت دسترسی آن سامانه را حذف می کنند.

وی از فضای مجازی به عنوان فاضلاب مجازی یاد کرد و گفت: در چنین فضایی است که برخی افراد، آتش زدن پرچم کشور و تحقیر تیم ملی فوتبال را برای خود مقدس می دانند. مسئولان کشور اعلام کرده اند که اگر سامانه های خارجی قصد فعالیت دارند، باید به اعتقادات مردم و فرهنگ کشور و منافع ملت التزام داشته باشند نه این که نام شخصیتی مانند حاج قاسم سلیمانی، قهرمان ملی مردم را منکر بدانند و هر پیام و پستی که نام او در آن باشد را حذف کنند و دسترسی افراد را محدود کنند.

مصیبت است که فرزندان این مملکت از جای دیگر تغذیه می شوند

صفار هرندی درباره عملکرد صدا و سیما با اشاره به وظایف خود در شورای نظارت بر صدا و سیما و تفاوت آن با شورای سیاستگذاری صدا و سیما گفت: جنس نظارت ما مثل شورای نگهبان نیست. یعنی نظارت ما به این معناست که تمام برنامه ها از سوی این شورا ارزیابی و برای مدیر صدا و سیما ارسال می شود که در نهایت یا اصلاح می شود یا به برنامه سازان و مسئولان تذکر داده می شود و یا دلایل آن اعلام می شود.یکی از دلایلی که مردم به سمت شبکه های خانگی می روند، این است که شلختگی هایی در آن وجود دارد ولی با این حال بهتر از آنتن هایی است که هیچ حد و حصری در رذالت ندارند. حدود صد شبکه داریم که در کنار آن هزاران شبکه خارجی فعالیت می کنند و باید قبول کنیم که رقابت صدا و سیما با شبکه های خارجی کاری سخت است و باید به مسئولان رسانه ملی حق بدهیم و با دیدن اندک ضعف و خطایی، کل صدا و سیما را محکوم نکنیم. البته این مصیبت است که صدا و سیما پوشش دهنده همه ملت نیست و عده ای صدا و سیما را به خود تحریم کرده و اطلاعات خود را از جای دیگری دریافت می کنند. یکی از خطرناک ترین اتفاقات یک ملت این است که آهنگ یکپارچگی خود را از دست دهد و یکی از آفات این است که فرزندان این مملکت از جای دیگر تغذیه می شوند.

وضعیت ذخایر کالاهای اساسی از قبل برجام بهتر است

وی درباره وضعیت اقتصادی در یک سال اخیر مدعی شد: در اواخر دولت روحانی کار به جایی رسیده بود که برخی می گفتند کفگیر به ته دیگ خورده و پیش بینی ها این بود که قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان می رسد و در چنین وضعیتی تامین نیازهای مردم غیرممکن خواهد بود؛ به ویژه با توجه به این که امکان فروش نفت هم فراهم نبود.

صفار هرندی با اشاره به این که ایراداتی به دولت سیزدهم وارد است، ادعا کرد: دولت در روزهای اول نگفت که سیلوها خالی است و ما خزانه را خالی تحویل گرفتیم(رئیسی و مقامات دولتش بارها ادعا کردند که خزانه خالی است) و توانست با عملکرد صحیح سیلوهای گندم را به مقیاس ۱۲۰درصد پر کند و چنین کاری یک هنر است. الان وضعیت ذخایر کالاهای اساسی از قبل برجام هم بهتر است و شرایط به گونه ای است که ده ها کشتی بر روی آب است. چون انبارهای ما پر هستند و کشتی ها نمی توانند بار خود را خالی کنند. درست است که گرانی و تورم داریم ولی این دولت جرات کرد و ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی که منشاء فساد بود را حذف کرد. در ماه های اردیبهشت و خرداد خیز بلند تورمی پیدا کردیم ولی از شهریور رشد تورمی از ۶۰ درصد زمان روحانی به ۴۰درصد رسید و اگر این ناآرامی ها رخ نمی داد تا پایان سال شرایط خوبی پیدا می کردیم که با این ناآرامی ها شاهد شرایط بهتری در سال آینده خواهیم بود. در زمان روحانی ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز می فروختیم ولی امروز یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات می فروشیم و با پول آن تجهیزات می خریم. این دولت از ابتدا تا کنون برای پرداخت حقوق کارکنان برخلاف زمان روحانی، هیچگاه دست در جیب بانک مرکزی نکرد و اگر مثل روحانی عمل می کرد تورم صد در صدی داشتیم. امروز بانک مرکزی به معنای مصطلح آن پول چاپ نمی کند و ماهانه ۱۶ هزار میلیارد تومان بدهی های دولت قبل را می پردازد. البته دولت به اندازه ای که پیش بینی کرده بود، نتوانست نفت بفروشد یا مالیات بگیرد. امروز دولتی بر سر کار است که بنا را بر آن نگذاشته که از چشمه خشکیده برجام استفاده کند و با هدایت رهبری قرار است از ظرفیت های داخلی بهره ببرد و دانشمندان جوان تا کنون کارهای اعجاب آوری کرده اند. امروز رتبه پیشرفت علمی و فناوری و حتی رتبه اقتصادی با وجود همه مشکلات قابل مقایسه با برخی کشورهایی مانند ترکیه نیست که روحانی می گفت ما ۷۰ سال از ترکیه عقب هستیم.

صفار هرندی درباره اعدام برخی مجرمان در روزهای اخیر گفت: بخشی از اغتشاشات کف خیابان به همت مردم، نیروی انتظامی و بسیج و هوشمندی ملت پایان یافته و حتی کسانی که به وضعیت اقتصادی اعتراض و انتقاد داشتند، صف خود را از آشوبگران جدا کردند و با دشمن همراهی نکردند.

وی با بیان این که دشمن همواره به دنبال بهانه ای می گردد تا مردم، روی آرامش را نبینند، اظهار داشت: دستگاه آشوب ساز دشمن تعطیل بردار نیست و لذا به دنبال ایجاد فتنه در نهم دی است. دشمن می خواست ۱۶ آذر را به نفع آمریکا تعطیل کند که نتیجه نگرفت. نباید بگوییم نظام مماشات می کند. کسانی که خون به دل مردم کردند و حدود ۷۰ نفر مظلومانه به شهادت رسیدند، بسیار مهم است ولی نظام به صورت سنجیده و حساب شده عمل می کند. مساله کسانی که اخیرا اعدام شدند، به دو سال پیش برمی گردد که یکی از مسئولان را گروگان گرفته بودند و ضمن ارتباط با اسراییل، در تلاش بودند تا منافع ملی را لو دهند. کسانی که این کار را کردند از اراذل و اوباش بودند. هدف این اراذل تخریب و نابود کردن تاسیسات کشور است و علت اعدام این افراد، انجام عملیات به نفع اسراییل بود. اکثر افراد آشوبگر آزاد شدند و بسیاری از این افراد پس از آزادی اعلام پشیمانی کردند و با التزام آزاد شدند و آزادی آنان نیز در کاهش ناآرامی ها موثر بوده است. در صدر اسلام نیز برخی افراد با پیامبر اکرم (ص) انس داشتند ولی بعدا جفا کردند. طبیعت قدرت این است که وقتی افراد شیفته مقام و قدرت می شوند، همه چیز را ذبح می کنند. مانند سعد ابی وقاص یا اسامه بن زید.

وی از ضرورت توجه به پیچیدگی های حکمرانی از نگاه ولی خدا سخن گفت و افزود: امام خمینی (ره) منشاء بعضی از حوادث را افراد خاص می دانستند ولی برای جلوگیری از یک فتنه بزرگتر با آنان برخوردی نمی کردند. رهبر انقلاب نیز برای حفظ سلامت و یکپارچگی جامعه معتقد به تنازل هایی هستند که فقط ولی خدا آن را تشخیص می دهد. مانند زمان صدر اسلام که ابوسفیان تظاهر به اسلام کرد و پیامبر در یکی از جنگ ها به او صد شتر داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو