هلند ایران کجاست؟

هلند ایران کجاست؟


منبع: دلتا پیام

5

1401/9/20

15:04


شهرستان محلات واقع در استان مرکزی یکی از معروف‌ترین شهر‌های ایران در زمینه تولید گل و گیاه است و علاوه بر دارا بودن چشمه‌های آب گرم، آب و هوایی دلچسب از تاریخ قدیمی و کهنسال ایران زمین روایت می‌کند.

هلند ایران کجاست؟

شهرستان محلات واقع در استان مرکزی یکی از معروف‌ترین شهر‌های ایران در زمینه تولید گل و گیاه است و علاوه بر دارا بودن چشمه‌های آب گرم، آب و هوایی دلچسب از تاریخ قدیمی و کهنسال ایران زمین روایت می‌کند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

گذری بر تاریخچه شهر محلات

با قدم زدن در لندی‌های شهرستان محلات مطمئنا بافت قدیمی و آثار باستانی به چشمتان می‌خورد. این شهرستان تاریخ را به شما نشان می‌دهد. اینجا «خورهه» محل برآمدن آفتاب است. کلمه «خور» در این کتاب به معنی منطقه ییلاقی است. این منطقه در شمال شرق محلات قرار گرفته است.

تحقیقات و آثار موجود در منطقه نشان می‌دهد که سابقه سکونت دشت و ارتفاعات خورهه متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد است.

هلند ایران

آسیاب آب محلات

محلات یکی از شهرستان‌های سرشار از آسیاب‌های بادی است. به گفته یکی از شهروندان: «محلات به عنوان شهر آسیاب‌ها شناخته می‌شود. زندگی در آنجا با وجود بوی گندم و کاهگل جریان داشت، ولی امروزه نزدیک به چهار سال است که آسیاب قدیمی و بادی این شهر نابود شده است و پنجمین آسیاب هم در حال ریزش است.»

در قدیم از آسیاب‌های آبی که ارزشمندترین آسیاب‌های ایران محسوب می‌شوند برای آسیاب جو، گندم و سایر غلات استفاده می‌کردند.

آسیاب در لیست آثار ملی

یکی از آسیاب‌های آبی واقع در استان مرکزی در شهرستان محلات قرار دارد. در سال ۱۳۸۷ در لیست آثار ملی قرار گرفت اما به علت بی‌توجهی‌های اخیر این آسیاب تاریخی مورد اهمیت خود را از دست داد و از آنجایی که مالک شخصی داشته که در حال حاضر حضور ندارد، به تدریج تبدیل به زباله‌دانی شده است و هنوز هم کسی نتوانسته مالکیت اصلی آن را به دست بیاورد و ترمیم و بازسازی‌اش کند.

برخی از اهالی شهرستان محلات هم عواملی از جمله کمبود اعتبار را بانی این اتفاق می‌دانند و جای بسی تاسف است که این محل امروزه تبدیل به مامن مرغ و خروس‌ها شده است.

آسیاب آب محلات

مکان قرارگیری آسیاب آب محلات

محل قرارگیری این آسیاب در خیابان سرچشمه است. سرچشمه نام بزرگ‌ترین پارک جنگلی محلات و یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های استان مرکزی است و در دامنه رشته‌کوه هفتاد قله قرار دارد. البته آسیاب آبی محلات جزء طرح گردشگری سرچشمه محلات محسوب نمی‌شود و هیچ‌گونه تملکی نمی‌توان به آن داشت.

گفته شد این آسیاب یکی از آثار تاریخی و مرتبط با میراث فرهنگی محسوب می‌شود و باید سازمان میراث فرهنگی با مالکان به توافق رسیده و نسبت به تملک آن اقدامات لازم را انجام دهند.

نکته جالب توجهی که وجود دارد این است که تابه‌حال در شهرستان محلات هیچ اقدامی برای نگهداری این اثر به عنوان متولی حفظ بناهای تاریخی صورت نگرفته است.

شهرستان محلات

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری آبنمای موزیکال کیش، جاذبه هیجان‌انگیز را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو