معامله لوازم شخصی با غذا ؛ ماجرای آگهی‌های جنجالی و خبرساز دیوار چیست؟

منبع: تکراتو

3

1401/9/20

19:06


به نظر می‌رسد این روزها سرعت سقوط قدرت خرید مردم در ایران با سرعت نور در رقابت سنگینی است! حالا کار به معامله لوازم شخصی با غذا در پلتفرم دیوار کشیده است!

معامله لوازم شخصی با غذا ؛ ماجرای آگهی‌های جنجالی و خبرساز دیوار چیست؟

به نظر می‌رسد این روزها سرعت سقوط قدرت خرید مردم در ایران با سرعت نور در رقابت سنگینی است! حالا کار به معامله لوازم شخصی با غذا در پلتفرم دیوار کشیده است!

این روزها سخن گفتن از عمق فاجعه وضعیت اقتصادی کشور، تورم، درآمد و قدرت خرید مردم، بسیار تکراری و بیهوده به نظر می‌رسد! شاید مصداقی حرف زدن در این شرایط برای درک وضعیت مفیدتر باشد. برای مثال اخیرا و در یک پدیده دورانتظار، شاهد درج آگهی‌های متعدد تعویض انواع لوازم شخصی غیرمتعارف با مواد غذایی هستیم! آگهی‌هایی که در سایت دیوار رصد شده‌اند و حال با تورم افسارگسیخته در ایران و سقوط سرانه مصرف اقلام غذایی ضروری، بیش از هر چیز حاکی از فقر غذایی شدید خانواده‌های ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اختلال در سیستم بیلینگ شرکت مخابرات ایران ؛‌ فعلا قبض تلفن پرداخت نکنید!

معامله لوازم شخصی با غذا در دیوار

روزنامه شرق امروز در گزارشی واقعا دردناک به ماجرای آگهی‌های تعویض لوازم شخصی با غذا در پلتفرم دیوار پرداخته است. از تعویض یک جفت کفش کارکرده اما تعمیرشده با برنج و روغن در اصفهان، تا تعویض پیراهن‌های نخی چهارخانه باز هم با برنج و روغن در ارومیه!

معامله لوازم شخصی با غذا ؛ ماجرای آگهی‌های جنجالی و خبرساز دیوار چیست؟

شخص دیگری که پدر یک خانواده ساکن در نازی‌آباد تهران است، کتاب‌های درسی فرزندش را در قبال برنج، روغن، مرغ یا هر کالای خوراکی دیگری می‌دهد. خبرنگار شرق که گویا با صاحب آگهی تماس گرفته اینطور نوشته:

وقتی به شماره آگهی زنگ می‌زنی، مردی با صدایی گرفته پاسخ می‌دهد و می‌گوید این کتاب‌ها شامل کتب سال‌های مختلف دبیرستان است و قیمتی برای آن در نظر ندارد و به همین دلیل کتاب‌ها را فقط در قبال مواد خوراکی تحویل می‌دهد. با‌این‌حال، او به این سؤال که کتاب‌ها را با چه مقدار برنج یا روغن تعویض می‌کند، پاسخ می‌دهد: «هر مقدار که شما بدهید، خودتان ارزش‌گذاری کنید».

فرد دیگری هم در آگهی مشابهی، کفش‌های زمستانی قدیمی خود و همسرش را با حبوبات و مرغ تعویض می‌کند چراکه آنطور که توضیح داده چیزی برای سیر کردن شکم خود و فرزندانشان ندارند!

شمار آگهی‌های معاوضه وسایل منزل با اقلام خوراکی که از چند هفته قبل و در مواردی انگشت‌شمار دیده می‌شد، حالا بیشتر شده و به کفش و لباس رسیده است. در‌واقع اگر روزهای اول تنها چند آگهی برای معاوضه کتری برقی یا بخاری با روغن و برنج در سایت دیوار وجود داشت، حالا ماجرا جدی‌تر و تعداد آگهی‌ها زیادتر شده است؛ گویی همان چند آگهی اول توانسته ایده تامین غذا برای بسیاری از خانواده‌های فقیر شود.

حالا دیگر می‌توانید بخاری، دوربین شکاری، کامپیوتر قدیمی، لباس محلی، کیف، کفش، پارچه، مبل قدیمی یا تقریبا هر کالای دیگری را در ازای روغن، مرغ، گوشت یا حبوبات در دیوار یا سایت‌های مشابه آن پیدا کنید. وجه مشترکشان هم این است که محدودیتی در حجم اقلام خوراکی مورد معاوضه با کالایشان وجود ندارد؛ چه در قبال یک جفت کفش باشد و چه در قبال مبلمان قدیمی!

معامله لوازم شخصی با غذا ؛ ماجرای آگهی‌های جنجالی و خبرساز دیوار چیست؟

معامله لوازم شخصی با غذا در دیوار

نمونه آن صاحب یک جاروبرقی ناسیونال 4400 در مشهد است که در آگهی‌اش اعلام کرده آن را با برنج، روغن و مرغ عوض می‌کند. او درباره ارزش جاروبرقی‌اش می‌گوید: «سالم است و کار می‌کند اما نمی‌دانم ارزش چه حجم خوراکی را دارد؟ راستش اصلا نمی‌دانم یک مرغ می‌شود، دو مرغ می‌شود یا هرچه، فرقی ندارد. خریدار شما هستید هر مقداری که شما بدهید. ولی پولش را نمی‌خواهم چون با آن پول هم قرار است همین خوراکی‌ها را بخرم».

در چنین شرایطی، ظاهرا درصد درخور توجهی از اقشار سه‌ دهک پایین درآمدی جامعه، تحت‌ پوشش نهادهای حمایتی نیز قرار ندارند؛ به‌طوری‌که بر اساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، در سال 1398 (گزارش آن سال گذشته منتشر شد) 76 درصد یا معادل پنج‌میلیون‌ و 708 هزار خانوار واقع در این دهک‌ها خارج از حمایت‌های مادی و معنوی دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی قرار داشته‌اند. بدتر اینکه در میان خانوارهای دهک یک تا سه که خارج از چتر حمایتی دو نهاد کمیته و بهزیستی قرار داشته‌اند، در کمال تعجب یک‌میلیون‌و 54 هزار خانوار حتی یارانه هم نمی‌گرفتند!

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره وضعیت اقتصادی کشور چیست؟ آیا شما آگهی‌های معامله لوازم شخصی با غذا را دیده‌اید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو