ضرر شرکت‌های پرداخت الکترونیکی از فیلترینگ ؛ چیزی در حدود 300 میلیارد تومان!

منبع: تکراتو

4

1401/9/20

20:31


ضرر شرکت‌های پرداخت الکترونیکی از فیلترینگ به عدد باورنکردنی 300 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که این آمار مربوط که ماه‌های مهر و آبان است.

ضرر شرکت‌های پرداخت الکترونیکی از فیلترینگ ؛ چیزی در حدود 300 میلیارد تومان!

ضرر شرکت‌های پرداخت الکترونیکی از فیلترینگ به عدد باورنکردنی 300 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که این آمار مربوط که ماه‌های مهر و آبان است.

ضرر شرکت‌های پرداخت الکترونیکی از فیلترینگ در دو ماه مهر و آبان بیش از 300 میلیارد تومان برآورد شده است که سهم 6 شرکت پرداخت بورسی، 198 میلیارد تومان بوده است. همچنین در این گزارش، شرکت‌های اپراتور تلفن همراه زیان بزرگی را دیده‌اند که سهم رایتل بیش از دو شرکت همراه‌اول و ایرانسل است. به حدی که این شرکت در معرض ورشکستگی کامل قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: نامه رایتل به وزارت ارتباطات :‌ با تداوم محدودیت‌های اینترنتی ورشکست می‌شویم!

ضرر شرکت‌های پرداخت الکترونیکی از فیلترینگ

اختلال اینترنت همراه و فیلتر شدن اپلیکیشن‌های پرکاربرد نه تنها تاثیر خود را بر درآمد اپراتورهای تلفن همراه گذاشته که شرکت‌های پرداخت الکترونیکی (PSP) نیز به دلیل خرید کمتر شارژ و اعتبار تلفن همراه، با کاهش بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی درآمد در دو ماه اخیر روبه‌رو شده‌اند.

ضرر شرکت‌های پرداخت الکترونیکی از فیلترینگ

کاهش استفاده از اینترنت همراه در ماه‌های مهر و آبان امسال که به دلیل اختلال در دسترسی و فیلتر شدن اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام، واتس‌اپ، گوگل استور و غیره بوده، منجر به خرید کمتر شارژ تلفن همراه (برای سیم‌کارت‌های اعتباری) و بسته‌های اینترنتی شده و تاثیر خود را بر درآمد شرکت‌های پرداخت الکترونیکی به صورت مستقیم نشان داده است. این شرکت‌ها هرکدام میلیاردها تومان کاهش درآمد در این دو ماه به ثبت رسانده‌اند که مجموع این کاهش به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

صورت‌های مالی همراه اول در مهر و آبان از کاهش چند صد میلیارد تومانی درآمد سیم‌کارت‌های اعتباری و دائمی حکایت دارد و به تازگی نامه مدیر عامل رایتل خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده است که در آن از احتمال ورشکست شدن این اپراتور در صورت ادامه روند فعلی صحبت شده است. با این حال تاثیر اختلال اینترنت بر کسب‌وکارهای دیگر، به سادگی قابل ردیابی نیست. یکی از این تاثیرات، در درآمد شرکت‌های پرداخت الکترونیکی است که بزرگ‌ترین منبع درآمدشان از محل فروش شارژ و اعتبار تلفن همراه است.

نگاهی به روند درآمدی شرکت‌های PSP حاضر در بازار سرمایه نشان می‌دهد به جز یک شرکت، بقیه در دو ماه اخیر با کاهش چند میلیارد تومانی درآمد از محل فروش شارژ و اعتبار روبه‌رو شده‌اند.

ضرر شرکت‌های پرداخت الکترونیکی از فیلترینگ

درآمدی شرکت‌های PSP از محل فروش شارژ و اعتبار تلفن همراه

براساس گزارش‌های شاپرک، اکنون ۱۲ شرکت پرداخت الکترونیکی در کشور فعال هستند که از این میان ۵ شرکت در بورس و فرابورس حضور دارند و یک شرکت نیز در حال طی کردن فرآیند پذیرش در بازار است. این ۶ شرکت که گزارش‌های درآمدی آنها به صورت ماهانه در سایت کدال منتشر می‌شود در مجموع بیش از ۷۵ درصد بازار پرداخت الکترونیکی کشور تشکیل می‌دهند و تنها PSP بزرگی که در بازار سرمایه حضور ندارد، پرداخت الکترونیک سداد (متعلق به بانک ملی) است.

مجموع درآمد ۶ شرکت پرداختی بورسی از محل فروش اعتبار تلفن همراه در آبان ماه نسبت به شهریور ماه بیش از ۱۹۸ میلیارد تومان کمتر شده است. این کاهش در مهر نسبت به شهریور نزدیک ۱۱۹ میلیارد تومان بوده است که در مجموع بیش از ۳۱۸ میلیارد تومان کاهش درآمد در دو ماه را به ثبت می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اختلال در سیستم بیلینگ شرکت مخابرات ایران ؛‌ فعلا قبض تلفن پرداخت نکنید!

تجربه 5 شرکت معتبر، از کاهش شدید درآمد

در میان این شرکت‌ها تنها کارت اعتباری ایران کیش است که در هر دو ماه با افزایش درآمد از این محل روبه‌رو بوده و در مجموع کمتر از ۱۲۵ میلیون تومان افزایش درآمد در این دو ماه داشته است که البته به نسبت کاهش درآمدی شرکت‌های دیگر، رقم بزرگی محسوب نمی‌شود.

ضرر شرکت‌های پرداخت الکترونیکی از فیلترینگ

تغییرات درآمدی PSPها از فروش شارژ و اعتبار تلفن همراه

در همین حال شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ) نیز بر خلاف دیگر شرکت‌ها در مهر ماه با افزایش درآمد از محل فروش شارژ و اعتبار روبه‌رو شده؛ اما در آبان ماه این شرکت نیز کاهش شدیدی را تجربه کرده است. کاهش درآمد آپ در آبان نسبت به شهریور بیش از ۳۷ میلیارد تومان است؛ اما اگر این کاهش را نسبت به مهر ماه در نظر بگیریم بیش از ۶۷ میلیارد تومان می‌شود. کاهش درآمد آپ از این منظر مهم است که این شرکت بیشترین درآمد از محل فروش شارژ را در میان PSPهای حاضر در بورس دارد.

مقایسه روند درآمدی شرکت‌های PSP از فروش شارژ در دو ماه مهر و آبان، دو الگوی جداگانه را ترسیم می‌کند. شرکت‌هایی که در مهر ماه با کاهش شدید درآمد روبه‌رو شده‌اند در آبان توانسته‌اند تا حدودی این روند را جبران کنند هرچند هنوز به سطح درآمدی مهر نرسیده‌اند. پرداخت الکترونیک پاسارگاد، تجارت الکترونیک پارسیان و به‌پرداخت ملت در این دسته قرار می‌گیرند. از سوی دیگر آن دسته از شرکت‌هایی که در مهر، کاهش درآمدی نداشته یا کاهش کمتری داشته‌اند در آبان با افت درآمد روبه‌رو شده‌اند. پرداخت الکترونیک سامان کیش و آپ در این گروه قرار دارند.

ضرر شرکت‌های پرداخت الکترونیکی از فیلترینگ

ضرر شرکت‌های پرداخت الکترونیکی از فیلترینگ

در مجموع این دو ماه، بیشترین کاهش درآمد مربوط به پرداخت الکترونیک پاسارگاد (پی‌پاد) است که بیش از ۱۰۱ میلیارد تومان می‌شود. کمترین کاهش نیز متعلق به آپ است که در مجموع بیش از ۶ میلیارد تومان شده است.

با درنظر گرفتن سهم سایر شرکت‌ها در بازار پرداخت الکترونیکی می‌توان تخمین زد در مجموع بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد در آبان امسال نسبت به شهریور، تنها از محل فروش بسته‌های اینترنتی و شارژ تلفن همراه، رخ داده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد ضرر شرکت‌های پرداخت الکترونیکی از فیلترینگ چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو