منبع: زومجی

3

1401/9/20

22:11


انتخاب بهترین فیلم های خارجی تاریخ سینما همیشه یکی از بحث‌های بی‌پایان علاقه‌مندان پرده نقره‌ای به‌شمار می‌رفت و قطعا در آینده نیز به‌شمار خواهد رفت. انتخاب بهترین فیلم های خارجی قطعا کار آسانی نیست و به‌همین‌دلیل در این فهرست باید چند نکته مهم را مدنظر قرار دهیم. در این مقاله فیلم‌هایی قرار گرفته‌اند که جنبه درام آن‌ها نسبت‌به سایر جنبه‌های آن پررنگ‌تر باشند و بتوان آن را خیلی راحت در ژانر درام قرار داد.

فیلم‌های درام سینما فیلم‌هایی هستند که در آن‌ها روایت داستانی اهمیت بسیار بیشتری نسبت‌به المان‌های دیگر دارد. برای مثال بسیاری از فیلم‌های ابرقهرمانی که در آن‌ها المان‌های اکشن نقش پررنگ‌تری نسبت‌به روایت داستانی دارند یا فیلم‌هایی که مشخصا مربوط به یک ژانر مشخص به جز درام هستند در این مقاله جایی نداشته‌اند. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا در فهرست بهترین فیلم های خارجی سینما نگاهی کنیم به فیلم‌های تأثیرگذار تاریخ و بهترین فیلم‌های درام سینما را با یکدیگر رتبه‌بندی کنیم. همچنین در ابتدای مقاله می‌توانید چند مورد از بهترین فیلم های خارجی 2022 تا بدین جا را نیز مطالعه کنید. پس این شما و این ۷۰ فیلم برتر خارجی تاریخ سینما.

«توجه: فیلم‌های حاضر در این مقاله براساس نظر اعضای تیم تحریریه سایت زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند»


بهترین فیلم های خارجی 2022

جیک و همسرش در حال صحبت کردن در فیلم بعد از یانگ

۷۰- فیلم خارجی جدید After Yang

فیلم بعد از یانگ

  • کارگردان: کوگونادا
  • نویسنده: کوگونادا
  • بازیگران: کالین فارل، جودی ترنر اسمیت، جاستین اچ مین، مالی اما
  • میانگین امتیازات After Yang در IMDB: ۶.۶ از ۱۰

سالی که گذشت یکی از سال‌های شلوغ در حرفه هنری کالین فرل به‌شمار می‌رود که با نقش‌آفرینی در فیلم‌هایی مانند بتمن و همین فیلم پس از یانگ حسابی موردتوجه اهالی سینما قرار گرفت و نقش‌های خودش را هم در سال گذشته به بهترین نحو ممکن ایفا کرد. فیلم After Yang را می‌توانیم مفهومی‌ترین فیلم کوگونادا قلمداد کنیم که رابطه میان انسان‌ها و ربات‌ها و احساسات آن‌ها را به شکلی زیبا روایت می‌کند. این فیلم به تهیه‌کنندگی ترسا پارک با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید شد و ازطریق شبکه‌های تلویزیونی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

داستان فیلم درباره شخصیت جیک با نقش‌آفرینی کالین فرل جریان دارد که در آینده‌ای نه‌چندان دور به‌همراه همسر و دختر چینی‌شان درکنار ربات‌ها و ماشین‌ها زندگی می‌کنند. جیک برای دخترش رباتی با نام یانگ را خریداری می‌کند تا دخترش بتواند فرهنگ قدیم چین را با کمک او بهتر و بیشتر بشناسد. بااین‌حال پس از گذشت مدتی یانگ دچار مشکل می‌شود و جیک تمام تلاش خودش را به کار می‌گیرد تا ربات دخترش را تعمیر کند. در همین مسیر جیک با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شود که نگاه او به زندگی را به‌طور کل تغییر می‌دهند.


پسربچه‌ای با لباس فضانوردی در حال فکر کردن به فضا و دوستانش روی زمین در فیلم Apollo 10½: A Space Age Childhood

۶۹- فیلم خارجی اکشن Apollo 10½: A Space Age Childhood

فیلم آپولو ۱۰/۵: کودکی در عصر فضا

  • کارگردان: ریچارد لینکلیتر
  • نویسنده: ریچارد لینکلیتر
  • بازیگران: گلن پاول، زکری لی‌وای، جک بلک
  • میانگین امتیازات Apollo 10½: A Space Age Childhood در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

در ادامه مقاله به مجموعه‌ای ساخته شده توسط ریچارد لینکلیتر خواهیم پرداخت و مجموعه Before را بررسی خواهیم کرد و در سال ۲۰۲۲ نیز بازهم شاهد ساخت اثر ارزشمند دیگری از او هستیم که به‌راحتی یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به‌شمار می‌رود. یک فیلم لایو‌اکشن فوق‌العاده زیبا که یکی از لحظات مهم تاریخ بشریت را از دید یک دانش‌آموز روایت می‌کند. فیلم Apollo 10½: A Space Age Childhood به تهیه‌کنندگی ریچارد لینکلیتر تولید شد و ازطریق شبکه استریم‌محور نتفلیکس در اختیار کاربران این شبکه قرار گرفت.

داستان فیلم درباره نخستین سفر انسان به ماه در سال ۱۹۶۹ جریان دارد که یکی از لحظات مهم و پیروزمندانه بشریت تلقی می‌شود. لحظه‌ای که از دید یک دانش‌آموز کلاس چهارم که در نزدیکی مقر ناسا زندگی می‌کند، تعریف می‌شود و او را نشان می‌دهد که برای این لحظه در ذهن خودش یک فانتزی کودکانه خلق کرده و خودش را در آن لحظه در ماه تجسم می‌کند. این فیلم روایت‌گر یک لحظه مهم در تاریخ و نمایش‌گر یک فانتزی معصومانه توسط یک کودک است که مانند بسیاری از مردم آن لحظه را از تلویزیون تماشا کرده ولی در ذهنش تصویر دیگری دارد.


کریستین اسیتوارت در حال بررسی اعضای داخلی بدن ساول در فیلم Crimes of the Future

۶۸- فیلم Crimes of the Future

فیلم جنایت‌های آینده

  • کارگردان:‌ دیوید کراننبرگ
  • نویسنده: دیوید کراننبرگ
  • بازیگران: ویگو مورتنسن، لئا سیدو، کریستن استوارت
  • میانگین امتیازات Crimes of the Future در IMDB: ۵.۹ از ۱۰

جنایت‌های آینده همان‌طور که از عنوانش می‌توان حدس زد درباره اتفاقات و مشکلاتی جریان دارد که در آینده ممکن است برای انسان‌ها رخ دهد. داستان فیلم هم در آینده‌ای نامشخص حرکت می‌کند که انسان‌ها به‌دلیل آلودگی و گرمایش دچار تغییراتی بیولوژیکی شده‌اند. در این‌میان ماشین‌ها و دستگاه‌های مختلف نیز می‌توانند عملکردهای انسان را کنترل کنند. همین موضوع باعث شده است تا برخی انسان‌ها دست به جنایت‌های مهمی بزنند و مشکلات بزرگی را شکل دهند و گروهی دیگر قصد دارند تا درمقابل آن‌ها بایستند.

فیلم Crimes of the Future علاوه‌بر داستان فوق‌العاده جذاب خودش اتمسفری هیجان‌انگیز را به‌تصویر می‌کشد که تماشا کردن آن بدون شک می‌تواند برای دوست‌داران آثار علمی تخیلی سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد. این فیلم که محصول مشترک کشورهای کانادا، فرانسه، انگلستان و یونان به‌شمار می‌رود برای نخستین بار در جشنواره کن اکران شد و مورد تشویق ۶ دقیقه‌ای حضار قرار گرفت و درکل نقدهای مثبتی دریافت کرد. اگر به فیلم‌های علمی تخیلی و فیلم‌هایی درباره آینده بشر علاقه دارید تماشای فیلم Crimes of the Future را از دست ندهید.


تانگ وی و پارک هائه-ایل در پوستر فیلم عزم رفتن به کارگردانی پارک چان ووک

۶۷- فیلم خارجی عاشقانه Decision to Leave

فیلم تصمیم جدایی

  • کارگردان: پارک چان ووک
  • نویسنده: پارک چان ووک
  • بازیگران: تانگ وی، پارک هه ایل، لی جونگ هیون، پارک یونگ وو
  • میانگین امتیازات Decision to Leave در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

در رتبه دوم بهترین فیلم های خارجی ۲۰۲۲ فیلمی از کشور کره جنوبی قرار گرفته است که پارک چان ووک برای کارگردانی آن در جشنواره فیلم کن برنده جایزه بهترین کارگردانی شد. فیلم Decision to Leave که یک فیلم جنایی و عاشقانه است را می‌توانیم دومین اثر برتر این کارگردان پس از فیلم بسیار محبوب Oldboy بدانیم. این فیلم در کشور کره جنوبی به تهیه‌کنندگی پارک چان ووک تولید شد و در فروش جهانی خود توانست فروش بسیار خوب ۲۱ میلیون دلاری را تجربه کند. پارک چان ووک به‌طور استادانه‌ای تمام اتفاقات به‌ظاهر روزمره و عادی این فیلم را از نگاهی تازه به مخاطب خود نشان می‌دهد و همین موضوع فیلم تصمیم جدایی را به اثری ارزشمند تبدیل می‌کند.

داستان فیلم درباره زندگی شخصیت هه جون جریان دارد؛ کارآگاهی جوان و کاربلد که از بی‌خوابی رنج می‌برد و زندگی مشترک او هم زندگی آرامی تلقی می‌شود. پس از اینکه پرونده قتل یک مرد شصت ساله به او سپرده می‌شود، زندگی هه جون نیز به‌طور کل دگرگون می‌شود. مردی که از کوه سقوط کرده بود و به‌نظر می‌رسید که کشته شده است. به‌همین‌دلیل و پس از آشنا شدن این کارآگاه با همسر مقتولِ داستان رابطه این دو نفر رفته‌رفته عمیق‌تر می‌شود و زمان زیادی را به یکدیگر سپری می‌کنند.


شکارچی قرمزپوش در فیلم خدای دیوانه

۶۶- فیلم Mad God

فیلم خدای دیوانه

  • کارگردان: فیل تیپت
  • نویسنده: فیل تیپت
  • میانگین امتیازات Mad God در IMDB: ۶.۸ از ۱۰

به رتبه نخست بهترین فیلم های خارجی سال ۲۰۲۲ رسیدیم و در این رتبه فیلمی قرار گرفته است که می‌توانیم آن را یکی از منحصفربه‌فردترین آثار سال جاری بدانیم که قطعا پس از تماشای آن تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را پشت‌سر خواهید گذاشت. فیلم خدای دیوانه در قالب یک اثر استاپ‌موشن ساخته شد و نقدهای بسیار مثبتی را هم از سوی اهالی سینما دریافت کرد که بسیاری از آن‌ها خالق این اثر یعنی فیل تیپت را یک نابغه خوانده‌اند. فیلم Mad God از سوی شبکه استریم‌محور Shudder منتشر شد و یک فروش سینمایی بسیار محدود را هم پشت سر گذاشت.

داستان این اثرِ بسیار خلاقانه و جذاب با شخصیتی بلندقامت شروع می‌شود که یک ژاکت پوشیده و صورت او را یک ماسک گازی پوشانده است. داستان فیلم این شخصیت را به‌عنوان قاتل به ما معرفی می‌کند و ما نیز متوجه می‌شویم که شخصیت قاتل یک چمدان حاوی بمب همراه خود دارد و می‌خواهد آن را در خطوط دشمن منفجر کند ولی نقشه طبق مراد او پیش نمی‌رود. مراحل شروع ساخت این فیلم ۳۰ سال پیش آغاز شد و پس از یک وقفه طولانی در مراحل ساختش، سرانجام در سال ۲۰۲۲ به دست مخاطبان خود رسید. پس از تماشای خدای دیوانه از این موضوع مطمئن خواهید بود که در سالی که گذشت چیزی شبیه‌به آن را در جایی دیگر ندیده‌اید.


بهترین فیلم های سینمایی خارجی

کیت هادسون درحال خندیدن در فیلم Almost Famous

۶۵- فیلم Almost Famous

فیلم تقریبا مشهور

  • کارگردان: کامرون کرو
  • نویسنده: کامرون کرو
  • بازیگران: پاتریک فوگیپ، بیلی کروداپ، کیت هادسون، فرانسیس مک‌دورمند
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Almost Famous در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

مقاله بهترین فیلم های خارجی تاریخ سینما را با فیلمی آغاز می‌کنیم که در دسته فیلم‌های درام بیوگرافی می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. فیلم Almost Famous با حضور بازیگرانی همچون پاتریک فوگیپ، کیت هادسون و جیسون لی و همچنین برنده جایزه اسکار در سال ۲۰۲۰ یعنی فرانسیس مک‌دورمند تیم بازیگری بسیار خوبی دارد که جذابیت فیلم را دوچندان می‌کند. این فیلم در سال ۲۰۰۰ به تهیه‌کنندگی کامرون کرو توسط استودیو Columbia Pictures با بودجه‌ای ۶۰ میلیون دلاری تولید ولی در گیشه‌های شکست خورد و میزان فروش آن از ۵۰ میلیون دلار فراتر نرفت.

داستان فیلم تقریبا مشهور درباره پسری دبیرستانی جریان دارد که فرصت ارزشمندی به او داده شده تا درباره یک گروه راک مقاله‌ای جامع در مجله رولینگ استون بنویسد. او برای نوشتن این مقاله باید همراه این گروه راک به یک سفر هیجان‌انگیز برای اجرای کنسرت جدیدشان برود تا بتواند به خوبی جزییات اتفاق‌های درون این گروه را بنویسد. فیلم Almost Famous پس از اکران توانست در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی برنده جایزه اسکار شود و همچنین کیت هادسون و فرانسیس مک دورمند به‌خاطر هنرنمایی خودشان در این فیلم نامزد کسب این جایره در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن شدند.


شخصیت های اصلی فیلم The Hours با حضور نیکول کیدمن و مریل استریپ

۶۴- فیلم The Hours

فیلم ساعت ها

  • کارگردان: استیون دالدری
  • نویسنده: مایکل کانینگهام
  • بازیگران: نیکول کیدمن، جولین مور، مریل استریپ، اد هریس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات The Hours در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

فیلم The Hours نه‌تنها یکی از بهترین فیلم‌های درام سینما به‌شمار می‌رود که قطعا یکی از بهترین فیلم‌های نیکول کیدمن نیز تلقی می‌شود. فیلمی به کارگردانی استیون دالدری که اینقدر داستان تأثیرگذار و زیبایی دارد که هر بیننده‌ای را می‌تواند به وجد آورد. این فیلم در هشت بخش مختلف از جمله بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول و مکمل زن و همچنین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد کسب این جایزه بود که درنهایت نیکول کیدمن توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن سال را به خودش اختصاص دهد. ایفای نقش نیکول کیدمن و سایر بازیگران اصلی این فیلم به‌قدری شگفت‌انگیز است که همه آن‌ها در میان نامزدهای کسب جایزه اسکار حضور داشتند.

داستان فیلم The Hours درباره سه خانم مختلف در سه بازه زمانی مختلف است و به این ترتیب فیلم قصد دارد تا تفاوت‌های عمیق فرهنگی در نسل‌های مختلف را نشان مخاطب خودش بدهد. شخصیت اول این فیلم یعنی خانم ویرجینیا وولف در سال ۱۹۲۳ درحال نوشتن رمان خانم دالووی، شخصیت دوم خانم لورا براون، زنی خانه‌دار در سال ۱۹۵۱ درحال مطالعه این رمان و شخصیت سوم خانم کلاریس گرا در سال ۲۰۰۱ که مانند خانم دالووی قرار است یک مهمانی برپا کند. این فیلم در سال ۲۰۰۲ به تهیه‌کنندگی اسکات رودین و رابرت فاکس توسط استودیو Miramax Films با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش خوب ۱۱۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کند.


نقش‌آفرینی دنیل دی لوئیس در فیلم In the Name of the Father

۶۳- فیلم In the Name of the Father

فیلم به نام پدر

  • کارگردان: جیم شریدان
  • نویسنده: جیم شریدان
  • بازیگران: دنیل دی‌لوئیس، اما تامسون، پیت پاستویت، جان لینچ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات In the Name of the Father در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

امکان ندارد درباره بهترین فیلم های خارجی تاریخ سینما صحبت کنیم و درمیان آن‌ها خبری از فیلم‌های دنیل دی‌لوئیس نباشد. بازیگری که پیدا کردن یک فیلم ضعیف با نقش‌آفرینی او تقریبا کاری محال به‌شمار می‌رود و برای نقش‌آفرینی خود در این فیلم نیز بار دیگر نامزد کسب جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد. فیلم In the Name of the Father در سال ۱۹۹۳ میلادی به تهیه‌کنندگی جیم شریدان و گابریل بیرن توسط استودیو Hell's Kitchen Films با بودجه‌ای ۱۳ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروشی معادل‌با ۶۶ میلیون دلار را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم به نام پدر درباره افرادی جریان دارد که در کمال بی‌گناهی به انجام بمب‌گذاری و قتل سربازان انگلیسی متهم شده‌اند. درمیان آن‌ها نیز جوانی حضور دارد به نام جری با نقش‌آفرینی استادانه دنیل دی‌لوئیس که مجبور می‌شود اعتراف کند در بمب‌گذاری سال ۱۹۷۵ ارتش ایرلند دست داشته است و به‌همین‌خاطر هم او و هم پدرش دستگیر می‌شوند. بااین‌حال یک وکیل دل‌سوز تلاش می‌کند تا به آن‌ها در این مسیر کمک کند. نقش‌آفرینی دی‌لوئیس در زمان بازپرسی‌هایی که از او صورت می‌گیرد واقعا شگفت‌انگیز است.


پوستر سینمایی فیلم فیلم Requiem for a Dream

۶۲- فیلم Requiem for a Dream

فیلم مرثیه‌ای برای یک رویا

  • کارگردان: دارن آرونوفسکی
  • نویسنده: هوبرت سلبی جونیور
  • بازیگران: الن برستین، جرد لتو، جنیفر کانلی، مارلون وینس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Requiem for a Dream در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

مرثیه‌ای برای یک رویا با اقتباس از رمانی بسیار محبوب با همین نام به نویسندگی هوبرت سلبی جونیور با دغدغه‌مندی داستانی تأثیرگذار و مهم را روایت می‌کند و مشکلاتی را به‌تصویر می‌کشد که مردم بسیار زیادی در دنیا با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. مشکلات مربوط‌به اعتیاد و نه‌تنها اعتیاد به مواد مخدر. در داستان این فیلم خانمی به نام سارا به تلویزیون اعتیاد دارد و تمام وقت خودش را پای تلویزیون سپری می‌کند و دراین‌میان پسر او به مواد مخدر اعتیاد دارد و در زندگی‌اش معمولا همراه‌با دوست خود مشغول کارهای غیرقانونی یا استفاده از مواد مخدر است.

داستان فیلم Requiem for a Dream به‌صورت سوم شخص به‌نمایش درمی‌آید و به‌طور بسیار جذابی داستان چهار شخصیت اصلی این فیلم را پوشش می‌دهد و خط داستانی فیلم مدام بین آن‌ها جابه‌جا می‌شود. داستانی که به‌خوبی و خیلی صریح نشان می‌دهد که اعتیاد به‌هرنحوی چگونه می‌تواند وضعیت جسمی و روانی یک فرد را متلاشی کند. این فیلم در سال ۲۰۰۰ میلادی به تهیه‌کنندگی اریک واتسون توسط استودیو Thousand Words با بودجه‌ای ۴.۵ میلیون دلاری تولید شد و به‌خاطر داستان منحصربه‌فردش فروش آن از مرز ۸ میلیون دلار فراتر نرفت.


نقش آفرینی اسکارلت جوهانسون در فیلم lost in translation

۶۱- فیلم Lost in Translation

فیلم گمشده در ترجمه

  • کارگردان: سوفیا کوپولا
  • نویسنده: سوفیا کوپولا
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، بیل مری، جووانی ریبیسی، آنا فاریس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Lost in Translation در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

به یکی از فیلم‌های نسبتا قدیمی اسکارلت جوهانسون رسیدیم، فیلمی که در عین قدیمی بودن بدون شک یکی از بهترین فیلم های اسکارلت جوهانسون نیز به‌شمار می‌رود. فیلم گمشده در ترجمه توانست در بخش بهترین فیلم‌نامه اورجینال مراسم جوایز اسکار این جایزه ارزشمند را کسب کند و همچنین در بخش‌های دیگری مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز نامزد کسب این جایزه شده بود. فیلم Lost in Translation در سال ۲۰۰۳ به تهیه‌کنندگی راس کتس و سوفیا کوپولا توسط استودیو American Zoetrope با بودجه‌ای بسیار کم معادل با ۴ میلیون دلار تولید شد و فروش بسیار عالی ۱۲۰ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره یک هنرپیشه آمریکایی به نام باب هریس جریان دارد که دوران پرفروغ خود را پشت سر گذاشته و برای حضور در تبلیغاتی بسیار سودآور در ژاپن به‌سر می‌برد. او پس از ۲۵ سال زندگی مشترک فشارهای زیادی را حس می‌کند و در بحران‌های میانسالی دست‌وپا می‌زند. از طرفی شخصیت شارلوت با نقش‌آفرینی اسکارلت جوهانسون که او هم از آمریکا به ژاپن آمده و در هتل محل اقامت باب ساکن است به‌همراه همسرِ عکاس خود در ژاپن حضور دارد و او هم درباره ازدواج و مسائل زندگی شخصی خود دچار تردیدهایی شده است. روند اصلی داستان از ملاقات این ۲ شروع می‌شود ولی داستان مانند کلیشه‌های اینگونه فیلم‌ها پیش نمی‌رود و پیچش‌های داستانی جذابی در ادامه فیلم شکل می‌گیرند.


پوستر فیلم marriage story با تصاویری از آدام درایور و اسکارلت جوهانسون

۶۰- فیلم Marriage Story

فیلم داستان ازدواج

  • کارگردان: نوآ بامباک
  • نویسنده: نوآ بامباک
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، آدام درایور، لورا درن، ری لیوتا
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Marriage Story در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

در رتبه شصتم این مقاله باز هم فیلمی از اسکارلت جوهانسون قرار گرفته. فیلم Marriage Story به‌عقیده بسیاری از منتقدین و اهالی سینما نه‌تنها بهترین فیلم اسکارلت جوهانسون که یکی از سه ایفای نقش برتر این بازیگر محبوب هالیوود به‌شمار می‌رود. این فیلم در مراسم اسکار در ۶ بخش مختلف از جمله بهترین فیلم سال، بهترین فیلم غیراقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد کسب این جایزه بود که درنهایت تنها توانست در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن این جایزه را به‌خاطر نقش‌آفرینی لورا درن به‌دست آورد. این فیلم در سال ۲۰۱۹ به تهیه‌کنندگی نوآ بامباک و دیوید هیمن توسط استودیو Heyday Films با بودجه‌ای ۱۸ میلیون دلاری تولید شد ولی فروش بسیار بد ۳ میلیون دلاری را تجربه کرد.

البته فروش بد این فیلم در گیشه‌ها به‌دلیل پاندمی کرونا طبیعی خواهد بود وقتی انتشار اصلی این فیلم در شبکه استریم‌محور نتفلیکس انجام شده است و زمانی‌که روی پرده سینماها رفت خیلی‌ها این فیلم را تماشا کرده بودند. داستان بسیار جذاب این فیلم درباره ازدواج شخصیت‌های چارلی و نیکول جریان دارد. چارلی یک کارگردان تئاتر موفق در نیویورک است و نیکول نیز به‌خاطر حضور در یک فیلم نوجوانانه نه‌چندان قوی شهرت کمی دارد. ازدواج این ۲ شخصیت پس از سال‌ها وارد مشکلاتی جدی می‌شود که این ۲ نفر را به فکر طلاق گرفتن می‌اندازند. مشکلات زندگی مشترک در این فیلم به‌قدری واقع‌گرایانه و طبیعی به‌تصویر کشیده می‌شود که به‌راحتی می‌توان با شخصیت‌های آن ارتباط برقرار کرد.


شخصیت اصلی فیلم Cinderella Man با بازی راسل کرو در میان جمعیتی بسیار زیاد

۵۹- فیلم Cinderella Man

فیلم مرد سیندرلایی

  • کارگردان: ران هاوارد
  • نویسنده: آکیوا گلدزمن
  • بازیگران: راسل کرو، رنی زلوگر، پل جیاماتی، بروس مک‌گیل
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Cinderella Man در IMDB: ۸ از ۱۰

راسل کرو پس از ایفای نقش در ۲ فیلم برنده جایزه بهترین فیلم سال در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ یکی از بهترین و برجسته‌ترین بازیگران اوایل هزاره جدید به‌شمار می‌رفت که با حضور در فیلم زندگی‌نامه‌ای مرد سیندرلایی باز هم به همه نشان داد که چه استعداد بالایی در به تصویر کشیدن نقش‌هایی کاملا متفاوت دارد. نقش‌هایی که او در آن چهار پنج سال ایفا کرد واقعا از زمین تا آسمان با یکدیگر فرق داشتند و راسل کرو به زیبایی هرچه تمام‌تر در آن نقش‌ها بازی کرد. فیلم Cinderella Man در سال ۲۰۰۵ به تهیه‌کنندگی برایان گریزر و ران هاوارد توسط استودیو Universal Pictures با بودجه‌ای ۸۸ میلیون دلاری تولید و فروش نه‌چندان خوب ۱۱۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان بسیار زیبا و تأثیرگذار این فیلم درباره جیمز برادوک جریان دارد و روایت‌گر زندگی بسیار پرفرازونشیب او است. برادوک که یک بوکسور سنگین‌وزن و مدعی قهرمانی جهان به‌شمار می‌رفت پس از شکستگی دست راستش مجبور به ترک کردن حرفه بوکس شد و همین موضوع خانواده آن‌ها را تا مرز فقر برد. تا جایی که برادوک برخی اوقات مجبور به گدایی از افراد ثروتمند می‌شد. بااین‌حال زندگی بازهم روی خوش خودش را به خانواده آن‌ها نشان داد تا زندگی آن‌ها دوباره جانی دیگر بگیرد. پیچش‌های داستانی این فیلم به‌گونه‌ای هستند که باورد کردن واقعی بودن آن‌ها کمی سخت است. داستانی که قطعا برای علاقه‌مندان داستان‌های واقعی ورزشی بسیار جذاب و البته تأثیرگذار خواهد بود.


شخصیت های اصلی فیلم Network

۵۸- فیلم Network

فیلم شبکه

  • کارگردان: سیدنی لومت
  • نویسنده: پدی چایفسکی
  • بازیگران: فی داناوی، ویلیام هولدن، پیتر فینچ، رابرت دووال، بیاتریس استرایت
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Network در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

فیلم شبکه یک رکورد شگفت‌انگیز را در تاریخ سینما به خود اختصاص داده است. بیاتریس استرایت برای حضور در این فیلم برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد؛ این اتفاق در حالی رخ داد که این بازیگر تنها پنج دقیقه در این فیلم حضور داشت و همین موضوع رکورد کوتاه‌ترین نقش برنده جایزه اسکار را در اختیار بیاتریس استرایت بازیگر این فیلم قرار داده است. نقش‌آفرینی او در همین دقایق کوتاه به‌قدری شگفت‌انگیز بود که توانست جایزه اسکار را به خودش اختصاص دهد. فیلم Network همچنین در بخش‌های بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و زن و بهترین نویسندگی نیز برنده جایزه اسکار شد.

در سال ۲۰۰۰ میلادی به انتخاب کتابخانه کنگره کشور آمریکا فیلم Network به‌خاطر اهمیت تاریخی، فرهنگی و زیبایی‌شناسی خودش به‌عنوان یک اثر ملی در بنیاد فیلم آمریکا ثبت شد و همچنین در سال ۲۰۰۲ در فهرست تالار افتخارات سینمای این کشور قرار گرفت. فیلمی که درباره یک شبکه تلویزیونی جریان دارد و اتفاقات ریز و درشت و البته مهم و تاثیرگذاری که باید با آن‌ها روبه‌رو شوند را به‌تصویر می‌کشد. این فیلم در سال ۱۹۷۶ میلادی به تهیه‌کنندگی هاوارد گاتفرد توسط استودیو MGM با بودجه‌ای ۴ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار خوب ۲۴ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.


دنزل واشنگتن و تام هنکس در فیلم Philadelphia

۵۷- فیلم Philadelphia

فیلم فیلادلفیا

  • کارگردان: جاناتان دمی
  • نویسنده: ران نیسوانر
  • بازیگران:‌ تام هنکس، دنزل واشنگتن، آنتونیو باندراس، جیسون رابردز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Philadelphia در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

به نخستین فیلم تام هنکس در مقاله بهترین فیلم های خارجی سینما رسیدیم؛ بازیگری که نام او را در ادامه مقاله زیاد خواهیم شنید. تام هنکس درکنار دنزل واشنگتن تیم بازیگری فوق‌العاده‌ای را در این شکل می‌دهند و همین موضوع باعث شد تا تام هنکس برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شود. همچنین فیلم Philadelphia در بخش‌های دیگری مانند بهترین موسیقی و بهترین فیلم‌نامه اورجینال برنده این جایزه شد. این فیلم در سال ۱۹۹۳ میلادی به تهیه‌کنندگی فیلم Philadelphia توسط استودیو Clinica Estetico با بودجه‌ای ۲۶ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش بسیار عالی ۲۰۷ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره وکیلی به نام اندرو جریان دارد که در یکی از شرکت‌های حقوقی بزرگ فعالیت می‌کند و پس از اینکه متوجه می‌شود به بیماری ایدز مبتلا شده توسط آن شرکت اخراج می‌شود. او اطمینان دارد که این تصمیم از سوی شرکت غیرقانونی به‌شمار می‌رود ولی هیچ وکیلی حاضر نیست از او دفاع کند تا اینکه تنها یک وکیل نه‌چندان معروف حاضر به دفاع از او می‌شود. داستان فیلم و کش‌وقوس‌های حقوقی مربوط‌به این پرونده داستان این فیلم را شکل می‌دهند که دست روی موضوعی مهم می‌گذارد و مشکل افراد زیادی در دنیا را به‌تصویر می‌کشد.


داستین هافمن و تام کروز درحال راه رفتن در فیلم Rain Man

۵۶- فیلم Rain Man

فیلم مرد بارانی

  • کارگردان: بری لوینسون
  • نویسنده: بری مارو
  • بازیگران: داستین هافمن، تام کروز، والریا گولینو، جک مرداک
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Rain Man در IMDB: ۸ از ۱۰

فیلم مرد بارانی داستان واقعی زندگی شخصیتی را به‌تصویر می‌کشد که در زندگی خود دچار محدودیت‌های زیادی بوده ولی اجازه نداده این محدودیت‌ها جلوی او را بگیرند. درباره شخصیت کیم پیک صحبت می‌کنیم، فردی دچار سندروم ساوان که قسمت‌هایی از مغزش دچار نارسایی شده بود و به‌همین‌دلیل مشکلات زیادی برای او در زندگی پیش می‌آمد. داستین هافمن به زیبایی زندگی او را روی پرده برد و داستان فیلم هم درباره میراث پدر او جریان دارد که پس از مرگش به او می‌رسد و برادرش یعنی چارلی با ایفای نقش تام کروز اصلا از این موضوع راضی نیست.

فیلم Rain Man علاوه‌بر کسب جایزه بهترین فیلم سال توانست اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و اسکار بهترین کارگردانی را به خودش اختصاص دهد و همچنین داستین هافمن به‌دلیل هنرنمایی استادانه خود در نقش ریموند که براساس زندگی کیم پیک خلق شده است، توانست اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را کسب کند. این فیلم در سال ۱۹۸۸ به تهیه‌کنندگی پیتر گوبر، دیوید مک‌گیفرت و مارک جانسون توسط استودیو United Artists با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۳۵۵ میلیون دلاری را در گیشه‌ها برای خود رقم بزند. از دیگر جنبه‌های بسیار جذاب فیلم مرد بارانی می‌توان به موسیقی متن بسیار زیبای آن اشاره کنیم که توسط هانس زیمر تهیه شده است.


شخصیت های اصلی فیلم Chungking Express

۵۵- فیلم Chungking Express

فیلم چانگ‌کینگ اکسپرس

  • کارگردان: وونگ کار وای
  • نویسنده: وونگ کار وای
  • بازیگران: بریجیت لین، تونی لیانگ چائو وی، فی وانگ، تاکشی کانشیرو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Chungking Express در IMDB: ۸ از ۱۰

به نخستین فیلم غیرانگلیسی‌زبان این فهرست رسیدیم؛ فیلم Chungking Express که در کشور هنک‌کنگ در سال ۱۹۹۴ تولید شد و به جهان نشان داد سینمای هنک‌کنگ غیر از فیلم‌های رزمی پتانسیل بسیار بیشتری را در خود جای داده است. این فیلم در سال ۱۹۹۴ به تهیه‌کنندگی چان یی کان تولید شد و به فروشی تقریبا یک میلیون دلاری دست پیدا کرد. اگر به‌دنبال فیلم‌های درام شرقی می‌گردید تماشای فیلم Chungking Express از دست ندهید.

داستان فیلم به‌طور یکسان دو خط داستانی را دنبال می‌کند که هرکدام از داستان‌ها روایت‌گر زندگی یکی از پلیس‌های کشور هنگ‌کنگ است. در هر دو داستان شاهد روابط عاطفی و زندگی شخصی هرکدام از این پلیس‌ها هستیم که به خوبی درکنار یکدیگر پیش می‌روند و با درام بسیار جذاب فیلم به پایان‌بندی بسیار زیبایی می‌رسند. شخصیت‌پردازی و موسیقی متن این فیلم نیز از نکات مثبت آن به‌شمار می‌روند که بدون شک در حین تماشای فیلم از آن‌ها لذت خواهید برد.


شخصیت اصلی فیلم Dancer in the Dark درحال لبخند زدن

۵۴- فیلم Dancer in the Dark

فیلم رقصنده در تاریکی

  • کارگردان: لارس فون تریه
  • نویسنده: لارس فون تریه
  • بازیگران: بیورک، دیوید مورس، کاترین دنو، جول گری
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Dancer in the Dark در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

در رتبه بعدی بهترین فیلم های خارجی سینما یک فیلم موزیکال قرار گرفته است؛ فیلم Dancer in the Dark محصول مشترک کشورهایی مانند دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا و سوئد که به زبان انگلیسی ساخته شده و یکی از فیلم های درام موزیکال برتر سینما به‌شمار می‌رود. این فیلم موزیکال در جشنواره‌های زیادی توانست جوایز زیادی را کسب کند و در بخش بهترین موسیقی نیز در مراسم جایزه اسکار یکی از نامزدهای اصلی تلقی می‌شد که درنهایت دستش از این جایزه کوتاه ماند. این فیلم در سال ۲۰۰۰ میلادی به تهیه‌کنندگی ویبکه ویندلو با بودجه‌ای ۱۳ میلیون دلاری تولید شد و توانست فروشی ۴۶ میلیون دلاری را تجربه کند.

داستان فیلم درباره زن جوانی به نام سلما جریان دارد که در دهه ۶۰ میلادی در یکی از شهرهای کوچک آمریکا همراه‌با پسرش زندگی می‌کند. او برای امرار معاش در کارخانه‌ای کوچک مشغول به کار شده ولی رفته‌رفته متوجه می‌شود که بینایی او درحال از بین رفتن است و همین اتفاق برای پسرش نیز درحال رخ دادن است. او تصمیم می‌گیرد تمام تلاش خودش را به کار بگیرد تا جلوی نابینا شدن پسرش را بگیرد. دراین‌میان و درکنار تمام سختی‌های زندگی، سلما تنها به موسیقی و رقص پناه می‌برد تا بتواند از پس این مشکلات بزرگ برآید.


جیمی بل درحال پریدن در کاور فیلم Billy Elliot

۵۳- فیلم Billy Elliot

فیلم بیلی الیوت

  • کارگردان: استیون دالدری
  • نویسنده: لی هال
  • بازیگران: جیمی بل، استیون منگن، دایانا کنت، آدام کوپر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Billy Elliot در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

فیلم بیلی الیوت از آن دسته فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که پس از تماشا کردن آن برای مدت‌ها داستانش را در ذهنتان مرور خواهید کرد. فیلمی که به زیبایی هرچه تمام‌تر داستانی را به‌تصویر می‌کشد که احتمالا بسیاری از نوجوانان جهان با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نمی‌توانند علایق خودشان را به هر دلیلی دنبال کنند. فیلم Billy Elliot در سال ۲۰۰۰ با بودجه‌ای ۵ میلیون دلاری تولید شد و فروشی فوق‌العاده معادل‌با ۱۱۰ میلیون دلار را پشت‌سر گذاشت. این فیلم همچنین در ۱۳ بخش مختلف نامزد کسب جایزه بفتا شد و جیمی بل لقب جوان‌ترین برنده این جایزه در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در تاریخ این جایزه را به خودش اختصاص داد.

داستان فیلم در سال ۱۹۸۴ روایت می‌شود و درباره داستان پسری ۱۱ ساله به نام بیلی الیوت جریان دارد که عاشق رقص است و آرزو دارد به یک رقصنده حرفه‌ای در رشته رقص باله تبدیل شود. او همراه‌با پدر و برادر بزرگ‌تر خودش در یک شهر کوچک زندگی می‌کند که هر دوی آن‌ها از کارگردان معدن هستند و طرز فکر کاملا متفاوتی نسبت‌به بیلی دارند. به‌همین‌دلیل بزرگ‌ترین مشکل بیلی الیوت در راه رسیدن به آرزوی خودش همین موضوع و مخالف خانواده‌اش به‌شمار می‌رود که در سنین پایین باید با آن‌ها روبه‌رو شود. مشکلی که بدون شک بسیاری از نوجوان‌های دنیا و حتی خود ما هم آن را تجربه کرده‌ایم.


سکانس برداشت بلند در فیلم children of men

۵۲- فیلم Children of Men

فیلم فرزندان انسان

  • کارگردان: آلفونسو کوارون
  • نویسنده: آلفونسو کوارون
  • بازیگران: کلایو اوون، جولیان مور، مایکل کین، چیویتل اجیوفور
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Children of Men در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

به یکی از فیلم‌های درام بسیار مفهومی این مقاله رسیدیم که در سال ۲۰۰۶ روی پرده سینماها رفت و به‌خاطر داستان خود و مفهومی که به مخاطب خود منتقل می‌کرد، خیلی سریع به نقل محافل اهالی سینما تبدیل شد. فیلمی که داستانی آخرالزمانی را به‌قدری باورپذیر به‌تصویر می‌کشد که گویا درحال مشاهده اتفاقاتی هستیم که واقعا رخ داده‌اند. فیلم Children of Men در سال ۲۰۰۶ میلادی با اقتباس از رمانی با همین نام اثر پی دی جیمز به تهیه‌کنندگی یان اسمیت با بودجه‌ای ۷۶ میلیون دلاری تولید شد و به‌خاطر داستان خاص خود میزان فروش از مرز ۷۵ میلیون دلار فراتر نرفت.

داستان این فیلم در سال ۲۰۲۷ جریان دارد و جهانی را ترسیم می‌کند که در آن بشر دیگر نمی‌تواند بچه‌ای به دنیا بیاورد و جوان‌ترین فرد کره زمین نیز در سن ۱۸ سالگی از دنیا رفته و همین موضوع هرج‌ومرج زیادی را در جهان به‌وجود آورده است. آخرین امید بشر به بچه‌دار شدن زنی به نام کی به‌شمار می‌رود که به‌گونه‌ای غیرقابل درک باردار شده و بسیاری از رهبران دنیا را نگران کرده است. دراین‌میان مردی به نام تئو مامور می‌شود تا از این زن هرطور که شده محافظت کند تا کی بتواند در یک بندر کودک خودش را به دنیا آورد.


اورسن ولز در فیلم The Third Man در تاریکی ایستاده است

۵۱- فیلم The Third Man

فیلم مرد سوم

  • کارگردان: کارول رید
  • نویسنده: گراهام گرین
  • بازیگران: جوزف کاتن، آلیدا والی، اورسن ولز، کارل اشتپانک
  • تاریخ اکران:‌ سال ۱۹۴۹ میلادی
  • میانگین امتیازات فیلم The Third Man در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

به یکی از قدیمی‌ترین فیلم های این مقاله رسیدیم. داستان فیلم مرد سوم در بازه زمانی پس از جنگ جهانی دوم جریان دارد و روایت‌گر زندگی هالی مارتینز یکی از نویسنده‌های نسبتا سرشناس رمان‌های عامه‌پسند وسترن در آمریکا است. او تصمیم می‌گیرد برای ملاقات با دوست قدیمی خود یعنی هری لایم به شهر وین برود ولی متوجه می‌شود دوست او در همان روز در یک تصادف کشته شده است ولی حضور دو افسر انگلیسی در مراسم خاکسپاری هری این جرقه را روشن می‌کند که شاید مرگ او تنها یک تصادف نبوده و همین موضوع و پیچش‌های داستانی فوق‌العاده جذاب بعدی آن به روند اصلی داستان فیلم بدل می‌گردند.

فیلم مرد سوم پس از اکران به‌خاطر داستان جدید و بسیار هیجان‌انگیز خود مورد استقبال بسیاری از اهالی سینما قرار گرفت و توانست نقدهای مثبت زیادی دریافت کند. این فیلم همچنین جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم‌برداری سیاه و سفید را به خودش اختصاص داد. فیلم The Third Man در سال ۱۹۴۹ میلادی به تهیه‌کنندگی کارول رید توسط استودیو London Films با بودجه‌ای نامشخص تولید شد و در باجه نیز فروش خوبی را تجربه نکرد. بااین‌حال پس از تماشای این فیلم مطمئن خواهید بود که یکی از بهترین فیلم های درام معمایی سینما را تماشا کرده‌اید.


کاور فیلم Parasite با حضور بازیگران اصلی آن و خطی روی چشم هایشان

۵۰- فیلم Parasite

فیلم انگل

  • کارگردان:‌ بونگ جون-هو
  • نویسنده: بونگ جون-هو
  • بازیگران: سونگ کانگ-هو، لی سون-کیون، چو یئو جئونگ، چوی وو-شیک
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Parasite در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

سینمای کره جنوبی در دهه‌ها و سال‌های گذشته به‌طور دائم نشان داده که چه پتانسیل بالایی دارد و چه افراد با استعدادی در آن مشغول کار هستند. فیلم انگل دقیقا یکی از مثال‌های بارز و بسیار عالی این موضوع تلقی می‌شود. فیلم Parasite بدون شک یکی از اتفاقات خوب سال ۲۰۱۹ بود. فیلمی که اینقدر خوب کثافت دنیای سرمایه‌داری را به تصویر کشید که درنهایت توانست جایزه اسکارِ بهترین فیلم سال را به خودش اختصاص دهد. فیلمی که داستانش دقیقا مانند اسمش رفتار می‌کند. خانواده‌ای فقیر که پس از آشنا شدن با خانواده‌ای ثروتمند مانند یک انگل به درون آن‌ها نفوذ کرده و از آن‌ها تغذیه می‌کنند و روند داستانی فیلم هم یک روند بسیار هیجان‌انگیز را سپری می‌کند تا به انتهای خودش برسد.

فیلم انگل را نمی‌توانیم در ژانر خاصی دسته‌بندی کنیم و این موضوع را خیلی خوب در زمان تماشای آن لمس کرده‌ایم. این فیلم به‌قدری زیبا و استادانه در طول مدت زمان خود ژانر عوض می‌کند و از یک ژانر به‌کلی وارد ژانری دیگر می‌شود که در زمان تماشای آن مدام از خود می‌پرسیم که اکنون این فیلم در چه ژانری قرار دارد؟ فیلمی که توانست در مراسم اسکار به نخستین فیلم غیرانگلیسی‌زبانی تبدیل شود که جایزه بهترین فیلم سال را به‌دست می‌آورد. فیلم انگل در سال ۲۰۱۹ به تهیه‌کنندگی بونگ جو هون توسط استودیو Barunson E&A با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید شد و توانست فروش عالی ۲۶۰ میلیون دلاری را تجربه کند.


تصویری از فیلم انجمن شاعران مرده

۴۹- فیلم Dead Poets Society

فیلم انجمن شاعران مُرده

  • کارگردان: پیتر ویر
  • نویسنده: تام شولمن
  • بازیگران: رابین ویلیامز، جاش چارلز، رابرت شان لئونارد، ایتن هاک
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Dead Poets Society در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

فیلم انجمن شاعران مرده به‌قدری روی مخاطب خودش تاثیر می‌گذارد که در حین تماشای آن متوجه گذر وقت نخواهید شد. فیلمی که بدون شک هروقت درباره فیلم‌های درام صحبت کنیم در ذهن ما چشمک می‌زند. این فیلم براساس رمانی با همین نام که توسط تام شولمن بازنویسی شده ساخته شد ولی زودتر از رمان محل اقتباس خود روی پرده سینماها رفت. این فیلم در سال ۱۹۸۹ به تهیه‌کنندگی پال یونگر ویت توسط استودیو Touchstone Pictures با بودجه‌ای ۱۶ میلیون دلاری تولید شد و توانست در گیشه‌ها فروش فوق‌العاده ۲۳۶ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کند.

بدون شک عبارت «!Oh Captain! My Captain» را شنیده‌اید که به یکی از عبارت‌های فراموش‌نشدنی تاریخ سینما تبدیل شده است و در یکی از تاثیرگذارترین سکانس‌های این فیلم حضور دارد. فیلمی که داستانش درباره یک استاد ادبیات انگلیسی به نام جان کیتینگ با هنرنمایی استادانه رابین ویلیامز جریان دارد که با نگاهی متفاوت و دیدگاهی جدید به ادبیات انگلیسی نگاه می‌کند و قصد دارد این دیدگاه جدید را به شاگردان خودش نیز آموزش دهد ولی همیشه زندگی بر وفق مراد او پیش نمی‌رود و اتفاقات ریز و درشتی سر راه او قرار می‌گیرند.


راسل کرو در حال نقش‌آفرینی در فیلم A Beautiful Mind

۴۸- فیلم A Beautiful Mind

فیلم ذهن زیبا

  • کارگردان: ران هاوارد
  • نویسنده: آکیوا گلدزمن
  • بازیگران: راسل کرو،‌ جنیفر کانلی، ویوین کاردن، اد هریس، پل بتانی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۱ میلادی
  • میانگین امتیازات A Beautiful Mind در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

راسل کرو پس از حضور در فیلم گلادیاتور که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت با حضور در فیلم ذهن زیبا توانست برای ۲ سال پیاپی نقش اصلی بهترین فیلم سال را ایفا کند. دو نقشی که زمین تا آسمان با یکدیگر فرق داشتند و راسل کرو نشان داد که چه استعداد بی‌نظیری در نقش‌آفرینی در نقش‌هایی کاملا متفاوت دارد. فیلم A Beautiful Mind که براساس رمانی با همین نام اثر سیلویا ناسار ساخته شده در سال ۲۰۰۱ به تهیه‌کنندگی برایان گریزر و ران هاوارد توسط استودیو Universal Pictures با بودجه‌ای ۵۸ میلیون دلاری تولید و توانست به فروش خوب ۳۲۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

این فیلم در مراسم اسکار رقیب بسیار قدرتمندی به نام The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring داشت که درنهایت موفق شد با کنار زدن آن برنده جایزه بهترین فیلم سال شود. داستان فیلم ذهن زیبا درباره شخصیت جان نش با بازی راسل کرو جریان دارد،‌ فردی بسیار باهوش که پس از فارغ‌التحصیل شدن وظیفه استادی را برعهده می‌گیرد. شخصیتی که توانایی بسیار بالایی در حل معماها و رابطه میان اشکال و اعداد دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا از سمت سازمان سیا از او درخواست کمک شود. بااین‌حال این داستان به همین زیبایی نبوده و پیچش‌های داستانی در ادامه فیلم به ما نشان می‌دهند که در واقعیت چه خبر بوده است.


تصویری سیاه و سفید از شخصیت های فیلم Tokyo Story

۴۷- فیلم Tokyo Story

فیلم داستان توکیو

  • کارگردان:‌ یاسوجیرو ازو
  • نویسنده: کوگو نودا
  • بازیگران: چیشو ریو، ستسوکو هارا، کیوکو کاگاوا، سو یامامورا
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Tokyo Story در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

به یکی دیگر از فیلم‌های درام قدیمی این فهرست رسیدیم که یکی از معدود فیلم‌های ساخته شده در قاره آسیا به‌شمار می‌رود که در این مقاله حضور دارند. فیلم داستان توکیو به‌قدری شگفت‌انگیز است که از آن به‌عنوان شاهکار ازو یاد می‌شود و نکته بسیار جالب درباره این فیلم این است که در سال ۲۰۱۲ در یک نظرسنجی از کارگردان‌های سینمایی در مجله Sight & Sound عنوان یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما را به خودش اختصاص داد. اگر از فیلم‌های شرق آسیا خوشتان می‌آید و به فیلم‌های درام علاقه دارید،‌ تماشای فیلم Tokyo Story را از دست ندهید.

داستان فیلم درباره پدر و مادر سال‌خورده‌ای جریان دارد که برای ملاقات با فرزندان خود راهی توکیو می‌شوند. در آن تابستان گرم و زمانی‌که به توکیو می‌رسند، فرزندان این دو نفر به‌خاطر مشکلات روزمره توجه چندانی به آن‌ها نمی‌کنند. دراین‌میان تنها همسرِ پسر فوت‌شده آن‌ها به گرمی از آن پدر و مادر مسن استقبال می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا ناراحتی بزرگی برای این دونفر شکل بگیرد. به‌همین‌دلیل مادر آن‌ها در راه برگشت به خانه مریض می‌شود و همین موضوع روند داستانی ادامه فیلم را شکل می‌دهد.


مارلون براندو با لباسی خیس در فیلم A Streetcar Named Desire

۴۶- فیلم A Streetcar Named Desire

فیلم اتوبوسی به نام هوس

  • کارگردان: الیا کازان
  • نویسنده: تنسی ویلیامز
  • بازیگران: مارلون براندو، ویوین لی، کیم هانتر، کارل مالدن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۱ میلادی
  • میانگین امتیازات A Streetcar Named Desire در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

در همان دهه ۵۰ میلادی باقی بمانیم و به معرفی یکی از فیلم‌های کارگردان پرحاشیه آن روزهای سینما یعنی الیا کازان بپردازیم. الیا کازان در آن زمان برای کارگردانی فیلم A Streetcar Named Desire سراغ بازیگری شناخته‌نشده به نام مارلون براندو رفت و پس از اکران فیلم مارلون براندرو به‌عنوان یکی از ستاره‌های سینما شناخته شد و به محبوبیت زیادی درمیان اهالی سینما دست پیدا کرد. این فیلم در سال ۱۹۵۱ میلادی به تهیه‌کنندگی چارلز کی فلدمن با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری توسط برادران وارنر تولید شد و توانست فروشی ۸ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد که فروشی خوب تلقی می‌شد.

داستان فیلم درباره شخصیتی به نام بلانش با نقش‌آفرینی ویوین لی جریان دارد که پس از پشت‌سر گذاشتن مشکلات بسیاری در زندگی از مدرسه‌ای که در آن کار می‌کرد نیز اخراج می‌شود و تصمیم می‌گیرد پیش خواهرش و شوهر او برود و مدتی را آن‌جا سپری کند. شوهر خواهر او یعنی استنلی با بازی مارلون براندو که یک کارگر قمارباز است از همان ابتدا با آمدن بلانش مشکل داشت و پس از مدتی از مشکلات گذشته او نیز آگاه شد. مارلون براندو برای نقش‌آفرینی در این فیلم برای نخستین بار نامزد کسب جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد و سایر بازیگران این فیلم نیز توانستند برنده جایزه اسکار در بخش‌های بهترین بازیگر نقش اصلی زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن شوند.


شخصیت های اصلی فیلم سلما و لوئیز

۴۵- فیلم Thelma & Louise

فیلم سلما و لوییز

  • کارگردان:‌ ریدلی اسکات
  • نویسنده: کالی کوری
  • بازیگران: سوزان ساراندون، جینا دیویس، هاروی کایتل، برد پیت
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Thelma & Louise در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

فیلم درام جنایی سلما و لوییز همه چیز دارد؛ از کارگردانی فوق‌العاده ریدلی اسکات گرفته تا موسیقی متن شنیدنی هانس زیمر و نقش‌آفرینی هنرمندانه بازیگران برجسته‌ای مانند سوزان ساراندون، جینا دیویس و برد پیتِ جوان. فیلمی که داستانش رفته رفته اوج می‌گیرد و آرام آرام بیننده را در خودش غرق می‌کند. فیلمی که در مراسم اسکار در ۶ بخش مختلف نامزد کسب این جایزه شده بود و در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی این جایزه را به خودش اختصاص داد. فیلم Thelma & Louise در سال ۱۹۹۱ میلادی به تهیه‌کنندگی ریدلی اسکات توسط Pathé Entertainment با بودجه‌ای ۱۷ میلیون دلاری تولید شد و فروش خوب ۴۶ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم همان‌طور که از اسمش پیدا است درباره ۲ دوست صمیمی به نام‌های سلما و لوییز جریان دارد که برای تعطیلات آخر هفته به کلبه‌ای کوهستانی می‌روند تا چند روز از شلوغی شهر دور شوند. بااین‌حال همه چیز طبق برنامه آن‌ها پیش نمی‌رود و اتفاقات ریز و درشتی در مسیر آن‌ها قرار می‌گیرند که اشاره به آن‌ها ممکن است قسمت‌های مهمی از داستان فیلم را برای شما اسپویل کند. اگر فیلم Thelma & Louise را ندیده‌اید و از فیلم‌های درام و جنایی لذت‌ می‌برید، مطمئنا از تماشای آن ناامید نخواهید شد.


تصویری سیاه و سفید از شخصیت های فیلم All About Eve

۴۴- فیلم All About Eve

فیلم همه‌چیز درباره ایو

  • کارگردان: جوزف ال منکیه‌ویچ
  • نویسنده: جوزف ال منکیه‌ویچ
  • بازیگران: بت دیویس، آن بکستر، جرج سندرز، سلست هولم، گری مریل
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۰ میلادی
  • میانگین امتیازات All About Eve در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم سال ۱۹۵۰ را می‌توانیم یکی از نزدیک‌ترین رقابت‌های تاریخ این مراسم قلمداد کنیم. سالی که با حضور فیلم‌هایی مانند فیلم Sunset Boulevard و فیلم All About Eve تا لحظه اعلام جایزه احتمال برنده شدن هر دو فیلم کاملا مساوی بود و هیچکس نمی‌توانست با درصد اطمینان بالایی درباره برنده شدن یکی از آن‌ها صحبت کند. بااین‌حال فیلم All About Eve توانست با پیشی گرفتن از فیلم بسیار ارزشمند Sunset Boulevard برنده جایزه بهترین فیلم سال شود. این فیلم در سال ۱۹۵۰ میلادی به تهیه‌کنندگی داریل اف زانوک توسط استودیو 20th Century Fox با بودجه‌ای ۱.۵ میلیون دلاری تولید و در گیشه‌های توانست فروش نسبتا خوب ۸.۵ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.

فیلم All About Eve همان‌طور که از اسمش می‌توان متوجه شد، درباره شخصیت ایو با بازی آن بکستر جریان دارد. وی عاشق نقش‌آفرینی‌های مارگو چنینگ با بازی بت دیویس در تئاتر است و دوست دارد که به او نزدیک شود و او را بشناسد. او پس از اتفاقاتی وارد زندگی مارگو می‌شود ولی داستان همیشه طبق میل آن‌ها پیش نمی‌رود و مشکلاتی برای زندگی آن‌ها به‌وجود می‌آید. این فیلم که از روی کتابی با نام The Wisdom of Eve اثر مری اور اقتباس شده با داستان درام خود به زیبایی زندگی شخصی و مشکلات به‌وجود آمده برای شخصیت‌های حاضر در فیلم را به تصویر می‌کشد تا بیننده به‌هیچ‌وجه از آن خسته نشود و همچنین به‌خوبی بتواند شخصیت‌هایش را با تمام وجود درک کند.


کاور سینمایی فیلم Her با حضور واکین فینیکس

۴۳- فیلم Her

فیلم او

  • کارگردان: اسپایک جونز
  • نویسنده: اسپایک جونز
  • بازیگران: واکین فینیکس،‌ امی آدامز، رونی مارا، اسکارلت جوهانسون
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Her در IMDB: ۸ از ۱۰

به یکی از بهترین فیلم های درام عاشقانه در این مقاله رسیدیم. رابطه میان انسان و ربات‌ها، کامپیوترها و درکل وسایل ساخت بشر همیشه از سوژه‌های محبوب فیلم‌سازها به‌شمار می‌رفته است. فیلم Her به کارگردانی اسپایک جونز پا را یک قدم فراتر گذاشته و با نشان دادن رابطه‌ای عاطفی میان بشر و یک کامپیوتر از آینده‌ای صحبت کرده که شاید خیلی از آن دور نباشیم و حتی شاید به آن رسیده باشیم. موضوعی که افراد یک جامعه را به‌جای برقراری ارتباط با یکدیگر به برقراری ارتباط با یک کامپیوتر یا به عبارتی بهتر با یک سیستم‌عامل سوق می‌دهد.

فیلم Her با ظرافت کامل و با هنرنمایی مثال‌زدنی واکین فینیکس به‌قدری زیبا این موضوع را به‌تصویر می‌کشد که گویا قرار نیست شاهد فیلمی علمی تخیلی باشیم و گویا در دل یک داستان کاملا واقعی قدم می‌زنیم. این فیلم در سال ۲۰۱۳ به تهیه‌کنندگی مگان آلیسون و اسپایک جونز توسط استودیو Annapurna Pictures با بودجه‌ای ۲۳ میلیون دلاری تولید و توسط برادران وارنر در سراسر جهان اکران شد. بااینکه فروش این فیلم از مرز ۵۰ میلیون دلار فراتر نرفت ولی بدون اغراق علاوه‌بر اینکه یکی از بهترین فیلم های درام عاشقانه سینما است، یکی از بهترین فیلم‌های دهه گذشته و قطعا یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های واکین فینیکس، بازیگر محبوب آمریکایی خواهد بود.


راسل کرو در کاور سینمایی فیلم L.A. Confidential

۴۲- فیلم L.A. Confidential

فیلم محرمانه لس‌آنجلس

  • کارگردان: کرتیس هنسن
  • نویسنده: برایان هالگلند
  • بازیگران: کوین اسپیسی، راسل کرو، گای پیرس، جیمز کرامول
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • میانگین امتیازات L.A. Confidential در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

اگر بخواهیم به بهترین نقش‌آفرینی‌های کوین اسپیسی، یکی از بهترین بازیگر‌های تاریخ سینما اشاره کنیم بدون شک بازی او در فیلم L.A. Confidential در رتبه‌های برتر آن فهرست قرار خواهد گرفت. فیلمی که با داستان بسیار جذابش می‌تواند یکی از بهترین فیلم های درام معمایی سینما لقب بگیرد و قطعا گزینه‌ای بسیار عالی برای علاقه‌مندان این ژانرها به‌شمار می‌رود. فیلم L.A. Confidential در سال ۱۹۹۷ میلادی به تهیه‌کنندگی آرنان میلشان توسط استودیو Regency Enterprises با بودجه‌ای ۳۵ میلیون دلاری تولید و فروش خوب ۱۳۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان این فیلم که اقباسی بسیار عالی از یک رمان معمایی با همین نام اثر جیمز الروی به‌شمار می‌رود درباره شخصیت ادموند اکسلی، یکی از نیروهای اداره پلیس لس‌آنجلس جریان دارد. پدر او یعنی پرستون اکسلی یکی از برجسته‌ترین کارآگاه‌های شهر بود که توسط یک قاتل ناشناس کشته شد و ادموند نیز قصد دارد تا قاتل پدرش را پیدا کند. ادموند در این مسیر قدم به مسیرهایی می‌گذارد که ممکن است برای او گران تمام شود ولی اهمیتی نمی‌دهد و حتی درمقابل افسران فاسد نیروی پلیس نیز می‌ایستد.


کاور فیلم The King's Speech

۴۱- فیلم The King's Speech

فیلم سخنرانی پادشاه

  • کارگردان: تام هوپر
  • نویسنده: دیوید سیدلر
  • بازیگران: کالین فرث، جفری راش، مایکل گمبون، هلنا بونهام کارتر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات The King's Speech در IMDB: ۸ از ‍۱۰

فیلم سخنرانی پادشاه یک داستان واقعی را به‌قدری زیبا به تصویر می‌کشد که در هنگام تماشای آن محوش خواهید شد. فیلمی درباره پادشاه بریتانیا یعنی جرج ششم که می‌شود پدر الیزابت دوم، ملکه فعلی بریتانیا. در این فیلم داستان لکنت زبان جورج ششم را خواهیم دید، داستانی که برای او بسیار عذاب‌آور تلقی می‌شد و به هر دری می‌زد تا آن را از بین ببرد. همسر وی یعنی شخصیت الیزابت پس از ناامیدی از روش‌های ناکارآمد اطرافیان پادشاه، گفتار درمانی استرالیایی با نام لیونل را پیدا کرده و پس از کش‌وقوس‌های فراوان نهایتا لیونل لوگ کار درمان لکنت پادشاه را آغاز می‌کند.

فعالیت‌هایی که تحت روش‌های نوین و قوانین خاص و سخت‌گیرانه لیونل پیش گرفته می‌شود تا درنهایت پادشاه نیز بتواند سخنرانی‌های بهتری را برای مردمش انجام دهد. فیلم The King's Speech نه‌تنها در بخش بهترین فیلم سال که در بخش‌های دیگری مانند بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم‌نامه اورجینال توانست برنده جایزه اسکار شود. این فیلم در سال ۲۰۱۰ به تهیه‌کنندگی یان کنینگ، امیل شرمن و جفری راش توسط استودیو UK Film Council با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش شگفت‌انگیز ۴۳۰ میلیون دلاری را گیشه‌ها پشت‌سر بگذارد. فیلمی که با درام فوق‌العاده خود می‌تواند فیلمی بسیار ارزشمند به حساب آید.


آدرین برودی در میان وسایل پخش شده مردم در خیابان در حال گریه کردن در فیلم The Pianist

۴۰- فیلم The Pianist

فیلم پیانیست

  • کارگردان: رومن پولانسکی
  • نویسنده: رونالد هاروود
  • بازیگران: آدرین برودی، توماس کرچمان، فرنک فینالی، امیلیا فاکس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات The Pianist در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

از کلمه «شاهکار» به‌راحتی می‌توانیم برای فیلم پیانیست استفاده کنیم. فیلمی که به‌گفته رومن پولانسکی مهم‌ترین فیلم او به‌شمار می‌رود. پولانسکی در کودکی به‌دلیل بمباران شهر ورشو توسط نازی‌ها مادر خودش را از دست داد و ساخت فیلمی درباره همان دوران قطعا برای او به اثری بسیار شخصی تبدیل شده است. همچنین نقش‌آفرینی به‌یادماندنی و هنرمندانه آدرین برودی در این فیلم را نیز نباید فراموش کنیم، ایفای نقشی که در سن ۲۹ سالگی برای او جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به‌همراه داشت. این فیلم به تهیه‌کنندگی آلبرت رودی توسط استودیو +Canal با بودجه‌ای ۳۵ دلاری تولید و توانست فروش خوب ۱۲۱ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.

فیلم The Pianist درباره زندگی نوازنده پیانوی یهودی یعنی ولادیسلاو اشپیلمان جریان دارد که قبل از اشغال کشورش توسط نازی‌ها اثار شوپن را در ایستگاه رادیویی ورشو می‌نواخت. او کتابی به نام The Pianist را نوشت که به منبع الهام اصلی این فیلم تبدیل شده و رومن پولانسکی این فیلم را براساس کتاب وی ساخته است. فیلم پیانیست خیلی خوب و خیلی صریح کثافت جنگ‌جهانی دوم را به‌تصویر می‌کشد که یهودی‌های لهستان پس از اشغال این کشور توسط نازی‌ها چه زندگی سختی را تجربه کردند و بسیاری از آن‌ها بدون هیچ دلیلی کشته شدند. فیلم پیانیست ارزش تماشای نه‌تنها یک بار که چند بار را دارد و مطمئن باشید از تماشای آن به‌هیچ‌وجه پشیمان نخواهید شد.


کودکی درحال تیراندازی با سلاح در فیلم City of God

۳۹- فیلم City of God

فیلم شهر خدا

  • کارگردان: فرناندو میرلس
  • نویسنده: پائولو لینز
  • بازیگران: الکساندر رودریگوئز، آلیس براگا، لئوناردو فرمینو، سئو ژاهژی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات City of God در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

به یکی دیگر از فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان این مقاله رسیدیم که می‌توان آن را یکی از خاص‌ترین فیلم‌های درام حاضر در این مقاله دانست. فیلم City of God با روایت داستانی واقعی و البته تأثیرگذار جایگاه بسیار خاصی درمیان اهالی سینما پیدا کرده و همیشه از آن به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان تاریخ یاد می‌شود. فیلمی با زبان پرتغالی و محصول کشور برزیل که در سال ۲۰۰۲ با بودجه‌ای تقریبا ۴ میلیون دلاری تولید شد و پس از اکران توانست در گیشه‌ها فروش بسیار خوب ۳۱ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کند.

داستان فیلم شهر خدا به زیباترین شکل ممکن ضرب‌المثل (If you run the beast catches, if you stay the beast eats) را تعریف می‌کند و درباره دو پسر در محله‌های فقیرنشین شهر ریو در برزیل جریان دارد. پسرهایی که سرنوشت‌هایی کاملا متفاوت به یکدیگر پیدا کردند و داستان هرکدام از آن‌ها به زیبایی در این فیلم به نمایش درمی‌آید. فیلم City of God در چهار بخش در مراسم جوایز اسکار از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی نامزد کسب این جایزه بود که درنهایت دستش از آن‌ها کوتاه ماند.


کاور فیلم The Departed با حضور لئوناردو دی‌کاپریو جک نیکلسون و مت دیمون

۳۸- فیلم The Departed

فیلم رفتگان

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: ویلیام موناهان
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون، جک نیکلسون، مارک والبرگ، مارتین شین
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۶ میلادی
  • میانگین امتیازات The Departed در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

امکان ندارد نام لئوناردو دی‌کاپریو کنار نام مارتین اسکورسیزی قرار بگیرد و شاهد فیلم خوبی نباشیم. زوج طلایی سینما که توانسته‌اند فیلم‌های بسیار خوبی را یکی پس از دیگری تهیه و به مخاطبان خود هدیه دهند. فیلم‌هایی که همگی آن‌ها جزو نامزد‌های اصلی کسب جایزه اسکار به‌شمار می‌رفتند. فیلم The Departed دقیقا یکی از همان فیلم‌ها یا شاید بهترین درمیان آن‌ها باشد. این فیلم در سال ۲۰۰۶ به تهیه‌کنندگی برد گری و گراهام کینگ توسط استودیو Plan B Entertainment با بودجه‌ای ۹۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش خوب ۲۹۰ میلیون دلاری را تجربه کند. این فیلم همچنین درکنار جایزه بهترین فیلم سال در بخش‌های دیگری مانند بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی نیز موفق به کسب جایزه اسکار شد.

داستان فیلم درباره یکی از مامورین پلیس شهر بوستون یعنی شخصیت بیلی کاستیگان با بازی دی‌کاپریو جریان دارد که مامور می‌شود به‌صورت ناشناس در یک باند گانگستری بسیار خطرناک فعالیت کند. باندی که به رهبری شخصیت فرانک کاستلو با هنرنمایی جک نیکلسون با هیچ‌کس شوخی ندارد و اگر متوجه حضور یک جاسوس در میان خودشان شوند به‌راحتی او را خواهند کشت. این تمام ماجرا نیست و پیچش‌های داستانی فوق‌العاده جذاب فیلم باعث می‌شوند تا نتوانید در هنگام تماشای آن پلک بزنید. اگر به فیلم های جاسوسی یا پلیسی علاقه دارید فیلم دپارتد می‌تواند بهترین گزینه برای شما تلقی شود.


ایفای نقش دنیل دی لوییس رو یک ویلچر در فیلم My Left Foot

۳۷- فیلم My Left Foot

فیلم پای چپ من

  • کارگردان: جیم شریدان
  • نویسنده: جیم شریدان
  • بازیگران: دنیل دی لوییس، رنی مک آنالی، برندا فریکر،‌ فیونا شاو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۹ میلادی
  • میانگین امتیازات My Left Foot در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

به نخستین فیلم دنیل دی لوییس در این مقاله رسیدیم. فیلمی که توانست نخستین اسکار وی را در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای او به‌همراه داشته باشد. ایفای نقشی که به عقیده بسیاری از اهالی سینما می‌تواند یکی از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های یک بازیگر در سینما تلقی شود. همچنین برندا فیکر توانست به‌خاطر نقش‌آفرینی زیبایش در این فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن این جایزه را به خودش اختصاص دهد. فیلم My Left Foot در سال ۱۹۸۹ میلادی به تهیه‌کنندگی نوئل پیرسون توسط استودیو Ferndale Films با بودجه‌ای ۸۰۰ هزار دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۱۵ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد. از داستان تأثیرگذار و نقش‌آفرینی‌های مثال‌زدنی فیلم که عبور کنیم می‌توانیم شخصیت‌پردازی شخصیت‌های فیلم را یکی دیگر از نکات مثبت این فیلم درنظر بگیریم.

داستان فیلم روایت‌گر زندگی کریستی براون است. او در خانواده‌ای بزرگ به دنیا آمد ولی متاسفانه مبتلا به فلج مغزی بود. همه او را دوست داشتند، همه از جمله مادرش به او عشق می‌ورزیدند ولی متاسفانه او نه می‌توانست صحبت کند نه می‌توانست راه برود. تنها کاری که کریستی در زندگی خود قادر به انجام دادن بود، حرکتِ پای چپش تلقی می‌شد و تنها می‌توانست پای چپ خود را تکان دهد. او تسلیم سرنوشتش نشد و نشان داد که باوجود همه این مشکلات باز هم می‌تواند زندگی خوبی را تجربه کند. فیلم پای چپ من از روی رمانی با همین اثر کریستی براون، شخصیت اصلی داستان فیلم نوشته شده که همین موضوع نشان می‌دهد کریستی باوجود این مشکلات بسیار جدی چقدر در زندگی خود موفق بوده است.


دردن در حال تهیه صابون در فیلم باشگاه مشت زنی

۳۶- فیلم Fight Club

فیلم باشگاه مشت‌زنی

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • نویسنده: جیم اوهلز
  • بازیگران: برد پیت، ادوارد نورتون، هلنا بونهام کارتر، جرد لتو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Fight Club در IMDB: ۸.۸ از ۱۰

گویا فیلم Fight Club ساخته شده تا بیننده خودش را دیوانه کند؛ کاری که دیوید فینچز در آن استاد است. داستان فیلم درباره شخصیتی جریان دارد که مبتلا به بی‌خوابی است و زندگی خودش را پوچ می‌بیند. این موضوع تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که او با شخصی به نام تایلر آشنا می‌شود و در یکی از ملاقات‌های این دو نفر تایلر از او می‌خواهد تا به صورتش مشت بزند. همین اتفاق نخستین جرقه شکل‌گیری یک گروه زیرزمینی را به وجود می‌آورد که در آن افراد مختلف جمع می‌شوند و تنها یکدیگر را کتک می‌زنند تا اینگونه زندگی آن‌ها از یک‌نواختی خارج شود. این گروه رفته‌رفته گسترده‌تر می‌شود تا جایی که از آن به‌عنوان یک فرقه یاد می‌کنند.

این فیلم به‌قدری تاثیر فرهنگی و اجتماعی از خودش برجای گذاشت که در سراسر دنیا چندین باشگاه مشت‌زنی به همین شکل دایر شد که با دخالت نیروهای پلیس هر کشور از فعالیت آن‌ها جلوگیری شد ولی می‌توان حدس زد که همچنان برخی از آن‌ها در سکوت کامل فعالیت می‌کنند. در سال ۲۰۰۸ مجله امپایر فیلم باشگاه مشت‌زنی را درمیان ۵۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما در رتبه دهم قرار داد. این فیلم در سال ۱۹۹۹ میلادی به تهیه‌کنندگی آرت لینسون توسط شرکت فاکس قرن بیستم با بودجه‌ای ۶۳ میلیون دلاری تولید شد ولی فروش آن از ۱۰۲ میلیون دلار فراتر نرفت. چراکه خیلی‌ها باور داشتند تماشای این فیلم می‌تواند آثار مخرب جبران‌ناپذیری روی دیگران داشته باشد.


کاور فیلم gladiator با ایفای نقش راسل کرو

۳۵- فیلم Gladiator

فیلم گلادیاتور

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • نویسنده: دیوید فرانزونی، جان لوگان
  • بازیگران: راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن، الیور رید، ریچارد هریس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Gladiator در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

فیلم گلادیاتور به‌قدری داستان قوی و تاثیرگذاری دارد که می‌تواند تا روزها ذهن شما را درگیر خود کند. داستان فیلم که یک داستان افسانه‌ای به‌شمار می‌رود و واقعیت تاریخی ندارد درباره ماکسیموس دسیموس مریدیوس، ژنرال ارتش روم است که نقش او را راسل کرو ایفا می‌کند. او پس از شکست دادن آخرین گروه بربرها نزد امپراتور مارکوس اورلئوس که در بستر بیماری است می‌رود و امپراتور از او می‌خواهد که پس از مرگ او زمام امور کشور را به‌دست بگیرد. با مرگ امپراتور به‌دست پسر او یعنی کومودوس با بازی واکین فینیکس، کومودوس ادعای امپراتوری می‌کند، همسر و فرزند ماکسیموس رو به‌قتل می‌رساند و دستور اعدام ماکسیموس را صادر می‌کند. ماکسیموس با فرار از مرگ به‌عنوان یک برده و یک جنگجو تمام روزهای عمر خود را با فکر گرفتن انتقام سپری و تنها به یک موضوع می‌اندیشد و آن چیزی نیست جز بازگشت به روم و گرفتن انتقام خانواده خود.

فیلم Gladiator از معدود فیلم‌هایی است که در آن می‌توانید طعم واقعی تنفر، خیانت، انتقام و عشق را به‌بهترین شکل ممکن و به‌خوبی با ذره‌ذره وجودتان لمس کنید. به جرات می‌توان گفت پس از هربار تماشای این فیلم با بازی هنرمندانه راسل کرو و واکین فینیکس، موسیقی شاهکار هانس زیمر و درام خارق‌العاده فیلم‌نامه آن، موهای تنتان سیخ خواهد شد. این فیلم در سال ۲۰۰۰ توسط استودیو رد واگن اینترتینمنت و به‌تهیه‌کنندگی داگلاس ویک، دیوید فرانزونی تهیه و توسط شرکت دریم‌وورکس پیکچرز اکران شد. ساخته ریدلی اسکات توانست به‌فروش ۴۶۰ میلیون دلاری دست پیدا کرده و بودجه نسبتا سنگین ۱۰۰ میلیون دلاری خود را به‌خوبی توجیه کند. همچنین فیلم گلادیاتور توانست برنده جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم سال شود.


جسی و سلین شخصیت‌های اصلی سه‌گانه Before در حال خندیدن

۳۴- فیلم Before Sunrise

فیلم پیش از طلوع

  • کارگردان: ریچارد لینکلیتر
  • نویسنده: ریچارد لینکلیتر
  • بازیگران: ایتن هاک، ژولی دلپی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Before Sunrise در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

در تاریخ سینما همیشه شاهد ساخت فیلم‌هایی رومانتیک بوده‌ایم و بیشتر آن‌ها با گذر زمان فراموش شده‌اند و تعداد بسیار کمی از آن‌ها در یاد اهالی سینما باقی مانده‌اند. سه‌گانه Before بدون شک یکی از آن مجموعه‌های درام عاشقانه سینما به‌شمار می‌رود که تاریخ انقضا ندارد و احتمالا در طول گذر زمان تازه باقی خواهند ماند. سه‌گانه Before که شامل سه قسمت یعنی فیلم Before Sunrise، فیلم Before Sunset و فیلم Before Midnight می‌شود، داستان شخصیت‌های جسی و سلین را به‌تصویر می‌کشد که در یک قطار مسافربری با یکدیگر آشنا و داستان خود را خیلی اتفاقی آغاز می‌کنند. در این سه‌گانه ما با شخصیت‌های جسی با بازی اتان هاک و سلین با ایفای نقش ژولی دلپی در یک مسیر تقریبا ۱۸ ساله همراه می‌شویم و جزییات ریز و درشت زندگی آن‌ها را تماشا می‌کنیم.

ریچارد لینکلیتر، کارگردان و نویسنده این سه‌گانه است که موفق شد یک مجموعه عاشقانه ماندگار در سینما را از خود به‌جای بگذارد. قسمت اول سه‌گانه Before یعنی فیلم Before Sunrise در سال ۱۹۹۵، قسمت دوم یعنی فیلم Before Sunset در سال ۲۰۰۳ و قسمت آخر یعنی فیلم Before Midnight در سال ۲۰۱۳ روی پرده سینماها رفتند. هزینه کلی ساخت این مجموعه حدود ۸ میلیون دلار اعلام شده؛ مجموعه‌ای که موفق شد در گیشه به فروش تقریبا ۵۰ میلیون دلاری دست پیدا کند. فیلم‌های Before بدون شک از بهترین فیلم های درام عاشقانه تاریخ سینما به‌شمار می‌روند.


شخصیت های اصلی فیلم Talk to Her

۳۳- فیلم Talk to Her

فیلم با او حرف بزن

  • کارگردان: پدرو آلمودوار
  • نویسنده:‌ پدرو آلمودوار
  • بازیگران: خاویر کامارا، لئونور واتلینگ، داریو گراندینتی، جرالدین چاپلین
  • تاریخ اکران:‌ سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Talk to Her در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

به یکی دیگر از فیلم های درام غیرانگلیسی‌زبان این مقاله رسیدیم که یک اقتباس اسپانیای از رومئو و ژولیت اثر به‌یادماندنی شکسپیر به‌شمار می‌رود ولی داستان آن تا حدی با داستان اصلی متفاوت است. با تماشای این فیلم بدون شک از نوع روایت فیلم، استفاده چشم‌نواز از رنگ‌های مختلف و موسیقی زیبای آن لذت خواهید برد. فیلمی که در سال ۲۰۰۲ به تهیه‌کنندگی آگوستین آلمودوار با بودجه‌ای بسیار محدود تولید شد و در گیشه‌ها فروش بسیار عالی ۶۵ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم درباره دو مرد به نام‌های بنینیو و مارکو جریان دارد که سرنوشت برای آ‌ن‌ها اتفاقی مشابه را رقم می‌زند و نوع برخورد این دو نفر با این اتفاق به داستان اصلی این فیلم بدل می‌گردد. معشوقه‌های بنینیو و مارکو به‌دلیل صدماتی که به آن‌ها وارد شده در کما به سر می‌برند و هر دوی آن‌ها در یک بیمارستان تحت مداوا هستند. در‌میان بنینیو و مارکو که سرنوشتی مشابه با دیگری دارند، رابطه دوستانه‌ای شکل می‌گیرد و تمام این اتفاقات در قالب یک فیلم درام عاشقانه بسیار جذاب تقدیم مخاطب می‌شوند.


آلن دلون در نقش روکو در فیلم Rocco and His Brothers

۳۲- فیلم Rocco and His Brothers

فیلم روکو و برادرانش

  • کارگردان: لوکینو ویسکونتی
  • نویسنده: لوکینو ویسکونتی
  • بازیگران: آلن دلون، آنی ژیراردو، کلودیا کاردیناله، رناتو سالواتوری
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Rocco and His Brothers در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

فیلم Rocco and His Brothers از آن دسته فیلم‌های سینما تلقی می‌شود که پس از گذشت بیش از ۶ دهه از اکران آن هنوز تازگی خودش را حفظ کرده است و هربار تماشا کردن آن لذت‌بخش خواهد بود. این فیلم محصول مشترک کشورهای ایتالیا و فرانسه به‌شمار می‌رود که در سال ۱۹۶۰ روی پرده سینماها رفت و خیلی سریع به محبوبیت بسیار زیادی دست یافت. داستان فیلم با اقتباس از رمانی ایتالیایی به نام iL ponte della Ghisolfa اقتباس شده و داستان یک خانواده ایتالیایی را به‌تصویر می‌کشد.

این خانواده روستایی تصمیم می‌گیرند تا از جنوب ایتالیا به شمال این کشور و به شهر میلان مهاجرت کنند و در آن شهر برای خود زندگی خوبی تشکیل دهند. داستان فیلم حول شخصیت روکو با نقش‌آفرینی هنرمندانه آلن دلون می‌چرخد و هربار به داستان یکی از برادرهای او می‌پردازد. روکو شخصیتی خوب و معصوم دارد و با ازخودگذشتگی‌های خود مسئولیت خانواده را به دوش می‌کشد تا همه افراد خانواده بتوانند زندگی بهتری را تجربه کنند. اگر اهل فیلم‌های کلاسیک درام هستید تماشای فیلم روکو و برادرانش را از دست ندهید.


کاور فیلم ۱۲ سال بردگی با حضور چیویتل اجیوفور

۳۱- فیلم 12Years a Slave

فیلم ۱۲ سال بردگی

  • کارگردان: استیو مک‌کویین
  • نویسنده: جان ریدلی
  • بازیگران: چیویتل اجیوفور، مایکل فاسبندر، بندیکت کامبربچ، لوپیتا نیونگو، برد پیت
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات 12Years a Slave در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

فیلم ۱۲ سال بردگی از آن دسته فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که تقریبا همه موافق آن بودند که علاوه‌بر موضوع خاص خودش جایزه اسکار را به حق کسب کرده است. فیلم‌هایی که با محوریت برده‌داری در سال‌های دور و مشکلات سیاه‌پوست‌های آمریکایی برنده جایزه اسکار می‌شوند معمولا از این دست حواشی دور خود می‌بینند ولی فیلم ۱۲ سال بردگی به‌قدری باکیفیت و با درامی فوق‌العاده ساخته شد که تقریبا اینگونه حواشی درکنار آن جایی نداشتند. این فیلم به تهیه‌کنندگی برد پیت توسط استودیو Regency Enterprises با بودجه‌ای ۲۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار عالی ۱۹۰ میلیون دلاری را پشت سر بگذارد.

داستان فیلم درباره شخصیت سالومون نورثاب جریان دارد، یک موزیسین سیاه‌پوست که آزادانه به‌همراه خانواده خود در ساراتوگا زندگی می‌کرد ولی یک شب توسط عده‌ای از اوباش آن منطقه مسموم و به‌عنوان یک برده فروخته می‌شود. یک فرد سیاه‌پوست که به‌عنوان برده فروخته شده، مگر می‌تواند ادعای آزادی کند؟ خیر. سالومون بااینکه می‌دانست یک فرد کاملا آزاد است ولی بااین‌حال ۱۲ سال از عمر خود را به‌عنوان یک برده زندگی کرد و در این مدت لحظاتی را پشت‌سر گذاشت که او را برای همیشه تغییر دادند. فیلم ۱۲ سال بردگی در سال ۲۰۱۳ درمیان فیلم‌های بسیار خوبی مانند فیلم The Imitation Game، فیلم American Sniper، فیلم The Grand Budapest Hotel، فیلم Selma و فیلم The Theory of Everything توانست جایزه اسکار بهترین فیلم سال را کسب کند.


شخصیت‌های اصلی فیلم No Country for Old Men

۳۰- فیلم No Country for Old Men

فیلم جایی برای پیرمردها نیست

  • کارگردان: جوئل کوئن، اتان کوئن
  • نویسنده: جوئل کوئن، اتان کوئن
  • بازیگران: تامی لی جونز، خاویر باردم، جاش برولین، وودی هارلسون
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۷ میلادی
  • میانگین امتیازات No Country for Old Men در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

برادران کوئن با ساخت فیلم No Country for Old Men اثری ساختند که به احتمال بسیار زیاد تا سال‌ها و دهه‌ها بعد از آن صحبت خواهد شد. اثری که شاید برای همه سلیقه‌ها ساخته نشده باشد ولی اگر از آن خوشتان بیاید نمی‌توانید خودتان را از تماشای دوباره و دوباره آن محروم کنید. جایی برای پیرمردها نیست در سال ۱۹۸۰ و درباره شخصیت لوئلین ماس جریان دارد؛ وی زمانی‌که برای شکار در صحرا بود به‌طور اتفاقی در آن مکان چند جسد می‌بیند که در یک معامله مواد مخدر حضور داشتند. لوئلین همچنین کیفی حاوی ۲ میلیون دلار پول پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد آن را نزد خود نگه دارد که همین موضوع شروعی به‌شمار می‌رود برای روند اصلی داستان این فیلم.

دراین‌میان شخصیت آنتون چیگو با بازی خاویر باردم که یک آدمکش بسیار کاربلد است برای پیدا کردن پول‌ها اجیر می‌شود و برای انجام وظیفه خود از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. فیلم No Country for Old Men که از روی رمانی با همین‌نام اثر کورمک مک‌کارتی ساخته شده درکنار جایزه بهترین فیلم سال توانست در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برنده جایزه اسکار شود. این فیلم به تهیه‌کنندگی اسکات رودین به‌همراه برادران کوئن توسط استودیو Scott Rudin Productions تولید و اکران شد. باتوجه‌به بودجه ۲۵ میلیون دلاری این فیلم فروش ۱۷۲ میلیون دلاری آن قطعا فروش خوبی قلمداد می‌شود.


کریستین بیل و هیث لجر در فیلم the dark knight

۲۹- فیلم The Dark knight

فیلم شوالیه تاریکی

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • نویسنده: جاناتان نولان، کریستوفر نولان
  • بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری الدمن، مورگان فریمن
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۸ میلادی
  • میانگین امتیازات The Dark knight در IMDB: ۹ از ۱۰

کریستوفر نولان با ساخت سه‌گانه شوالیه تاریکی جریانی جدید را در فیلم‌های ابرقهرمانی پدید آورد؛ جریانی که نشان داد لازم نیست یک فیلم ابرقهرمانی پر از صحنه‌های اکشن وسیع و نبردهای بیش‌ازحد غیر منطقی باشد تا به موفقیت برسد و اگر یک فیلم ابرقهرمانی به واقعیت نزدیک بماند هم می‌تواند موفقیت‌های زیادی کسب کند. فیلم شوالیه تاریکی که دومین قسمت مجموعه سینمایی بتمنِ کریستوفر نولان به‌شمار می‌رود با بودجه‌ای حدود ۱۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به‌تهیه‌کنندگی اما توماس، چارلز روون و کریستوفر نولان توسط استودیو‌های لجندری پیکچرز، سینکاپی فیلمز و دی‌سی کامیکس تولید و توسط شرکت برادران وانر اکران شد. این فیلم پس از اکران در سراسر جهان به فروش بسیار عالی ۱.۰۱ میلیارد دلار دست پیدا کرد.

دستان این فیلم درباره رویارویی بتمن با یکی از دشمنان اصلی خود یعنی جوکر جریان دارد. بازی بی‌نظیر و هنرمندانه هیث لجر فقید در نقش جوکر باعث شد تا برای اولین‌بار جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال به بازیگر یک شخصیت منفی تعلق پیدا کند. درکنار هیث لجر می‌توان به ایفای نقش بسیار خوب بازیگران برجسته‌ای مانند کریستین بیل، مایکل کین، گری الدمن و مورگان فریمن اشاره کرد. داستان این فیلم برخلاف فیلم‌های قدیمی مجموعه سینمایی بتمن، به زندگی حقیقی مردم بسیار نزدیک است و به‌عقیده منتقدان سینمایی همین عامل می‌تواند مهم‌ترین دلیل موفقیت‌های زیاد این فیلم نسبت‌به سایر فیلم‌های ابرقهرمانی تلقی شود.


پوستر فیلم ویل هانتینگ نابغه

۲۸- فیلم Good Will Hunting

فیلم ویل هاینتینگ نابغه

  • کارگردان: گاس ون سنت
  • نویسنده: بن افلک، مت دیمون
  • بازیگران: مت دیمون، رابین ویلیامز، بن افلاک، مینی درایور
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Good Will Hunting در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

فیلم Good Will Hunting بدون هیچ شکی یکی از بهترین فیلم های درام انگیزشی به‌شمار می‌رود که حس و حال خوبی را به بیننده خود منتقل می‌کند. بازی چشم‌نواز و هنرمندانه رابین ویلیامز دوست‌داشتنی درکنار مت دیمون و بن افلک به‌علاوه داستان بسیار زیبا و تأثیرگذار، این فیلم را به اثری تبدیل کرده که تا دهه‌ها از یاد اهالی سینما حذف نخواهد شد. فیلم Good Will Hunting در سال ۱۹۹۷ میلادی به تهیه‌کنندگی لارنس بندر توسط استودیو Be Gentlemen با بودجه‌ای ۱۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش فوق‌العاده ۲۲۶ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره شخصیتی به نام ویل هانتینگ جریان دارد؛ پسری ۲۰ ساله که در دانشگاه MIT کارهای خدماتی آن مکان را انجام می‌دهد و درعین‌حال استعداد بی‌نظیری در ریاضیات دارد ولی خودش را دست‌کم گرفته و به استعداد خودش باور ندارد. به‌همین‌دلیل با کمک یک مشاور تلاش می‌کند تا در مسیر درستی قرار بگیرد و از استعدادش استفاده کند. دیالوگ‌های فی‌البداهه این فیلم سینمایی که در لحظه به فیلم‌نامه آن اضافه شده‌اند قطعا یکی از چندین و چند عنصر شگفت‌انگیز موجود در این فیلم تلقی می‌شوند.


کیسی افلک در نقش لی چندلر در فیلم manchester by the sea

۲۷- فیلم Manchester by the Sea

فیلم منچستر کنار دریا

  • کارگردان: کنت لونرگان
  • نویسنده: مت دیمون
  • بازیگران: کیسی افلک، میشل ویلیامز، کایل چندلر، لوکاس هجز
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Manchester by the Sea در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

پس از تماشای فیلم Manchester by the Sea از خودتان خواهید پرسید که آیا تابه‌حال کسی در سینما تااین‌اندازه مشکلات ریز و درشت را تحمل کرده است؟ شخصیت لی چندلر با نقش‌آفرینی مثال‌زدنی کیسی افلک یکی از شخصیت‌هایی به‌شمار می‌رود که پس از تماشای این فیلم تا مد‌ت‌ها در خاطر شما باقی خواهد ماند. ساخته کنت لونرگان باور کنید یا خیر با داستان به‌ظاهر ساده خود می‌تواند هر بیننده‌ای را تا مرز افسردگی پیش ببرد. داستانی که زندگی شخصیت لی را به‌تصویر می‌کشد و دست‌وپنجه نرم کردن همیشگی او با مشکلات بسیار سخت زندگی.

مشکلاتی که هرکدام از آن‌ها می‌تواند یک فرد عادی را تا مرز فروپاشی روانی پیش ببرد. فیلم Manchester by the Sea در سال ۲۰۱۶ میلادی به تهیه‌کنندگی مت دیمون و کیمبرلی استوارت توسط استودیو آمازون با بودجه‌ای بسیار کم و معادل‌با ۹ میلیون دلار تولید شد و پس از اکران توانست به فروش بسیار خوب ۸۰ میلیون دلاری دست پیدا کند. این فیلم پس از گزینه قبلی یعنی فیلم Good Will Hunting یکی دیگر از فیلم های درام این مقاله به‌شمار می‌رود که به نویسندگی مت دیمون ساخته شده است. همچنین کیسی افلک برای نقش‌آفرینی مثال‌زدنی خود در این فیلم برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد.


آل پاچینو در کاور سینمایی فیلم The Godfather Part II

۲۶- فیلم The Godfather Part II

فیلم پدرخوانده قسمت دوم

  • کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا
  • نویسنده: فرانسیس فورد کاپولا، ماریو پوزو
  • بازیگران: آل پاچینو، رابرت دنیرو، رابرت دووال، دایان کیتن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۴ میلادی
  • میانگین امتیازات The Godfather Part II در IMDB: ۹ از ۱۰

برای فیلم‌های پدرخوانده چه می‌توان گفت غیر از اینکه مدام از آن‌ها تعریف کنیم؟ مجموعه فیلم‌هایی که آنقدر ارزشمند هستند که امکان نداشت تنها یکی از رتبه‌های این مقاله را به آن‌ها اختصاص دهیم و در ادامه مقاله به قسمت نخست این سری نیز خواهیم رسید. پس از محبوبیت و موفقیت وحشتناک قسمت اول این مجموعه قسمت دوم آن تحت عنوان The Godfather Part II در سال ۱۹۷۴ به تهیه‌کنندگی فرانسیس فورد کاپولا با بودجه‌ای ۱۳ میلیون دلاری تولید شد و میزان فروش آن در منابع مختلف چیزی نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.

در داستان قسمت دوم پدرخوانده می‌توانیم دوران جوانی ویتو کورلئونه را مشاهده کنیم که چگونه به شهر نیویورک می‌رود و در آن‌جا به شخصی تبدیل می‌شود که در قسمت نخست او را در تماشا کردیم. در این قسمت همچنین داستان ادامه دادن راه ویتو توسط پسرش یعنی مایکل به‌تصویر کشیده می‌شود تا ادامه‌ای باشد برای داستان قسمت نخست. نقش‌آفرینی آل پاچینو در نقش مایکل کورلئونه و رابرت دنیرو در نقش دوران جوانی ویتو کورلئونه را می‌توانیم از فراموش‌نشدنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ سینما بدانیم.


کاور فیلم there will be blood با حضور دنیل دی لوئیس

۲۵- فیلم There Will Be Blood

فیلم خون به پا خواهد شد

  • کارگردان: پل توماس اندرسن
  • نویسنده: پل توماس اندرسن
  • بازیگران: دانیل دی لوییس، پل دانو، کوین جی اکونر، کیران هایندز
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۷ میلادی
  • میانگین امتیازات There Will Be Blood در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

با هربار تماشای دنیل دی‌لوئیس در قاب سینما از خودمان این سؤال را می‌پرسیم که آیا امکان دارد باز هم نقش‌آفرینی دیگری را از این بازیگر برجسته تاریخ سینما تماشا کنیم یا خیر؟ سوالی که بدون شک تمام سینمادوستان برای مثبت شدن جوابش لحظه‌شماری می‌کنند. دنیل دی‌لوئیس تنها بازیگر سینما به‌شمار می‌رود که توانسته است سه بار برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شود؛ رکوردی که باوجود تمام بازیگران بزرگ تاریخ سینما نشان می‌دهد هر سکانسی که از دنیل دی‌لوئیس تماشا می‌کنیم می‌تواند به‌عنوان یک درس بازیگری استفاده شود. فیلم There Will Be Blood به کارگردانی پل توماس اندرسون که دومین اسکار را برای دی‌لوئیس به‌همراه داشت سعی دارد به صنعت نفت آمریکا در اوایل قرن بیستم بپردازد و مشکلات آن زمان را به تصویر بکشد.

این فیلم در سال ۲۰۰۷ با اقتباس از رمانی به نام نفت (Oil) به نویسندگی آپتون سینکلر به تهیه‌کنندگی جوآن سلار و پل توماس اندرسون با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش نسبتا خوب ۸۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کند. فیلم خون‌ به پا خواهد شد در مراسم اسکار توانست در بخش‌هایی مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین فیلم و صدا نامزد کسب این جایزه شود و تنها در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و بهترین فیلم‌برداری این جایزه را به خودش اختصاص داد. ایفای نقش دنیل دی‌لوئیس در این فیلم به‌قدری شگفت‌انگیز است که نه‌تنها در مراسم اسکار که در جشنواره‌های فیلم گلدن‌گلوب و بفتا نیز جایزه بهترین بازیگر مرد سال را توانست کسب کند.


مگی چانگ در یک راهرو در فیلم In the Mood for Love

۲۴- فیلم In the Mood for Love

فیلم در حال‌وهوای عشق

  • کارگردان: وونگ کار وای
  • نویسنده: وونگ کار وای
  • بازیگران: مگی چانگ، تونی لیانگ، جو چیانگ، چین تسی آنگ
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات In the Mood for Love در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

فیلم In the Mood for Love یکی دیگر از بهترین فیلم های درام عاشقانه سینما به‌شمار می‌رود که به‌قدری داستان جذاب و تاثیرگذاری دارد که توانسته در این مقاله رتبه خوبی را به خودش اختصاص دهد. این فیلم که محصول سینمای شرق آسیا و کشور چین است در سال ۲۰۰۰ میلادی به تهیه‌کنندگی وونگ کار وای تولید شد و در سراسر جهان توانست فروشی معادل با ۱۳ میلیون دلار را تجربه کند. فیلمی که اگر اهل فیلم‌های شرقی باشید از تماشای آن قطعا لذت خواهید برد.

داستان فیلم درباره زن و مردی غریبه جریان دارد که رفته‌رفته علاقه شدیدی بین آن‌ها شکل می‌گیرد. این خانم در یک آپارتمان خانه‌ای برای خود و شوهرش اجاره می‌کند ولی شوهر وی بیشتر اوقات در سفرهای کاری به‌سر می‌برد. از طرفی یک خانواده دیگر به همسایگی آن‌ها می‌آیند که خانم آن خانواده نیز بیشتر اوقات خود را به‌عنوان منشی اصلی در یک هتل می‌ماند و این آقا و خانم در همسایگی یکدیگر بیشتر اوقات تنها هستند. همین موضوع و برخورد این دو نفر با یکدیگر باعث شکل‌گیری علاقه‌ای میان آن‌ها می‌شود که خط روایی اصلی داستان این فیلم را شکل می‌دهد.


ژولیت بینوش در فیلم فیلم Three Colors: Blue

۲۳- فیلم Three Colors: Blue

فیلم سه رنگ: آبی

  • کارگردان: کریشتوف کیشلوفسکی
  • نویسنده: کریشتوف کیشلوفسکی
  • بازیگران: ژولیت بینوش، بنوآ رژان،‌ هلن ونسان، شارلوت وری
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Three Colors: Blue در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

می‌توانیم از سه‌گانه Three Colors به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین آثار سینمای هنری جهان یاد کنیم. کریشتوف کیشلوفسکی با ساخت این سه‌گانه بدون شک تاثیر شگرفی بر پیکره سینمای هنری از خودش برجای گذاشته است. نخستین فیلم این مجموعه با نام Three Colors: Blue در سال ۱۹۹۳ روی پرده سینماها رفت و قسمت‌های دوم و سوم آن تحت عناوین Three Colors: Red و Three Colors: White در سال ۱۹۹۴ اکران شدند و توانستند تحسین بسیاری از منتقدین و اهالی سینما را به‌دست آورند.

داستان فیلم Three Colors: Blue که نخستین قسمت از این سه‌گانه ارزشمند به‌شمار می‌رود درباره شخصیتی به نام ژولی جریان دارد که در یک تصادف شوهر و فرزندش را از دست می‌دهد و همین موضوع باعث ناراحتی بسیار زیاد او می‌شود تا جاییکه تصمیم می‌گیرد خودش را بکشد ولی توان این کار را هم در خودش پیدا نمی‌کند. به‌همین‌دلیل عازم پاریس شده تا در این شهر و در یک محیط جدید به‌صورت گمنام زندگی کند. شوهر او آهنگ‌ساز معروفی بود که ژولی با شنیدن آهنگ‌های او در خاطرات گذشته غرق می‌شود. زندگی او در پاریس دست‌خوش اتفاقات و مشکلات ریز و درشت زیادی می‌شود که باید علاوه‌بر ناراحتی موجود در روحیه خود، با آن‌ها نیز مقابله کند.


کاور سیاه و سفید فیلم scarface با حضور آل پاچینو

۲۲- فیلم Scarface

فیلم صورت زخمی

  • کارگردان: برایان دی پالما
  • نویسنده: الیور استون
  • بازیگران: آل پاچینو، استیون باوئر، میشل فایفر، مری الیزابت، مس آنتونیو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Scarface در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

امکان ندارد از طرفداران پروپاقرص فیلم‌های سینمایی باشید و شخصیت تونی مونتانا را نشناسید. یکی از بهترین شخصیت‌های تاریخ سینما که به احتمال زیاد پس از نقش آل پاچینو در فیلم‌های پدرخوانده، دومین نقش محبوب این سوپراستار سینما قلمداد می‌شود. فیلم با سخنرانی معروف فیدل کاسترو آغاز می‌شود و روایت‌گر داستان پناهنده‌های کوبایی است که پس از باز شدن دروازه‌های بندر ماریل توانستند به آمریکا وارد شوند. تونی مونتانا یکی از آن ۱۲۵ هزار نفری بود که وارد آمریکا شدند و البته یکی از آن چندین هزارنفری که پیشینه جنایی داشتند. داستان فیلم درباره زندگی تونی مونتانا جریان دارد و چگونگی پناهنده شدن او در آمریکا و نحوه زندگی او در این کشور به‌عنوان یک پناهنده را به زیبایی هرچه تمام‌تر به‌تصویر می‌کشد.

فیلم اسکارفیس یا همان صورت زخمی یک بازسازی از فیلمی با همین نام محصول سال ۱۹۳۲ به‌شمار می‌رود. این فیلم در سال ۱۹۹۸ با صدای دالبی توسط یونیورسال استودیوز اکران و بار دیگر در سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ منتشر شد. فیلم Scarface در سال ۱۹۸۳ به تهیه‌کنندگی مارتین برگمن توسط استودیو Universal Pictures با بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری تولید و اکران شد. این فیلم با اینکه به فروشی بیشتر از ۷۰ میلیون دلار دست پیدا نکرد ولی به‌احتمال زیاد تمام اهالی سینما با این موضوع موافق هستند که اسکارفیس بدون هیچ بحثی یکی از بهترین فیلم های درام جنایی سینما تلقی می‌شود.


نورما دزموند و جو گیلیس در نمایی از فیلم سانست بلوار

۲۱- فیلم Sunset Boulevard

فیلم بلوار سانست

  • کارگردان: بیلی وایلدر
  • نویسنده: چارلز براکت
  • بازیگران: ویلیام هولدن، گلوریا سوانسون، اریش فن اشتروهم، رابرت اِمت اوکانر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Sunset Boulevard در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

به یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های درام سینما رسیدیم؛ فیلم Sunset Boulevard که در دهه ۵۰ میلادی روی پرده نقره‌ای رفت و هرچه از اکرانش گذشت، ارزش بسیار بالای خودش را بیشتر نشان داد تا جایی که امروزه خیلی راحت از آن به‌عنوان یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما یاد می‌شود. این فیلم در سال ۱۹۵۰ میلادی به تهیه‌کنندگی چارلز براکت توسط استودیو Paramount Pictures با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید شد و در سینماها فروشی معادل با ۶ میلیون دلار را به نام خودش ثبت کرد.

داستان فیلم بلوار سانست درباره یک فیلم‌نامه نویس به نام جو جریان دارد؛‌ شخصی که مشکلات مالی زیادی دور او را گرفته‌اند و به‌طور مداوم باید از دست افراد مختلف فرار کند تا گیر طلبکارهای خود نیفتد. جو یک روز و زمانی‌که درحال فرار از دست عده‌ای بود به‌طور اتفاقی وارد خانه نورما دزموند ستاره سابق هالیوود شد که هنوز توهم ستاره بودن را در سر خود می‌پروراند. دراین‌میان نورما که فکر می‌کرد هنوز شهرت زیادی دارد علاقه عمیقی به جو پیدا می‌کند و از جو می‌خواهد که پیش او بماند و اینگونه شاید دردسرهای جو نیز کمتر شوند.


جنا رولندز در فیلم A Woman Under the Influence

۲۰- فیلم A Woman Under the Influence

فیلم زنی تحت تاثیر

  • کارگردان:‌ جان کاساوتیس
  • نویسنده: جان کاساوتیس
  • بازیگران: پیتر فالک، جنا رولندز، ماتیو لابورتو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۴ میلادی
  • میانگین امتیازات A Woman Under the Influence در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

فیلم A Woman Under the Influence یکی از نخستین فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که توسط کتابخانه کنگره ملی آمریکا به‌دلیل اهمیت فرهنگی، اجتماعی و زیبایی‌شناسی به‌عنوان اثر ملی برای نگه‌داری در این مکان انتخاب شد. اتفاقی که رفته رفته از دهه ۹۰ میلادی برای سایر فیلم‌های مهم و تأثیرگذار تاریخ سینما نیز رخ داد. فیلم A Woman Under the Influence در سال ۱۹۷۴ میلادی به تهیه‌کنندگی سم شاو توسط Faces International Films تولید و اکران شد ولی آمار دقیقی از میزان بودجه و فروش آن در دسترس نیست.

داستان فیلم درباره زنی به نام مِیبِل لانگتی جریان دارد. مادر خانه‌داری که در لس‌آنجلس زندگی می‌کند و به همسر خود عشق می‌ورزد و او را دوست دارد. بااین‌حال او برخی اوقات در برخورد با همسر خود و سایر افراد رفتارهای بسیار عجیبی از خودش نشان می‌دهد که گویا به‌طور کل به فرد دیگری تبدیل شده است. دقیقا مانند افرادی که از بیماری دو قطبی رنج می‌برند. همین موضوع و مشکلاتی که به‌خاطر این بیماری سر راه میبل و خانواده او قرار می‌گیرند روند اصلی داستان فیلم را شکل می‌دهند.


کاور فیلم The green mile با حضور تام هنکس و شخصیت جان کافی

۱۹- فیلم The Green Mile

فیلم جاده سبز

  • کارگردان: فرانک دارابونت
  • نویسنده: فرانک دارابونت
  • بازیگران: تام هنکس، دیوید مورس، بانی هانت، مایکل کلارک دانکن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۹ میلادی
  • میانگین امتیازات The Green Mile در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

اگر بهترین نقش‌آفرینی‌های تام هنکس، هنرمند برجسته و محبوب سینما را فهرست کنیم بدون شک نقش‌آفرینی او در فیلم The Green Mile یکی از جایگاه‌های بالای فهرست را به خود اختصاص خواهد داد. فیلم مسیر سبز با کارگردانی و نویسندگی فرانک دارابونت با اقتباس از داستانی به‌نویسندگی استفن کینگ از آن دسته فیلم‌هایی در تاریخ سینما به‌شمار می‌رود که تقریبا تمام علاقه‌مندان فیلم‌های سینمایی حداقل یک بار آن را تماشا کرده‌اند. داستان فیلم درباره زندانیانی جریان دارد که در انتظار رسیدن زمان اعدام خود با زمان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. حضور بازیگرانی برجسته مانند دیوید مورس، بانی هانت، مایکل کلارک دانکن و بری پپر درکنار تام هنکس ارزش تماشای دوباره و دوباره این اثر را افزایش می‌دهد.

چند سال قبل از ساخت مسیر سبز، فرانک دارابونت با اقتباس از یکی دیگر از داستان‌های استفن کینگ شاهکاری به‌نام The Shawshank Redemption را تولید کرد که هم‌اکنون در سایت IMDB بیشترین امتیاز را در میان تمام فیلم‌های تاریخ دارد. پس از موفقیت‌های آن فیلم دارابونت این بار با فیلم The Green Mile بار دیگر نشان داد چه توانایی بالایی در فیلم‌های اقتباسی و به‌خصوص اقتباس از داستان‌های کینگ دارد. مسیر سبز به تهیه‌کنندگی دیوید والدس همراه‌با فرانک دارابونت توسط استودیو Castle Rock Entertainment با بودجه‌ای حدود ۶۰ میلیون دلار تولید و توانست در سراسر جهان به فروش بسیار خوب ۲۹۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.


فارست گامپ به همراه افراد زیادی در حال دویدن در فیلم Forrest Gump

۱۸- فیلم Forrest Gump

فیلم فارست گامپ

  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • نویسنده: اریک راث
  • بازیگران: تام هنکس، رابین رایت، گری سینایس، سالی فیلد
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Forrest Gump در IMDB: ۸.۸ از ۱۰

جایزه اسکار در دهه ۸۰ و مخصوصا در دهه ۹۰ میلادی ارزش بسیار بالاتری نسبت‌ به اکنون داشت و سال ۱۹۹۴ بهترین نمونه برای ثابت کردن این موضوع به‌شمار می‌رود. شما تنها کافی است به نامزدهای کسب جایزه بهترین فیلم سال نگاهی داشته باشید؛ فیلم‌هایی مانند فیلم Pulp Fiction، فیلم The Shawshank Redemption و فیلم Forrest Gump که همگی آن‌ها به‌راحتی می‌توانند جزو بهترین فیلم‌های تاریخ سینما دسته‌بندی شوند و اگر در آن سال هر سه آن‌ها به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب می‌شدند شک نکنید که هیچ‌کس کوچک‌ترین اعتراضی نمی‌کرد. فارست گامپ به‌تهیه‌کنندگی وندی فینرمن و استیو تیش توسط استودیو The Tisch Company با بودجه‌ای ۵۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۶۸۵ میلیون دلاری را پشت سر بگذارد.

این فیلم روایت‌گر زندگی پرفرازونشیب فارست گامپ است، مردی ساده که در ایستگاه اتوبوس نشسته و پس از نشستن یک خانم درکنارش داستان زندگی خود را برای او تعریف کند و چه داستانی!. او در کودکی از لحاظ هوشی در سطح پایین‌تری نسبت‌به سایرین قرار داشت و بهترین دوست او شخصیت جنی به‌شمار می‌رفت که تا پایان داستان اتفاقاتی بسیار گوناگون را تجربه می‌کنند. داستان زندگی فارست گامپ شبیه یک ترن هوایی است، همان‌قدر هیجان‌انگیز و بعضی اوقات همان‌قدر آرام که البته آرامش قبل طوفان تلقی می‌شود و خیلی سریع دوباره شما را با پیچش‌های داستانی شگفت‌انگیز خود همراه خواهد کرد.


جک نیکلسون در فیلم One Flew Over the Cuckoo's Nest

۱۷- فیلم One Flew Over the Cuckoo's Nest

فیلم دیوانه از قفس پرید

  • کارگردان: میلوش فورمن
  • نویسنده: لورنس هاوبن، بو گلدمن
  • بازیگران: جک نیکلسون، ویلیام ردفیلد، لوئیز فلچر، ویل سمسون
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۵ میلادی
  • میانگین امتیازات One Flew Over the Cuckoo's Nest در IMDB: ۸.۷ از ۱۰

اگر اهل فیلم‌های سینمایی به‌خصوص فیلم‌هایی کمی قدیمی‌تر باشید بدون شک حداقل یک بار نام فیلم سینمایی دیوانه از قفس پرید به ترجمه‌ای دیگر پرواز بر فراز آشیانه فاخته را شنیده‌اید و به احتمال زیاد آن را تماشا کرده‌اید. فیلمی در دسته فیلم‌های درام و روانشناختی که با نقش‌آفرینی هنرمندانه جک نیکلسون داستانی بسیار جذاب را به شما نشان می‌دهد. داستانی که درباره شخصیت رندل پاتریک مک‌مورفی جریان دارد، کسی که به جرم تجاوز دستگیر شده و پس از آن ادعا می‌کند که دچار بیماری روانی شده است و به‌همین‌دلیل برای بررسی وضعیت روحی روانی‌اش او را به تیمارستان ایالتی می‌فرستند. او در این تیمارستان که تحت قوانینی بسیار سخت‌گیرانه اداره می‌شود یک بار با سایر بیماران اقدام به فرار می‌کنند اما اقدام آن‌ها به در بسته می‌خورد.

روند اصلی داستان از همین نقطه آغاز می‌شود و مشکلات و داستان‌های شخصیت اصلی فیلم در این تیمارستان را به تصویر می‌کشد. داستان‌هایی که قطعا با تماشا کردن آن‌ها از فیلم لذت خواهید برد. این فیلم در سال ۱۹۷۵ به تهیه‌کنندگی مایکل داگلاس از روی رمانی با همین نام اثر کن کیسی اقتباس و توسط استودیو Fantasy Films با بودجه‌ای ۴ میلیون دلاری تولید و اکران شد. فروش ۱۶۵ میلیون دلاری این فیلم در آن زمان یک پیروزی بسیار ارزشمند برای آن و سازندگانش به‌شمار می‌رود. این فیلم علاوه‌بر اینکه جایزه بهترین فیلم سال را در مراسم اسکار کسب کرد به‌راحتی می‌تواند یکی از بهترین فیلم های درام روانشناختی تاریخ سینما لقب بگیرد.


دختری با کت قرمز رنگ در فیلم Schindler's List

۱۶- فیلم Schindler's List

فیلم فهرست شیندلر

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: استیون زایلیان
  • بازیگران: لیان نیسون، بن کینگزلی، ریف فاینز، کارولین گودال
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Schindler's List در IMDB: ۸.۹ از ۱۰

پس از هربار تماشای فیلم فهرست شیندلر این سؤال برای مخاطب مطرح می‌شود که یک فیلم چگونه می‌تواند به‌این‌اندازه تأثیرگذار باشد؟ فیلم‌های اقتباسی و تأثیرگذار در تاریخ سینما کم نیستند ولی بدون هیچ شکی فهرست شیندلر جایگاه بسیار ویژه‌ای درمیان آن‌ها خواهد داشت. فیلمی که روایت‌گر داستان زندگی اسکار شیندلر است و نشان می‌دهد این شخصیت چگونه جان هزاران انسان بی‌گناه را نجات داد. شخصیتی که خیلی وقت‌ها از آسایش و رفاه شخصی خودش گذشت و به فکر سایر افراد بود تا آن‌ها بتوانند به زندگی خودشان ادامه دهند. شخصیتی که در پایان فیلم همه ما با چشمانی خیس خداحافظی او را با سایرین تماشا کردیم.

استیون اسپیلبرگ، کارگردان فیلم Schindler's List به‌قدری فیلم باکیفیت ساخته است که احتمالا شمارش آن‌ها از دستمان در رفته و درمیان این همه فیلم خوب و به‌یاد‌ماندنی، فهرست شیندلر به‌عقیده بسیاری از اهالی سینما بهترین فیلم او به‌شمار می‌رود. فیلم Schindler's List در سال ۱۹۹۳ به تهیه‌کنندگی برانکو لوستینگ، جرالد آر مولن و استیون اسپیلبرگ توسط استودیو یونیورسال پیکچرز با بودجه‌ای ۲۲ میلیون دلاری تولید و اکران شد. این فیلم برخلاف انتظارها توانست فروش بسیار عالی ۳۳۰ میلیون دلاری را تجربه و به یک پروژه بسیار موفق چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ مفهومی تبدیل شود.


لورنس در حال نگاه کردن به بیابان در فیلم لورنس عربستان

۱۵- فیلم Lawrence of Arabia

فیلم لورنس عربستان

  • کارگردان: دیوید لین
  • نویسنده: رابرت بولت، مایکل ویلسون
  • بازیگران: پیتر اوتول، عمر شریف، الک گینس، آنتونی کوئین، جک هاوکینز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Lawrence of Arabia در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

به یکی از محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما رسیدیم. فیلمی که همچنان پس از گذشت تقریبا ۶ دهه از اکرانش درمیان سینمادوستان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و همچنان درمیان فیلم‌های مورد علاقه آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. فیلمی که درباره فعالیت‌ها و تجربه‌های تی ئی لارنس، افسر پایه ارتش بریتانیا جریان دارد و کارهای مهم وی در عربستان در زمان جنگ جهانی اول را به تصویر می‌کشد. لارنس به‌دلیل اطلاعات مهم و زیادی که درباره سیاست و ریشه‌های فرهنگی کشورهای خاورمیانه دارد، موظف می‌شود تا درباره ساماندهی قبایل پراکنده عرب تحقیق کند تا بریتانیایی‌ها از کمک اعراب در آن زمان از جنگ‌جهانی اول بهره ببرند.

کتاب Seven Pillars of Wisdom اثر تی ئی لارنس که محل اقتباس اصلی این فیلم تلقی می‌شود داستان‌های این فیلم و در مجموع داستان‌ها و تجربیات وی در آن زمان را بازگو می‌کند. فیلم لورنس عربستان فیلمی درام و حماسی است که به عقیده بسیاری از منتقدین و اهالی سینما هیچوقت مانند آن در سینما تکرار نخواهد شد. این فیلم در بخش‌های مختلفی مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی هنری، بهترین فیلم‌برداری، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین برنده جایزه اسکار شد و همچنین پیتر اوتول پس از نامزد شدن در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد دستش از این جایزه کوتاه ماند. فیلم Lawrence of Arabia در سال ۱۹۶۲ به تهیه‌کنندگی سم اسپیگل توسط استودیو Horizon Pictures با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۷۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها به نام خود ثبت کند.


The Shawshank Redemption

۱۴- فیلم The Shawshank Redemption

فیلم رستگاری در شاوشنک

  • کارگردان: فرانک دارابونت
  • نویسنده: فرانک دارابونت
  • بازیگران: تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتون، ویلیام سدلر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • میانگین امتیازات The Shawshank Redemption در IMDB: ۹.۳ از ۱۰

به فیلمی رسیدیم که برای مدتی طولانی در صدر بهترین فیلم‌های تاریخ از نگاه سایت IMDB قرار گرفته و درمیان تمام فیلم‌ها بیشترین امتیاز را در این سایت به خودش اختصاص داده است. فیلم The Shawshank Redemption بااینکه در این جایگاه قرار گرفته ولی در مراسم اسکار نتوانست جایزه بهترین فیلم سال را به خودش اختصاص دهد و این جایزه را به فیلم فارست گامپ واگذار کرد. این فیلم در سال ۱۹۹۴ میلادی به تهیه‌کنندگی نیکی ماروین با اقتباس از رمانی به نام ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک اثر استیون کینگ با بودجه‌ای ۲۵ دلاری تولید شد و فروشی معادل‌با ۷۵ میلیون دلار را در گیشه‌ها پشت‌سر گذاشت.

فیلم رستگاری در شاوشنگ داستان یک کارمند بانک ساده به‌نام اندی دوفرین با نقش‌آفرینی تیم رابینز را به‌تصویر می‌کشد که به‌دلیل جرمی که مرتکب نشده به حبس محکوم و در زندان با شخصیت رِد با بازی مورگان فریمن آشنا می‌شود و یک رابطه‌ی قوی میان آن‌ها شکل می‌گیرد. ایفای نقش بی‌بدیل این دو هنرمند، فیلم رستگاری در شاوشنگ را به یکی از ماندگارترین آثار سینمایی تبدیل می‌کند که سرشار از دیالوگ‌ها و سکانس‌های فوق‌العاده زیبا است. پس اگر هنوز این فیلم را تماشا نکرده‌اید تماشای آن را در الویت قرار دهید.


شخصیت های اصلی فیلم To Kill a Mockingbird در دادگاه

۱۳- فیلم To Kill a Mockingbird

فیلم کشتن مرغ مقلد

  • کارگردان: رابرت مالیگن
  • نویسنده: هورتون فوت
  • بازیگران: گریگوری پک، مری بدهام، فیلیپ آلفورد، جان مگنا
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۲ میلادی
  • میانگین امتیازات To Kill a Mockingbird در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

رفته رفته به انتهای مقاله نزدیک می‌شویم و در رتبه سیزدهم بهترین فیلم های خارجی سینما فیلم کشتن مرغ مقلد قرار گرفته که یکی از بهترین فیلم های درام دادگاهی به‌شمار می‌رود. فیلمی که با پیچش‌های داستانی فوق‌العاده جذاب خود و خط روایی بسیار منحصربه‌فردش مخاطب خود را چنان غرق داستان می‌کند که بیننده متوجه گذران وقت نخواهد نشد. فیلم To Kill a Mockingbird در سال ۱۹۶۲ میلادی به تهیه‌کنندگی آلن جی پاکولا توسط Brentwood Productions با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش خوب ۱۴ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم درباره شخصیتی به نام آتیکاس فینچ جریان دارد؛ وکیلی ساده که در شهر کوچکی یک پرونده مهمی به او سپرده می‌شود تا از مجرم این پرونده دفاع کند. مجرمی سیاه‌پوست به نام تام رابینسون که در شهر کوچکی در ایالت آلاباما به اتهام تجاوز به یک دختر سفیدپوست دستگیر و به این جرم سنگین متهم می‌شود. آتیکاس فینچ وظیفه‌ای بسیار مهم و البته سخت در دفاع از موکل خود دارد و در این مسیر تمام تلاش خودش را به کار می‌گیرد تا از او دفاع کند. اگر از فیلم‌هایی مانند ۱۲ مرد خشمگین خوشتان می‌آید، تماشای فیلم کشتن مرغ مقلد نیز می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای شما تلقی شود.


جیمز استوارد در کاور سینمایی فیلم Rear Window

۱۲- فیلم Rear Window

فیلم پنجره پشتی

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • نویسنده: کرنل وولریچ
  • بازیگران: جیمز استوارت، گریس کلی، تلما ریتر، وندل کوری، ریموند بر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Rear Window در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

به یکی از بهترین فیلم‌های استاد تعلیق سینما یعنی آلفرد هیچکاک رسیدیم که مخاطب را در داستان فیلم‌های خود دیوانه می‌کند. فیلم پنجره پشتی در قالب یک فیلم درام معمایی و دلهره‌آور روی پرده سینماها رفت و تابه‌امروز از آن به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های این ژانر و البته یکی از بهترین فیلم‌های هیچکاک نام می‌برند. فیلم Rear Window در سال ۱۹۵۴ به تهیه‌کنندگی آلفرد هیچکاک با بودجه‌ای بسیار کم و معادل‌با یک میلیون دلار توسط استودیو .Patron Inc ساخته و اکران شد و فروش بسیار عالی ۳۷ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.

داستان فیلم درباره یک عکاس حرفه‌ای به نام جفری جریان دارد که در یک سانحه پای او می‌شکند و مجبور می‌شود روی یک صندلی چرخ‌دار بنشیند و به‌همین‌دلیل برای پر کردن اوقات فراغت از پنجره پشتی خانه خود به‌وسیله دوربین حرکات همسایه‌های آپارتمان مقابل پنجره خانه خود را تماشا می‌کند. این حرکت او نه‌تنها برایش دردسرهای زیادی ایجاد می‌کند که در یکی از روزها شاهد یک قتل ناگوار است و پس از این اتفاق تصمیم می‌گیرد خودش گره‌های این قتل را که جلوی چشمانش رخ داده، باز کند.


تصویر سیاه و سفید فیلم La strada، محصول سال ۱۹۵۴ میلادی

۱۱- فیلم La Strada

فیلم جاده

  • کارگردان: فدریکو فلینی
  • نویسنده: فدریکو فلینی
  • بازیگران: آنتونی کویین، جولیتا ماسینا، ریچارد بیسهارت، مارچلا روونا
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۴ میلادی
  • میانگین امتیازات La Strada در IMDB: ۸ از ۱۰

فیلم جاده یا همان لا استرادا با اینکه خیلی راحت یکی از بهترین فیلم های درام تاریخ سینما محسوب می‌شود ولی بااین‌حال درمیان فیلم‌های این فهرست یکی از فیلم‌های نسبتا محجور و ناشناخته به‌شمار می‌رود. فیلمی درام محصول دهه ۵۰ در کشور ایتالیا که پس از اکران رفته‌رفته در تمام جهان سر زبا‌ن‌ها افتاد و در کشورهای دیگر نیز روی پرده سینما رفت. این فیلم به تهیه‌کنندگی دینو دلارنتیس در سال ۱۹۵۴ اکران شد و توانست جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را در مراسم اسکار به خودش اختصاص دهد.

داستان فیلم La Strada درباره سفر و ماجراهایی جریان دارد که برای دو شخصیت اصلی آن رخ می‌دهند. یک اجراکننده خیابانی قوی و خشن و یک دختر جوان که از لحاظ روانی پایداری کامل ندارد. معرکه‌گیر حاضر در داستان، این دختر جوان یعنی گلسامینا را از مادرش خریداری کرد تا بتواند دنیا را ببیند و علاوه‌بر این موضوع در اجراهایش خود او را کمک کند. فیلم جاده برای علاقه‌مندان فیلم‌های کلاسیک و به‌خصوص علاقه‌مندان فیلم‌های کلاسیک غیرانگلیسی‌زبان می‌تواند اثری فوق‌العاده جذاب و ارزشمند قلمداد شود.


کاور سینمایی فیلم L'Avventura

۱۰- فیلم L'Avventura

فیلم ماجرا

  • کارگردان: میکل‌ آنجلو آنتونیونی
  • نویسنده: میکل‌ آنجلو آنتونیونی
  • بازیگران: گابریله فرزتی، مونیکا ویتی، لئا ماساری، للیو لوتاتسی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۰ میلادی
  • میانگین امتیازات L'Avventura در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

در رتبه دهم بهترین فیلم های خارجی به فیلم L'Avventura رسیدیم؛ یکی دیگر از فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان این فهرست که اگر طرفدار این ژانر باشید به احتمال خیلی زیاد آن را تماشا کرده‌اید. فیلمی که پس از اکران به‌قدری در جهان محبوب شد که دو قسمت بعدی آن هم با عنوان‌های La Notte و L'Eclisse تهیه و اکران شدند. در سال ۲۰۱۰ مجله امپایر از این فیلم به‌عنوان چهلمین فیلم برتر تاریخ سینما درمیان ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ این صنعت یاد کرد و آن را الگویی برای ساخت فیلم‌های معمایی و عاشقانه دانست.

داستان فیلم در جزیره‌ای غیرمسکونی در دریای مدیترانه جریان دارد که گروهی برای گردش دسته‌جمعی به آن مکان رفته‌اند. شخصیت آنا به‌طور ناگهانی ناپدید می‌شود و سایرین سعی در پیدا کردن او دارند. در این جست‌وجو معشوقه آنا یعنی شخصیت ساندرو به بهترین دوست آنا یعنی شخصیت کلودیا علاقه زیادی پیدا می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا پیچش‌های داستانی بسیار جذاب این فیلم شکل بگیرند. اگر به فیلم‌های معمایی غیرانگلیسی‌زبان علاقه دارید تماشای این فیلم را از دست ندهید.


تصویری از جک نیکلسون با دماغی شکسته در فیلم Chinatown

۹- فیلم Chinatown

فیلم محله چینی ها

  • کارگردان: رومن پولانسکی
  • نویسنده: رابرت تاون
  • بازیگران: جک نیکلسن، فی دانوی، جان هیوستن، جان هیلرمن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Chinatown در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

داستان فیلم کلاسیک محله چینی‌ها درباره یک کارآگاه خصوصی به نام جیک گیس در شهر لس‌آنجلس جریان دارد. کارآگاه گیتس که در کارهای مربوط‌به خیانت‌های زناشویی خبره است توسط یک خانم که خودش را خانم مالوری خطاب می‌کرد استخدام می‌شود تا از خیانت‌های شوهرش پرده بردارد. پس از این موضوع و پخش شدن چند عکس از آقای مالوری مشخص می‌شود که همه این داستان‌ها تنها برای بردن آبروی آقای مالوری انجام شده و آن خانم نسبتی با آقای مالوری ندارد.

یکی از بدشانسی‌های فیلم Chinatown همزمانی اکران آن با یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما یعنی قسمت دوم پدرخوانده به‌شمار می‌رود که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد به احتمال بسیار زیاد نه‌تنها استقبال بسیار بیشتری از آن می‌شد که در جوایز اسکار نیز می‌توانست در بخش‌های زیادی برنده این جایزه شود. فیلم Chinatown در سال ۱۹۷۴ به تهیه‌کنندگی رابرت اوانز توسط استودیو Penthouse با بودجه‌ای ۶ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش خوب ۳۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.


فیلم داستان عامه‌پسند

۸- فیلم Pulp Fiction

فیلم داستان عامه‌پسند

  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • نویسنده: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: جان تراولتا، ساموئل ال. جکسون، اوما تورمن، بروس ویلیس
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Pulp Fiction در IMDB: ۸.۹ از ۱۰

فیلم پالپ فیکشن از آن دسته فیلم‌های سینما به‌شمار می‌رود که می‌تواند در ژانرهای زیادی قرار بگیرد. از شوخی این فیلم با فرهنگ‌های عامیانه و خشونت موجود در جوامع گرفته تا داستان غیرخطی و کنایه‌های فوق‌العاده موجود در آن نسبت‌به موضوعاتی جذاب همه و همه در زیباترین شکل خودشان به مخاطب منتقل می‌شوند و تارانتینو این کار را به شکلی استادانه انجام داده است. فیلم Pulp Fiction در سال ۱۹۹۴ به تهیه‌کنندگی لارنس بندر توسط استودیو A Band Apart با بودجه‌ای ۸ میلیون دلاری تولید شد و توانست فروش فوق‌العاده ۲۱۴ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کند.

داستان فیلم دقیقا آینه تمام نمای سبک تارانتینو به‌شمار می‌رود و به‌صورت غیرخطی سه داستان مختلف را روایت می‌کند و مخاطب با هرکدام از این داستان‌ها به‌طور همزمان پیش می‌رود و اشاره به هرکدام از آن‌ها می‌تواند دیگری را اسپویل کند. بسیاری از منتقدین سینمایی و اهالی سینما از فیلم پالپ فیکشن با عنوان تاثیرگذارترین فیلم دهه ۹۰ سینما یاد کرده‌اند که هر لحظه از آن را می‌توانیم لحظه‌ای فراموش‌نشدنی بدانیم. این فیلم در مجموع نامزد کسب هفت جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم سال، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد.


انگشت خونی تراویس بیکل به صورت اسلحه روی سر او در فیلم taxi driver

۷- فیلم Taxi Driver

فیلم راننده تاکسی

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: پل شریدر
  • بازیگران: رابرت دنیرو، جودی فاستر، آلبرت بروکس، سیبل شفرد
  • تاریخ اکران:‌ سال ۱۹۷۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Taxi Driver در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

اگر هنوز فیلم Taxi Driver ساخته مارتین اسکورسیزی را تماشا نکرده‌اید همین الان این کار را انجام دهید که تماشا نکردن آن بدون شک یکی از گناهان نابخشودنی برای اهالی سینما تلقی می‌شود. کسانی که این فیلم را دیده‌اند به‌خوبی می‌دانند که تماشای دوباره و دوباره آن چقدر لذت‌بخش است و به‌هیچ‌وجه خسته‌کننده نخواهد بود. داستان یک راننده تاکسی در شهر نیویورک به نام تراویس بیکل با ایفای نقش ماندگار و فوق‌العاده رابرت دنیرو به‌قدری زیبا و چشم‌نواز است که از تماشای آن سیر نمی‌شوید. داستانی که تمام المان‌های لازم برای یک فیلم جذاب و هیجان‌انگیز را در خود دارد و حتما می‌دانید که منبع الهام بسیاری از فیلم‌های مدرن و جدید به‌شمار می‌رود.

فیلم راننده تاکسی که یکی از نخستین همکاری‌های اسکورسیزی و رابرت دنیرو به‌شمار می‌رود در سال ۱۹۷۶ به تهیه‌کنندگی جولیا فیلیپس به‌همراه مایکل فیلیپس با بودجه‌ای بسیار کم و معادل ۱.۸ میلیون دلار ساخته و در تاریخ ۸ فوریه آن سال روی پرده سینماها رفت. نوشتن فیلم‌نامه این فیلم برعهده پل شریدر بود. راننده تاکسی پس از رسیدن به فروش ۲۹ میلیون دلاری سود بسیار خوبی را برای سازندگان آن به‌همراه داشت و باعث شد تا مارتین اسکورسیزی که قبل از این فیلم خیلی معروف نبود به یکی از کارگردان‌های صاحب سبک و شناخته‌شده سینما تبدیل شود.


شخصیت های اصلی فیلم Casablanca

۶- فیلم Casablanca

فیلم کازابلانکا

  • کارگردان: مایکل کورتیز
  • نویسنده: جولیوس جی اپستاین، فیلیپ جی اپستاین
  • بازیگران: هامفری بوگارت، اینگرید برگمن، پل هنرید، جان کوالن، کلود رینس
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۴۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Casablanca در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

اگر طرفدار پروپاقرص فیلم‌های سینمایی باشید بدون شک نام فیلم سینمایی کازابلانکا را شنیده‌اید. یکی از فیلم‌های به‌یادماندنی سینما که هنوز پس از گذشت تقریبا ۸۰ سال از اکرانش برای بسیاری از خوره‌های سینما یک فیلم بکر و غیرقابل جایگزین به‌شمار می‌رود. فیلمی که با اقتباس از روی رمانی به نام Everybody Comes to Rick's اثر جوآن آلیسون اقتباس شد و به تهیه‌کنندگی هال بی والیس توسط استودیو برادران وارنر با بودجه‌ای ۹۰۰ هزار دلاری تولید و روی پرده سینماها رفت. طبق گزارش‌ها مختلف میزان فروش این فیلم سینمایی حدود ۴ الی ۷ میلیون دلار اعلام شده و به‌همین‌دلیل اطلاعات دقیقی از میزان صحیح فروش آن در گیشه‌ها در دسترس نیست.

داستان فیلم در سال ۱۹۴۱ و پس از حمله به پرل هاربر جریان دارد. کشورهای اروپایی به‌خاطر نبردهای شدید آسیب‌های زیادی دیده‌اند و به‌همین‌دلیل بسیاری از مردم اروپا قصد دارند برای پیدا کردن کشوری امن به آمریکا مهاجرت کنند. به‌دلیل جمعیت زیاد مهاجران برخی از آن‌ها مجبور می‌شوند ابتدا به کشور مراکش بروند و از آن‌جا رویای خود را دنبال کنند. هامفری بوگارت در این فیلم نقش شخصیت ریک بلین را ایفا می‌کند؛ یک آمریکایی بسیار بدبین که در کازابلانکا یک کافه بسیار معروف دارد و مشتریان سرشناسی هم به آن‌جا رفت‌وآمد می‌کنند. روند اصلی داستان فیلم از اتفاقاتی سرچشمه می‌گیرد که در همین کافه و دررابطه با همین موضوعات جریان دارند. ایفای نقش هنرمندانه هامفری بوگارت یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این فیلم تلقی می‌شود که در حین تماشای فیلم شیفته هنرنمایی او خواهید شد.


کاور فیلم هفت سامورایی به کارگردانی کوروساوا

۵- فیلم Seven Samurai

فیلم هفت سامورایی

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • نویسنده: آکیرا کوروساوا، شینوبو هاشیموتو
  • بازیگران: تاکاشی شیمورا، توشیرو میفونه، کیکو سوشیما، یوکیکو شیمازاکی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Seven Samurai در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

فیلم هفت سامورایی شاهکاری فراموش‌نشدنی از آکیرا کوروساوای افسانه‌ای به‌قدری نکته مثبت دارد که هرگز قادر نخواهیم بود به تمام آن‌ها اشاره کنیم و همیشه چند مورد از نقاط مثبت آن را فراموش خواهیم کرد. داستان فیلم درباره گروهی از کشاورزان است که با استخدام هفت سامورایی قصد دارند تا از خود در مقابل راهزن‌ها محافت کنند. این فیلم که نه‌تنها بهترین فیلم ساخته شده در آسیا لقب می‌گیرد که به‌راحتی یکی از بهترین فیلم های اکشن جهان سینما خواهد بود. بسیاری از اهالی سینما عقیده دارند که اثر کوروساوا سنگ‌بنای فیلم‌های اکشن مدرن قلمداد می‌شود.

Seven Samurai درباره ارزش ایستادگی انسان‌ها درکنار یکدیگر و حمایت آن‌ها از هم در قالب یک داستان بسیار مهیج و جذاب صحبت می‌کند. کوروساوا برای خلق شخصیت‌های حاضر در این فیلم مدت‌ها وقت صرف کرد تا خصوصیات رفتاری و تمام جزییات شخصیتی آن‌ها را به‌بهترین شکل ممکن تکمیل کند. هر هفت سامورایی حاضر در فیلم براساس سامورایی‌های مهم تاریخ ژاپن خلق شده‌اند؛ این دو موضوع به‌تنهایی نشان می‌دهند که با چه فیلم باکیفیتی طرف هستیم. داستان فیلم در اواخر قرن شانزدهم و در میان شلوغی‌های جنگ داخلی ژاپن جریان دارد و زمانی را نشان می‌دهد که سطح کیفی زندگی مردم عادی بسیار پایین بوده. این فیلم با اینکه به‌صورت سیاه و سفید ساخته شده ولی از بسیاری از فیلم‌های رنگی مدرن جزییات لذت‌بخش بیشتری برای تماشا کردن در خود جای داده است.


نمایی از فیلم دادگاهی ۱۲ مرد خشمگین ساخته‌ی سیدنی لومت

۴- فیلم 12Angry Men

فیلم ۱۲ مرد خشمگین

  • کارگردان: سیدنی لومت
  • نویسنده: رجینالد رز
  • بازیگران: هنری فوندا، لی جی. کاب، مارتین بالسام، جک واردن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۷ میلادی
  • میانگین امتیازات 12Angry Men در IMDB: ۹ از ۱۰

در رتبه چهارم بهترین فیلم های خارجی فیلمی قرار گرفته است که بسیاری از فیلم‌های جنایی، کارآگاهی و دادگاهی سینما از آن الهام‌های ریز و درشت زیادی گرفته‌اند. فیلمی که از تأثیرگذار بودن آن در سینما هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. اقتباس‌های زیادی از روی داستان دوازده مرد خشمگین به نویسندگی رجینالد رز ساخته شده که این فیلم سینمایی به‌راحتی بهترین درمیان آن‌ها است. شخصیت‌های این فیلم به جز دوتا از آن‌ها نامی ندارند و شخصیت شماره هشت در این فیلم به انتخاب بنیاد ملی فیلم آمریکا یکی از پنجاه قهرمان برتر تاریخ سینما قلمداد می‌شود.

داستان فیلم درباره نوجوانی ۱۸ ساله جریان دارد که متهم به قتل پدرش شده است و شواهد موجود نیز این موضوع را تایید می‌کنند. بااین‌حال این نوجوان اتهامات خودش را قبول ندارد و در دادگاه این هیئت منصفه هستند که باید گناه‌کار بودن یا نبودن او را تشخیص دهند. در هیئت منصفه ۱۲ مرد حضور دارند که ۱۱ نفر از آن‌ها به گناه‌کار بودن آن نوجوان رای دادند و در صورت موافق بودن همه آن‌ها فرد متهم به‌وسیله صندلی الکترونیکی اعدام می‌شود. دراین‌میان یک نفر از آن ۱۲ نفر اعتقاد داد فرد متهم بی‌گناه است و روی تصمیم خود پافشاری می‌کند و همین موضوع داستان فوق‌العاده جذاب این فیلم را شکل می‌دهد.


پوستر سینمایی فیلم Vertigo

۳- فیلم Vertigo

فیلم سرگیجه

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • نویسنده: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: جیمز استوارت، کیم نواک، هنری جونز، تام هلمور
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Vertigo در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

فیلم Vertigo ساخته به یادماندنی هیچکاک از همان تیتراژ ابتدایی خود نشان می‌دهد که مخاطب با فیلمی فوق‌العاده طرف خواهد بود. از قاب‌های فوق‌العاده گرفته تا بازی‌های به یادماندنی و داستان پر از تعلیق. این فیلم متاسفانه مانند بسیاری از آثار شبیه به خودش در زمان اکران مورد لطفی که باید قرار بگیرد قرار نگرفت ولی با گذشت زمان تا همین امروز همیشه درمیان بهترین فیلم‌های تاریخ نامی از آن خواهیم دید. فیلمی پر از لحظات به‌یادماندنی که بدون شک تا مدت‌ها در ذهن شما جا خشک خواهند کرد.

داستان فیلم که با اقتباس از یک رمان فرانسوی به‌نام از میان مردگان اثر بوالو-نارسژاک اقتباس شده درباره کارآگاه جان فرگوسن جریان دارد که پس از فوت همکارش به‌خاطر سقوط از بالای یک پشت‌بام تصمیم گرفت به‌خاطر ترس از ارتفاق و سرگیجه خودش را بازنشسته کند ولی داستان به‌همین‌ سادگی‌ها پیش نمی‌رود. فیلم سرگیجه در سال ۱۹۵۸ به تهیه‌کنندگی آلفرد هیچکاک با بودجه‌ای ۲.۵ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروشی معادل‌با ۷.۵ میلیون دلار را پشت‌سر گذاشت.


تصویر اورسن ولز در یک بکگراند قرمز در کاور فیلم Citizen Kane

۲- فیلم Citizen Kane

فیلم همشهری کین

  • کارگردان: اورسن ولز
  • نویسنده: اورسن ولز
  • بازیگران: اورسن ولز، جوزف کاتن، دوروتی کومینگور، اورت اسلون
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۴۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Citizen Kane در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

اگر به‌صورت تصادفی از چهره‌های برجسته سینما سؤال کنید که فیلم‌های مورد علاقه آن‌ها در تاریخ سینما را کدام فیلم‌ها تشکیل می‌دهند، بدون شک با یک نام تکراری در جواب تمامی آن‌ها روبه‌رو خواهید شد و آن‌هم فیلمی نیست به جز فیلم Citizen Kane. با اینکه حدود هشت دهه از اکران این فیلم می‌گذرد ولی فیلم همشهری کین همچنان یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخ صنعت سینما به‌شمار می‌رود. این فیلم در سال ۱۹۴۱ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اورسن ولز و نویسندگی هرمن جی. منکویتس به‌همراهی خود اورسن ولز توسط استودیو مرکوری پروداکشنزتولید و توسط شرکت RKO Radio Pictures اکران شد.

اورسن ولز که مهم‌ترین فرد در تیم سازنده این فیلم تلقی می‌شود وظیفه هنرنمایی در نقش شخصیت اصلی داستان یعنی چارلز فاستر کین را نیز برعهده داشت تا نام خود را به‌عنوان شخص نخست این فیلم در تاریخ سینما جاودانه کند. فیلم Citizen Kane از آن دسته فیلم‌هایی است که تمام المان‌های مورد نیاز برای یک فیلم باکیفیت و ماندگار را در خود جای داده؛ از نوآوری‌های بسیار خلاقانه در ساخت آن تا روند داستانی بسیار جذاب که همه و همه شما را در این فیلم غرق خواهند کرد و با تماشای دوباره و دوباره آن به‌هیچ‌وجه حس خستگی و تکرار را به‌شما القا نمی‌کنند.


یکی از زیردستان در حال بوسیدن دست دون ویتو کورلئونه در فیلم The Godfather

۱- فیلم The Godfather

فیلم پدرخوانده

  • کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا
  • نویسنده: فرانسیس فورد کوپولا
  • بازیگران: مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان، رابرت دووال
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۲ میلادی
  • میانگین امتیازات The Godfather در IMDB: ۹.۲ از ۱۰

به رتبه نخست بهترین فیلم‌های خارجی سینما رسیدیم و همان‌طور که احتمالا حدس می‌زدید فیلم The Godfather شاهکاری ساخته فرانسیس فورد کاپولا در این رتبه قرار گرفته است. فیلمی که باور کنید درباره آن صحبت کردن کار بسیار سختی به‌شمار می‌رود و نمی‌توان تصمیم گرفت از کدام جنبه‌های فوق‌العاده آن باید صحبت کنیم. فیلمی که با اقتباس از رمانی با همین نام به نویسندگی ماریو پوزو در سال ۱۹۷۲ به تهیه‌کنندگی آلبر اس رودی توسط استودیو Paramount Pictures با بودجه‌ای ۷ میلیون دلاری تولید شد و پس از اکران در گیشه‌ها فروش شگفت‌انگیز ۲۷۰ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.

محبوبیت وحشتناک و موفقیت‌های این فیلم باعث شدند تا قسمت‌های دوم و سوم آن نیز روی پرده سینماها بروند ولی به عقیده بسیاری از اهالی سینما هیچکدام از آن‌ها کیفیت قسمت نخست را نتوانستند تکرار کنند. این فیلم نقطه عطف و برجسته‌ترین فیلم گانگستری سینما و همچنین از فیلم‌های بسیار تأثیرگذار در تاریخ این صنعت قلمداد می‌شود. فیلم پدرخوانده به‌قدری در تاریخ سینما فیلم مهمی به‌شمار می‌رود که برنده شدن جایزه اسکار بهترین فیلم سال خیلی دست‌آورد مهمی برای آن به حساب نمی‌آید. فیلمی که می‌توان در آن از نقش‌آفرینی هنرمندانه بازیگرانی مانند مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان و رابرت دووال نهایت لذت را برد.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فهرست بهترین فیلم های خارجی سینما چیست؟ به‌نظر شما جای کدام‌یک از فیلم های خارجی در این مقاله خالی است؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید و ما را در هرچه کامل‌تر کردن این فهرست یاری دهید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های خارجی کدامند؟

از بهترین فیلم های خارجی می‌توان به فیلم پدرخوانده، فیلم ۱۲ مرد خشمگین، فیلم سرگیجه و فیلم همشهری کین اشاره کرد. فهرست کامل ۷۰ تا از بهترین فیلم های خارجی را می‌توانید در زومجی بخوانید.

۲- فیلم های خارجی عاشقانه کدامند؟

فیلم کازابلانکا، فیلم در حال و هوای عشق فیلم روکو و برادرانش و فیلم با او حرف زن تنها بخشی از فیلم های خارجی عاشقانه این فهرست هستند. فهرست کامل ۷۰ تا از بهترین فیلم های خارجی را می‌توانید در زومجی بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو